Last news in Fakti

6 Декември, 2002 00:00 1 704 0

Основни принципи на проекта на Закон за регионалното развитие

  • развитие-
  • регионалното-
  • регионално-
  • глава-
  • политика-
  • документи-
  • развитие”-
  • подпомагане-
  • европейския-
  • провеждането-
  • контрол-
  • планове-
  • националната-
  • територията-
  • планиране-
  • които-
  • система-
  • оценка-
  • райони-
  • целенасочено-
  • средствата-
  • предвижда-
  • закона-
  • ефектив
Проектът на Закон за регионалното развитие е структуриран в седем глави, допълнителни, преходни и заключителни разпоредби.
В глава първа “Общи положения” ясно и точно са дефинирани целите на закона, мерките за регионално развитие и териториалния им обхват.
Глава втора “Стратегическо планиране на регионалното развитие” регламентира системата от планови документи, чрез които се формира и провежда регионалната политика. Възприета е система от стратегически документи, включваща Национална стратегия за регионално развитие, Регионални планове за развитие, Областни стратегии за развитие и Общински планове за развитие. Тези документи ще бъдат в пълно съответствие с устройствените схеми за съответната територия съгласно Закона за устройството на територията. По този начин се обвързва устройственото планиране с процеса на планиране на регионалното развитие, като се създават условия за формиране на перспективна и устойчива политика за регионално развитие. В законопроекта е регламентирано съдържанието на различните планови документи, взаимовръзката помежду им, както и начина на реализацията им.
Глава трета “Програмиране на регионалното развитие” урежда материята, свързана с оперативния документ, чрез който се реализира държавната политика за подпомагане на регионалното развитие. Националната оперативна програма за регионално развитие обхваща територията на цялата страна и ще обвързва изпълнението на дейностите в областта на регионалното развитие с публичното финансиране, помощта от фондовете на Европейския съюз и частното финансиране, като при това са спазени всички изисквания за ефективно управление и контрол в тази насока.
Глава четвърта “Управление на регионалното развитие” дефинира правомощията и функциите на органите, отговорни за формирането и провеждането на политиката за регионално развитие, както и на взаимоотношенията между тях. Тук правната уредба е хармонизирана с изискванията за институционално изграждане на регионалната политика, съдържащи се в Регламент на Европейския съюз N№1260 от 1999 г. Определени са всички необходими и законосъобразни нива на управление, на колективни и консултативни органи, които да формират съответната политика, да подпомагат провеждането й, както и да правят оценка на постигнатите резултати. Решен е въпросът за наличие на административни структури в регионите за развитие в лицето на Регионалните координационни звена на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, които ще действат и като секретариати на Регионалните съвети за развитие. По такъв начин провеждането на националната политика за регионално развитие на ниво региони от типа NUTS ІІ по Евростат е институционално осигурено, въпреки липсата на второ ниво на самоуправление в страната.
В глава пета “Региони за развитие и райони за целенасочено въздействие” се предвижда определянето на два вида територии, в чиито граници се концентрира провеждането на политика за регионално развитие. На територията на Република България се обособяват региони за развитие, с цел законосъобразно и ефективно реализиране на стратегии, планове и програми за тяхното ускорено икономическо и социално развитие, съответстващи на ниво NUTS II по Евростат. Регионите за развитие са съставени от определен брой области в зависимост от географското разположение и статистическите показатели за икономическото, социалното и демографското им развитие. В границите на областите се обособяват райони за целенасочено въздействие с цел подпомагане на икономическото и социалното им преструктуриране и преодоляване на неблагоприятното състояние, в което се намират. Районите за целенасочено въздействие обхващат територията на една или повече общини. В тези райони ще се прилагат комплексни мерки, насочени към решаване на специфични проблеми и намаляване на вътрешнорегионалните различия.
Глава шеста “Финансиране и държавно подпомагане на регионалното развитие” урежда въпросите, свързани с финансирането и държавното подпомагане на регионалното развитие. Предвижда се създаване на фонд “Регионално развитие”. Средствата от фонда ще се разходват за финансиране на мерки, включени в Националната оперативна програма, съфинансиране към средствата от фондовете на ЕС и за съфинансиране в размер до 50 % на отделни проекти за развитие, включени в програмите за реализация на Общинските планове за развитие.
В съответствие със законодателството на Европейския съюз, глава седма “Наблюдение, контрол и оценка, осигуряване на информация и публичност на регионалното развитие” включва в закона правната регламентация на мониторинга, оценката и информационното осигуряване на регионалното развитие. Предвижда се създаването на Комитет за наблюдение (мониторингов орган) на принципа на партньорството за осъществяване на контрол при изпълнението на Националната оперативна програма. Комитетът извършва преглед на постигнатия напредък при реализиране целите на програмните документи и предлага на управляващия орган промени за повишаване ефективността на мерките.
Очаква са новият закон да доведе до създаване на действително работеща система от взаимнообвързани стратегически планови и оперативни документи, които се изработват, приемат и реализират чрез ефективни процедури; до изграждане на институционална система за планиране, програмиране, управление и консултиране в областта на регионалното развитие; до формиране на досега липсващата система за наблюдение, контрол и оценка, която да гарантира законосъобразно и ефективно изпълнение на мерките за регионално развитие; до влизане в сила на работеща правна уредба, хармонизирана със законодателството на Европейския съюз и създаваща условия за ефективното усвояване на средствата за регионално развитие, отпуснати от Европейските фондове.

Васил ТАШЕВСКИ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА