Last news in Fakti

16 Декември, 2005 00:00 1 629 0

Булевард "Витоша" няма да се даде на моловете

  • търговски-
  • витоша-
  • площи-
  • станимиров-
  • софия-
  • улица-
  • място-
  • според-
  • булевард-
  • които-
  • магазин-
  • квадрат-
  • между-
  • центрове-
  • търговска-
  • търговските-
  • високи-
  • столичния-
  • говори-
  • класацията-
  • улици-
  • наемните-
  • булеварда-
  • реално-
  • много-
  • брокерите-
  • имоти-
  • търсенето-
  • т
В предколедната еуфория и трескаво набавяне на подаръци едва ли има по-aтрактивно, макар и не съвсем достъпно, място за пазаруване от столичния булевард "Витоша". Българският "Шан-з-Елизе" се ползва с особена почит, а през последните години реномето му все по-упорито се отразява не само на цените на продаваните стоки, но и на наемите на търговските площи. През октомври консултантската компания Cushman & Wakefield Healey & Baker (CWHB) изнесе данни от свое проучване, което класира българския топ булевард на


изненадващото 22-ро място сред най-скъпите търговски улици в света

Вярно е, че това почетно място не означава реално, че "Витоша" е 22-рата най-скъпа улица, тъй като от 47-те страни, включени в класацията, е взета само търговската артерия с най-високи наемни нива, а в доста градове по света има повече от една улица с наеми, по-високи от тези на столичния булевард. И все пак "Витоша" оставя зад себе си в класацията основните търговски улици на страни като Канада, Бразилия, Португалия, Израел, Турция и др. В тази подредба дори Брюксел изостава на шест позиции след София.

Според някои обаче българският булевард все още не се е сблъскал със силната конкуренция по отношение на търсенето на търговски площи в лицето на т.нар. молове. В София непрекъснато се откриват търговски центрове, но отварянето на онези от тях, които съчетават магазини с пълна гама от стоки и разнообразие от развлечения, предстои.

Преди време Ели Егози - шефът на "Мол София", който се очаква да отвори врати през пролетта, прогнозира, че истерията около столичната топ търговска улица ще отшуми, тъй като моловете ще предлагат много по-комфортни условия за пазаруване. Хората ще могат да намират всичко необходимо по един покрив, да се забавляват цял ден със семейството или приятелите си там. Подобно мнение за края на епохата на магазините по търговските улици беше изразил пред "Дневник" и шефът на "Скай сити шопинг център" в кв. "Гео Милев" Валентин Василев. Егози обяви, че компанията ще инвестира поне в още един търговски център от този тип и размери в София. Веригата "Фантастико" също планира втори "Скай сити" в столицата.

Противно на техните твърдения, брокерите на недвижими имоти заявяват в един глас, че масовото нашествие на големите търговски центрове в София, където световните марки усилено наемат площи,


няма да се отрази на "Витошка" и да доведе до спад в наемите

Представителите на "Фортън интернешънъл", които са партньори на CWHB за България, са на мнение, че пешеходният поток по бул. "Витоша" ще продължи да бъде голям и ще оправдава инвестицията дори само с цел реклама. Според тях навлизането на шопинг центровете ще успокои търсенето на булеварда, но няма да се отрази значително на цените. Потенциалните клиенти за определена търговска площ вместо десетки ще бъдат 10-15, което е достатъчно, за да поддържа наемните нива високи, обясниха от "Фортън".

Търговските центрове във Франция са се появили много отдавна, но това не означава, че "Шан-з-Елизе" е по-малко популярна, каза управителят на "Явлена" Страхил Иванов и обясни, че случаят с "Витоша" е аналогичен. Любомир Станимиров от "Имоти БГ" отбеляза, че друга причина булевардът да запази реномето си след навлизането на моловете на пазара е и това, че търговските центрове не са място, в което се разполагат бутикови магазини. А ако някога отново стане пешеходна зона, както се коментира, улицата ще бъде още по-привлекателна, допълни Станимиров.

По думите на Анна Хаджиниколова, мениджър вътрешен пазар за марката "Батибалено" (Battibaleno) на "Рила стил", поддържането на магазин на "Витоша" за тях е не само въпрос на престиж, но и на конкурентност. По неофициална информация някои от марките не печелят от магазините си на столичния топ булевард, но заради имиджа продължават да поддържат тези търговски площи. Друга версия е, че високите наеми се плащат, защото са удобен метод за пране на пари.

Според "Фортън интернешънъл" оферти за наемане на търговски площи на "Витоша" се появяват изключително рядко и затова не може да се говори за средни цени, но последните сключени сделки са за над 100 евро месечен наем на квадрат. По данни на компанията най-високо наемно ниво, реално постигано, е 130 евро на кв.м за магазин от 100 кв.м на партер и 40 квадрата подземие.

Това е и наемът, разглеждан в класацията на CWHB. Обикновено при съобщение, че се отдава някаква търговска площ на булеварда, се появяват десетки кандидат-наематели. Компаниите чакат с месеци, а понякога повече и от година, за да наемат магазин на престижното място. Много от марките са готови да плащат обезщетения на онези, които освобождават търговски площи.

Брокерите са единодушни, че пазар на продажба на търговски площи на булеварда няма. От "Фортън" уточниха, че


дори да има смяна на собствеността, никой не научава за това

и ако на пазара или при посредник се появи някакво предложение, то в него има някакъв проблем.

Според Любомир Станимиров да се говори за продажба на търговски площи на "Витоша" е нереално, но ако хипотетично се приеме възможността за реализиране на подобна сделка, цената би се движила в диапазона 6-10 хил. евро на квадрат. За сравнение той посочи сделка за магазин от 40 кв.м на успоредната улица "Цар Асен", в близост до ул. "Солунска", който е продаден за 3625 евро на квадрат. Важно е да се отбележи, че когато се говори за огромния интерес към търговски площи на "Витоша", трябва да се уточни, че става въпрос за отсечката между ул. "Алабин" и бул. "Патриарх Евтимий" и за партерен етаж, допълни Станимиров. Даже участъкът при НДК бележи значителен спад в търсенето, тъй като там няма постоянен поток от хора, а наемните нива са между едва 15 и 30 евро за квадрат.

Брокерите казват, че ул. "Граф Игнатиев" в отсечката между ул. "Алабин" и бул. "Васил Левски" е не по-малко атрактивна за търговците. Станимиров даде пример с веригата "Германос", които са чакали цяла година да се освободи търговска площ на "Графа".

Според представителите на "Имоти БГ" и "Явлена" по покупки и стокооборот реално тя е най-търговската улица в София. По думите на Страхил Иванов наемните нива на "Графа" са около 15 на сто по-ниски от тези на "Витоша". Средният наем там варира между 40 и 80 евро на кв.м.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА