Last news in Fakti

3 Март, 2010 00:00 859 0

Столичната община въвежда такса "паркинг" за инвеститори

  • паркиране-
  • паркинги-
  • паркоместа-
  • концепцията-
  • центъра-
  • необходимите-
  • могат-
  • предвижда-
  • струва-
  • паркирането-
  • предлага-
  • извън-
  • момента-
  • група-
  • зелена-
  • документа-
  • работната-
  • които-
  • градска-
  • софия-
  • мобилност-
  • места-
  • създаването-
  • община-
  • определена-
  • предлага о
Вместо да осигури необходимите паркоместа, инвеститор в строителен проект може да плати "определена сума" на Столична община и пак да получи разрешително за строеж. Това предвижда проект на Концепция за паркирането в София, публикуван във вторник от Центъра за градска мобилност.

В Закона за устройство и застрояване на столичната община (ЗУЗСО) е записано, че "строителството на нови сгради се разрешава само, ако с инвестиционните проекти се осигуряват необходимите места за паркиране и гариране в границите на урегулирания поземлен имот".

Концепцията за паркиране в София предвижда създаването на Паркингов фонд, който ще се финансира от инвеститори, които не могат да осигурят необходимите паркоместа. Те ще плащат определена такса, за всяко едно паркомясто, което не могат да изградят. Това е известно още и като "cash-in-lieu" (“пари в замяна”). "Парите от този Паркингов фонд могат да се инвестират в създаване на паркинги на други места в района", е записано в концепцията.

Зам.-кметът по транспорта Любомир Христов не пожела да коментира текста и заяви, че няма представа какво имат предвид авторите на проектодокумента. Той тепърва ще се обсъжда Столичния общински съвет.

Концепцията предвижда премахване на всички места за безплатно паркиране в София, въвеждане на разрешителен режим за паркиране в центъра, създаването на 10 хиляди нови паркоместа за следващите десет години и двойно повишаване на таксата за служебен абонамент.

Според документа необходимите паркоместа в столицата трябва да са 32 016 броя. В момента има 13 364 паркоместа на уличните платна и 2 630 паркоместа в паркинги и гаражи извън тях. Необходимите нови паркоместа са 18 652, като 4 200 от тях са на уличните платна, а 14 452 са в паркинги и гаражи извън тях.

Платеното паркиране е най-ефикасният начин за редуциране на продължителността на престой, смята работната група. Таксите за паркиране трябва да бъдат диференцирани, като уличното паркиране е по-скъпо от извън-уличното и паркирането в силно натоварените райони е по-скъпо, отколкото в другите райони.

Софийските улици ще бъдат разделени на три зони – синя, зелена и жълта. Паркирането в синя зона ще струва 3 лв. на час и ще е възможно за максимум 2 часа. Зелена зона ще струва 2 лв на час и в нея ще може да се паркира за 3 часа. Жълтата зона ще струва 1 лв и автомобилите ще могат да престояват там 4 часа.

Таксата за "служебен абонамент" да бъде различна за зоните на паркиране, се предлага още в концепцията. В синята тя ще е 700 лева на месец, в зелената - 500 лева, а в жълтата - 300 лева на месец.

Предлага се създаването на предплатени карти за паркиране.
Цената на стикера за преференциално паркиране по постоянен адрес да бъде определена на база себестойност и да бъде еднаква за трите зони за кратковременно платено паркиране, предлага още работната група.

Цените на дейностите, обслужващи контрола по паркиране, формирани по себестойността им също са публикувани в документа. В момента за блокиране на автомобил със скоба се плащат близо 10 лева, а себестойността на услуга е 15.47 лв. Репатрирането на автомобил (вдигане с паяк), което сега струва 29 лева е със себестойност 83.28 лв.

От Центъра за градска мобилност са предложили в концепцията още две цени на услуги, които не съществуват до момента. Срещу 29 лева шофьорът ще може да освободи автомобила си от извикан "паяк", ако той е започнал подготовка за репатрирането му. За 19 лв. колата също може да бъде освободена, ако минаващ по маршрута си "паяк" е тръгнал да я подготвя за вдигане.

Работната група смята за удачен подхода за изграждане на буферни паркинги на границите на Жълта зона или на входа и изхода на Зелена зона. В документа се посочва, че в процес на изграждане са паркинги към метростанциите "Лъвов мост", "Джеймс Баучер" и "Цариградско шосе", които ще са готови през 2012 година. Столична община предвижда изграждането на 43 подземни паркинги в центъра, като в тази цифра не са включени паркинги под дворовете на училищата.

В хода на проектиране на отделните зони за паркиране Център за градска мобилност ще предложи на кои главни пътни артерии да се забрани изцяло спирането и паркирането, като по този начин се освободи пътят на автобусите и се облекчат задръстванията.

Въвеждане на зони за паркиране само с разрешителни в терените около центъра на града, се предлага още в концепцията. Живущите, предприемачите и работещите в зоната ще могат за кандидатстват за разрешително в рамките й.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА