Last news in Fakti

10 Февруари, 2001 00:00 1 382 0

Новата вълна на лукса или какво ще карат най-заможните по света

  • mercedes-
  • bentley-
  • jagu­ar-
  • rolls-royce-
  • may­­bach

Едва ли има познавач на автомобилите, който при споменаването на имена като Mercedes, Bentley, Jagu­ar или Rolls-Royce, да остане равнодушен. Още повече, че новата звезда на Меrcedes би могла да развълнува и най-уравновесените. С дължината си в стандартния модел от 5.85 м, тегло от 2.6 тона и зашеметяващата цена от 650 000 германски марки, той е безспорно един от най-атрактивните екземпляри на немския концерн Daimler- Chrys­ler. Специалистите прогнозират, че дебютът му през есента на 2002 г. наистина ще предизвика очаквания фурор.

Най-вероятно немското чудо изобщо няма да носи фирменото име Mercedes, а ще съществува под названието Maybach. Проучването сред потенциалните му клиенти показва, че капризните купувачи очакват да получат за изхарчените от тях почти 700 000 марки много повече дори от един луксозен Mercedes S-класа с всички възможни “забавления” в оборудването му. Те очакват неповторим образец, който едновременно да демонстрира престиж и да създава удоволствие. Компанията ще демонстрира изключителният му произход и с това, че новият автомобил ще носи знака на Mercedes, но не и името. Названието May­­bach ще трябва да покаже на света, че този екземпляр няма подражател дори в света на Mercedes.

В противоречие с традиционната немска прецизност, в концерна Daimler по проекта Maybach все още шества несигурността. Дори относно броя на плануваните за продажба автомобили настъпи промяна. От първоначално предвидените 1500 броя годишно сега продажби от 1000 лимузини са смятани за съвсем задоволителни.

В основни линии Maybach е заплануван да бъде не революционна технология на колела, а лимузина, която да осигурява максимален комфорт и представителност, като нищо не бъде спестено в тази насока.

Първоначално двигателят трябваше да бъде 18-цилиндров с въртящ момент от 1000 Нм. По-късно решението обаче бе променено. Последният вариант е мотор с работен обем от 5.6 л и мощност от 450 к.с. Въртящият момент и тук обаче не е за подценяване - от 800 до 900 Нм.

Относно размерите на луксозната кола след проучвания става ясно, че клиентите не са единни в желанията си. Заинтересуваните купувачи в САЩ например предпочитали сами да шофират новите си возила и като цяло отдавали предпочитание на стандартните размери. В Европа и Азия обаче богатите предпочитали по-скоро да се возят и затова залагали на по-скъпата със 100 000 германски марки удължена версия.

Дизайнът на Maybach обаче изглежда малко закостенял на клиентите, защото дизайнерската линия от 1997, когато е разработен моделът Maybach, и сега в се­рийното производство е слабо променена. Измененията, които все пак са внесени, се откриват в радиаторната решетка, фаровете и задните светлини.
Съществени промени са внесени в задната част на автомобила, която е повдигната със 70 мм за по-хармонично оформяне на линиите. Гумите са 19-цолови, а в елегантното купе пасажерите могат да се настанят през отварящите се до 90 градуса врати.

Седалките могат да се свалят в легнало положение по подобие на местата в бизнес-класата на самолетите. При дългата версия VIP-персоните отзад могат да се отделят от шофьора чрез електрически управляемо разделително стъкло.
Като цяло оборудването може да бъде изпълнено изцяло според желанието и настроението на клиента, като граници на възможностите не се поставят. Екстри като бар или мултимедийна система не могат да бъдат затруднение.

В новия център за клиенти в Зинделфинген, който ще бъде готов през пролетта на 2002 г., претенциозните клиенти могат да направят в шикозна обстановка виртуални тестове, за да си доиз­яснят какво точно желаят от оборудването в един подобен автомобил. При всички случаи обаче на Maybach ще му бъде доста трудно да се справи с конкуренцията на други утвърдени вече през десетилетията марки, които са завоювали имиджа на “най-добрата кола в света”. А когато се говори така, за какво друго може да се мисли, ако не за лидера в световната автомобилна йерархия - неостаряващият Rolls-Royce. На Maybach те­първа му предстои тежка борба с новите идеи на BMW, които последните смятат да реализират при разработката на бъдещия Rolls. Баварските конструктори и дизайнери отдавна са доказали въз­можността си да създават класика в автомобилостроенето. Когато се появи новият Rolls-Royce с названието Тhe Bank, новите немски собственици на английската компания са сигурни, че ще предизвикат очаквания фурор сред световната автомобилна общност. Новият модел на култовата марка може да предизвика удивлението дори у човек, за когото колата не е нищо друго освен средство за превоз. Първият Rolls-Royce на 21-ви век представлява синтез от класическа “седмица” на BMW и характерните черти на аристократичната английска марка. С дължина повече от 5.5 метра, луксозното возило придобива внушителни размери. A за “дългата” версия дори е по-добре да не бъде правен коментар.

Дизайнът, с използваните монументални форми, много напомня на предшествениците от 50-те и 60-те години на... миналия век.

Подобно аристократично излъчване се открива и в интериора на автомобила. Използваните най-фини материали при изработването и усъвършенстването и на най-малките подробности подсилват усещането за... различност от останалите. Пътуващите отзад са разположени в удобни кресла, които въплъщават разбирането на Rolls-Royce за комфорт и изисканост при пъту­ването с такава лимузина. Хладилен шкаф с елегантна дървена ламперия за студени напитки също е включен към серийното оборудване на автомобила.
Погрешно е обаче да се счита, че всеки клиент на компанията предпочита да си купи луксозната кола, за да се разположи отзад и да се наслаждава на развлеченията, предлагани му от скъпата мултимедийна система. Доста от тези, които харчат парите си за толкова скъпо удоволствие, предпочитат сами да се потопят в усещането да се шофира такава кола.

Необходимите за тази задача изисквания са спазени с прецизност и съвършенство, каквито са вложени и при останалите “дребни” детайли по тази кола. Повечето от тях са взети от колекцията с успехи на новия немски собственик, но има и такива, които са типично британско решение. Каросерията, изработена според всички съвременни стандарти, съдържа в себе си значителни количество алуминий, а това съществено подобрява ходовите качества на автомобила. Звукът на двигателя пък е предназначен само за любители, защото само те могат да оценят “гласа” на мотор V12, с работен обем от 7.0 л и събрал мощ от 500 к.с. и въртящ момент от 500 Нм.

Може би родината на лукса при автомобилите е Англия, защото когато говорим за шикозни коли не може да се пропуснат шедьоврите със запазена марка на Bent­ley. За никого не е тайна, че почти всяка година около 1000 купувачи се “бръкват” със 700 000 или 800 000 германски марки, за да станат притежатели на аристократичния модел.

Новата политика на компанията е обаче, че не всеки клиент на Bentley трябва да олекне с толкова, за да стане собственик на прочутото возило. Затова стартира и новият проект за осъществяване на идеята модели с марката на компанията да се разположат и в... средния клас. Резултатът от та­зи инициатива трябва да бъде уравновесен компромис между комфорт, лукс и цена. Дъл­жината му ще съвпада с размерите на Mercedes S-класа, цената ще трябва да се вмести в границата 250 000 - 300 000 германски марки. От фирменото ръководство гарантират обаче, че новата идея няма да бъде за сметка на динамиката, сигурността и усещането от карането на такъв автомобил. От новите “покровители” VW-Groupe трябва да бъде осигурен 12-цилиндровият мотор с мощност от 420 к.с., който тази година ще се появи като оборудване и при Audi A8. Подкрепата на VW се простира и по-далеч. Най-вероятно Bentley ще се “обзаведат” и с иновацията в областта на директното впръскване на горивото, разработена от немците. Новият дизелов двигател с 10 цилиндъра и мощност от 313 к.с., който VW разработи за собствения си луксозен модел D1 също ще бъде предоставен на Bentley за прилагането му в модела Bentley средна класа.

За да бъде пълно обаче семейството на луксозните британски возила би следвало да се споменат, при това заслужено, представителите с емблемата на Jaguar, които напоследък като че ли останаха малко в сянка. Амбицията на немския концерн Daimler - като нов собственик на марката - обаче предвижда не само съживяване на имиджа на култовия автомобил, но и конкретни стъп­ки в тази насока. Предвиденият наследник на XJ трябва не само да съчетае характерните виждания на немците, а и да придаде съвсем нов вид на традиционните, определящи облика на Jaguar мотиви.

Станислав Гавазов
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА