Новите автомобили, които се правят на рама, разполагат с блокируеми диференциали и с понижаващи предавки, или иначе казано истинските всъдеходи, стават все по-малко с всяка изминала година. На тяхно място трайно се намесват автомобили с повишена проходимост, които залагат на по-висок клиренс и на доста опростена, но сравнително ефикасна 4х4 система. Това са т.нар. SUV-та, голяма част от които използват електроника и вискомуфа.
За да опростят устройството на масовите 4х4 модели и да снижат цената им, конструкторите на цивилни масови автомобили се отказват от междуосевия диференциал и го заменят с вискомуфа. Първият европейски автомобил с такава трансмисия става Volkswagen Golf II Syncro от 1985 година. Преимуществата на такава схема са в простотата и лесната доработка на базовата версия с предно предаване в такава с четири задвижващи колела.
В нормални пътни условия колата запазва характеристиките в управляемостта с преден двигателен мост, но при пробуксуване са необходими едва 0.2 секунди, за да сработи вискомуфата, която подава на задния до 70% от въртящия момент. Технологията обаче си има и съществен недостатък. При подаване на газ в завой с хлъзгаво покритие отначало поднася предницата, а с включването на задните колела настъпва рязко презавиване, което може да бъде изключително опасно.
В преодоляването на този проблем се изявяват японците, които експериментират упорито с характеристиките на вискомуфите и ги използват не само за задвижване на задните колела, а и за блокиране на междуосевите диференциали. Някои техни модели като Nissan Sunny от 1988-а, са снабдени с цели три вискомуфи. Първата служи за задвижване на задната ос, а останалите две блокират диференциалите на двата моста.
В началото на новия век почти всички масови леки коли с двойно предаване и "паркетни" всъдеходи разполагат с управляема муфа за задвижване на задния мост от типа Haldex за моделите на VAG, VTM-4 за Honda и т.н. Усъвършенстваните им характеристики правят включването на задния мост почти незабележимо за водача и пътниците, а пътното поведение на автомобила зависи само от настройките на електрониката.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Я. Петров
Коментиран от #6, #14
11:43 01.09.2018
2 Антон 1
11:50 01.09.2018
3 AWD
12:03 01.09.2018
4 Kcaniba
Коментиран от #7, #13, #22
12:17 01.09.2018
5 Бичето
40 мин всичко
15:09 01.09.2018
6 Gsgs
До коментар #1 от "Я. Петров":
Лада нива?!? Хаха ходи си в Сибир русолюб такъв!Коментиран от #8, #17
15:49 01.09.2018
7 куку руку ку
До коментар #4 от "Kcaniba":
Да, но моделите с торсен диференциал. Влезе ли електроника и тя да решава кое търкало да се движи, бегай по-далече от такъв автомобил.Коментиран от #21
16:34 01.09.2018
8 Пешо
До коментар #6 от "Gsgs":
Темата е за автомобили, а не за политика, наглец прост.20:57 01.09.2018
9 Българин
23:03 01.09.2018
10 СубаруЛеворгВарна
23:09 01.09.2018
11 Странен
04:31 02.09.2018
12 W 124
08:29 02.09.2018
13 SKIN HEAD
До коментар #4 от "Kcaniba":
Къде се слагаш при мъжете с това куатро!?08:37 02.09.2018
14 Миосукaмaдото
До коментар #1 от "Я. Петров":
Зaбрaвяш пaджеро и терaно.09:06 02.09.2018
15 Гошо
Коментиран от #23
10:15 02.09.2018
16 Кирка в капака
10:45 02.09.2018
17 Емо
До коментар #6 от "Gsgs":
Нивата е 100% джип. Нямам никакви забележки. Това с муфите вместо междинен диферинциал си е порнография. Преди две седмици точно муфата изгърмя на връщане от х. Мургана на споменатия Фолксваген - кънтри в една миниатурна дупка по пътя. Още е в сервиза. Добре че бяхме 2 коли, та се прибрахме.Коментиран от #18
11:59 02.09.2018
18 Нивaтa
До коментар #17 от "Емо":
Нивaтa е нaй големият буклук в светa терaното е нaй добрият джип. Ти до хижa мургaнa и с бмв е 36 може дa стигнеш.Коментиран от #24
12:08 02.09.2018
19 Любопитен
14:07 02.09.2018
20 Гост
15:22 02.09.2018
21 аналитик
До коментар #7 от "куку руку ку":
Съгласен с теб. Електрониката е по-бърза, но много усложнен става автомобила и крие повеще риск да закъсаш, ако в трудни условия се скапе. Според мен, най доброто би било с два електрически двигателя или с 1ДВГ и 1 ел. двигател. По един двигател за предните и задните колела. Може и на всяко от задните по, 1 ел. двигател без междинен диференциал, а със самостоятелно окачване и задвижване. Мисля, че шофьора сам трябва да включва двойното задвижване, а не според преценката на компютъра. Иначе, големите джипове са най-проходими, но и Лада Нива се е доказала. Но шофьора трябва да е водещ.17:34 02.09.2018
22 АЛФА Q4
До коментар #4 от "Kcaniba":
АЙДЕ СЕГА ДРАСНИ В НЕТАAUDI QATRO vs BMW X5 vs ALFA KROSWAGON
ЩЕ ОСТАНЕШ ДОСТА РАЗОЧАРОВАН,,И НЯМА ГРАМ ИЗМИШЛЪОТИНА,ОТ ОПИТ ГО ПИША,ДАВАЙ
22:42 02.09.2018
23 АЛФА Q4
До коментар #15 от "Гошо":
ТОВА Е СМЕХОРИЯ, НО ИЗЯВЕНА СЕЛЯНИЯ,АКО НЕ Е АБС СИСТЕМАТА QATRO Е МЪРТВЕЦСКОРО ВЕЛИКО QATRO СЧУПИ ВЪТРЕШНО КАРЕ, И ОСТАНА КАДЕТО БЕШЕ,МОМЧЕТО ЧАК НЕДОУМНЯВАШЕ,,Е КАК БЕ НАЛИ Е QATRO, ЯВНО МУ БЯХА ПРОМИЛИ МОЗЪКА КОЛКО Е ВЕЛИКО,,Е ТЕ ТОЛКО ДО СЧУПЕНОТО КАРЕ
22:49 02.09.2018
24 гост
До коментар #18 от "Нивaтa":
Всичко зависи от шофьора , ако знае какво прави и с нива и с терано и с паркетник все ще се оправи , ако не знае как се кара и 6х6 да му дадеш ще се издъни.09:29 03.09.2018
25 гост
Коментиран от #28
09:30 03.09.2018
26 гост
За какво ти да караш истински джип, не паркетник, ако ще ги търкаляш само по асфалта, лек чакъл или селски пътища? От друга страна като имаш паркетник явно не живееш в някоя планина, там не ти трябва лъскава и комфортна кола, а работна и непретенциозна. Та всичко си има предназначение. Паркетниците също се делят на способни и неспособни. Но те са предназначени за сняг, малко кал, селски път, но не и за катерене на кални или заледени високопланински пътища. Макар че с подходящите гуми и подходящи умения и т.н. паркетник може да те спаси от престой в някоя пряспа.
10:11 03.09.2018
27 гост
11:26 04.09.2018
28 Посетител
До коментар #25 от "гост":
Добре! Имаш "+" от мен! Разсмя ме! :)16:09 06.10.2021