За интелигентните 4х4 системи - много повече от просто задвижване на всички колела

30 Юли, 2025 16:13 3 005 10

  • 4х4-
  • автомобилни технологии-
  • система за задвижване на четирите колела

В съвременните автомобили, 4х4 системите работят в пълен синхрон с другите електронни асистенти

За интелигентните 4х4 системи - много повече от просто задвижване на всички колела - 1

Задвижването на четирите колела, или 4х4, отдавна не е запазена марка само за тежките офроуд машини. Днес все повече леки автомобили, кросоувъри и дори спортни модели разполагат с интелигентни 4х4 системи. Тези технологии са далеч от грубата механика на миналото и предлагат много повече от просто подобрена проходимост.

Една от най-разпространените технологии е т.нар. задвижване на всички колела по заявка, което се среща при повечето съвременни кросоувъри. В нормални условия автомобилът се движи само с предно или задно задвижване, което спестява гориво. Когато обаче сензорите на автомобила засекат загуба на сцепление (например при подхлъзване на мокър или заледен път), системата автоматично и за част от секундата прехвърля въртящ момент към колелата, които имат по-добро сцепление. Това се постига чрез електронно управляеми съединители и диференциали, които разпределят мощността точно там, където е необходима.

Друг тип са постоянните 4х4 системи, които непрекъснато разпределят мощността между предния и задния мост. При тях, за да се оптимизира сцеплението и стабилността, често се използват централни диференциали, които могат да променят разпределението на въртящия момент. Някои от най-напредналите системи, като например quattro на Audi или xDrive на BMW, използват сложни софтуерни алгоритми и множество сензори, за да предвидят загубата на сцепление още преди тя да се е случила, като активно прехвърлят мощност.

Още по-съвършените системи включват технологията за "векториране на въртящия момент" (torque vectoring). Тя разпределя мощността не само между предния и задния мост, но и между лявото и дясното колело на даден мост. Чрез интелигентни диференциали или електронно управляеми съединители, системата може да изпрати повече въртящ момент към външното колело в завой. Това създава допълнителна сила, която буквално "завърта" автомобила в кривата, подобрявайки значително управлението, стабилността и намалявайки недозавиването.

В ерата на електрификацията, 4х4 системите се развиват още по-бързо. При много хибридни и изцяло електрически автомобили задвижването на четирите колела се постига с два или повече електрически мотора – по един на всеки мост. Този подход премахва необходимостта от тежки механични кардани и диференциали. Чрез софтуерно управление, мощността се разпределя с невероятна прецизност и мигновена реакция към всяка загуба на сцепление, предоставяйки несравнимо ниво на контрол и ефективност.

В съвременните автомобили, 4х4 системите работят в пълен синхрон с другите електронни асистенти, като например ESC (Електронен контрол на стабилността) и ABS (Антиблокираща система на спирачките). Тази синергия прави автомобила не само по-проходим, но и значително по-безопасен и стабилен при всякакви пътни условия.


Поставете оценка:
Оценка 4.7 от 16 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Асд

    14 5 Отговор
    Съвършенството го създават Ланчия в края на 80те- три самоблокиращи диференциала, които елиминират всяка нужда от допълнителен torque vectoring и най-важното-абсолютно постоянно поведение при всички възможни условия, което е от критично значение за управлението, а именно да знаеш какво ще направи колата. Съвременните 4х4 са ОТВРАТ

    Коментиран от #2, #5

  • 2 Дедо

    15 1 Отговор

    До коментар #1 от "Асд":

    Субару също имат добра 4х4 система и е от много години.
  • 3 ТАС

    8 2 Отговор
    Голяма хвалба на новите системи 4Х4.

    Само не ги ползвайте за истински офрод, слаби им сангелите.
  • 4 Куатро

    5 0 Отговор
    си е куатро,.... само да не се счупи...
  • 5 демократ

    5 4 Отговор

    До коментар #1 от "Асд":

    Най добрата 4х4 е при Тесла, два мотора един отпред и един отзад

    Коментиран от #6, #7

  • 6 Има и по-добро

    3 0 Отговор

    До коментар #5 от "демократ":

    Четири двигателя. По един за всяко колело.

    И между другото при Тесла двигателите са три. По един за двете задни колела и един преден двигател с диференциал.
  • 7 Асд

    5 3 Отговор

    До коментар #5 от "демократ":

    Да, съдейки по броя спечелени международни ралита Тесла е номер 1 :)
  • 8 Гост

    2 0 Отговор
    Он деманд 4х4 предвижда включване на някой от задвижваните мостове при загуба на сцепление. Дали това ще е ръзно или автоматично няма значение, важното е, че това се препоръчва само на настилки с ниско сцепление. От другата страна постоянните 4х4 имат централен диференциал(т.нар междуосев диференциал) не за да подобрят сцеплението или стабилността, а за да предотвратят счупването и претоварването на възлите, когато единият мост изминава по-малко разстояние от другия. Т.е по същата причина при, която имаш междуколесен диференциал. Блокирането на централния (междуосевия) диференциал се прави само на хлъзгави настилки с ниско сцепление, при които в случай на претоварване, колелата могат да приплъзнат т.е да пробуксуват като освободят напрежението от другите механични компоненти по силовата верига.
  • 9 Факти

    3 0 Отговор
    Колкото по-добър е автомобила за оффроуд, толкова повече ще се ходи, за да се вика трактор да издърпа колата.
  • 10 Най

    1 0 Отговор
    Най доброто 4 на 4 е на СУБАРУ