Last news in Fakti

11 Май, 2010 10:34 54 308 12

Автомобилът на старо: Daihatsu Sirion

  • daihatsu sirion-
  • daihatsu

Daihatsu присъства на европейския пазар от края на 70-те години на миналия век, но все още продължава да се смята за екзотика. Марката все така реализира меко казано скромни продажби, въпреки че причините за това могат да се търсят навсякъде, но не и в качеството на продукцията є. Спецът по малолитражки, както често наричат компанията, се радва на завиден успех в родината си и в Азия, а липсата на апетит за парите на европейските купувачи се обяснява по-скоро с централизирано решение от страна на мажоритарния собственик Toyota, който няма интерес от вътрешнокорпоративен канибализъм между понякога твърде сходните модели.

Двете марки следват такава производствена политика още от 1967 г., когато се сливат и популярната Toyota Publica се превръща в Daihatsu Consorte. 30 години по-късно маскарадът продължи със Sirion - хечбек от субкомпактния клас, който замени съвсем изпосталелия откъм продажби Charade. В родината си новият модел се продаваше от самото начало и като Toyota Duet/Passo, а за да не губят позиции в Далечния Изток, японците продадоха правата за сглобяване на малайзийската Perodua, която пусна своя версия с името Myvi.

През 1998 г. Sirion акостира и на Стария континент. Симпатичното автомобилче не взриви тукашните пазари, но определено се продаваше по-добре от предишните предложения на компанията в този сегмент. Чудатите му форми нямаха много допирни точки с познатия до онзи момент дизайнерски език на марката, чийто речников запас категорично не бе от най-цветистите. Дори напротив - дребосъкът на Daihatsu бе толкова неестествено гиздав, че и досега привлича любопитни погледи. Обявите за продажба не гъмжат от представители на модела, а когато се появят, рядко предизвикват бурен интерес у купувачите. От това традиционно недоверие към "екзотиките" обикновено печелят търсачите на изгодни сделки, които познават потенциала на марката и продукцията й.

Особената физиономия на Sirion не се харесва на всеки. Японците се постараха да я ретушират с фейслифт през 2002 -ра, но успяха да напипат по-универсален дизайнерски почерк чак при второто поколение на модела три години по-късно. В началото на производството имаха и някои проблеми с качеството на изработката. По-капризни клиенти на Daihatsu в Западна Европа и Великобритания се оплакваха от недобре напаснати панели на

каросерията
в автомобилите от най-ранните серии. В зависимост от комплектацията и оборудването Sirion тежи между 820 и 920 кг, заслуга за което има дебелината на ламарините. Тя ги прави уязвими на всякакви механични наранявания, каквито съвсем не са рядкост при употребяваните екземпляри. Вратите, например, са толкова леки, че свикналият с "нормални" коли обикновено ги тряска неволно. През първите две години бяха отчетени и случаи на ръжда в зоната около хромираната дръжка на багажника. Като цяло обаче, купето на модела противостои успешно на корозията. Има и нелош резултат от три точки в тестовете на EuroNCAP, макар че някои германски изпитания подлагат този актив под съмнение.

Със стартова цена под 9 000 евро като нов, Sirion сякаш няма амбици да надхвърли стандартите на сегмента. В действителност обаче дребното японче нерядко се среща с климатик, електрически пакет, комплект въздушни възглавници и дори EBD. Такова оболудване компенсира до голяма степен твърдите пластмаси в

салона
В интериора има предостатъчно ниши и жабки за дребни вещи, а багажникът поема напълно адекватните за този клас 235 литра - вярно, с цената на резервна гума с непълноценни размери. Изработката е типично японска. Интериорът не радва особено окото, но пък сглобката е на ниво. Електрическото оборудване работи безотказно, а намесата на специалист се налага само при някои коли от 1998-2000 г., при които има навик да се къса жилото на съединителя.

През 1983 г. предшественикът на Sirion Charade стана един от първите субкомпактни модели с дизелов

двигател
в световен мащаб. Решението да се монтира 1.0-литров нафтов мотор с три цилиндъра явно не е оправдало нажедите на Daihatsu, защото идеята е изоставена след едва четири години. От тогава марката разчита само на бензинови агрегати и Sirion не прави изключение. Японците залагат на традиционната конфигурация с три цилиндъра, която в миналото имаха навика да комбинират с турбокомпресор. Еднолитровото двигателче с 55 к.с. минава за неунищожимо, но не е особено подходящо извън града, въпреки инжекцията от допълнителни 3 к.с. през 2000 г. Далеч по-впечатляващ темперамент демонстрира 1.3-литровият четирицилиндров мотор със 102 коня. Снабден е със система за изменение на газоразпределителните фази DVVT (Dynamic Variable Valve Timing), дърпа сносно дори при по-ниски обороти и при по-активно боравене със скоростния лост може да изстреля Sirion до 100 км/ч за около 9 секунди и половина. И двата агрегата не понасят добре прегряване, което налага повишено внимание към състоянието на охладителната система. При оглед е добре да се търсят следи от течове, които говорят за потенциални проблеми.

По-скоро като любопитен факт, отколкото в качеството на полезна потребителска информация, си струва да се спомене и за още един двигател, който се монтира на Sirion в родината му. Това четирицилиндрово моторче с два разпределителни вала има ходов обем от едва 713 см3, но развива втрещяващите 120 к.с. Специфичната мощност от над 168 к.с. на литър се постига благодарение на турбокомпресор при 7 200 об/мин и се заплаща с разход от 9 литра в града и 5 на магистрала. Подобно на другата специална серия Storia X4 (също със 120 к.с.), този агрегат се монтира на версиите с двойно предаване, познати в Европа просто като 4WD. Системата работи напълно автоматично и не изисква никаква намеса от страна на водача, а подобрява осезаемо стабилността и сцеплението при по-сложни пътни условия. Не се нуждае от никаква по-специална поддръжка и се е доказала като напълно безпроблемна.

Същото важи и за

трансмисиите
с които се комплектова Sirion. Те са петстепенна механика и автоматик с четири предавки. Най-сполучлив обаче си остава вариантът с т.нар. предавателна кутия F-Speed, която разполага с лостчета за ръчно превключване на скоростите от волана като във Формула 1, с която японският дребосък се превръща в доста нервен гамен на пътя.

Автомобил с теглото на Sirion не товари особено

окачването
си. Освен че осигурява доста прилична управляемост и стабилност, ходовата част се слави като извънредно издръжлива. Изключение прави ранна серия от началото на производството, оборудвана с дефектни амортизационни стойки.

Статистиките отбелязват и друг проблем, заради който Sirion е привикван в сервизите на Daihatsu през 1998 г. - прекъсващи контактни клепи на клаксона и фаровете. В сравнение със средния процент на повреди обаче, японският хечбек се представя повече от задоволително, което определено го прави препоръчителна покупка.

СПРАВКА ЗА МОДЕЛА

Daihatsu Sirion (M1)

ИСТОРИЯ

Юни 1998
Започват продажбите на Daihatsu Sirion в Европа. Автомобилът се предлага само с каросерия хечбек с пет врати и се оборудва с 1.0-литров бензинов двигател с мощност 55 к.с.
Октомври 2000 Мощността на базовия мотор нараства на 58 к.с., а в гамата е включен 1.3-литров агрегат със 102 коня.
Май 2002 Моделът е модернизиран. Изменен е дизайнът на предницата.
Януари 2005 Дебютира второто поколение Sirion с индекс M3.

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ

Двигател (без оборудване)
1 800 EUR
Скоростна кутия (механична) 1 740 EUR
Динамо 450 EUR
Стартер 320 EUR
Водна помпа 150 EUR
Ауспух (задно гърне) 200 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни) 170 EUR
Накладки (предни дискови) 150 EUR
Фар (комплект)

260 EUR

Преден калник 300 EUR

Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел  Daihatsu Sirion 1.0 /55 к. с./, произведен 1998 г.


Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 5 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 plamen

    16 11 Отговор
    taq morga ima po skapi 4asti ot bmw be xaxaxaxaxaxaxa
  • 2 6efa

    22 15 Отговор
    (Sled kato vidqh tov---- Автомобилът на старо: Daihatsu Sirion razbrah ,4e e e kola. Predi tova izre4enie go misleh za 6taiga :) )Evala na horata s takiva koli sigorno sa golemi me4tateli
  • 3 yyy

    7 22 Отговор
    Вие по-безинтересна статия не можахте ли да напишете?
  • 4 Andex

    29 4 Отговор
    Незнам дали са по-скъпи частите от на BMWтата, ама на него не му се налага да му се сменят така като на немските кошници :Р
  • 5 TROSHACHA

    3 17 Отговор
    NE MOGA DA RAZBERA TEZI HORA NE VIJDAT LI CHE AVTOMOBILA E VECHE MORALNO OSTARIAL OSHTE PREDI DA SLEZE OT POTOCHNATA LINIA ...ILI PUK GO PRODAVAT ZA PO 2.00 lv.
  • 6 Joro

    3 5 Отговор
    ako e 2lv daite mi 5 da ne razvalqm beztui.....
  • 7 bai atanas

    1 7 Отговор
    nemskite proizvoditeli priatelio Andex sas sigurnost sa nadminali v dizain i kachestvo povecheto iaponski gnilo4i.a za chastite na iaponskite shtaigi e izvestno i na hlape che sa s dosta visoki ceni.samo nemskoto to e iztinata,kato izkliuchim opel rajdivia kenef
  • 8 ivo

    5 1 Отговор
    bai atanas4o nz kakvo e izvesno na hlape.. za opel si prav no tova e stariq opel ne ot 2000 godina nagore e pak 6to gode kola a za dsr-te ko6nici ne mi gi hvali kimam si u doma edna C klasa W202 250 leva kato ni6to otivat za prednicata epa predi 2 meseca be6e v serviza.. galanta na ba6ta mi p1k vse o6te nz kvo e serviz.. p1k ti o6te si misli 4e qponskite sa gnilo4i...
  • 9 az

    16 0 Отговор
    може ли да питам немците и коли ли правят имам дайхацу шарад на 30 години и е доста по добро от нова немска кошница сириона си много готина количка за града а относно цените на частите са по евтини от за форд фиеста
  • 10 ASPARUH

    26 0 Отговор
    НЕМЦИТЕ СА ПРАВЕЛИ КОЛИ НЯКОГА СЕГА ПРАВЯТ РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ ЗА ТАКА НАР. СИ ПРЕМИУМ АВТОМОБИЛИ, КОИТО СЕ ПАЗАРУВАТ ОТ ХОРА С ПАРИ И МАЛКО ОПИТ ЗАЩОТО СЪЩАТА КАРА И СЪСЕДА.
  • 11 Неочаквано тъп

    8 0 Отговор
    Японеца е казал че ако направи по лоша кола от Германеца, ще си направи сапуко от срам
  • 12 1.3 сирион 2006г.

    5 0 Отговор
    Купих колата на старо,не смених нито масло нито филтър след 15 000 км пръчката на маслото беше суха.Долях три литра и продължавам да карам.Как е възможно да не блокира?