Нестандартен метод за икономия на гориво

19 Юни, 2025 10:31 13 824 30

  • съвети-
  • икономия на гориво

Чували ли сте за т.нар. "нулево налягане на газта"

Нестандартен метод за икономия на гориво - 1
Снимка: Shutterstock

Във време, когато цените на горивата продължават да бъдат висок приоритет за шофьорите, повечето хора търсят начини да намалят разходите си. Докато общоизвестни съвети като редовна поддръжка на автомобила, поддържане на правилно налягане в гумите и плавно шофиране са ефективни, съществува един по-малко известен и донякъде нестандартен метод, наричан "нулево налягане на газта" или "импулсно и плъзгащо" шофиране (pulse and glide), който може да доведе до значителни икономии. Този подход изисква практика и разбиране на динамиката на автомобила, но може да бъде изключително резултатен.

Основната идея зад "нулево налягане на газта" е да се използва инерцията на автомобила по максимално ефективен начин. Вместо да поддържате постоянна скорост с равномерно подаване на газ, този метод включва редуване на кратки периоди на ускорение ("импулс") с по-дълги периоди на движение по инерция ("плъзгане"). По време на фазата на "плъзгане" кракът ви е напълно отделен от педала на газта, позволявайки на автомобила да се движи само благодарение на натрупаната инерция. Това е моментът, в който модерните автомобили с инжекционни системи спират подаването на гориво към двигателя, постигайки нулево потребление.

Прилагането на този метод изисква внимателно наблюдение на пътната обстановка и предвиждане на трафика. Когато видите, че предстои наклон надолу, червен светофар, или бавно движещ се трафик, ускорявате леко до желаната скорост (фаза "импулс"), след което отпускате напълно газта и оставяте колата да се движи по инерция, докато скоростта не падне значително (фаза "плъзгане"). Целта е да не се налага рязко спиране или повторно силно ускорение веднага след това. Повторете цикъла, когато е необходимо да наберете отново скорост.

Този нестандартен подход е особено ефективен при шофиране извънградско или по пътища с леки наклони, където инерцията може да се използва оптимално. За да бъде успешен, е важно да се избягва агресивното ускорение и рязкото спиране, което би елиминирало ползите от инерцията. Методът изисква известна практика, за да се усети кога и как да се редуват фазите, но когато се усвои, може да доведе до 10-20% икономия на гориво, в зависимост от автомобила и пътните условия.

В заключение, "нулево налягане на газта" е интелигентен начин за намаляване на разхода на гориво, който се различава от конвенционалните съвети. Той не само пести пари, но и насърчава по-плавно и предвидимо шофиране, което в крайна сметка допринася за по-голяма безопасност на пътя. За шофьори, които търсят иновативни начини да оптимизират ефективността на своя автомобил, изпробването на този метод може да се окаже изключително ползотворно.


Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 33 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Зипо

    29 7 Отговор
    Чувал съм, че карането зад автомобил на разумна дистанция също помага в разхода

    Коментиран от #5, #7, #28

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Обаче

    22 5 Отговор
    Ускоряването до 70 км./ч, за да се движи автомобила с разрешените 50 км/ч по инерция съвсем не е безопасно и е препоръчително само за жп транспорта.
  • 5 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    41 2 Отговор

    До коментар #1 от "Зипо":

    За да получиш тунелния ефект -
    трябва да си НЕРАЗУМНО БЛИЗКО до автомобила пред теб❗

    Коментиран от #9, #16

  • 6 Гост

    7 3 Отговор

    До коментар #2 от "Кирил":

    Диалектите са богатство на езика. Моля, уважавайте съгражданите си. Укорите може да отправите към общината, в чийто ресор е провеждането на възпитателни практики срещу замърсяването от страна на жители и гости на София.
  • 7 ди станцията

    7 3 Отговор

    До коментар #1 от "Зипо":

    Особено приятно и още по-особено безопасно е с "ремарке" по автомагистрала. Когато ремаркето е ТИР направо е страхотно забавно. В градски условия разумната дистанция е субективно преценявана и води до чувствителна икономия на гориво и леки разноски при верижни инциденти.
  • 8 Зевс

    40 5 Отговор
    Не работи този метод, икономия с отнета газ се постига само като ползвате двигателя като моторна спирачка, например за намаляване на скоростта, преди спиране или при дълго спускане. При ускорение колата гори повече, по-добре е да се кара с постоянна скорост и да се борави плавно с подаването на газ.

    Коментиран от #10

  • 9 кй87ъ6трхуй

    8 10 Отговор

    До коментар #5 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    Обясни го това на Адаптивният ми круиз контрол който при настройка за мин. дистанция ме залепя на 15 метра от камиона... Лично тествано- в такива условия разходът ми слиза с 60% надолу... Тоест схемата работи- стига да има човек нерви да кара с 90км/ч по магистралата де, аз нямам...
    Обясни го и на Адаптивният круиз на Тесли-те които редовно се забучват плътно зад мен щото карам доста голям джип...

    Коментиран от #13, #14

  • 10 Пълна глупост е тази статия

    32 7 Отговор

    До коментар #8 от "Зевс":

    Абсолютно правилно, чудех се докато чета статията аз ли съм луд или какво. При ускорението ще се изхаби повече енергия отколкото ще се спести при отнемането на газта, перпетум мобиле не съществува все пак...

    Коментиран от #11, #18, #29

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Пежо

    18 5 Отговор
    Този метод работи, обаче е некомфортно пътуването - когато пуснеш колата по инерция, да чакаш например да падне скоростта на 40-50 км/ч, за да ускориш пак...Създаваш тапи, ако е интензивно движението, пречиш на другите коли, а и за двигателя не е добре да работи така.И това, за 10 % икономия?Аз използвам понякога, избирателно тоя метод, най- много, когато познавам идеално пътя.Изключва се от скорост, когато зная че следва легнал полицай, светофар, прелез, или дълго и плавно спускане.Преценявам да не преча на другите, а и да се избягва излишно натиска на спирачката
  • 13 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    10 2 Отговор

    До коментар #9 от "кй87ъ6трхуй":

    По принцип аз обяснявам на хора🚘
    Техниката само изпълнява зададени команди❗
    Ако ти не си ме разбрал, няма защо да го обяснявам на някакво копче на волана ти‼️
  • 14 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    19 1 Отговор

    До коментар #9 от "кй87ъ6трхуй":

    Кое не разбра ❓
    "За да получиш тунелния ефект" -
    т.е. ИМА такъв ефект за икономия👍
    Но "трябва да си НЕРАЗУМНО БЛИЗКО до автомобила пред теб" -
    т.е. дистанцията от МПС пред теб е рисковано малка👍
    Или изобщо струва ли си некомфортното, дори опасно пътуване, икономията на два -три литра гориво🚘
    И да си знаеш онова устройство НЯМА ДА ТЕ СПАСИ при верижно ПТП, тогава икономията ще ти е РАЗХОД🚘

    Коментиран от #21

  • 15 Гост

    5 8 Отговор
    Моя "смотан" Голф сам го правеше това упражнение. В момента в който подаваната мощност е по голяма от необходимото (което колата си преценява чрез куп датчици), изключваше 2 от цилиндрите, а в някой случай пускаше иконка да махна крака от газта и "откачаше/разделяше" двигателя и скоростната кутия. Естествено, беше си вързан с навигацията по дефолт, и преди кръстовище или ограничителен знак, отново си прилагаше "триковете", като при наближаване на зоната с ограничение например, си включваше двигателната спирачка и стоповете светваха, без да пипам спирачката. Ама това на моя "смотан" Голф, някой ако е имал подобен, не електрически автомобил, да сподели и той...
  • 16 Селянина с колелото

    4 3 Отговор

    До коментар #5 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    Номера става само с рейс или камион пред теб. С кола/джип/сув не става. Тогава е достатъчно разстояние 4-5 м и разхода пада наполовина, но в този случай за ниския разход помага и по-ниската скорост на камиона/рейса.
  • 17 Тъй, ама

    5 1 Отговор
    става само на равно фокуса и то ако си сам на платното.
    А по баира нагоре и на завоите?
    А на кръстовище, прелез и в колона?
    Алабалистики от 1001 нощ…
  • 18 Защо да е глупост

    4 9 Отговор

    До коментар #10 от "Пълна глупост е тази статия":

    Жената кара с постоянна скорост, а аз карам агресивно и постоянно изпреварвам, за разлика от нея. За едно и също пътуване, с един и същ автомобил аз стигам по-бързо от нея, с поне литър по-малък разход. Двигателят работи с по-голямо КПД при по-високо натоварване, А при ниско натоварване за поддържане на постоянна скорост КПД пада значително.

    Тогава при ускорението харчи повече, но с по-високо КПД, а след това компенсираш с нула разход. Хем се движиш с по-висока от разрешената скорост, което не е забранено при изпреварване, хем имаш по-малък разход на гориво от потока който изпреварваш, без да нарушаваш никакви физи, А точно обратното - възползваш се максимално от тях.

    Коментиран от #27

  • 19 ку ку ру ку

    1 2 Отговор
    да ДА, защото земята е плоска и така трябва да се кара
  • 20 Чували сме

    1 1 Отговор
    На това му се вика "мека газ".
  • 21 кй87ъ6трхуй

    1 2 Отговор

    До коментар #14 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":

    Дибилчевский, много упорито и с не малка скорост се движиш към близка среща с товарният влак- дано имаш добър ортопед под ръка и излишни 30-40 бона щото както си тръгнал ще ти трябват още тази есен...
  • 22 Един

    5 2 Отговор
    Леле! Прозрение! Навремето имаше една кола Wartburg от DDR с така наречения "freilauf" - свободен ход на трансмисията - ако оборотите на двигателя са по-ниски! А пък жигулито директно си го гасих при спускане.
    Ами честито на тези с автоматичните трасмисии - там такива номера няма!

    Коментиран от #25

  • 23 Не е верно

    2 2 Отговор
    За електрокари те. Те спират при отпускана на газта.
  • 24 Не става

    3 2 Отговор
    Не си губете времето.
  • 25 007 лиценз ту кил

    1 1 Отговор

    До коментар #22 от "Един":

    Има.
  • 26 БгТопИдиот🇧🇬

    7 1 Отговор
    Глюпости на тръкалета е статията.
    Има едно единствено условие за ИКОНИМИЧНОСТ “

    Колкото по малко се бара спирачката толкова по малко гориво плащаме.
    КОйто както иска да го разбира (важи само за автомобили с ДВГ)!
  • 27 ФизКулт

    4 1 Отговор

    До коментар #18 от "Защо да е глупост":

    Пич, ти си гений. Директен кандидат за Нобелова награда . Направо занули съществуващите "Закони на физиката"
  • 28 Фрайлауф

    6 0 Отговор

    До коментар #1 от "Зипо":

    Фрайлауф беше инсталиран на двутактовите Трабант и Вартбург, което по своему представляваше нещо като свободен венец при велосипедите, но проблема е, че двигателя не може да се използва като спирачка. В последните модели от 80-те години немците инсталираха фрайлауфа на последната 4 скорост и усъвършенстваха системата. Така колата се движеше по описания в статията начин и пестеше значително. Да се надяваме, че ще се сетят да използват системата отново.
  • 29 Име

    2 2 Отговор

    До коментар #10 от "Пълна глупост е тази статия":

    Не, не сте луд! Тези които пишат статии последните години са абсолютни неграмотници, а технически са тотално неподготвени. Статията най-вероятно е преписана от някой западен експерт, а западняците не блестят с аналитичен ум. Живея повече от 10 години в огромен западен град и имам наблюдения.
  • 30 БайБоцимир

    1 0 Отговор
    Само с плавно подаване на газта ще имате много добър ефект. Добре е да познавате автомобила си и да не очаквате чудеса от него. Кола със 100 к.с., пълна с хора и багаж, няма да ви изстреля по наклона нагоре, колкото и да натискате, особено на неправилна предавка.