Жирона, Испания. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Докато всички европейски марки спряха да разработват нови дизелови двигатели и насочиха всичките си усилия към електромобилите, японците от Mazda поеха в съвсем различна посока, разработвайки голям шестцилиндров дизелов двигател за своя нов флагман. Става дума за Mazda CX-60 diesel, която имахме възможността първи да тестваме в Испания. Основното, което ни направи впечатление е, че това е изключително динамичен и същевременно икономичен двигател, готов да покрие невъзможните норми на стандарта Евро 7. Ето и впечатленията ни от модела.
Със своя уникален редови шестцилиндров дизелов двигател, големият SUV Mazda CX-60 показва добър темперамент, но също така рекордно нисък разход на гориво, което за феновете на жанра "дизел", а и за нас, е доста обнадеждаващо. Пускането на голям дизелов SUV през 2023 година, който освен това е шестцилиндров, е доста смела крачка от страна на японците. Питаме се: Това ли е правилният момент?
Поне в Европа, където тази моторизация е заплашена от забрана в определени градове, този ход изглежда абсурден, но не така смятат японците. Mazda разчита на опита си като производител на двигатели - често противно на тенденциите - за да предложи дизел с рекордна икономия на гориво, който отговаря на най-строгите екологични изисквания и който определено може да промени играта в автомобилната индустрия.
Редови шестцилиндров дизелов двигател
А дизеловите двигатели, които пристигат тази година под капака на Mazda CX-60, след plug-in хибрида, са два или по-точно казано - с две мощностни характеристики. D200 доставя 200 к.с. към задните колела, докато D254 разполага с 254 к.с. и предава момента на всички колела. Във версията D200 цифрите са забележителни за SUV с такива размери: 5 л/100 км разход от едва 130 г/км CO2. При по-мощната версия разходът се увеличава едва с половин литър на сто километра пробег, което също е забележително. За сравнение ще кажем, че четирицилиндровият дизелов двигател на Stelantis например, разполагащ с мощ от само 130 к.с. отделя 143 г/км CO2.
За да постигне тези цифри, дизеловата Mazda CX-60 е оборудвана с изцяло новия шестцилиндров мотор Mazda 3.3 e-Skyactiv-D. Последовател на „правилното оразмеряване“, т.е. идеята за регулиране на работния обем, който да се използва за оптимизиране на производителността, марката е избрала много точно кубатура от 3283 см3. Работата с възпламеняването на горивната смес също е различна, като дозирането става последователно на пет впръсквания.
Освен това двигателят впечатлява и със специфична форма на главата на буталото, както и на горивната камера, а "присаждането" на 48-волтова микрохибридизация (мек хибрид) и осемстепенната автоматична скоростна кутия без конвертор допринасят за ефективността, като същевременно осигуряват солиден въртящ момент от 550 Нм. С други думи този агрегат харчи между пет и шест литра на сто километра, има предостатъчно тяга и при скорост на автомобила от 100 км/ч работи на 1500 об/мин.
Ходови характеристики
Когато се приведе двигателят в действие, усещането е за истински автомобил от една вече отминала епоха. От самото начало шумът на дизела се чува ясно, но само ако сте отвън или с отворени прозорци, защото японците са работили доста усилено и над шумоизолацията на автомобила. Осемстепенната автоматична скоростна кутия пък осигурява плавно и почти неусетна превключване на предавките. Дизеловото SUV на Mazda е уникален "магистрален играч", където големите му размери са по-лесни за разбиране и преди всичко, където неговият шестцилиндров мотор може да се изрази напълно. Гъвкав в долната част на оборотомера, двигателят придружава повишаващите се обороти си с много приглушен звук.
Тук няма да усетите "ритник в задника", както при plug-in хибридната версия, но 245-те к.с. предлагат дълга и солидна тяга. Кутията реагира по подходящ начин на превключване на по-висока предавка, а микрохибридизацията изглажда малките прекъсвания на двигателя. За носталгично настроените по шестцилиндрови дизели (а и не само), които основната премиум конкуренция изостави ( Audi Q5 и Mercedes GLC), този CX-60 е отлично предложение.
Недостатъци
Естествено и този автомобил, както всички други, си има своите недостатъци. Шасито например не е много динамично, а тежестта на колата се усеща в завоите. Но CX-60 е забавен за шофиране, когато го приемете такъв, какъвто е: луксозен кросоувър, създаден за пътуване и за семейството. Mazda все пак можеше да се погрижи малко повече за возията. При този тип автомобили очакваме гладко придвижване на пътя, което тук не е така. Окачването отскача твърде много, когато пътят е осеян с дупки, а кренът на каросерията в по-остри завои е доста изразен.
Но тези недостатъци, могат да се охарактеризират, като "бели кахъри", защото този дизелов CX-60 спазва обещанията си по отношение на консумацията. При първата отсечка из околностите на Барселона и Жирона, която бе с дължина от около 150 км, карайки с максимално разрешената скорост и по магистрала, и по извънградски пътища, при това без особена загриженост за екологичното шофиране, компютърът показа забележителните 5.3 л/100 км. Все едно караш компактен дизел, а тук говорим за по-мощната версия - 245 коня и AWD задвижване.
Интериор
Що се отнася до салона на колата, той освен, че е изключително добре обезшумен, впечатлява с качествени и скъпо изглеждащи материали. Японците явно не се влияят много от новата псевдо-еко мода и тук са си налични добре познатите ни луксозни атрибути като качествена естествена кожа и истинско дърво. Иначе дизайнът на арматурното табло на CX-60 остава в духа на този на CX-5. Сглобката е добре изпълнена, а Mazda предлага няколко доста различни "атмосфери" за купето. И най-хубавото - болшинството бутони не са сензорни.
Цена
Накрая стигаме до цената. Няма нужда да търсите дълго, няма пряк конкурент на дизеловото CX-60 . А неговата конкурентна цена в този премиум сегмент (от 87 190 до 108 290 лв. с ДДС) , в крайна сметка е убедителна сама по себе си. И ако парите ви се струват много, то проверете ценовите листи на останалите подобни кросоувъри. За съжаление, в днешно време хубави (и не толкова хубави) евтини коли вече не се предлагат.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Смех 😆🤡🤣
Коментиран от #3, #12, #28, #45, #46
12:09 02.04.2023
2 1111
Коментиран от #6
12:15 02.04.2023
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Име
Коментиран от #5, #26
12:21 02.04.2023
5 Смех 😆🤡🤣
До коментар #4 от "Име":
Много е модерна да тракащ дизелКоментиран от #19
12:22 02.04.2023
6 Смех 😆🤡🤣
До коментар #2 от "1111":
И връви на мрътвец питай ги за колко набира до 10012:23 02.04.2023
7 Калоян
Коментиран от #9
12:23 02.04.2023
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Смех 😆🤡🤣
До коментар #7 от "Калоян":
Да наистина чудна е зя всеки който НЕ може да събере две числа но това не е повод за гордост.Коментиран от #11
12:25 02.04.2023
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Така като те чета
До коментар #1 от "Смех 😆🤡🤣":
Май няма видиш, нито нова Мазда нито Тойота хибрид.Хахахаха
Коментиран от #14, #15
12:41 02.04.2023
13 Смех 😆🤡🤣
Коментиран от #58
12:43 02.04.2023
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Край
Коментиран от #17
12:56 02.04.2023
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 ПРАВИЛНО РЕШЕНИЕ
Коментиран от #21, #54
13:23 02.04.2023
19 Бачо
До коментар #5 от "Смех 😆🤡🤣":
Ти верно си смях ма голям смях.Кат прибавиш към хибрида и сметката за този СМЕХ ,то наистина си е за смяхКоментиран от #20
13:39 02.04.2023
20 Смех 😆🤡🤣
До коментар #19 от "Бачо":
И каква е сметката я да чуйме13:46 02.04.2023
21 777999
До коментар #18 от "ПРАВИЛНО РЕШЕНИЕ":
Точно така! Пък и ако начина ти на живот е динамичен…не се натрапвам с мнение, но работата ми е такава ,че понякога от София тръгвам за Пловдив от там се връщам бързо към София да взема детето от детска. Оставям го на жена ми в задръстването и тръгвам през Петрохан към Монтана…там спя и на сутринта се връщам към София. Петрохан зимата я минал снегорин ,я не… -20 градуса с електричка…в Америка Теслата се зарежда ,на сутринта тръгваш към стъкления офис ,там паркираш в подземния паркинг ,включваш да се зарежда ,качваш се в офиса на климатик. Работиш на лаптопа и провеждаш бизнес разговори на фейс тайм ,след това тренираш на последния етаж в лъскавата сграда, къпеш се и си взимаш сауна ,слизаш в подземния паркинг и се прибираш с Теслата вкъщи. Сядаш на дивана и си поръчваш храна от онлайн хипер маркета и след 40 мин ти я доставят ✌️✌️Е, и аз бих купил Тесла!
Коментиран от #27
13:51 02.04.2023
22 777999
Коментиран от #33, #56
14:01 02.04.2023
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Сатана Z
Коментиран от #38
15:31 02.04.2023
25 ИСТИНСКИЯ ГРАД КОЗЛОДУЙ
15:36 02.04.2023
26 ха ха
До коментар #4 от "Име":
Аз съм вдигнал ръце вече с колите (електрокари и полуколи не разглеждам), които се предлагат и бях решил Дъстър дизел за 2025-та. Тази Мазда ме замисли...15:48 02.04.2023
27 ха ха
До коментар #21 от "777999":
Това с теслата е по-забавно, когато работиш от вкъщи. Тогава вечер можеш да я разходиш до магазина, а в събота и по-далеч. Интерено ми е къде е сметката в това да ходиш със скъпа кола до магазина, но всеки да си я прави сам...15:56 02.04.2023
28 В Кюпа!
До коментар #1 от "Смех 😆🤡🤣":
На така наречените природозащитници ще им светне, че електрическите коли замърсяват повече от дизела ама ще бъде късно. Никой не си дава сметка, че тази батерия на електричките има своя живот и като се изчерпи кво прайм тогава. Къде ще ги изхвърлят като се знае, че литийвите батерии замърсяват повече тяхния полуразпад е доста дълъг период, а добиивът им е доста трудоемък и скъп и да не забравяме, че добивът на литии замърсява много природата и е само на определени места по планетата. Откъде ще го добиваме никой не се замисля. Може би от астероиди или други планети но това може да стане след най малко 100 години, а до тогава кво? Но производителите на зелена енергия спонсорират шайката дрогинщайн да протестират за една доза и останалите глупендери им се вързват. Всичко е навързано като свински черва ама света е доста изпростял и не го осъзнава.Коментиран от #47
16:35 02.04.2023
29 Смех 😆🤡🤣
16:55 02.04.2023
30 кво става бе
16:59 02.04.2023
31 Мемфис
17:24 02.04.2023
32 1345
Коментиран от #34
17:44 02.04.2023
33 Така е
До коментар #22 от "777999":
Ако бяхте изчакали 1 година можеше да си купите Камри хибрид, вместо Мазда 6. Но, тогава не се знаеше, че ще почнат да внасят Камри в Европа. Измислената дума премиум за мен не съществува.Коментиран от #43
18:10 02.04.2023
34 Знаещ
До коментар #32 от "1345":
Руснаците са номер едно в областта на икономията на гориво! Познавах един Игор преди няколко години, който не беше стъпвал на бензиностанция, откакто си купи дизел и много се учудваше на високите цени на нашите горива.18:19 02.04.2023
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Ауто
19:26 02.04.2023
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Мазда дизел
19:53 02.04.2023
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 ахаааа
КУпих си СУВ 2010 година за 5300.
На тая сигурно годишната и застраховка е повече.
20:49 02.04.2023
42 Тоз
22:04 02.04.2023
43 777999
До коментар #33 от "Така е":
Камри ми допада, идеятя за хибрид също. Може би е най-оптималния избор за нашата държава. Хипотетично ,нямаше как да мисля за Камри ,защото не е комби…Маздата е комби и това беше задължителен критерии. Следващото е ,че Тойотата е доста по-скъпа…Камрито е луксозно и дори в момента са скъпи. Може би ме е малко яд ,защото не знаех ,че 2018г. ще излезе още един фейслифт на Мазда 6 с някой по значителни промени като окачването например. Може би това ми е главната забележка към тази кола. Изглежда голяма ,а със заводските 19” всъщност вози доста твърдо и нервно на нашите пътища. В завой иначе е стабилна и директна ,няма голямо недозавиване и се усеща добре ,но не е комфортна кола…можеше по-добре.23:25 02.04.2023
44 Име
23:36 02.04.2023
45 Име
До коментар #1 от "Смех 😆🤡🤣":
Харчи 3,8л на хартия. Иначе Камрито е чудесен автомобил.23:37 02.04.2023
46 Toй
До коментар #1 от "Смех 😆🤡🤣":
Тойота Камри е хубава кола, но ако не я бяха прецакали с този хибриден двигател.Коментиран от #51
23:42 02.04.2023
47 тони
До коментар #28 от "В Кюпа!":
Батериите на електричките имат доста живот. След 10-15г, когато са на 70-80% от капацитета си ще се взимат за съхранение на електричество от соларни панели.Коментиран от #55
00:14 03.04.2023
48 тони
Коментиран от #49, #50
00:16 03.04.2023
49 Къпан пор
До коментар #48 от "тони":
Тесла от Джъмбо магазина за играчки?06:55 03.04.2023
50 Къпан пор
До коментар #48 от "тони":
И сега си зареждаш Теслата безплатно от фотоволтаика на покрива?06:56 03.04.2023
51 Така е
До коментар #46 от "Toй":
Доста се смях след тази мрачна следизборна сутрин, на това как са прецакали Камри-то с хибриден мотор. Явно не си доближавал Камри или возил, карал, притежавал. Толково сте объркани с тези хибридни прецаквания,че е време малко да се пообразовате по въпроса за хибридите. Хибридната война е друго и там търпим ужасни последици.09:10 03.04.2023
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Тремор
14:29 03.04.2023
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Мнение
До коментар #47 от "тони":
Толкова ли те кара GSM-а?!Вземи да се събудиш, щото явно спиш и си в некъв друг свят!
12:42 04.04.2023
56 Даниел
До коментар #22 от "777999":
Има една лека особеност - Шкода Супърб за около 100к е 280кс и е доста по-просторна от Мазда CX-60. Маздата отвън изглежда голяма, но като пространство, Шкодата печели.Коментиран от #59
18:56 05.04.2023
57 Този коментар е премахнат от модератор.
58 Хайл
До коментар #13 от "Смех 😆🤡🤣":
Този който те е направил отдавна е настръхнал като видял какъв теслар се извъдил...сигурно съжалява че не те е у.давил като бебе22:32 07.04.2023
59 Дали
До коментар #56 от "Даниел":
Шкода Дизел с 280 коня ?13:41 10.07.2023