В Германия човек може бързо и удобно да се придвижва с обществения транспорт. Но това не е привилегия само на хората от големите градове - в малките населени места за тази цел се движат автобуси. Но в градовете възможностите са значително по-големи: освен автобуси се движат също и трамваи и влакчетата на градската железница. Когато линиите са над земята, говорим за S-Bahn, а под земята - за U-Bahn (метро).
Градски железници (S-Bahn) има в много германски градове, а U-Bahn, чиито мотриси се движат само под земята и не се пресичат с други видове транспорт, има само в четири големи града: Берлин, Хамбург, Мюнхен и Нюрнберг.
В някои градове буквата U на син фон указва, че това не е истинска подземна железница, а такава, чиито релси излизат и над земята, където в някои участъци се сливат с трамвайния релсов път. Такъв тип обществен транспорт има например в Бон, Кьолн, Хановер и Щутгарт.
Видове билети и тарифи
Преди да говорим за билетите, трябва да обърнем внимание на друг един факт: германските градове са разделени на тарифни зони, от която зависи и цената на билета. Берлин, например, е разделен на три зони - A, B и C: в зона А попада центърът на града, В покрива на практика почти цялата останала част от Берлин, а зона C включва предградията и летището Шьонефелд.
Билетите за обществения транспорт също са няколко вида. Този за пътуване на късо разстояние в Берлин важи за до три спирки на метрото или до шест спирки за автобусите и трамваите. Има билети за единично пътуване с възможност за прекачване в рамките на един или два часа, но само в една посока. Съществуват и еднодневни карти, както и такива за седмица, месец или цяла година. Освен това се продават и групови билети за 4 до 6 души, както и билети за ученици и студенти. Ако човек иска да вземе със себе си велосипед, трябва да си купи допълнителен билет.
За туристите в някои големи градове са предвидени и специални карти за обществения транспорт. В Берлин те се наричат WelcomeCard, в Хамбург- HamburgCard и дават право на отстъпки при посещението на някои забележителности на града. Работещите в повечето фирми имат право на тъй наречения Jobticket - месечна карта за градския транспорт, която е по-евтина от нормалната, тъй като работодателят поема част от стойността ѝ.
Цената на билета за обществения транспорт зависи и от отделните региони в Германия. Така например в Берлин билетчето за еднократно пътуване струва 2,80 евро, а в Хамбург - 3,30 евро. Най-евтино пътуването с градския транспорт излиза в Ерфурт - 2 евро. Еднодневните карти са най-скъпи в Кьолн и Бон - 7,30 евро, а Франкфурт на Майн е най-евтиният в това отношение - само 4,10 евро.
Къде се продават билетите?
Билети за обществения транспорт могат да се купят от автоматите на отделните спирки или в самото превозно средство. В автобусите продажбата се извършва от шофьора, но цената е същата както и на автоматите. А по големите гари и метростанции има информационни центрове за обслужване на пътниците, където човек може да разбере как най-бързо да стигне от точка А до точка Б.
Има и още една възможност: закупуването на билет онлайн чрез съответното мобилно приложение, например DB Navigator на германските железници или на съответната общинска транспортна компания. Мобилното приложение показва също и разписанието на превозните средства и позволява удължаване на маршрута. И нещо много важно: не забравяйте да перфорирате билета си. Можете да го направите както на спирката, така и в самото превозно средство. Глобата за нередовен пътник, или пък за непродупчен билет, в Германия е 60 евро.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Госあ
До коментар #1 от "1234":
Те повечето не могат да четат. При тях се предава от уста на ухо.Коментиран от #5
12:11 30.03.2019
3 Пацо пойзана
Коментиран от #4
13:20 30.03.2019
4 Мини
До коментар #3 от "Пацо пойзана":
Не е необходимо да ходиш пеша! Има нощни линии, обикновено автобусни...13:30 30.03.2019
5 Mини
До коментар #2 от "Госあ":
И знаят "вратички" в закона, за които самите немци не са и ги чували. Абе, survivors...😂Коментиран от #6
13:36 30.03.2019
6 Госあ
До коментар #5 от "Mини":
Поредното доказателство, че не е нужно да си работлив и умен в днешно време за да успееш у живото и да си щастлив ;). Между другото, джеритата са едни от най щастливите хора ;). Това също си има обяснение (първото изречение) -докато някои хора са заети всяка минута да решават някакви проблеми и да допринасят за обществото, други са заети всяка минута да мислят как да се възползват наготово. И тук съвсем не става въпрос за джеритата. Аз даже им се кефя от една страна на тях 😂. Изобщо не са ни те проблема.Коментиран от #7
15:44 30.03.2019
7 Мини
До коментар #6 от "Госあ":
Склонна съм да ти вярвам, че може би са едни от най-щастливите. Живеят малко на приципа ден за ден. Погледни в Библията Матей 6:25-30(дано да си си свалил вече библия app😏). Но пък как предпочиташ да успееш и да си щастлив- по честен начин(т.е със собствени усилия) или по нечестен (на гърба на другите)? А пък ежедневното решаване на проблеми и търсене на решения го приеми като предизвикателство, като приключение, като спортно състезание. Не винаги побеждаваш, но пък човек израства с всяко едно такова...Коментиран от #8
20:40 30.03.2019
8 Госあ
До коментар #7 от "Мини":
Когато ме попита за щастието, точно това имах предвид, "човек е щастлив само когато пътува" , когато изкачва върха на своите възможности. Затова ти отговорих, че не съм сигурен дали това е онова щастие в общоприетия му смисъл . Освен трудностите по пътя, качвайки се на върха виждаш останалите. Освен това си сам. Та затова ти дадох и примера за щастие на циганите, онова щастие от рекламите го знаем. Определено обаче съм гневен, когато виждам как някои вземат труда на другите и няма кой да се погрижи за това. Пак казвам, това с циганите далеч не е проблема. Това, което вземат съм склонен да им го дам за да бъдат щастливи по техния си начин. Само да не прекаляват ;)05:53 31.03.2019
9 Зайко Байко многознайко
Коментиран от #10
06:53 31.03.2019
10 Мини
До коментар #9 от "Зайко Байко многознайко":
Не бих и скрила, че ГосТ е доста интересен disscussion partner. По повечето теми, нямаме еднакво виждане, но "фехтовките" с него са цивилизовани и базират, въпреки разногласието, на някакво уважение, което е рядкост сред останалите коментиращи в тази медия. Ами, те германците сега почват да усещат, че циганите са трудно, та дори съвсем неспособни за интеграция. Но....както казва ГосТ в посл.си коментар, те не са всъщност чак такъв проблем. Ако са само те "паразити", немската соц.система би могла и да си затвори едното око. Проблема са другите, които бяха безконтролно пуснати в Европа през септември 2015....Коментиран от #11
09:55 31.03.2019
11 Госあ
До коментар #10 от "Мини":
Трябва да се докоснеш до изтока и да бъдеш малко по лява, за да можеш да погледнеш и в моята посока. Това не пречи да бъдеш християнка. Както много пъти писах, добре е жената да бъде християнка ;)Коментиран от #12
10:23 31.03.2019
12 Мини
До коментар #11 от "Госあ":
Самоопределям се като "консервативна" с умерени убеждения и възгледи. И не съм като "магаре на мост" що се отнася до другия "лагер", нямам проблем да се запозная и да погледна как "тиктака" и другата страна(това отричане и отблъскване на др.лагер е по-скоро присъщо за мъжете, тъй като се страхуват от евентуално поражение- сещаш се нараняване на мъжкото достойнство...). Просто се опитвам да отсявам най-доброто. Пълния ми отговор би съдържал доста неща от лично естество, които разбира се, не бих предпочела да сложа в "общественото пространсво". До следващата "фехтовка" 😉13:16 31.03.2019
13 Зайко Байко многознайко
18:14 31.03.2019