ФАКТИ.БГ

4х4 системите на нискобюджетните "паркетни джипки"

Публикувана: 1 Септември, 2018 11:30
27 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 24374
4х4 системите на нискобюджетните "паркетни джипки"
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 0 от 0 гласа.

Новите автомобили, които се правят на рама, разполагат с блокируеми диференциали и с понижаващи предавки, или иначе казано истинските всъдеходи, стават все по-малко с всяка изминала година. На тяхно място трайно се намесват автомобили с повишена проходимост, които залагат на по-висок клиренс и на доста опростена, но сравнително ефикасна 4х4 система. Това са т.нар. SUV-та, голяма част от които използват електроника и вискомуфа.

За да опростят устройството на масовите 4х4 модели и да снижат цената им, конструкторите на цивилни масови автомобили се отказват от междуосевия диференциал и го заменят с вискомуфа. Първият европейски автомобил с такава трансмисия става Volkswagen Golf II Syncro от 1985 година. Преимуществата на такава схема са в простотата и лесната доработка на базовата версия с предно предаване в такава с четири задвижващи колела.

В нормални пътни условия колата запазва характеристиките в управляемостта с преден двигателен мост, но при пробуксуване са необходими едва 0.2 секунди, за да сработи вискомуфата, която подава на задния до 70% от въртящия момент. Технологията обаче си има и съществен недостатък. При подаване на газ в завой с хлъзгаво покритие отначало поднася предницата, а с включването на задните колела настъпва рязко презавиване, което може да бъде изключително опасно.

В преодоляването на този проблем се изявяват японците, които експериментират упорито с характеристиките на вискомуфите и ги използват не само за задвижване на задните колела, а и за блокиране на междуосевите диференциали. Някои техни модели като Nissan Sunny от 1988-а, са снабдени с цели три вискомуфи. Първата служи за задвижване на задната ос, а останалите две блокират диференциалите на двата моста.

В началото на новия век почти всички масови леки коли с двойно предаване и "паркетни" всъдеходи разполагат с управляема муфа за задвижване на задния мост от типа Haldex за моделите на VAG, VTM-4 за Honda и т.н. Усъвършенстваните им характеристики правят включването на задния мост почти незабележимо за водача и пътниците, а пътното поведение на автомобила зависи само от настройките на електрониката.

Поставете оценка на статията:
Оценка 0 от 0 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Я. Петров
1 Отговор
За туризим и цивилно ползвана "паркета"са си Ок. Ако искаш истинска машина на ишлеме Лада Нива, Витарата и Саморая са в ниския ценови клас. Крузера , Роувъра и Патрула са в средния. Високия е - направи си машика за теб. Лошото е, че времето за удоволствия липсва и за това и паркетчетата са ОК. Аз нямам възможност да карам джип, но се кефя на хората със истинските самоделки, защото са вложили доста време и усилия. Лек ден и дано повече хора имат възможност дори и за нови паркетчета. При мен жината не дава и за това компромис R5 за път, Голф 2 ГТи за кеф.

Коментиран от #6, #14


Оценка:
-13 +52

Антон 1
2 Отговор
На мен , ми е някак недовършена статията !:)

Оценка:
-4 +72

AWD
3 Отговор
Това на практика означава че при спускане по заледен участък въпросните автомобили НИКОГА нямат 4задвижени колела. Има производители като Субару и други при които нещата стоят по различен начин.

Оценка:
-12 +58

Kcaniba
4 Отговор
AUDI куатро е N1!

Коментиран от #7, #13, #22


Оценка:
-58 +28

Бичето
5 Отговор
Добре си е халдексчето дори сам си го обслужвам с ключе от алито масълцето и филтъра от аутодока
40 мин всичко

Оценка:
-5 +10

Gsgs
6 Отговор

До коментар #1 от "Я. Петров":


Лада нива?!? Хаха ходи си в Сибир русолюб такъв!

Коментиран от #8, #17


Оценка:
-56 +15

куку руку ку
7 Отговор

До коментар #4 от "Kcaniba":


Да, но моделите с торсен диференциал. Влезе ли електроника и тя да решава кое търкало да се движи, бегай по-далече от такъв автомобил.

Коментиран от #21


Оценка:
-3 +28

Пешо
8 Отговор

До коментар #6 от "Gsgs":


Темата е за автомобили, а не за политика, наглец прост.

Оценка:
-7 +48

Българин
9 Отговор
трагедия халдлекс

Оценка:
-5 +4

СубаруЛеворгВарна
10 Отговор
Втората ми кола е Ленд Круизър 120 - 3.0 Д4Д фейслифт 2008 г. с фейслифтовия мотор 168 к.сили 420 НМ на 1900 об.! - уникален всъдеход с истинско 4х4 за 27 000 лева!

Оценка:
-10 +11

Странен
11 Отговор
Интересна, но не изчерпателна статия. Сменил съм над 70 различни автомобила, не скъпи. В два случая имах 4х4 на VAG. Системата Халдекс е почти перфектна. Но ако се повреди става зле. Оказа се, че в БГ няма къде да се отремонтира както трябва. Поне аз не открих, дори и Гугъл не се справи. Разни майстори-любители се вайкаха и пробваха, но все имаше компромис.

Оценка:
-3 +13

W 124
12 Отговор
Лада и Ауди са N1. ХАХАХАХА

Оценка:
-10 +1

SKIN HEAD
13 Отговор

До коментар #4 от "Kcaniba":


Къде се слагаш при мъжете с това куатро!?

Оценка:
-7 +16

Миосукaмaдото
14 Отговор

До коментар #1 от "Я. Петров":


Зaбрaвяш пaджеро и терaно.

Оценка:
-2 +7

Гошо
15 Отговор
От Quattro-то по-добро няма

Коментиран от #23


Оценка:
-22 +8

Кирка в капака
16 Отговор
Ленд Крузър и Патрол са за мъже, всичко останало е за джендъри и силиконки

Оценка:
-16 +6

Емо
17 Отговор

До коментар #6 от "Gsgs":


Нивата е 100% джип. Нямам никакви забележки. Това с муфите вместо междинен диферинциал си е порнография. Преди две седмици точно муфата изгърмя на връщане от х. Мургана на споменатия Фолксваген - кънтри в една миниатурна дупка по пътя. Още е в сервиза. Добре че бяхме 2 коли, та се прибрахме.

Коментиран от #18


Оценка:
-2 +10

Нивaтa
18 Отговор

До коментар #17 от "Емо":


Нивaтa е нaй големият буклук в светa терaното е нaй добрият джип. Ти до хижa мургaнa и с бмв е 36 може дa стигнеш.

Коментиран от #24


Оценка:
-11 +9

Любопитен
19 Отговор
А защо никой не споменава УАЗ?!

Оценка:
-0 +11

Гост
20 Отговор
Нормалният средностатистически СУВ за хора изкарващи с труд парите си се нарича дачия дъстър. Здрав, дуракоустойчие, сравнително комфортен за дълъг път, непретенциозен. Ще те откара до всички законно достъпни кърски, плажни и високопланински дестинации! Със сериозно количество багаж. Със или без настилка! Без да и отнесеш пода при разумен офроуд и без да ти дреме много-много, че си я изподрал в къпинака! Разумен СУВ на разумна цена!

Оценка:
-10 +18

аналитик
21 Отговор

До коментар #7 от "куку руку ку":


Съгласен с теб. Електрониката е по-бърза, но много усложнен става автомобила и крие повеще риск да закъсаш, ако в трудни условия се скапе. Според мен, най доброто би било с два електрически двигателя или с 1ДВГ и 1 ел. двигател. По един двигател за предните и задните колела. Може и на всяко от задните по, 1 ел. двигател без междинен диференциал, а със самостоятелно окачване и задвижване. Мисля, че шофьора сам трябва да включва двойното задвижване, а не според преценката на компютъра. Иначе, големите джипове са най-проходими, но и Лада Нива се е доказала. Но шофьора трябва да е водещ.

Оценка:
-0 +6

АЛФА Q4
22 Отговор

До коментар #4 от "Kcaniba":


АЙДЕ СЕГА ДРАСНИ В НЕТА
AUDI QATRO vs BMW X5 vs ALFA KROSWAGON
ЩЕ ОСТАНЕШ ДОСТА РАЗОЧАРОВАН,,И НЯМА ГРАМ ИЗМИШЛЪОТИНА,ОТ ОПИТ ГО ПИША,ДАВАЙ

Оценка:
-4 +2

АЛФА Q4
23 Отговор

До коментар #15 от "Гошо":


ТОВА Е СМЕХОРИЯ, НО ИЗЯВЕНА СЕЛЯНИЯ,АКО НЕ Е АБС СИСТЕМАТА QATRO Е МЪРТВЕЦ
СКОРО ВЕЛИКО QATRO СЧУПИ ВЪТРЕШНО КАРЕ, И ОСТАНА КАДЕТО БЕШЕ,МОМЧЕТО ЧАК НЕДОУМНЯВАШЕ,,Е КАК БЕ НАЛИ Е QATRO, ЯВНО МУ БЯХА ПРОМИЛИ МОЗЪКА КОЛКО Е ВЕЛИКО,,Е ТЕ ТОЛКО ДО СЧУПЕНОТО КАРЕ

Оценка:
-2 +2

гост
24 Отговор

До коментар #18 от "Нивaтa":


Всичко зависи от шофьора , ако знае какво прави и с нива и с терано и с паркетник все ще се оправи , ако не знае как се кара и 6х6 да му дадеш ще се издъни.

Оценка:
-0 +3

гост
25 Отговор
Нали знаете защо на големите джипове са им тъмни стъклата...За да не се виждат сълзите по лицето на истинските мъже когато слушат Тони Стораро.

Оценка:
-1 +5

гост
26 Отговор
Ключовата дума е: предназначение.
За какво ти да караш истински джип, не паркетник, ако ще ги търкаляш само по асфалта, лек чакъл или селски пътища? От друга страна като имаш паркетник явно не живееш в някоя планина, там не ти трябва лъскава и комфортна кола, а работна и непретенциозна. Та всичко си има предназначение. Паркетниците също се делят на способни и неспособни. Но те са предназначени за сняг, малко кал, селски път, но не и за катерене на кални или заледени високопланински пътища. Макар че с подходящите гуми и подходящи умения и т.н. паркетник може да те спаси от престой в някоя пряспа.

Оценка:
-0 +4

гост
27 Отговор
хората са го кръстили добре - Форестър, или "горски". Ако си търсите непретенциозна джипка с истински офроуд възможности, взимате един по-дъртичък и сте цар в гората или по реките. Верно, че субару не е нива и поддръжката е малко по-различна, но ако попаднете на поддържан екземпляр, ще се родите, просто по-добро няма.

Оценка:
-0 +1

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

АПИ: актуална пътна обстановка
Ловци на бисери