Last news in Fakti

13 Октомври, 2005 00:00 575 0

Премахването на данък сгради ще насърчи инвестициите

  • данъци-
  • приходите-
  • българия-
  • държавата-
  • върху-
  • нарастване-
  • страната-
  • имотите-
  • приходи-
  • данъчната-
  • година-
  • данъчните-
  • данъка-
  • имоти-
  • много-
  • години-
  • трябва-
  • данъците-
  • общините-
  • имуществените-
  • трудно-
  • принцип-
  • събиране-
  • имуществени-
  • размер-
  • облагането-
  • основ
, Imot.bgЗадавали ли сте си въпроса защо има толкова голям интерес към имотите у нас? Сред основните причини са подобряването на бизнессредата в страната, интересът от чужбина на инвеститори, евтината работна ръка /поне в началото на бума/, високата доходност от подобна инвестиция и др. Основната причина обаче е друга - облагането на имота в България е незначително по размер. Много по-ниско от облагането на труда, което за страната ни е основна пречка за растежа на доходите. Реалното плащане на данъка върху недвижимите имоти е ниско от години, така е дори и след 2001 г., когато е последната актуализация на данъчните оценки.

Ако погледнем размера на приходите за държавата от имуществени данъци през последните години и ги сравним с тези в други държави, става ясно, че държавата генерира смешно малко приходи по това перо.


Основните фактори, които оказват влияние на приходите от данъци върху имуществото, са:
- Данъчната основа - не е актуализирана от години, затова данъкът не изпълнява ролята, която му се вменява;
- Размер на данъчната ставка - ставката в България е близка до средната за Европа и не може да се каже, че имотите в страната са обект на свръхоблагане;
- Брой на имотите - нараства всяка година с постоянен темп. От това обаче държавата реално не печели пропорционално, защото има начини за намаляване на дължимия данък;
- Събираемост - от години тя надхвърля 100% спрямо заложените приходи и се очаква това да се случва и занапред.

Виждаме, че нарастването на приходите средно годишно е 8%, като изключим данните за 2002 г., вследствие на последната актуализация на данъчните оценки. Нека сега се опитаме да обобщим с колко са нараснали цените за този период. Това ще е много трудно, като имаме предвид, че точно заради данъците и избягване на плащането им не се декларира цената на реално сключената сделка. Затова ще използваме данните от официалната статистика /НСИ/ и ще се опитаме да оценим ефекта от нарастването на цените върху данъчните приходи.

Виждаме, че в периода 2002-2004 г. средните цени на жилищата според НСИ са се покачили с 63%, а приходите за държавата само с 20%, т. е. почти никаква връзка няма между двете развития. По-скоро имаме нарастване поради бума в новото строителство и оттук нарастване на облагаемата основа, както и излизане на светло на част от сделките поради финансирането им чрез кредит.


Къде отиват събраните средства
Имуществените данъци са местни, което означава, че постъпват в приход на общинските бюджети. По принцип местните данъци са един от основните инструменти за финансиране и провеждане на общинската политика. Те може да бъдат силен стимул за определени инвеститори и граждани да изберат дадено населено място за бизнес и живеене. За съжаление в България фискалната децентрализация бавно се случва. Промяна в тази посока се наблюдава от тази година, като повече от 20 общини вече самостоятелно събират тези данъци. Очаква се скоро всички общини да преминат към самостоятелно събиране на тези данъци.


Този данък се харесва от държавата и общините, защото:
1. По принцип лесно се администрира - съвсем възможно е разходът за събиране на данъка да не надвишава 2%. В България няма информация колко са разходите за събиране, но едва ли са на това равнище. Може би с прехвърлянето на това задължение на общините те ще имат по-голям стимул за ефективност при събирането на данъците.
2. Плащането на данъка е много трудно да се избегне и процентът на събираемост в повечето случаи е над 90%.
3. По принцип в развитите страни има права връзка между стойността на даден имот и платежоспособността на собствениците за разлика от България. Това е основна грешка на облагането на собствеността в България. Процентът на собственост в страната е висок, но това не е породено от нарастване на доходите на хората. Това е наследство от миналото и не трябва да се използва за набиране на допълнителни приходи за общините. Вместо това би трябвало да се облага потреблението, т. е. ако се продава имотът, получават се приходи от него /наем/, то има смисъл те да се облагат.
4. Приходите са лесно прогнозируеми и относително стабилни.


Рискове
Преоценката на собствеността за данъчни цели трябва да се прави редовно. Колкото по-закъсняла е тази преоценка, толкова по-голямо е общественото противопоставяне /при активно гражданско общество, разбира се/. За разлика от данъците върху потреблението и дохода, които се налагат при икономическите транзакции, то при имуществените данъци е трудно да се определи стойността или базата, върху която да се изчисляват. Всъщност най-честата причина за намаляване на дела на приходите от имуществени данъци в страните от ОИСР е провалът в актуализиране на данъчните оценки на имотите.


От всичко казано дотук бихме могли да обобщим, че:
- нарастването на цената на недвижимите имоти в страната води до увеличение на приходите от имуществени данъци, но в много малък размер
- актуализирането в посока на нарастване на данъчната оценка ще води до увеличаване на приходите, но трябва да се прави редовно
- интересът към имотите отчасти е заради ниското облагане и нарастване на дължимия данък със сигурност ще повиши приходите за държавата, но в определени случаи ще бъде пречка за определен тип имоти и купувачи
- премахването на данъка няма да причини големи загуби за бюджета, но ще насърчи развитието на пазара на недвижими имоти, ще привлече инвестиции, които създават заетост, и не на последно място ще намали данъчната тежест на българския данъкоплатец. Разбира се, това в никакъв случай няма да "разтовари" бремето, наложено от социалните осигуровки.

Цените у нас
година
2001
2002
2003
2004
Средни цени на жилища в България
318.3
331.9
366.3
540.5
Изменение спрямо миналата година /%/
4.27
10.36
47.56

Данъци
Страна
Имуществените данъци
като дял от БВП /2002/
Великобритания
4.3 %
Канада
3.4 %
Люксембург
3.4 %
САЩ
3.1 %
Франция
3.1 %
Япония
2.8 %
Швейцария
2.7 %
Исландия
2.6 %
Холандия
2.5 %
Италия
2.2 %
Испания
2.1 %
Дания
1.7 %
България
0.5 %


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА