Анализ на Андрей Манчук, украински политически анализатор
В края на февруари министърът на инфраструктурата на Украйна Андрей Пивоварски за пореден път заяви, че Украйна няма да приватизира "Укрзализниця" (железопътното предприятие на Украйна бел.ред.). "Националната железопътна компания не е за продажба, тя не подлежи на приватизация. Това е забранено!", бяха думите на министъра към журналисти.
Тези думи звучат нетривиално в условията на днешната украинска икономическа политика, отчитайки приватизационния плам на реформаторското правителство, което планира продажбата на поредния пакет държавни предприятия, включително стратегически важни за икономиката на страната обекти от сферата на енергетиката и промишлеността. Още повече, че 37 годишният възпитаник на Историческия факултет на Киевския университет Андрей Пивоварски е с имидж на професионалист - технократ и горещ привърженик на приватизацията на държавни активи. При това до такава степен, че оттегляйки оставката си след скорошен политически скандал, той нарече форсираната приватизация едно от главните условия за продължаване на неговата работа в правителството.
На този фон особената му позиция към "Укрзализниця" е очевиден дисонанс, за който по подразбиране има сериозни причини и за които засега предпочита да не съобщава на широката общественост. И такива причини действително съществуват, защото процесът на предаване на националната железница под контрола на частния бизнес вече е започнал и набира ход, подобно на ускоряващ се локомотив. Едновременно с това, поради огромното държавно значение и самата специфика на железопътната система на Украйна (организационно-стопанска структура, чието стопанисване и развитие изисква съществени разходи), отдавна планираната приватизация се провежда в скрита форма. А същността й се свежда до известната грабителска схема: "приватизация на печалбите и национализация на загубите". Анализирайки тази схема можем да разберем как е организиран този "хибриден" приватизационен процес, в чий интерес е и до какво ще доведе за икономиката на страната и за милионите граждани на Украйна, непосветени в задкулисните игри на чиновници и олигарси.
Възприето е Украинските железници да бъдат наричани "губещи", но това е все едно да наричаш въздуха "губещ", защото олигархията все още не може да печели от това, че дишаме. Железопътният транспорт се явява жизнено важна за икономиката и производството сфера. Този ключов компонент от транспортната система на Украйна обезпечава повече от 60% от товарните и 35-44% от пътническите превози на далечно разстояние и в градските околности. По думите на бившия зам.министър на инфраструктурата Александър Кава (зам.министър в периода декември 2014- март 2015, бел. ред.), "Укрзализниця" ежегодно е носила на държавата около 1,5 млрд.долара печалба, за сметка на превоза на товари, данъци и такси. За много железопътният транспорт е безалтернативен. Освен това ниското качество на автомобилните пътища и след фактическото унищожение на речния и морския флот, железницата е най-конкурентоспособният транспорт както за стоки, така и за милиони пътници. Едновременно с това капиталните инвестиции за развитие на железопътния транспорт намаляват непрекъснато през последните 25 години, интензивността на използуване на инфраструктурата и локомотивите и вагоните съществено нараства, и амортизира основните фондове на железопътния транспорт. И никой от желаещите да печелят в транспортната сфера олигарси не иска да плаща за тяхната модернизация...
Имайки това предвид, олигархическите кръгове вървят към своята цел по друг път - използват подкрепата на подходящи "технократи", т.е. Бюрократи лоялни към тях. Неотдавна, през декември 2015 г., украинската патриотична общественост горещо обсъждаше новината за това, че "Укрзализниця" и до сега използва напечатани в съветско време бланки с маркировка на тоталитарния СССР. На фона на този информационен скандал в новините съвсем се загуби съобщението за това, че украинското правителство е регистрирало публично акционерно дружество (ПАД) "Украинская железная дорога" (Украински релсов път- б.прев.), създадено на базата на Държавната администрация на железопътния транспорт в Украйна ("Укрзализниця"). Междувременно това решение стана решаваща административна и юридическа стъпка по пътя към "корпоративизация" на националната железопътна компания, от която да бъдат отделени най-апетитните за едрия частен бизнес сегменти. В същото време разходите за поддръжка на транспортно-стопанската инфраструктура, както и всички "социални" разходи трябва да бъдат вменени не само на държавата, но и на общинските бюджети, тъй като например реформите в децентрализираните региони задължават местните власти да дотират транспорта на пътници, независимо, че по правило средства за това няма.
"Основните положения на реформата са: преобразуване на "Укрзализниця" в АД със 100% държавно участие, неговата реорганизация във вертикално-интегрирана структура (холдинг с дъщерни компании по сферите на дейността) и натоварването му изключително с функции на оперативно стопанисване. Тази реформа в най-малка степен е ориентирана към удовлетворяване на транспортните потребности на държавата и обществото или повишаване жизненото равнище на железничарите. A има за цел постепенно разбиване структурата на железниците, превръщайки ги в звено от логистичната верига на финансово-промишлените групи с цел увеличаване тяхната печалба. След прочитането на закона за реформиране на железопътния транспорт възникват определени съмнения в искреността на ръководствата на Министерство на инфраструктурата на Украйна и "Укрзализниця", когато отричат възможността за приватизация на компанията. Например законът дава право на създаващото се ПАД да отделя от себе си определени активи, които не попадат под ограничение, например предприятия с друг профил на дейност, след което да ги преобразува в акционерни дружества и да ги продава. Освен това от списъка с обекти изключителна държавна собственост, които не подлежат на приватизация, се изключват почти всички прилежащи към "Укрзализниця" железопътни предприятия, в това число шестте основни релсови пътя, независимо, че са включени в уставния капитал на ПАД.
Но ако ПАД е 100 процента държавно предприятие и неговата приватизация е забранена по закон, предаването на активи става автоматично - едно държавно предприятие прехвърля собственост в баланса на друго. А изключването на такава собственост от списъка с обекти, неподлежащи на приватизация, явно показва намеренията тя да бъде продадена по-късно. Управляващите абсолютно правилно заявяват за невъзможността за приватизация на "Укрзализниця" ПАД, но след реформата тази компания ще е със съвсем различна структура и ще притежава изключително инфраструктурата, системите за сигнализация, гарите, свързващото окабеляване, инженерните съоръжения и т.н. Т.е. непечелившите, но необходими обекти, за поддръжката, на които са необходими значителни капиталови инвестиции. Така украинските олигарси просто стоварват грижата за развитие и модернизация на инфраструктурата на държавата, като едновременно създават условия за получаване на контрол над най-доходоносните активи"
Горният цитат е от подробно разяснена в статията на разследващия журналист Степан Гричишин и скрита от очите на обществото приватизация - "Пътищата- железни. Реформите - убийствени".
За това какви доходи се очакват от реализацията на тази схема може да се съди по публикуваните през януари данни на Bloomberg, според които облигациите на "Укрзализниця" са най-доходната инвестиция за 2015 г., тъй като на фона на съобщението за "корпоративизация" стойността им за по-малко от година се е покачила от 50 до 85 цента (USD). Междувременно, съгласно мнението на експерта Дмитрий Чурин "...даже ценните книжа на "Укрзализниця" да бъдат признати за такава доходна инвестиция, за самата компания това надали ще донесе някаква полза...". Причините за това са прости - очаква се новосъздаденото акционерно дружество през 2016 г. да повиши с 15% цените на товарните превози. Това ще е тежък удар за обезкървените от кризата промишлени и селскостопански предприятия и ще увеличи себестойността на продукцията им и крайните цени в магазинната мрежа. И още - "Укрзализниця" вече няма да дотира пътническите превози за сметка на товарните, което беше решително заявено от Министерството на инфраструктурата. Печалбите на акционерното дружество ще се увеличат, но гражданите на Украйна парадоксално (колко наивно от страна на автора- бел. ред.) ще загубят от тези реформи, защото правителството едновременно ще увеличи тарифите и ще премахне дотираните социални привилегии на пътниците. Всъщност никой даже и не говори за мащабна и пълноценна модернизация на локомотивния и вагонния състав - всичко това Пивоварски обещава в обозримо бъдеще, а за сега се ограничава върху безплатен Wi-Fi и чисти тапицерии във вагоните. Въпреки, че средностатистическият пътник разбира, че ще бъде излъган и в тези дреболии...
И тук е мястото да се запитаме: кой от влиятелните представители на "честната европейска" власт стои зад реализацията на тези схеми? През февруари, по времето на корупционните скандали във висшите ешелони на властта, украинските медии публикуваха информация за това, че най-близкият съратник на украинския президент Петро Порошенко, влиятелният бизнесмен Игор Кононенко, е прокарал назначения на свои хора в ръководни постове в "Укрзализниця". Министър Пивоварски уклончиво заяви, че Кононенко не се е обръщал лично към него с подобни ходатайства. Но е известно, че Игор Кононенко публично лобираше за вече реализираната схема на "корпоративизация" на националната железопътна компания с последващо разделяне и продажба на активите.
"Що се отнася до самото предприятие "Укрзализниця", аз съм стопроцентово уверен, че единственото правилно решение е реформирането му в публично акционерно дружество. Трябва да се направи преоценка на активите на "Укрзализниця", профилните (в железопътния профил- бел. ред.) активи да се включат в капитала на новото ПАД, а не профилните - да се продадат"- думи на Кононенко от юли 2015 г.
А изпълняващият длъжността генерален директор на "Укрзализниця" Александър Завгородни (на този пост назначен без конкурс от министър Пивоварски на 08.06.2015) не скрива, че кандидатурата му е била съгласувана със съветника на главата на Администрацията на Президента на Украйна - Михаил Бейлин. Което и показва веригата заинтересовани лица в тази "скрита" приватизационна схема.
По мнение на наблюдателите, приближеният до президента олигархически капитал не само е решен да пренасочи към себе си доходите от железопътните товарни превози, това е само една от целите на хибридната приватизация. Контролирайки железопътния транспорт неговите сенчести собственици могат да диктуват условия на конкурентите си, тъй като доставките на суровини и реализацията на готовата продукция са свързани с железопътната система и зависят от тарифите за транспорт. Тоест говорим за възможен опит за установяване на монопол върху политическата и икономическа власти, на които и Янукович (сваленият от Майдана украински президент - бел. ред.) би завидял.
Какви биха били последствията от реализацията на приватизационните схеми в железопътния транспорт на Украйна би могло да се съди по международния опит, според който е трудно да се намери и един положителен пример. Неолибералните реформи винаги са били унищожителни за железниците, най-вече поради необходимостта от непрекъснати капиталови инвестиции, които могат да се направят само от държавата. Обратно частния бизнес естествено се интересува от бърза печалба и практически разрушава експлоатираната инфраструктура. Ярък пример са страните от Латинска Америка - Колумбия, Венецуела и Мексико. Релсовите пътища в Чили западат след преврата на Пиночет, тъй като подкрепящите го големи автопревозвачи решават да се освободят от конкуренцията на железниците. А във Великобритания приватизацията на "British Rail" води до разрушаване на железопътната инфраструктура, в която банално постепенно престават да се влагат средства за поддръжка и модернизация.
Но най-показателният пример е постсъветска Естония, която служи за образец на "успешни" неолиберални реформи. Приватизацията на железниците, които преминават в собственост на американска компания, довежда до фактическа ликвидация на железопътния транспорт, което налага неговата национализация. "При това правителството заплаща три пъти по-голяма сума и получава разбита инфраструктура. Приватизация на железниците по европейски модел е прилагана два пъти, но и двата са абсолютно фиаско"- цитатът е на бившия зам.министър на инфраструктурата на Украйна Александър Кава.
Междувременно "Укрзализниця" ПАД активно се занимава със внедряването на нова "хъбова" (явно терминът "хъб" е много популярен не само у нас, когато правиш нищо- б.ред.) система на пътнически превози. Тази схема с благозвучно и непонятно за болшинството от обикновените хора "европейско" наименование се свежда до планирана ликвидация на евтините и удобни, особено за провинциалните жители, нощни влакове, които съединяват с маршрути цялата страна. Така например през декември в Украйна отмениха 48 влакови линии, свързващи отдалечени точки в страната. Вместо това на пътниците се предлагат дневни и доста по-скъпи линии, свързващи големи градове с транспортни възли ("хъбове") и прехвърляне на друга линия до следващ хъб и така до крайната точка. Тази схема позволява бързо отърваване от губещите линии, по-високи цени за пътниците, но най-вече - трайно прикрепване на милиони украинци към тяхното местоживеене, поради финансовата им невъзможност за придвижване.
Това е още една цена за неолибералните реформи, която ще бъде платена с милиони - нови милиони печалба за олигарсите. И очевидно този път е не просто задънен, а води към пропаст.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 mediator37
13:01 14.03.2016
2 България 2
За да не съсипват тотално железниците си с някаква приватизация, ще си ги точат като кърлежи, като си ги оставят държавни - все едно става въпрос за БДЖ!
А междувременно всички печеливши предприятия ще се раздадат на "правилните хора" - все пак безплатен обяд няма и трябва да се отплатят на новите си приятели за указаната помощ при извършения преврат. Това и беше целта на еврогейците и американците - да замажат очите на украинците с голи приказки, великите западни стратегически инвеститори да лапнат каквото им харесва и евентуално ако след години са послушни, да ги вкарат ако ще и зорлем в ЕС, за да може новите германски собственици да имат още по-голям пазар за стоките си - Украйна е доволно голяма държава и много апетитна хапка.
13:24 14.03.2016
3 Петър Кимонов
13:44 14.03.2016
4 7777777
14:28 14.03.2016
5 Бай Коста
17:55 14.03.2016
6 стоян георгиев
00:10 15.03.2016
7 ААА
Коментиран от #9
06:21 15.03.2016
8 Гост
12:01 15.03.2016
9 стоян георгиев
До коментар #7 от "ААА":
явно не си бил ни в италия, ни в америка.там хора като ковачки и вальо златев няма как да съществуват ,няма как да приватизират цели сектори без пари ,нито пък да спират движението когато някой от тях реши да иде на кенеф.да и в западна европа има корупция ,но нивата са като да сравняваш хималаите с люлин планина.коза ностра или камората не биха могли да си помислят в най-силните си години да получат като подарък американската телекумоникационна компания или италиаските електроцентрали.та тва е полужението мужик там дето има следи от комунизма народа мре за леб макар да живее да речем в добруджа.не случайно сталин умори няколко милиона украинци в житницата на ссср от галд.та що се отнася до китай там е точно както казвам в регионите дето комунистите разрешиха да се действа по пазарен образец хората забогатяват ,а там дето си остана комунизъм е пълна мизерия.примери такива колкото щеш.та украйна за да се справи с корупцията трябва да излекува обществото си иначе я чака нашата съдба,двойкари на европа и бедни гладни !Коментиран от #10
12:16 15.03.2016
10 кроко
До коментар #9 от "стоян георгиев":
Хибридче, не говорим за това къде колко и какви престъпления се вършат и каква е корупцията - говорим за това какво ни носи запада и " демокрацията" му. И не си прав че на запад няма "валю-златевци" и "христо-ковачковци" - има, но те крадат от другите държави. А щом си плащат чинно данъците в дорините си и носят краденото, там не ги закачат. Къде кой корумпирали за да им продадат нещо за безпари е рабоа на чуждите държави. Освен това, ако западните фирми не точеха от целия свят, нивата на корупция и там щаха да са съпоставими с нашите.И в крайна сметка, ако Сийменс не раздава подкупи в Германия, но подкупва управляващите във всчки други страни за да получава поръчки, това прави ли Германия по-малко корумпирата?
16:13 15.03.2016
11 стоян георгиев
Коментиран от #12
01:44 18.03.2016
12 кроко
До коментар #11 от "стоян георгиев":
Сега сериозно - прав си за последствията от корупцията! Но работата е в това, че когато нашите дупедавци приватизират/продадат/отдадат на концесия/или направо подарят някое държавно дружество, те не го правят щото са прости, а защото са корумпирани. И това важи в още по-голяма сила, когато става дума за някоя умишлено фалирана фирма или пък за такива, които упражняват монополна дейност и просто няма как да са на загуба, освен ако не е умишлено. А примери за съсипани и подарени на "велики западни инвеститори" дружества има много в България! Или пък за такива, които нямаше смисъл да се раздъжавяват. Извода е, че външните интереси имат изгода от такава обстановка в България!Същото нещо е става и ще става и сега в Украйна - тези, които ще се изреждат на влат, ще крадат каквото могат, като междувременно ще трябва да подхвърлят и нещо на новите си западни приятели, които в знак на добра воля ще ги залъгват с ЕС и НАТО и от благодарност за антируската им позиция, ще си затварят очите за действията им.
П.П За двата "американски" ТЕЦ-а не мисля, че са наистина американски - Костов вярно че е голям боклук, ама не вярвам да е толкова прост и ей-така да им подари договори за години на ред гарантирана печалба - зад тях стоят някакви подставени негови лица. Същото нещо се отнася и за Нефтохим - уж е на Лукойл, ама не те определят цените, на които продават в България. Но пък енергоразпределителните дружества са пример за "подарък" на новите ни западни приятели. Примери още много-много може да се дадат.
Коментиран от #13
21:37 18.03.2016
13 стоян георгиев
До коментар #12 от "кроко":
както ти казах пробваи да четеш преди да пишеш .спекулативния капитал дето би разчитал на сделка от така наречените дупедавци не е сериозния такъв на запад тва не е мерцедес ,сименс или аег ,тва са както ти казах авантюристи и спекулативни играчи,а в много случаи е и както казваш ти просто поредния български олигарх,но тва не е е далавера или тва не е на сметка за западния бизнес,щото той си има правила които изключват спекулата ,дори напротив големите западни фирми печелят от ноухауто си и организацията си,а при високи корупционни нива организацията и продукта страдат и дори да купиш един завод за без пари и там да ти бачкат хора за 100 евро на месец не си на далавера ако правиш некачествени мерцедеси в него ,дано си разбрал идеята щото няма как по-просто да ти я обясня.01:46 19.03.2016
14 кроко
Корупцията не създава само възможност да си купим нещо под масата, но и след това да си правим с него каквото си искаме. Умишлените пропуски при подписването на някой договор, създаващи възможност за облаготетелстване на концесионера/купувача; липсата на реален следприватизацонен контрол, дали се спазва инвестиционната програма, дали се защитават интересите на работещите и т.н. са следствие от корупцията в държавата! А когато ства въпрос и за дружества с монополно положние (ЕРП-тата), нищо не им пречи и да използват държавните органи за да си увеличават директно приходите; или пък Лукойл-Нефтохим, чиито собственици могат да си прокарат необходимите законодателни промени, утежняващи търговията с горива на конкурентите си! Примерите не са само с местни олигарси!
А "сериозния капитал", за който говориш, също не е цвете за мирисане - тях ги интересуват само цифрите и не се поколебават да прекратят дейността си в една държава и да я преместят другаде, където е по-изгодно. Пък после работещите в този сектор да се оправят - то понякога се затрива и направо целия сектор. За пример ще ти дам СКФ, които си закриха заводи във Франция, щото тука в България им е по-евтино. Или пък Атлас-копко, за които е много по-лесно да си държат централата в Белгия, а производството им да е разпиляно по света и да си сменят поръчките както им е удобно - когато плащаш данъци в държавата майка, последната дори ще си затвори очите, ако някога се наложи, а и е много по-лесно и безотговорно да правиш аутсорсинг. До някъде се получава и аутсорсинг на евентуланите проблеми - като не им отърва, закривят всико и после другите да се оправят, като междувременно са си осигурили друго място за паразитиране. И когато става въпрос за голени фирми, които могат да въздействт с дейността си на цели сектори от икономиката на някоя държава, то последните могат и да се използват като лост за влияние над управлението на държавата, защото я правят зависима от определени фактори и обстоятелства, върху които външни сили могат да въздействат.
И освен това, понякога дори по-малката ефективност в работата е привлекателна за "сериозните капитали" защото все пак разликата в нивата на заплати и осигуровки е доста важна!
Всики тези неща не идват от едната недалновидност на накои си управляващи, подписали някой договор, или пък някога гласували определен закон, а предимно от користни цели, демек корупция под една или друга форма!
Коментиран от #15, #16
20:54 19.03.2016
15 стоян георгиев
До коментар #14 от "кроко":
вярно е че големите фирми прехвърлят производствата си ,а понякога не само производствата в различни страни преследваики изгодата ,но както ти казах и в преден пост те избягват страни с високи нива на корупция при възможност ,а дестинации с ниски нива на корупция са претупани от инвеситиции ,макар че там като цяло е скъпо да се инвестира,но излиза сметката примери колкото щеш като скандинавието или швеицария или северна европа като цяло.западните компании дето са монополисти са ембелематичен пример за тва дето говоря.нека вземем чез ,след идването и тук тя придоби нашите корупционни практики посредством управляващия на терен екип и почна да дава сериозни бъгове ,за компанията майка каквито няма в чения,точно поради различното ниво на корупцията тук и в чехия.в краина сметка кражбите на чес тук не и помагат в глобален аспект напротив предизвикват и загуби.така че чез няма интерес от високите нива на корупция в българия за бизнеса си макар ,че опростенчески изглежда, че тя е на далавера като пощипне някои лев бутаики на този или онзи български политик.та в страните дето има изградено гражданско общество в по-голяма степен от нас ,нивата на корупция са по-ниски от там инвестициите са по-големи ,а това води до качване цената на труда ,както и до сериозни постъпления в държавния бюджет ,които се харчат по предназначение и всичко тва води до общ просперитет.при нас тези процеси са много трудни поради огромната маса соцносталгици ,включая и теб и макрорезултати
01:05 20.03.2016
16 стоян георгиев
До коментар #14 от "кроко":
при нас тези процеси са много трудни поради огромната маса соцносталгици ,включая и теб и макрорезултатите са също видни.само че тук удобно се приема, че в европа ни мразят и искат да ни унищожат !Коментиран от #17
01:05 20.03.2016
17 кроко
До коментар #16 от "стоян георгиев":
Не, не казвам, че в Европа ни мразят и иска да ни унищожат! Хората в Европа са същите като в България - и там има тъпи и ограничени, и там има тракива, които гледат с предразсъдъци на нас и обратното. И там има такива, които ги интересуват само сухите цифри, както и у нас. Както казах и там има "вальо-златевци" и други подобни. Но според мен, разликата с нашите "вальо-златевци" е, че тамошните са по-силни и могат да действат не само в собсвените си държави, но и навън. И дори понякога да действат "от вън", използвайки политически/дипломатичски лостове. Което значи, че под някаква форма и там има корупция - на много по-високо ниво, но я има и последствията от нея далеч не са безобидни.По тези причини смятам, че за развитието на един или друг отрасъл или въобще на икономиката на една държава, не може да се разчита само на черните очи на "стратегическия" инвеститор, а това е работа на цялата държава със всичките и институции - в кой момент какво да стимулира и какво да пресече и да посочи ясно на инвеститорите къде е границата, която не трябва да преминават. За да ме разбреш по-ясно ще ти дам пример с медната руда - една белгийска фирма я изнася с вагони всеки ден към Белгия, там я обогатяват и преработват, правят ,примерно, кабели, които се продават по света и съответно част от тези кабели се връщат в България с добавена стойност, а при продажбата им фактически се изнасят от различни страни капитали към Белгия. Аз немисля, че нашите управляващи са толкова прости и не са се сетили, че за нас ще е по-добре тоя процес да се извършва в България, тук да се добавя стойнот върху суровината и тук да се плащат данъците върху целия процес.
За ролята на местните, участващи в управлението на някой клон и носеши със себе си всички лоши местни практики си абсолютно прав!
А колкото до "носталгията", да при някои хора определно съществува носталгия, но по скоро по нивото на организация от онези години, не по политическия режим. И да, при високо ниво на организация има висока ефективност и т.н. и съответно има възможност някои хора да си паразитират на гърба на другите - сигурно е имало много такива през комунизма. И такива "страдат" първи и най-много в трудни условия. Но ги има и сега в държавите с "развита" социална система - Франция е богата и там е пълно със злоупотребяващи французи, не пришълци или натурализирани мароканци. Но това не означава, че трябва да се премахнат соц. привилегии за всички, а че трябва да се ограничат възможностите за паразитиране - затова и "развита" е в кавички, щото явно нещо не е наред и не може да се разчита само на добросъвестността на работещите. После идва другия въпрос - за нивото на организацията. Мислиш ли, че немците са свръх хора и, примерно, един немец може да изкопа х10 линейни метра канален изкоп от колкото един българин - аз мисля че не, не са свръх хора, нито пък работят повече часове. Просто немеца копа с багерче, а в българия копаме на ръка и от там идва разликата в производителността на труда! Но това е въпрос на управление и организация кой с какво ще копа и в какво ще се инвестира. И държават пак може да има непряка роля влияейки на нивото на организация - докато в българия заплатите са ниски, ние ще копаме на ръка, но от друга страна докато не почнем да добавяме стойност върху изкопаното, няма и как да станат по-високи. Получва се един затворен кръг, но винаги се минава през държавата, вината не е само в частната инициатива или в работещите - работещите при подходящи условия и стимул винаги ще си свършат работата, а и хората гледат едни от други - един като го мързи и тарикатее и други почват да му подражават. Но за съжаление управлението на държавата ни е като всичко друго по улиците......
Коментиран от #18, #19, #20
22:57 20.03.2016
18 стоян георгиев
До коментар #17 от "кроко":
там няма вальо златевци в грешка си.техните богаташи особено тези първо поколение са съвсем различни от нашите.те имат професионални качества избутали ги на върха в корпорациите дето управляват,а при нас тва са креатури на политическия модел.златев бе развит по системата на троянските коне в българия от службите на русия и без опит и ценз бе направен шеф на българската петролна рафинерия,да го сравняваш с бил геитс или шефовете на мерцедес е абсолютно неадекватно,но парадоксалното е че той има много по-сериозни властови позиции в българия от един западен бизнесмен макар, че като квалификация не би могъл да му се мери.да, на запад има прости и елементарни хора,но обществото като цяло е намерило начин да ги парира при даването на компетенция ,а при изкривявания то реагира моментално и държавата взема мерки .тук тва го няма.
за корупцията ти казах ,да на запад също има такава ,но размерите и са много различни и в пъти по-малки от тези тук.тва дето го твърдиш ти за лостовете няма как да стане в една корпорация.веднага ти казвам и защо.ръководството на корпорацията няма право на скрити каси щото е в конфликт със акционерите и интереса им.демек много трудно при общо събрание на 300 хил.човека ,колкото има една средна корпорация като акционери ,може да ги убеди директора да му дадат да харчи пари през корупционни системи.тук не слагам разследващи журналисти или службите на дадената страна дето внимават това да не става.та може да питаш един обикновен немец ,кол
00:52 21.03.2016
19 стоян георгиев
До коментар #17 от "кроко":
та може да питаш един обикновен немец ,колко пари получава необявен доход или да го питаш как действа в сенчестата икономика и ще разбереш ,че завалията е абсолютен лаик на темата сив сектор ,където всъщност са парите за корупция.да,наистина и там има играчи дето се движат по ръба на закона и такива дето инвестират в рискови зони ,но пропорциите са неадекватни с нас ,където имаме цели сектори извън закона с огромни приходи ,а и разходи генерирани под масата и водещи до корупция!тва за фирмата в белгия няма как да бъде решено от нашите управляващи ,те не са част от предприемачеството и нямат право да се месят къде да се правят кабели и къде не.тва не е тяхна работа ,а правят ли го излизаме от пазарния принцип на икономиката и нагазваме в корупцията по-дълбоко,но за да се правят тук кабели трябва да има подходяща среда ,за да се създаде организация и вместо да се правят огромни транспортни разходи кабелите да се теглят тук,но белгииците не го са направили не заради белгииския патриотизъм,а точно заради тва дето ти казвам,несигурната среда по осъществяване на продукта и предпочитат да правят огромни разходи за транспорт ,както и да плащат на белгиици по над 5 хил евро заплати ,щото тук не могат да организират качествено производство.
тва е основния проблем в страната ни,водещ до ниските надници и безпътицата.само че не търси проблемите в някаква имагинерна държава дето трябвало да направи тва или онова,щото българската държава сме ние българите тук,които не
00:53 21.03.2016
20 стоян георгиев
До коментар #17 от "кроко":
щото българската държава сме ние българите тук,които не можем да се самоорганизираме вече 27 години и да се превърнем в нормална европейска страна .ние сме двойкарите ,всички други на нашето дериже се справят по-добре от нас и вече има видими резултати в стандарта на живот и самочувствието на хората,само тук се буксува и основната причина си е наша на нашето българско общество,което излъчва българските политици и чиновници ,дето са тези от тази държава за която говориш.няма как в общество с тези високи нива на корупция да излязат читави експерти,чиновници и политици.за да се върна в началото на дискусията ще кажа, че основния препъни камък на нашето общество е соцностългизма с всички подводни камъни и илюзии дето води след себе си.тва е и основната ни отличителна черта от румънци,поляци ,унгарци,балтиици та дори и от сърби и македонци.соцносталгизма разруши всичко читаво в структурите на българина и е особено видно поражението му в северозападна българия,а регионите дето не са засегнати толкова като пиринско започнаха да се въстановяват.00:54 21.03.2016
21 кроко
И защо да е невъзможно това с кабелите (те са само пример за продукт, направен от мед, но мисля доста уместен, щото това е нещо за което винаги ще има пазар) - като искаш мините, си длъжен да правиш преработването и производството в България. Да, може и да не е толкова високоефективно, както някой мегазавод в Белгия, ама всеки си прави сметката. Това условие може да се постави от държавата, когато дава нещо на концесия и т.н.
А за невъзможността да се организира качествено производство в България въобще не си прав - най-малкото завода за лагери на СКФ(бивш на ВМЗ) е пример за това. То е въпрос на организация, която не на всички се отдава, в т.ч. и на чужди фирми.
Под "соцностългизма с всички подводни...." не рабирам какво точно имаш в предвид - ако е, че чакаме все някой нещо да ни направи и да ни "оправи" - да така е, много хора са така в България. И все пак има едно ограничение въс възможностите и усилията, които можем да положим и от там на татък без по-високо намеса, като държавната, не може (нямам предвид директна намеса в икономиката, а регулаторна). В крайна сметка тя е тази, коята създава условията за развитие на всичко и с правилната организация нещата могат да стават само по-лесно и по-бързо, което пък е изгодно за всички.
Коментиран от #22, #23
13:05 21.03.2016
22 стоян георгиев
До коментар #21 от "кроко":
както ти казах шефовете западните корпорации дето произвеждат нещо са професионалисти в бранша и се интерасуват от неговото развитие на база печалбата,но и при определени правила.няма как мерцедес да се забърка умишлено в корупционен скандал ,тва ще доведе до загуби макар и да са спечелили в определен момент.дори и да се случи нещо такова то е по-скоро прецедент ,а не практика и е осъдително от останалите играчи в бизнеса,а и не само от тях .показателен е скандала със скритите емисии на замърсяване дето стана в автомобилостроенето ,което доведе vw до финансов колапс.в европа няма страна дето би защитила интересите на всяка цена на фирма монополист и ако случаино се случи тва е наказуемо от европейското законодателство.дори фирмата да е държавна ако е с търговска дейност не може да се защитава преференциално.ембелматична е ситуацията с нек -националната електрическа компания която е изправена пред фалит заради популиските действия на българските правителства и невъзможността и дълга и да бъде отписан.
тва с кабелите не е невъзможно ,а е трудно осъществимо заради лошата бизнес среда в българия и проблема с корупцията е основния заради това и състояние.мините и преработката на суровината са две различни неща и държавата няма право да извива ръце.тя щом е обявила концесия за мините е трябвало да го направи честно и на търг,а тва как ще се използва суровината си е работа на тези дето я добиват,още повече ,че тази суровина има борсова цена и е възможно да бъде
01:36 22.03.2016
23 стоян георгиев
До коментар #21 от "кроко":
си е работа на тези дето я добиват,още повече ,че тази суровина има борсова цена и е възможно да бъде продавана навсякъде по света.ако държавата се яви като регулатор на бизнесотношенията по този начин ,нивата на корупцията ще се увеличат щото тогава дъжавни чиновници и политици ще могат да извиват ръце много по-лесно товареики с условия тези дето не искат да плащат за сметка на тези дето дават под масата.соцносталгиците са хора без визия за гражданско общество живеещи в безвремието на прехода с очакванме да се върне старата система.тази аморфна маса не става за нищо в съвременната пазарна икономика и свободен свят.при тях няма переспектива,надежди и визия за оправяне,а само самосъжаление и вой.за съжаление така възпитават и децата си ,което прави процеса пълзящ.
държавата ни е приела всички европейски мерки в законодателството ни така, че то е адаптирано на 100% с европейското такова,но нашето общество не може да наложи политици и администрация които просто да спазват законите ,аи да накарат обществото да ги спазва!демек ние имаме закони подобни на немските или полските ,но администрацията,политиците и народа ни не са адекватни на останалите европейски такива ,което ни държи в дупка ,без изгледи за излизане.
01:37 22.03.2016