Last news in Fakti

12 Ноември, 2003 00:00 980 0

Новото летище остава мечта

  • строителството-
  • компания-
  • щрабаг-
  • терминала-
  • проекта-
  • летище-
  • софия-
  • австрийската-
  • летището-
  • договора-
  • терминал-
  • започне-
  • касидова-
  • около-
  • държавата-
  • години-
  • трябва-
  • щрабаг-
  • министерството-
  • проектът-
  • случаи-
  • забавянето-
  • според-
  • прекратяване-
  • европейската,
Разширението на летище "София" се бави вече няколко години и продължава да не е ясно кога ще има нов пътнически терминал. В понеделник вицепремиерът и транспортен министър Николай Василев се срещна с представители на австрийската компания "Щрабаг", която ще строи терминала, и консултанта - холандската компания НАКО. Въпреки разговорите все още няма окончателно решение за съдбата на проекта.

Държавата е изправена пред избора да има ново летище, което ще й излезе скъпо, или да прекрати договора с "Щрабаг" и да започне процедура за избор на нов изпълнител. Разширението на аеропорта (нов терминал и нова писта) е един от най-големите инфраструктурни проекти, чиято стойност е около 210 млн. евро. Самото строителство на терминала ще струва около 110.6 млн. евро.

От февруари, когато австрийската компания направи първата копка на обекта, досега почти нищо не е правено, напомни неотдавна Николай Василев. През миналата година "Щрабаг" предложи най-ниската цена и спечели търга за строителството. По-късно обаче австрийската компания поиска промяна в проекта - плоското фундиране (стъпване на сградата върху насип) да бъде заменено с пилотно фундиране (основите на сградата да стъпят върху стоманобетонни стълбове). Експертен съвет отхвърли искането на "Щрабаг", но от австрийската компания твърдят, че се налага ново геоложко проучване.

"Имаше геоложко проучване. Исканията им за пилоните не отговарят на изискванията за земетръс", твърди управителят на "Стройконсулт" Тодор Тинтеров. Компанията е супервайзер на проекта на консултанта НАКО. По думите му "Щрабаг" има готови чертежи от два месеца и е въпрос на добро желание от изпълнителя да започне работата по обекта. Тинтеров смята, че освен НАКО и ръководството на летището е трябвало да притисне изпълнителя да започне строителството.

Други експерти също са на мнение, че вина за забавянето на проекта има и летището. Те смятат, че управлението било размито между дирекцията на аеропорта и министерството. Още след като НАКО била избрана за консултант през 1999 г., е поискала допълнителни средства за геоложко проучване на терена, но то е било отхвърлено от транспортното министерство. Зам.-министърът на транспорта и съобщенията София Касидова допуска, че това е пропуск на бившия зам.-министър Петко Табаков, който отговаряше за инфраструктурата. Самият Табаков не беше открит за коментар.

Независимо от решението на министерството за бъдещето на проекта

строителството ще се забави поне с осем до десет месеца

Забавянето не може да бъде наваксано въпреки ускореното финансиране от Европейската инвестиционна банка, програма ИСПА и бюджета. Банката отпуска кредит от 60 млн. евро, а ИСПА дава 50 млн. евро. Новият терминал трябваше да бъде завършен до края на декември 2004 г. При всички случаи ще има удължаване на срока на строителството и терминала до средата на 2005 г., твърди София Касидова. Тя обясни, че държавата може да признае закъснение най-много от 70 дни.

Управителят на "Стройконсулт" Тодор Тинтеров също е на мнение, че срокът за пускане на новия терминал през 2005 г. е неприемлив. Той допуска, че при твърда позиция от страна на министерството и летището австрийската компания вероятно би изпълнила задълженията си.

Оскъпяването на строителството на терминала, което избраният строител иска заради по-сложната конструкция, е 5 млн. евро, но според експертите сумата може да достигне до 40 млн. евро.

България може да загуби и парите от ИСПА

по проекта, ако се стигне до нова процедура, предупреждава Касидова. Тя смята, че държавата не бива да бъде заложник на безвъзмездната помощ. По думите й Чехия загубила финансирането от ИСПА, след като се сблъскала с подобен проблем при изграждането на летище "Ружине" в Прага. Там бил създаден антикризисен щаб и кабинетът извадил 200 млн. евро за довършването на летището.

Ако се стигне до прекратяване на договора с "Щрабаг", трябва да бъде проведена нова процедура, одобрена от Европейската комисия, която най-рано ще приключи в средата на 2004 г., а за самото строителството на терминала са необходими две години. От края на 2006 г. летището трябва да започне да изплаща с парите от летищни такси заема към ЕИБ, което при

забавянето на строителството на терминала няма да е лесно.

Според експерти при всички случаи България трябва да се откаже от амбицията си да привлече въздушния трафик към Близкия изток и Европа. Причина затова е острата конкуренция на съседна Гърция, която преди две години изгради ново летище "Елефтерис Венизелос" в Атина с капацитет от 16 млн. пътници годишно и възможности за увеличаване до 50 млн. Бившият зам. транспортен министър Миланов е убеден, че "има външен интерес разширението на летище София да се забави".

В случаи на прекратяване на договора бюджетът няма да отпусне допълнителни средства за строителството на терминала, смята София Касидова. Съществува възможност при прекратяване на договора с "Щрабаг" да се търси гаранцията за добро изпълнение от 11 млн. евро и да се иска незабавното й изплащане от австрийската компания. За съжаление са пропуснати и сроковете през март и април за прекратяването на договора, след като изпълнителят не изпълнява задълженията си. Тогава от НАКО са изпратили писмо, в което предупреждават "Щрабаг" да започне строителството.

Проектът е управляван лошо

са констатациите на британски експерти, направени пред вицепремиера Николай Василев. Специалистите от Лондон съветват холандската компания да наеме друга компания или физически лица, които да управляват проекта. НАКО вече е представила списък от фирми, които могат да се наемат. Проблемът идва и от това, че НАКО през 1999 г. печели търга по програмата ФАР за проектант, консултант и мениджър на проекта. Европейската комисия не забранява съчетаване на трите роли, коментира председателят на Съюза на инженерите и консултантите в строителството Марин Бакалов. Той припомни, че има забрана консултантът да е свързан със строителя и надзорът да е зависим от държавата. Според него основното в търгове за строителството на големи инфраструктурни проекти трябва да е качеството, а не цената, което за момента едва ли може да бъде променено.

Проектът за реконструкция на летище София датира още от 1992-1993 г. Приблизително тогава започват и скандалите. През 1994 г. тогавашният премиер Любен Беров прави първата копка на новото летище. По-късно е създадено дружество за развитие на летище София, в което участват "Главболгарстрой" и Столичната община. През 1996 г. е приет генералният план на летището. Той предвижда да бъде изграден нов пътнически терминал, нова пистова система и многоетажен паркинг. Година по-късно е подписан договор с ЕИБ за отпускане на заем от 60 млн. евро, а впоследствие и с Кувейтския фонд за арабско развитие за 40 млн. евро, като схемата е проектът директно да се възложи на смесеното дружество. Общината обаче се оттегля от дружеството, а отчуждителни процедури блокират строителството на пистата и терминала за около две години.

"Щрабаг" АГ е австрийска строителна групировка и e сред шестте най-големи в Европа. Общият обем на извършеното от компанията през 2002 г. строителство е за около 5.3 млрд. Акционер в "Щрабаг" е "Райфайзен Централбанк", която притежава 50% от акциите. Компанията има кредитен рейтинг ББ от "Стандарт енд Пуърс". Работи основно на пазарите в Чехия, Словакия, Полша, Унгария и страните от Бенелюкс. В момента строи тунела "Санкт Готард" в Швейцария. Изградила е електроцентралата "Биречик" в Турция. От 2001 г. "Щрабаг" е мажоритарен акционер в "Инжстрой" АД, София. В края на октомври дружеството подписа договор за 13 млн. евро за пътя Видин - Монтана - Лом и за рехабилитацията на участък от магистрала "Хемус".



Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА