Last news in Fakti

30 Март, 2019 11:50 5 927 13

Градският транспорт в Германия – как работи, колко струва?

  • градски транспорт-
  • германия

Не е добра идея да пътувате гратис в Германия - нередовните пътници в градския транспорт се глобяват с 60 евро. Ето какво още трябва да знаете за това как е устроен общественият транспорт в Германия:

Градският транспорт в Германия – как работи, колко струва? - 1
Снимка: EPA

В Германия човек може бързо и удобно да се придвижва с обществения транспорт. Но това не е привилегия само на хората от големите градове - в малките населени места за тази цел се движат автобуси. Но в градовете възможностите са значително по-големи: освен автобуси се движат също и трамваи и влакчетата на градската железница. Когато линиите са над земята, говорим за S-Bahn, а под земята - за U-Bahn (метро).

Градски железници (S-Bahn) има в много германски градове, а U-Bahn, чиито мотриси се движат само под земята и не се пресичат с други видове транспорт, има само в четири големи града: Берлин, Хамбург, Мюнхен и Нюрнберг.

В някои градове буквата U на син фон указва, че това не е истинска подземна железница, а такава, чиито релси излизат и над земята, където в някои участъци се сливат с трамвайния релсов път. Такъв тип обществен транспорт има например в Бон, Кьолн, Хановер и Щутгарт.

Видове билети и тарифи

Преди да говорим за билетите, трябва да обърнем внимание на друг един факт: германските градове са разделени на тарифни зони, от която зависи и цената на билета. Берлин, например, е разделен на три зони - A, B и C: в зона А попада центърът на града, В покрива на практика почти цялата останала част от Берлин, а зона C включва предградията и летището Шьонефелд.

Билетите за обществения транспорт също са няколко вида. Този за пътуване на късо разстояние в Берлин важи за до три спирки на метрото или до шест спирки за автобусите и трамваите. Има билети за единично пътуване с възможност за прекачване в рамките на един или два часа, но само в една посока. Съществуват и еднодневни карти, както и такива за седмица, месец или цяла година. Освен това се продават и групови билети за 4 до 6 души, както и билети за ученици и студенти. Ако човек иска да вземе със себе си велосипед, трябва да си купи допълнителен билет.

За туристите в някои големи градове са предвидени и специални карти за обществения транспорт. В Берлин те се наричат WelcomeCard, в Хамбург- HamburgCard и дават право на отстъпки при посещението на някои забележителности на града. Работещите в повечето фирми имат право на тъй наречения Jobticket - месечна карта за градския транспорт, която е по-евтина от нормалната, тъй като работодателят поема част от стойността ѝ.

Цената на билета за обществения транспорт зависи и от отделните региони в Германия. Така например в Берлин билетчето за еднократно пътуване струва 2,80 евро, а в Хамбург - 3,30 евро. Най-евтино пътуването с градския транспорт излиза в Ерфурт - 2 евро. Еднодневните карти са най-скъпи в Кьолн и Бон - 7,30 евро, а Франкфурт на Майн е най-евтиният в това отношение - само 4,10 евро.

Къде се продават билетите?

Билети за обществения транспорт могат да се купят от автоматите на отделните спирки или в самото превозно средство. В автобусите продажбата се извършва от шофьора, но цената е същата както и на автоматите. А по големите гари и метростанции има информационни центрове за обслужване на пътниците, където човек може да разбере как най-бързо да стигне от точка А до точка Б.

Има и още една възможност: закупуването на билет онлайн чрез съответното мобилно приложение, например DB Navigator на германските железници или на съответната общинска транспортна компания. Мобилното приложение показва също и разписанието на превозните средства и позволява удължаване на маршрута. И нещо много важно: не забравяйте да перфорирате билета си. Можете да го направите както на спирката, така и в самото превозно средство. Глобата за нередовен пътник, или пък за непродупчен билет, в Германия е 60 евро.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Госあ

    8 0 Отговор

    До коментар #1 от "1234":

    Те повечето не могат да четат. При тях се предава от уста на ухо.

    Коментиран от #5

  • 3 Пацо пойзана

    9 1 Отговор
    Да и като спрат метрото в 2 през ноща питай ме кво ходене пеша пада.иначе всичко така е обяснено и написано че трябва да си малоумен да се изгубиш.

    Коментиран от #4

  • 4 Мини

    9 0 Отговор

    До коментар #3 от "Пацо пойзана":

    Не е необходимо да ходиш пеша! Има нощни линии, обикновено автобусни...
  • 5 Mини

    4 0 Отговор

    До коментар #2 от "Госあ":

    И знаят "вратички" в закона, за които самите немци не са и ги чували. Абе, survivors...😂

    Коментиран от #6

  • 6 Госあ

    3 3 Отговор

    До коментар #5 от "Mини":

    Поредното доказателство, че не е нужно да си работлив и умен в днешно време за да успееш у живото и да си щастлив ;). Между другото, джеритата са едни от най щастливите хора ;). Това също си има обяснение (първото изречение) -докато някои хора са заети всяка минута да решават някакви проблеми и да допринасят за обществото, други са заети всяка минута да мислят как да се възползват наготово. И тук съвсем не става въпрос за джеритата. Аз даже им се кефя от една страна на тях 😂. Изобщо не са ни те проблема.

    Коментиран от #7

  • 7 Мини

    1 2 Отговор

    До коментар #6 от "Госあ":

    Склонна съм да ти вярвам, че може би са едни от най-щастливите. Живеят малко на приципа ден за ден. Погледни в Библията Матей 6:25-30(дано да си си свалил вече библия app😏). Но пък как предпочиташ да успееш и да си щастлив- по честен начин(т.е със собствени усилия) или по нечестен (на гърба на другите)? А пък ежедневното решаване на проблеми и търсене на решения го приеми като предизвикателство, като приключение, като спортно състезание. Не винаги побеждаваш, но пък човек израства с всяко едно такова...

    Коментиран от #8

  • 8 Госあ

    2 0 Отговор

    До коментар #7 от "Мини":

    Когато ме попита за щастието, точно това имах предвид, "човек е щастлив само когато пътува" , когато изкачва върха на своите възможности. Затова ти отговорих, че не съм сигурен дали това е онова щастие в общоприетия му смисъл . Освен трудностите по пътя, качвайки се на върха виждаш останалите. Освен това си сам. Та затова ти дадох и примера за щастие на циганите, онова щастие от рекламите го знаем. Определено обаче съм гневен, когато виждам как някои вземат труда на другите и няма кой да се погрижи за това. Пак казвам, това с циганите далеч не е проблема. Това, което вземат съм склонен да им го дам за да бъдат щастливи по техния си начин. Само да не прекаляват ;)
  • 9 Зайко Байко многознайко

    4 1 Отговор
    Имаме новина Гостът и Минито изглежда се харесаха и предлагм да се вземат! Гор-чи- во. До тук с шегите. Дойчовците са го измислили, лошото е че нашите цигани не прихващат. Ставал съм свидетел в Мюнхен на грозни сцени. Установих обаче за себе си, че циганите са много ама много бързи. Един го свалиха на перона на Уни Мюнхен и като побегна, по бърз от Юсеин Болт. Аз обикновено си карам Мерцовете когато съм там в У бана влизам да вземам интервюта от афганистанци , албанци и пакистанци, които са в непрекъсната вражда. Война за територия, законът за Жунглата, както казваше една роднина на бързака от Столипиново.

    Коментиран от #10

  • 10 Мини

    2 2 Отговор

    До коментар #9 от "Зайко Байко многознайко":

    Не бих и скрила, че ГосТ е доста интересен disscussion partner. По повечето теми, нямаме еднакво виждане, но "фехтовките" с него са цивилизовани и базират, въпреки разногласието, на някакво уважение, което е рядкост сред останалите коментиращи в тази медия. Ами, те германците сега почват да усещат, че циганите са трудно, та дори съвсем неспособни за интеграция. Но....както казва ГосТ в посл.си коментар, те не са всъщност чак такъв проблем. Ако са само те "паразити", немската соц.система би могла и да си затвори едното око. Проблема са другите, които бяха безконтролно пуснати в Европа през септември 2015....

    Коментиран от #11

  • 11 Госあ

    1 0 Отговор

    До коментар #10 от "Мини":

    Трябва да се докоснеш до изтока и да бъдеш малко по лява, за да можеш да погледнеш и в моята посока. Това не пречи да бъдеш християнка. Както много пъти писах, добре е жената да бъде християнка ;)

    Коментиран от #12

  • 12 Мини

    1 0 Отговор

    До коментар #11 от "Госあ":

    Самоопределям се като "консервативна" с умерени убеждения и възгледи. И не съм като "магаре на мост" що се отнася до другия "лагер", нямам проблем да се запозная и да погледна как "тиктака" и другата страна(това отричане и отблъскване на др.лагер е по-скоро присъщо за мъжете, тъй като се страхуват от евентуално поражение- сещаш се нараняване на мъжкото достойнство...). Просто се опитвам да отсявам най-доброто. Пълния ми отговор би съдържал доста неща от лично естество, които разбира се, не бих предпочела да сложа в "общественото пространсво". До следващата "фехтовка" 😉
  • 13 Зайко Байко многознайко

    3 0 Отговор
    Днес се чувствам, като Нострадамус! Така тържественно не съм се чувствал от както предрекох на съседката ми, че изчезналият и котарак ще се върне и той наистина се върна!