Във време, когато цените на горивата продължават да бъдат висок приоритет за шофьорите, повечето хора търсят начини да намалят разходите си. Докато общоизвестни съвети като редовна поддръжка на автомобила, поддържане на правилно налягане в гумите и плавно шофиране са ефективни, съществува един по-малко известен и донякъде нестандартен метод, наричан "нулево налягане на газта" или "импулсно и плъзгащо" шофиране (pulse and glide), който може да доведе до значителни икономии. Този подход изисква практика и разбиране на динамиката на автомобила, но може да бъде изключително резултатен.
Основната идея зад "нулево налягане на газта" е да се използва инерцията на автомобила по максимално ефективен начин. Вместо да поддържате постоянна скорост с равномерно подаване на газ, този метод включва редуване на кратки периоди на ускорение ("импулс") с по-дълги периоди на движение по инерция ("плъзгане"). По време на фазата на "плъзгане" кракът ви е напълно отделен от педала на газта, позволявайки на автомобила да се движи само благодарение на натрупаната инерция. Това е моментът, в който модерните автомобили с инжекционни системи спират подаването на гориво към двигателя, постигайки нулево потребление.
Прилагането на този метод изисква внимателно наблюдение на пътната обстановка и предвиждане на трафика. Когато видите, че предстои наклон надолу, червен светофар, или бавно движещ се трафик, ускорявате леко до желаната скорост (фаза "импулс"), след което отпускате напълно газта и оставяте колата да се движи по инерция, докато скоростта не падне значително (фаза "плъзгане"). Целта е да не се налага рязко спиране или повторно силно ускорение веднага след това. Повторете цикъла, когато е необходимо да наберете отново скорост.
Този нестандартен подход е особено ефективен при шофиране извънградско или по пътища с леки наклони, където инерцията може да се използва оптимално. За да бъде успешен, е важно да се избягва агресивното ускорение и рязкото спиране, което би елиминирало ползите от инерцията. Методът изисква известна практика, за да се усети кога и как да се редуват фазите, но когато се усвои, може да доведе до 10-20% икономия на гориво, в зависимост от автомобила и пътните условия.
В заключение, "нулево налягане на газта" е интелигентен начин за намаляване на разхода на гориво, който се различава от конвенционалните съвети. Той не само пести пари, но и насърчава по-плавно и предвидимо шофиране, което в крайна сметка допринася за по-голяма безопасност на пътя. За шофьори, които търсят иновативни начини да оптимизират ефективността на своя автомобил, изпробването на този метод може да се окаже изключително ползотворно.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Зипо
Коментиран от #5, #7, #28
10:35 19.06.2025
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Обаче
10:43 19.06.2025
5 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #1 от "Зипо":
За да получиш тунелния ефект -трябва да си НЕРАЗУМНО БЛИЗКО до автомобила пред теб❗
Коментиран от #9, #16
10:43 19.06.2025
6 Гост
До коментар #2 от "Кирил":
Диалектите са богатство на езика. Моля, уважавайте съгражданите си. Укорите може да отправите към общината, в чийто ресор е провеждането на възпитателни практики срещу замърсяването от страна на жители и гости на София.10:47 19.06.2025
7 ди станцията
До коментар #1 от "Зипо":
Особено приятно и още по-особено безопасно е с "ремарке" по автомагистрала. Когато ремаркето е ТИР направо е страхотно забавно. В градски условия разумната дистанция е субективно преценявана и води до чувствителна икономия на гориво и леки разноски при верижни инциденти.10:51 19.06.2025
8 Зевс
Коментиран от #10
10:51 19.06.2025
9 кй87ъ6трхуй
До коментар #5 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Обясни го това на Адаптивният ми круиз контрол който при настройка за мин. дистанция ме залепя на 15 метра от камиона... Лично тествано- в такива условия разходът ми слиза с 60% надолу... Тоест схемата работи- стига да има човек нерви да кара с 90км/ч по магистралата де, аз нямам...Обясни го и на Адаптивният круиз на Тесли-те които редовно се забучват плътно зад мен щото карам доста голям джип...
Коментиран от #13, #14
11:01 19.06.2025
10 Пълна глупост е тази статия
До коментар #8 от "Зевс":
Абсолютно правилно, чудех се докато чета статията аз ли съм луд или какво. При ускорението ще се изхаби повече енергия отколкото ще се спести при отнемането на газта, перпетум мобиле не съществува все пак...Коментиран от #11, #18, #29
11:05 19.06.2025
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Пежо
11:21 19.06.2025
13 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #9 от "кй87ъ6трхуй":
По принцип аз обяснявам на хора🚘Техниката само изпълнява зададени команди❗
Ако ти не си ме разбрал, няма защо да го обяснявам на някакво копче на волана ти‼️
11:47 19.06.2025
14 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #9 от "кй87ъ6трхуй":
Кое не разбра ❓"За да получиш тунелния ефект" -
т.е. ИМА такъв ефект за икономия👍
Но "трябва да си НЕРАЗУМНО БЛИЗКО до автомобила пред теб" -
т.е. дистанцията от МПС пред теб е рисковано малка👍
Или изобщо струва ли си некомфортното, дори опасно пътуване, икономията на два -три литра гориво🚘
И да си знаеш онова устройство НЯМА ДА ТЕ СПАСИ при верижно ПТП, тогава икономията ще ти е РАЗХОД🚘
Коментиран от #21
11:54 19.06.2025
15 Гост
12:13 19.06.2025
16 Селянина с колелото
До коментар #5 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Номера става само с рейс или камион пред теб. С кола/джип/сув не става. Тогава е достатъчно разстояние 4-5 м и разхода пада наполовина, но в този случай за ниския разход помага и по-ниската скорост на камиона/рейса.13:06 19.06.2025
17 Тъй, ама
А по баира нагоре и на завоите?
А на кръстовище, прелез и в колона?
Алабалистики от 1001 нощ…
13:51 19.06.2025
18 Защо да е глупост
До коментар #10 от "Пълна глупост е тази статия":
Жената кара с постоянна скорост, а аз карам агресивно и постоянно изпреварвам, за разлика от нея. За едно и също пътуване, с един и същ автомобил аз стигам по-бързо от нея, с поне литър по-малък разход. Двигателят работи с по-голямо КПД при по-високо натоварване, А при ниско натоварване за поддържане на постоянна скорост КПД пада значително.Тогава при ускорението харчи повече, но с по-високо КПД, а след това компенсираш с нула разход. Хем се движиш с по-висока от разрешената скорост, което не е забранено при изпреварване, хем имаш по-малък разход на гориво от потока който изпреварваш, без да нарушаваш никакви физи, А точно обратното - възползваш се максимално от тях.
Коментиран от #27
18:01 19.06.2025
19 ку ку ру ку
19:22 19.06.2025
20 Чували сме
00:14 20.06.2025
21 кй87ъ6трхуй
До коментар #14 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Дибилчевский, много упорито и с не малка скорост се движиш към близка среща с товарният влак- дано имаш добър ортопед под ръка и излишни 30-40 бона щото както си тръгнал ще ти трябват още тази есен...08:50 20.06.2025
22 Един
Ами честито на тези с автоматичните трасмисии - там такива номера няма!
Коментиран от #25
08:56 20.06.2025
23 Не е верно
09:10 20.06.2025
24 Не става
09:11 20.06.2025
25 007 лиценз ту кил
До коментар #22 от "Един":
Има.09:32 20.06.2025
26 БгТопИдиот🇧🇬
Има едно единствено условие за ИКОНИМИЧНОСТ “
Колкото по малко се бара спирачката толкова по малко гориво плащаме.
КОйто както иска да го разбира (важи само за автомобили с ДВГ)!
10:31 20.06.2025
27 ФизКулт
До коментар #18 от "Защо да е глупост":
Пич, ти си гений. Директен кандидат за Нобелова награда . Направо занули съществуващите "Закони на физиката"10:46 20.06.2025
28 Фрайлауф
До коментар #1 от "Зипо":
Фрайлауф беше инсталиран на двутактовите Трабант и Вартбург, което по своему представляваше нещо като свободен венец при велосипедите, но проблема е, че двигателя не може да се използва като спирачка. В последните модели от 80-те години немците инсталираха фрайлауфа на последната 4 скорост и усъвършенстваха системата. Така колата се движеше по описания в статията начин и пестеше значително. Да се надяваме, че ще се сетят да използват системата отново.18:05 20.06.2025
29 Име
До коментар #10 от "Пълна глупост е тази статия":
Не, не сте луд! Тези които пишат статии последните години са абсолютни неграмотници, а технически са тотално неподготвени. Статията най-вероятно е преписана от някой западен експерт, а западняците не блестят с аналитичен ум. Живея повече от 10 години в огромен западен град и имам наблюдения.19:24 20.06.2025
30 БайБоцимир
10:51 21.06.2025