Last news in Fakti

11 Ноември, 2009 09:51 1 236 0

Valencia 2009 - анализ

  • valencia-
  • писта-
  • педроса-
  • yamaha-
  • роси-
  • тормо

През сезон 2009 вниманието на мотоциклетната общественост беше насочено към феноменалните успехи на Ямаха, към трудностите в Дукати и често събитията в Хонда оставаха някак в периферията. Във Валенсия Дани Педроса поправи това, спечелвайки втора победа за сезона.

В дните преди надпреварата на Рикардо Тормо, Педроса предприе интензивна медийна офанзива в Испания и пред повечето издания обяви, че не може да си позволи да завърши сезона само с една победа. Тази решителност не му помогна в петък, но постепено Педроса подобряваше класиранията си с всяка сесия и завърши квалификацията втори. Кейси Стоунър бе непобедим в тренировката за място, но падна в загряващата обиколка и без неговото присъствие пътят към победата на Педроса се отвори широко. Както винаги Дани направи мълниеносен старт и в първия завой не позволи на Валентино Роси да мине напред. За разлика от Лагуна Сека, испанецът подходи внимателно и запази солидна преднина до финала. Това е негова осма победа в кралския клас и четвърта в Испания. Ако иска да се бори за титлата през следващата година, Дани се нуждае от повече постоянство и предпазване от контузии. Предстоят изключително важни тестове и Педроса не може да си позволи никакви травми и отсъствия. Въпреки публичните твърдения, подписването на едногодишен договор от страна на Репсол създаде нуждата от по-агресивен подход за развитие. Настоящият модел на Хонда е създаден спрямо характеристиките на Мишлен и подобренията през сезона бяха закърпване на положението. Очакваме още през тази седмица премиерата на новата Хонда, която трябва да съчетава нуждата от бързина с нуждата от по-голяма издържливост на двигателя и синхрон с характеристиките на гумите Бриджстоун.

Освен това стана ясно, че всички сателитни отбори на Хонда са се съгласили да плащат малко повече и в замяна на това да получават почти без никакво забавяне най-новата техника. За увеличените очаквания към следващата година ще допринесе и активната кадрова политика. Огромен брой трансфери бяха потвърдени тази седмица. Новият маркетингов директор е Ливио Супо, който досега бе главният архитект на програмата на Дукати в Moto GP и заемаше водеща функция в болонския производител в рамките на 11 години, а преди това работи с Бенетон, които бяха обвързани именно с Репсол Хонда. Благодарение на Супо, отборът на Дукати е единственият, който се издържа изцяло от спонсорски средства и това е една от причините Хонда да имат интерес към италианеца. Догодина ще има голямо наддаване за пилотски услуги и в условията на световна рецесия е много полезно на твоя страна да е спонсорски специалист с опита на Супо.

Други нови попълнения са Андреа Зуня и Кристиян Баталя. Досега първият бе мениджър на инженерната дивизия в Ямаха, а вторият - един от главните инженери, отново в Ямаха. Това може да бъде голяма загуба за отбора шампион тази година, защото двамата бяха в основата на разработването на силния електронен пакет на модела M1. А досегашният специалист по телеметричните данни на Хорхе Лоренсо - Карло Луци ще заема същата длъжност в бокса на Андреа Довициозо, но все още не се знае колко ще се усеща отсъствието на Пийт Бенсън. Неговата позиция на състезателен инженер ще бъде заета от Рамон Оран, който досега бе анализатор в бокса на Педросда. А мястото на Луци в щаба на Лоренсо ще бъде заето от Давиде Марели, който по настоящем е телеметричен инженер на Крис Вермюлен в Сузуки. Тези кадрови промени сигнализират и промяна във философията на Хонда. Досега винаги са били използвани електронни системи, създадени от дъщерни фирми, а тримата новодошли италианци имат огромен опит с продуктите на Манети Марели, с които Ямаха и Дукати пожънаха огромни успехи. Ако наистина през следващата година Хонда премине към Манети Марели, единствено Сузуки няма да ползва услугите на италианската фирма.

В Ещорил Валентино Роси и Джери Бърджис поеха един от традиционните си рискови ходове и направиха драстични промени в настройките, като вместо да помогнат, те допълнително влошиха поведението на машината и с много трудности Роси финишира четвърти. Подобен риск се наложи и на Рикардо Тормо след големи проблеми с прилепянето на гумите. Валентино постигна по-добри времена с меката смес, но за състезанието единственият разумен избор бяха твърдите гуми. В загрявката се наложиха радикални промени в настройките, включително скъсяване на междуосието и машината на Вале се държеше много по добре в надпреварата. След силното потегляне Роси позволи на Лоренсо да го изпревари, но малко след това Хорхе допусна грешка след която се отвори въздушната възглавница, вградена в екипа му и чак след половин минута издишане на въздух, Лоренсо можеше да кара нормално, но Роси се възползва от лошия късмет на испанеца, грабна второто място и тръгна да преследва Педроса.

С изключение на една кратка поредица от по-бързи обиколки, Валентино не можа по никакъв начин да застраши водачеството на Дани и трябваше да се задоволи с второто място, а Хорхе Лоренсо финишира трети. След състезанието Доктора изрази мнение, че от всички производители, в Ямаха са най-ощетени от ограничението на използваните двигатели и изоставането в права линия от Хонда и Дукати е стигнало до шест, седем км/ч. И за да не скучаят колегите журналисти, Роси отново разпали слуховете за евентуалното му преминаване в Дукати. Пред телевизия BBC Валентино изрази желание да кара за италианския производител и предупреди, че вероятно Ямаха ще трябва да избира между него и Лоренсо за 2011г. Но в следващото изречение Роси подчерта, че най-силно желае да завърши кариерата си в Ямаха. Едва ли можем да приемем тези думи като абсолютно искрени, по-скоро това е преговорна тактика и самото начало на голямото наддаване за услугите на Доктора. А и съвсем "случайно", ден след последното състезание за сезона, Роси се дистанцира от думите си и обвини BBC в неточно цитиране.

В рамките на целия състезателен уикенд Кейси Стоунър изглеждаше непобедим и дори Дани Педроса нямаше възможност да се доближи до австралиеца. Но в загряващата обиколка Кейси направи немислимото - претърпя падане, което видя сметката на машината и бившият шампион трябваше да се откаже. Според официалното съобщение на отбора катастрофата е била причинена от слабост в обичайната предстартова стратегия на Дукати. Обикновено тимът използва две процедури. Първата е предпочитана от Ники Хейдън: прави се една бърза инсталационна обиколка с резервния байк за да се загрее садната гума и след това пилота се прибира в бокса. След това се взема първата машина и се прави ултра бавна обиколка към стартовата решетка, като целта е да се пести гориво. Междувременно механиците свалят загрятата гума от резервния мотор и я монтират към първия мотоциклет, веднага щом той е паркиран на стартовата решетка. Втората стратегия е използвана от Кейси Стоунър: той прави бавен инсталационен тур с първия мотор и след това потегля последен в загряващата обиколка. Кейси я изпълнява с висока скорост, вкарвайки температура в гумите си, но изразходвайки повече гориво.

Неслучайно, именно за да е със затоплени гуми, често той последен се нарежда на стартовата решетка за потеглянето. Във Валенсия духаше силен вятър, който е изстудил гумите повече от обикновено. Както винаги Стоунър изчака другите да тръгнат и с леко забавяне рязко подаде газ за да започне загряването, но гумата просто не е издържала и затова го хвърли във въздуха. В Ещотил Дукати показаха пред света новата си аеродинамика, която е по-компактна и е перфектна за подобни условия на силен страничен вятър, но състезанието за Стоунър завърши преди да е започнало. В сянката на тези събития останаха кадровите промени в Дукати. Първоначално, напускането на Ливио Супо се свързваше с желанието на тима да привлече Валентино Роси. Супо и Доктора не се харесват, а Вале е добър приятел с бившия пилот Вито Гуарески, но назначаването на Вито на поста тийм мениджър май няма нищо общо с трансферната политика на отбора.

ИЗВЪН ПИСТАТА:

За щастие на повечето фенове и всички в падока, кралския клас отново ще ползва машини с кубатура 1000сс. от 2012г. Още в началото на годината подобна промяна започна да се възприема като логично продължение на шампионата - ерата на 800-кубиковите не може да бъде описана като успешна. Скучни състезания, космически разходи и увеличаваща се скорост превърнаха тази "еволюция" в напълно неуспешна и ненужна. Основната пречка към промяна на правилника бе нежеланието на асоциацията на производителите - MSMA. Това бе породено от нуждата от допълнителни вложения в развиването на нова концепция. Но според най-новото предложение, ще могат да се ползват двигатели, базирани на серийни модели и единствено няма да могат да се употрябяват серийни мотоциклети, защото това би нарушило договора на FIM с братята Фламини. От 2012г. няма да гледаме абсолютни прототипи и се очаква разходите да спаднат на половина, като надеждата е един сателитен тим с двама пилоти да се издържа за около 5 милиона евро. Тепърва започва планирането на конкретните решения и процеси. Очаквам догодина по същото време да имаме пълна яснота за облика на Moto GP през 2012г.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА