Last news in Fakti

29 Юни, 2002 00:00 3 419 0

Австралийското автомобилостроене датира от началото на ХХ век

  • ford t-
  • ute-
  • australian six-
  • lancia lambda

Когато говорим за автомобили и стане дума за Австралия първото, което изплува в съзнанието, е обратното движение или иначе казано возила с десен волан. Но подобно е положението и в Англия, и в Япония. Зеленият континент се свързва най-вече с четириколесни от типа пикап, които там са известни под името Ute (от англ. Utility - общо предназначение). Днес за австралийците тези автомобили са основно превозно средство, подобни возила са се произвеждали в Австралия още в началото на миналия век.

Мечтата на всеки фермер е автомобил с перманентно предаване на четирите колела, двойна кабина и открита каросерия. Така е било и в миналото. Първото такова возило не е създадено от GM или Ford, нито от Томас Б. Джефри – известен в миналото производител на камиони с марка Quad. “Мечтата на фермера” не е измислена и от американската компания FWD (названието е съкратено от Four Wheel Drive). Според непотвърдени източници подобно четириколесно е създадено за първи път от австралиеца Феликс Колдуел. Това се е случило през далечната 1913 година в Сидни. Интересното е, че освен перманентното предаване автомобилът е снабден и със спирачки на всички колела, както и със – дръжте се да не паднете – сервоусилител на волана. Тази високотехнологична за времето си машина преминава първите си изпитания по пясъчните дюни в близост до Сидни. Проблемът се състои в това, че Феликс Колдуел е изобретател, а не предприемач. В това време предприемчивите американци от компанията Ford започват да заливат австралийския пазар с продукцията си и задушават всякакви плахи опити за австралийско производство. Моделът Ford T се продава значително по-евтино от всички местни разработки. Единственото хубаво за Колдуел е, че той патентова откритието си. Друга интересна подробност от началото на австралийската автопромишленост е изобретението, наречено самоносеща каросерия. Всеизвестно е, че тази автомобилна новост е внедрена за първи път серийно при модела Lancia Lambda. През 1907 година обаче Алфред Джон Суинертън, родом от Сидни, конструира малолитражен автомобил за собствено ползване. Агрегатът и ходовата част са прикрепени директно за каросерията. Алфред Джон използва творението си в продължение на осем години, като през това време конструира нов, значително по-голям автомобил. Той също е разработен на принципа на самоносещата каросерия. Така че и това нововъведение може да се причисли към гордостите на австралийската автопромишленост.

Лошото е, че подобни новости не вдъхват доверие на предприемачите от Зеления континент и те продължават да се придържат към традиционните подходи. Един от най-големите австралийски производители на леки коли е Харли Тарант. Първото си четириколесно той конструира още през 1903 година. Возилото е оборудвано с малък двуцилиндров двигател с мощност едва 8 к.с. Няколко години по-късно автомобилите с марка Tarrant започват да се продават, но скоро става ясно, че и те не могат да издържат на Ford-овата конкуренция. След като фалира, Харли Тарант става основен дилър на американската продукция с марка Ford.

Серийното производство на автомобили в Австралия започва след края на Първата световна война. През 1919 година в Сидни са основани два автомобилни завода. Едната фирма е собственост на Фредерик Гордън, който започва серийно производство на автомобили с марка Australian Six. Другата компания се управлява от Чарлз Айнес и предлага на пазара копия на Lincoln. Гордън изработва двигателите си сам. Това са 3.8-литрови агрегати, които се характеризират с добро качество на изработката и прилична надеждност. С тях автомобилите Australian Six достигат скорост до 80 км/ч. Естествено ако пътят позволява това. Копията на Lincoln струват по това време $1 050, а четириколесните на Гордън – $990. Конкуренцията от страна на Ford бързо спира и тези плахи опити, защото докато двете австралийски компании си съперничат, американската продукция се продава на двойно по-ниска цена.
През 1926 година на Зеления континент се появява и гигантът GM, който за кратко построява фабрики за сглобяване на основни възли и агрегати. Американците от GM сключват договор с Джеймс Холдън, който изработва за тях автомобилни купета. Впоследствие предприятието Holden`s Motor Body Works се обединява с филиала на GM за Австралия. Така се ражда единствената оцеляла до момента фирма General Motors – Holden`s или съкратено GM-H.

Радослав Славчев
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА