4 7941

Тъжната история на "планинския Титаник": Защо Европа изоставя най-голямата си ЖП гара?

  • жп гара-
  • гара-
  • канфранк-
  • германия-
  • европа-
  • франция

От десетилетия Канфранк не работи като жп гара, но имотът се използва с друга цел

Тъжната история на "планинския Титаник": Защо Европа изоставя най-голямата си ЖП гара? - 1
Снимки: Shutterstock

През 1928 година международната гара Канфранк била най-голямата в Европа. Тя била най-важният транспортен център, който в продължение на 50 години свързвал Испания и Франция.

Канфранк била популярна и сред кинорежисьорите. На нейната територия често се снимали филми, като например сцени от култовия „Доктор Живаго“, пише pochivka.blitz.bg.

Заради колосалните си размери – платформи с дължина над 200 метра, разкошна фасада и необичайно местоположение – в планината на надморска височина 1200 метра, гарата си е спечелила прозвището „планинският Титаник“.

От гледна точка на архитектурата, тя е отличен пример за комбинация от класицизъм и ар нуво. Като основни материали за строителството са използвани типичните за класицизма мрамор, бетон и стъкло.

Тъжната история на "планинския Титаник": Защо Европа изоставя най-голямата си ЖП гара?

За съжаление гарата престава да функционира през 1970 г., когато в резултат на влакова катастрофа мостът, свързващ Франция и Испания, е разрушен. Финансовият натиск от страна на френската национална железопътна компания принудил френското правителство да се откаже от реконструкцията на моста, което довело до затварянето на границата между Испания и Франция в този участък.

След това обслужването на „планинския Титаник“ станало нерентабилно за испанското правителство и работата по гарата била спряна.

Тъжната история на "планинския Титаник": Защо Европа изоставя най-голямата си ЖП гара?

Интересно е да се отбележи, че в един от тунелите, съседни на Канфранк, е построена уникална изследователска лаборатория на дълбочина 850 метра. Нейното разположение давало възможност напълно да се защити лабораторията от космическата радиация, което позволило свободно провеждане на научни експерименти с тъмна материя.

По този начин, въпреки че гарата не функционира от 50 години като транспортен център, тя продължава да е полезна за света.

В момента основната територия на гарата стои изоставена, но управляващата компания продължава да поддържа фасадата в прилично състояние. Испанските власти имат големи планове да превърнат гарата в луксозен хотел.

Това би вдъхнало нов живот на „планинския Титаник“, който все още пази останки от предишния си блясък.


Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 18 гласа.

Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ганьо

    24 4 Отговор
    А наЩе к’во правят с исторически и културни обекти??? Рушат и строят чалготеки, молове и гаражи за бемвета!!!
    Драскача, защо не сравни в статийката ситуациата с гара Подуене, поне???