Желанието на всеки собственик на имот, решил да се раздели с него е да го продаде бързо, но и на възможно най-добрата цена. Купувачите, от своя страна, се стремят да купят на най-изгодната (т.е. възможно най-ниската) цена. Къде е истината? Един от начините и двете страни да имат изгода от сделката ще бъде представен у нас в началото на октомври от руският специалист Александър Санкин, който 8 години е работил в областта на търговията на недвижимите имоти в САЩ и още толкова в Русия. Предварително за аукционния метод за читателите на imot.bg разказва Даниела Грозева, член на Управителния съвет на Национално сдружение „Недвижими имоти”.
- Госпожо Грозева, какви са предимствата на аукционния метод за продажба на недвижим имот?
Друг важен момент е, че буквално трикратно се съкращава времето за огледи. Организират се огледи само в два дни, когато всички, които желаят могат да дойдат на оглед и да предложат цена. Съществува специална методика за определяне на началната цена, за която ще разкаже Санкин на 06.10.2016 г. Продажната цена, постигната на аукциона е максималната пазарна цена за имота.
Нещо, с което трябва да се борят всички брокери е едно жилище да излиза с правилната продажна цена, защото много често имотите са надценени и то толкова, че си вредят.
- Бихме ли могли да обясним разликата между аукционния принцип, който се прави от частните съдебни изпълнители (ЧСИ) и този от брокери?
- Между двата метода има някои сходства, но при придобиване на имот от ЧСИ, има много рискове и имотът е под възбрана. Нямаш гаранция и за вида и състоянието, в което ще получиш имота. Докато при аукционния метод има яснота и прозрачност за всички участници. В 90% от случаите методът е успешен както за брокерите, така и за продавачите и купувачите. Всеки, който е заинтересован да придобие имот в даден район, той ще дойде да го види и ще има възможност да даде цена за него като съответно, тези които купуват ще видят, че има и други кандидати Те сами решават каква цена да дадат и дали да предложат по-висока от най-високата, предложена от друг участник. Определянето на правилната цена е много важно за участниците на пазара. Винаги, когато клиентите купуват имот, питат „Купих ли имота на правилната цена?”, „Дали е добра цената?”. А пък тези, които продават се съмняват дали са продали на правилната цена, особено като се има предвид, че в момента пазарът ни е във възход и след 4-5 месеца цената ще е по-висока. При аукционния метод и двете страни се чувстват удовлетворени, защото имотът е бил на пазара. Имало е определен брой купувачи, които са дошли и всеки сам е решил колко да даде, за да купи въпросния имот. Собственикът, който продава имота е удовлетворен, че го е продал на максимално добра цена, а купувачът, съответно, че го е купил на оптимално добра цена.
От друга страна, това е добре и за брокера, тъй като не му се налага да ходи непрекъснато на огледи, а чрез една определена ясна маркетингова стратегия е направил така, че информацията за даден имот да достигне до максимален брой хора. Най-важното е, че специалната методика позволява активна и конструктивна съвместна работа с колегите и споделяне на комисионата. По този начин се мотивират и колегите брокери.
- Този тип аукциони за кои имоти е по-подходящ?
- Подходящ е за всякакъв тип имоти, както за продажба, така и за отдаване под наем. И в единия, и в другия случай собственикът си е поставил срок, в който да реализира имота си.
Важно е обаче, да се има предвид, че аукционът е само за мотивирания продавач, а не за този, който не бърза да продава и изкачва по-висока цена.
- Възможно ли е да се приложи и извън София, тъй като знаем, че извън столицата пазарът е малко по-различен?
- Защо не? Според мен, когато има качествена услуга и предложиш на собственика структуриран маркетингов план с конкретните действия, които ще бъдат извършени за продажбата на този имот, а не се чакат клиенти само от обява, то успехът е гарантиран.
- Често България се посещава от чуждестранни брокери. Те са предимно хора от Америка и се опитват да предадат техния опит. Санкин е работил еднакъв период от време и в САЩ, и в Русия. Според Вас практиките от коя от двете школи би дала по-добър резултат на българския пазар?
- Трябва да извлечем най-доброто, което е приложимо на българския пазар. Не може нито от руската, нито от американската практика да се взема нещо директно. Например, мултилинстинга, работата с ексклузивни договори, споделянето на комисиона между агентите, аукционният метод, са неща, които бихме могли да практикуваме на българския пазар на недвижими имоти, като бъдат пригодени спрямо нашия бит и култура.
- В представянето на обучението, което ще се проведе на 6 октомври, се посочва финализиране на над 4 сделки на месец. Как става това и колко сделки сключват средномесечно българските брокери?
- Финализирането на над 4 броя сделки на месец е възможно при мотивация и правилно поставени цели.
Що се отнася до броя сключвани сделки на месец у нас, то трябва да кажем, че от брокер до брокер разликата е голяма. Някои колеги не успяват да сключат сделки с месеци, а други успяват да финализират две-три. Принципно един брокер не може да обслужва качествено повече от 4-5 имота на месец.
- Казвате, че определящо за бързата продажба на един имот е цената. С колко са надценени днес имотите?
- Повечето продавачи надценяват имотите си с близо 20%. Повечето купувачи желаят да купят на цена с около 20% по-ниска от тази, която искат собствениците.
- Това означава ли, че не сме си вземи поука от отминалата преди няколко години криза?
- Да, определено не сме. Това е и нашата основна задача – да убедим собствениците техният имот да излезе на пазара с правилната цена.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Gost
12:46 26.09.2016
2 МоятаКрепостМояДом
15:54 26.09.2016
3 erdal
16:03 26.09.2016
4 spirit
Коментиран от #5
16:59 26.09.2016
5 гост
До коментар #4 от "spirit":
да, и комисиона си искат напред, искат и ''стоп-капаро'' че видиш ли другия купувач всеки момент ще го купи ха ха17:58 26.09.2016
6 Morgoth
14:37 28.09.2016
7 Siko
11:16 29.09.2016