Scandinavian flick или изкуството да владееш колата

16 Юни, 2025 11:41 1 660 5

  • scandinavian flick-
  • шофьолски умения-
  • съвети

Този трик не е за градски условия, а е висш пилотаж

Scandinavian flick или изкуството да владееш колата - 1

В света на ралитата и автомобилния контрол съществуват техники, които надхвърлят обикновеното шофиране и навлизат в сферата на изкуството. Една такава техника, често свързвана с майсторите на рали пистите, е "Scandinavian Flick", известна още като "pendulum turn" (завой-махало) или просто "рали завой". Този трик не е за градски условия, а е висш пилотаж, който позволява на водача да прекара автомобила си през тесни и хлъзгави завои с впечатляваща скорост и контрол, като умишлено предизвиква и контролира презавиване.

Същността на "Scandinavian Flick" се крие в пренасянето на тежестта на автомобила по начин, който подпомага влизането в завой. За разлика от традиционното влизане в завой, където се стремим към максимална стабилност, тук целта е да се предизвика контролирано подхлъзване (презавиване) на задницата на автомобила, което да го завърти в желаната посока. Това е особено ефективно при ниско сцепление – на чакъл, сняг, лед или мокри настилки, където нормалното завиване би било трудно или опасно.

Scandinavian flick или изкуството да владееш колата

Техниката започва с кратко и рязко завиване в обратна посока на завоя, последвано веднага от рязко завъртане на волана в посоката на завоя. Например, ако предстои десен завой, водачът първо рязко завърта волана леко наляво, а след това мигновено рязко надясно. Това първоначално "отклонение" пренася тежестта на автомобила към външната страна на първоначалното завиване (в случая – към дясната страна на автомобила). Когато воланът бъде рязко завъртян в посоката на завоя (надясно), инерцията от първоначалното движение кара задницата на автомобила да се "отпусне" и да започне да се плъзга навън, докато предницата вече е насочена към вътрешността на завоя.

Ключовите елементи за успешно изпълнение са времето и контролът върху газта и спирачките. При инициацията на "flick"-а може да се подаде лека спирачка, за да се прехвърли допълнителна тежест напред и да се предизвика по-лесно поднасяне на задницата. След като автомобилът е в контролирано презавиване, водачът трябва да подава газ, за да поддържа дрифта и да използва противоположно заключване на волана (counter-steer), за да регулира ъгъла на движение и да излезе от завоя с максимална скорост.

"Scandinavian Flick" е изключително ефективен в рали състезания, тъй като позволява на пилотите да преминават през тесни и хлъзгави завои, които иначе биха изисквали драстично намаляване на скоростта. Той демонстрира не само превъзходен контрол над автомобила, но и дълбоко разбиране на динамиката на превозното средство и пренасянето на тежестта. Това не е техника за всекидневно шофиране, но е един от най-впечатляващите и ефективни трикове в арсенала на професионалния рали пилот, превръщайки трудния терен в сцена за майсторско представяне.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 7 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 БгТопИдиот🇧🇬

    11 1 Отговор
    Повечето бг шоферчета със стаж под 10 години са летни шоферчета.

    Имам богат материал на видеорегистратора от това.
  • 2 Ключовият елемент

    12 0 Отговор
    Ключовият елемент е да си построил в главата си идеалната треактория за това упражнение и най-вече да си избрал правилно мястото за излизане от завоя. На сух асфалт с нормални гуми и с гражданска кола няма смисъл да се прави.
  • 3 сотко

    2 0 Отговор
    Освен че се предизвиква поднасяне преди завоя, често автомобилът е насочен на обратно на посоката на завиване - примерно ако завоя е ляв автомобилът до последно се движи в дрифт сочейки надясно. Така се избира точния момент в който колата да се ротира към завоя, като се използват и сили генерирени от окачването или т. нар. камшик.
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 фен на опел

    2 1 Отговор
    най големия walter röhrl pikes peak в 2.02 минута може да се види как изглежда перфекционистта.