Last news in Fakti

8 Февруари, 2003 00:00 539 0

Новият пътнически терминал на летище „София“ – пари, хвърлени на вятъра

  • летище-
  • запад-
  • терминал-
  • изток-
  • обслужване-
  • терминала-
  • проекта-
  • пистата-
  • сграда-
  • много-
  • които-
  • новият-
  • трябва-
  • строителните-
  • “софия”-
  • инфраструктура-
  • транспорта-
  • петров-
  • министър-
  • млн евро-
  • летище “софия”-
  • европейската инвестиционна банка
, Министърът на транспорта и съобщенията сложи началото на строителните работиДо началото на 2005 г. трябва да бъде готов новият пътнически терминал на летище “София” и прилежащата му инфраструктура. Първата копка беше направена от министъра на транспорта и съобщенията Пламен Петров през изминалата седмица. Радвам се, че най-накрая проектът, който се дискутира от 60-те години, беше доведен до

успешен завършек
каза той. Вече разполагаме с акт за държавна собственост, с архитектурен проект, с разрешение за строителство и най-важното със средства, с които да платим на фирма Strabag International GmbH, която спечели конкурса при една прозрачна процедура, допълни министър Петров.
Проектът предвижда новата сграда на терминала да бъде модерен, съвременен комплекс, в който да има всички необходими елементи за

лесно и комфортно обслужване на пътниците
Състои се от сграда на терминала, галерия и покрит паркинг с капацитет от 820 паркоместа. Изграждането му е част от проекта за реконструкция и модернизация на софийското летище. Амбицията е той да отговаря на всички изисквания на ЕС за обслужване на пътниците и осигуряване на съответния граничен контрол.
Като резултат от реализацията на проекта в София ще се постигне подобряване на цялостната авио-инфраструктура, привличане на по-голям брой пътници при по-високи стандарти на обслужване, развитие на търговската, туристическата и други съпътстващи дейности. Освен това, самата реализация на обекта ще спомогне за увеличаване заетостта чрез пряко ангажиране в строителството на близо 2200 души, както и десетки фирми доставчици и подизпълнители във връзка със строителните работи и доставката на оборудване.

Министър Петров побърза
да направи “първа копка” на модерното съоръжение, след като в края на януари 2003 г. Народното събрание ратифицира Споразумението за изменение на финансовия договор между България, Европейската инвестиционна банка и летище “София” ЕАД за финансиране на проекта за реконструкция и разширение на столичната аерогара. Документът предвижда българската страна да осигури 38 млн. евро. Европейската инвестиционна банка ще предостави заем в размер на 60 млн. евро, а Кувейтският фонд за арабско икономическо развитие - 42 млн. евро.
Причината българският парламент да прегласува споразумението беше дългият период от близо 5 години, в който процесът за модернизиране на софийското летище беше забавен. В стария договор се предвиждаше не сега да се прави “първа копка” на модерното съоръжение, а през 2003 г. то вече да функционира. Подтик към по-бързо започване на строителните работи дойде и от Кувейт, където недвусмислено беше заявено недоволството от бавните темпове на работа и едва ли не от блокиране на парите, които са предоставили кувейтските инвеститори на България по този проект. С новото споразумение се увеличава гратисният период за изплащане на заема до м. март 2006 г., като се запазва крайният срок за погасяването му.
До 2017 г. летище “София”

не може да бъде отдавано на концесия
каза Милчо Миланов, заместник-министър на транспорта. Той напомни, че изграждането на нова писта на север от сегашната и успоредна на нея ще намали шума от излитащите и кацащи самолети. Според екперти обаче това не е така. При успоредна на сегашната писта самолетите

отново ще летят над центъра на града
Така опасността да падне самолет там остава.
Според арх. Цветанка Нинева - бивш главен проектант на генералния план на летище “София”, новият терминал не трябва да се строи на сега определеното за това място по няколко причини. Първо пистата е ориентирана изток-запад, но западният й край е почти в града. Дали заходът на самолетите ще бъде над Народно събрание или над “Александър Невски”, няма никакво значение. Има аварийни кръгове, които застрашават 2/3 от града. Не е важен шумът, а безопасността. Тъй като се използва кацане и излитане от изток, логично е терминалът да е по на запад - каца от изток, рулира по пистата и нулира на запад. Сега самолетът каца от изток, отива на запад, след това рулира покрай перони и рульошки, докато намери стоянката при новия терминал. Второ - сградата на терминала е определена да бъде изградена на кариерите. Преди последното удължаване на пистата, там се е намирало руслото на р. Искър. За да се построи там терминал, той трябва да се фундира и да му се направят основи. Сега терминалът ще се изгражда на пилоти (в нездрава почва се прави специално закотвяне много надълбоко в земята). Това е много скъпо строителство и още на нулевия цикъл ще бъдат изхарчени голяма част от парите.
Новият терминал е далеч от изградената досега инфраструктура. С пускането му в експлоатация

ще се обезсмислят изразходваните средства
(в случая хвърлени на вятъра) за обновяване на правителствения ВИП, който ще остане много на запад спрямо бъдещата сграда и на реконструкцията на сега действащото летище.

Милена БОГДАНОВА
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА