Задвижването на четирите колела, или 4х4, отдавна не е запазена марка само за тежките офроуд машини. Днес все повече леки автомобили, кросоувъри и дори спортни модели разполагат с интелигентни 4х4 системи. Тези технологии са далеч от грубата механика на миналото и предлагат много повече от просто подобрена проходимост.
Една от най-разпространените технологии е т.нар. задвижване на всички колела по заявка, което се среща при повечето съвременни кросоувъри. В нормални условия автомобилът се движи само с предно или задно задвижване, което спестява гориво. Когато обаче сензорите на автомобила засекат загуба на сцепление (например при подхлъзване на мокър или заледен път), системата автоматично и за част от секундата прехвърля въртящ момент към колелата, които имат по-добро сцепление. Това се постига чрез електронно управляеми съединители и диференциали, които разпределят мощността точно там, където е необходима.
Друг тип са постоянните 4х4 системи, които непрекъснато разпределят мощността между предния и задния мост. При тях, за да се оптимизира сцеплението и стабилността, често се използват централни диференциали, които могат да променят разпределението на въртящия момент. Някои от най-напредналите системи, като например quattro на Audi или xDrive на BMW, използват сложни софтуерни алгоритми и множество сензори, за да предвидят загубата на сцепление още преди тя да се е случила, като активно прехвърлят мощност.
Още по-съвършените системи включват технологията за "векториране на въртящия момент" (torque vectoring). Тя разпределя мощността не само между предния и задния мост, но и между лявото и дясното колело на даден мост. Чрез интелигентни диференциали или електронно управляеми съединители, системата може да изпрати повече въртящ момент към външното колело в завой. Това създава допълнителна сила, която буквално "завърта" автомобила в кривата, подобрявайки значително управлението, стабилността и намалявайки недозавиването.
В ерата на електрификацията, 4х4 системите се развиват още по-бързо. При много хибридни и изцяло електрически автомобили задвижването на четирите колела се постига с два или повече електрически мотора – по един на всеки мост. Този подход премахва необходимостта от тежки механични кардани и диференциали. Чрез софтуерно управление, мощността се разпределя с невероятна прецизност и мигновена реакция към всяка загуба на сцепление, предоставяйки несравнимо ниво на контрол и ефективност.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Асд
Коментиран от #2, #5
16:26 30.07.2025
2 Дедо
До коментар #1 от "Асд":
Субару също имат добра 4х4 система и е от много години.16:42 30.07.2025
3 ТАС
Само не ги ползвайте за истински офрод, слаби им сангелите.
16:50 30.07.2025
4 Куатро
22:09 30.07.2025
5 демократ
До коментар #1 от "Асд":
Най добрата 4х4 е при Тесла, два мотора един отпред и един отзадКоментиран от #6, #7
07:25 31.07.2025
6 Има и по-добро
До коментар #5 от "демократ":
Четири двигателя. По един за всяко колело.И между другото при Тесла двигателите са три. По един за двете задни колела и един преден двигател с диференциал.
09:52 31.07.2025
7 Асд
До коментар #5 от "демократ":
Да, съдейки по броя спечелени международни ралита Тесла е номер 1 :)10:56 31.07.2025
8 Гост
13:59 31.07.2025
9 Факти
10:18 01.08.2025
10 Най
17:09 08.08.2025