Тя е млада, образована, буден гражданин и безумно обичаща България. Дори последното обаче не успява да я възпре да напусне страната, омерзена от върлуващата българска действителност. Варненката Славена Панайотова е един от създателите и председател на сдружение "Варна диша", което се бори за опазването на Морската градина във Варна и законови промени за запазването на паркове и зелени площи. От две години тя се намира във Великобритания, като за нас от ФАКТИ е удоволствие, че тя е поредният участник в инициативата ни да дадем трибуна на българите, които по една или друга причина, не са на територията на нашата родна страна България.
- Как и защо едно младо варненско момиче се озова в далечна Великобритания?
- Твърде горчив въпрос с труден отговор. Дойдох тук поведена от необходимостта да се откъсна за известно време от българската реалност, да видя какво може да ми се случи в едни нормални условия. Винаги съм смятала, че е много по-лесно да отидеш на вече уредено място, вместо да си подредиш своето и затова аз няма да замина. И до последно отстоявах това си виждане, бидейки активна част от гражданското общество и опитвайки се да допринеса с нещо, за една идея повече нормалност в покварената ни държава и особено във Варна, която е особен град, заради уникалните взаимовръзки, които имат определени, вече икономически, групировки (ТИМ) с органите на властта, и убийственото им въздействие върху развитието на града, малкия и средния бизнес, и обикновения човек, много деликатно казано. Хората са много по-обезверени във Варна, заради тоталната олигархия и липсата на зрънце правосъдие или справедливост. Нередностите в града в момента, могат да бъдат описани в роман от няколко тома, но това няма никакво значение, защото в моя роден град няма нито една независимо действаща държавна или общинска структура, както няма и такава, която да действа в полза на обществото. Всичко отива за тях, защото кметът, както и общинските съветници, са престъпни безхаберници, действащи според нарежданията им. Всъщност, от прокуратурата, съда, полицията, до Общината и всичко между тях – градът е купен и е изцяло подвластен на тяхната безконечна алчност. Варна се превърна в събирателен символ на корупцията, в която е потънала цялата държава. А с изнизването на годините, аз осъзнах, че тъпча на едно място и не само, че нищо не се променя и става по-зле, ами и аз самата вече се чувствах депресирана, изхабена и нещастна, неспособна да противодействам. Така избрах да поработя върху себе си навън, а именно в Англия, защото говоря езика, харесвам държавата и е достатъчно близо, за да не прекъсвам отношения с България.
- Може ли Вашето заминаване и установяване във Великобритания да бъде разглеждано като бягство от България? Ако - да, от какво избягахте?
- Напълно! Както споменах, избягах от кошмара, в който се превърна ежедневието ни и от повсеместната апатия и простащина попарила обществото. Дори сякаш второто е по-силно и по-трудно се преглъща. Аз не можах. Не мога да се примиря с живия труп, в който се е превърнал народът. Не разбирам, защо продължава да търпи отявлените гаври на управляващите ни и техните метастази, защото истината е, че на власт за пореден мандат е организираната престъпност, присвоила си всички форми и инструменти на държавния апарат. Само за последните 2 години станахме свидетели на повече фрапантни корупционни скандали, отколкото повечето държави имат в цялата си модерна история. Всеки един от тях, а те са десетки, може би стотици дори, е достатъчен за преврат в едно нормално общество. И нищо. Събираме се по протести, от време на време, една шепа хора, недостигащи и промил от населението по брой, а останалите, като по-умни, гледат протестите по силно зависимите телевизии и цъкат с език безучастно. От това боли най-много - да гледаш как държавата, природата и историята се затриват, а хората не се мърдат и за 5 стотинки, за да се противопоставят.
Липсата на елементарна сигурност, правосъдие, вместо правораздаване, базови необходимости, като: тротоари, нормални улици, магистрали, зони за обществено ползване, паркове, подредени квартали и просто ред! Списъкът е безкраен, а тези неща би трябвало да са изградени по подразбиране. Вкъщи не просто ги няма, а за създаването им постоянно се усвояват огромни суми, в пъти завишени над пазарните. И отново нищо. Това е най-непоносимото обстоятелство. От това избягах. Най-шокиращото бе, след като пристигнах в Лондон и изминаха две-три седмици. Тогава осъзнах, на какъв неимоверен стрес сме подложени всекидневно, колко малтретирани сме икономически и душевно, а дори не си даваме сметка за това. Нашето управление ни изтезава, унижава, подиграва ни се по всевъзможни начини. Ние не сме граждани на РБългария - ние сме изтривалки, дойни крави и от време на време шутове на организираната престъпност наречена правителство.
- В предварителния разговор ми споменахте, че отскоро сте в Бирмингам. С какво се занимавате в този град?
- В процес на изграждане на собствен бизнес съм - дизайн на тениски, като същевременно се записах в университет отново и докато потръгнат нещата, си помагам с чистене. За съжаление, чистенето е поминък на немалка част от българките, защото отношението към нас е по-различно. Никога не съм си и представяла, че може да ми се наложи да работя това, но както във всяко друго нещо и тук намирам урок за себе си - смирение. Човек никога не трябва да гледа отвисоко и да се взема твърде насериозно. Не се знае как ще се завърти животът и какви компромиси ще те принуди да направиш. Смятам, че щом ми се случва, значи има защо, а и няма лош опит.
- Успяхте ли да се адаптирате вече към живота на Острова? Какви трудности срещате що се касае до привикването към живота там?
- Адаптирането не е трудно, напротив, системата е направена така, че да служи на хората и всичко е максимално улеснено. Трудностите, които срещам са свързани по-скоро с пазара на труда, както споменах, където усещам едно по-особено отношение към източноевропейците. Личните ми впечатления са, че опитът и квалификациите нямат особена, да не кажа никаква тежест, ако не са придобити тук. Това е причината да доминираме в почистващия сектор, особено в столицата. Затова и взех решението да се обучавам отново и да придобия нови компетенции.
- Успявате ли да се почувствате като у дома си?
- Не е вкъщи, но бих казала, че се чувствам по-добре, отколкото когато и да е у дома, макар че определено ми липсват приятелите. Но въпреки всичко, съм много по-спокойна от всеки един момент в миналото. Спокойствието е безценно, наистина. Когато не си подложен на постоянен стрес, имаш възможност да си вдигнеш главата и да мислиш, да разшириш мирогледа си и да обогатиш себе си. Поне за мен е така.
- Истина ли е това, че там трудно приемат нас българите, а и изобщо хората от Източна Европа?
- Към нас има едно по-особено настроение, снизходително, понякога пренебрежително, подхождат с недоверие. И честно казано, не мога да ги виня, предвид колко представителни са лицата на най-високите постове в държавата. Много пъти съм понасяла подигравателни шеги, заради поведението на премиера ни и правителството. Почти винаги са били придружени с коментар от сорта на ''ако това се случи в нашата държава, ще има бунт''. Асоциират ни с крадене, просене, проституция, неспазване на закони.. все неща, които хем отразяват една част от българската действителност, хем не са изчерпателни и общовалидни за всички. Тук разбрах какво е да те натикат в стереотип и да трябва да доказваш, че си първо човек, а после българин.
- За тези две години, в които сте във Великобритания, събрали сте вероятно доста впечатления и в съзнанието Ви сте направили доста сравнения. Моля, направете съпоставка между реалността, в която сте сега и тази в България.
- Можем да направим отделно интервю само за тази част, но ще се опитам да резюмирам. Вървиш - навсякъде тротоари, без напречно паркирани коли, които да заобикаляш и да се чудиш да прелетиш ли или да се телепортираш. Правят ремонт на улица - слагат множество огромни указателни табели какво се прави и защо, кой го изпълнява и в какъв срок, накрая завършвайки с призив, който се интересува да се обади на посочените телефони или да влезе в сайта на общината за по-подробна информация. Специално заграждение за пешеходци, за да не им се затруднява придвижването по никакъв начин, придружено с извинения за неудобството. Сградите - подредени в унисон със средата, няма такова нещо всеки балкон за себе си, всяка фасада със собствена визия, или всяка нова сграда с амбиции за индивидуалност. Не можеш тента да си опънеш в предния двор, ни да смениш дограма, ако не отговаря на изискванията на зоната. За всяко нещо се иска разрешение от общината. На някои места има ограничения и какви цветя и храсти можеш да поставиш. Нивото на поддръжка, както и изпълнението, са безупречни. Няма съшити неща с бели конци, както се получава при всеки един ремонт или обществена поръчка в България. Резултатът - няма визуално замърсяване и дори и централните гъсто населени райони на Лондон (и останалите градове) галят окото, а средата е достъпна за всички и не те натоварва, напротив. Събирането на отпадъци е строго регламентирано за всеки квартал, придружено със солидни глоби, ако те хванат да хвърляш нещо в различен от предвидения кош. В много от кварталите не просто рециклират, а разделят боклуците на хартия, пластмаса, стъкло и метал. Отделно са хранителни, отделно градински и отделно общ отпадък. И повечето хора се стараят да спазват тези правила, защото разбират важността на рециклирането. И пътищата - пътища, с безупречна маркировка, указания, табели и велоалеи. Навсякъде. От тази година има сериозни ограничения и на вредните емисии от автомобили в столицата. Лондон е един от най-гъсто населените градове в Европа, доста плътно застроен, което е резултирало в обезлесяване през годините. Сега на всеки свободен квадратен метър - я градинка, я дърво, ако ще и в саксия да е. Където са останали големи дървета, санитарната сеч е по учебник, един клон в повече не се реже. Посегнеш ли на дърво, без специално разрешение, глобите са умопомрачителни. Зелените фасади и покриви са честа гледка. Тоест управлението се опитва да обърне процеса с всички сили. А колко много паркове има и как всеки един от тях е произведение на изкуството, просто няма да ми стигне седмицата да опиша.
Банките нямат такси за физически лица - нито за преводи, които между другото стават буквално на секундата, нито за поддръжка, нито за откриване на сметка. Ама никакви такси. За преводи към бюджета също. Можеш всеки месец да си сменяш доставчика на електричество и газ, ако пожелаеш, което създава естествена силна конкуренция и никой не се опитва да те надцака. В момента например, съм с умен електро-газомер и виждам в реално време какво изразходвам. Ако все пак стане гаф и си ощетен, ще търсят начини да те компенсират, за да избегнат оплаквания и уронване на имиджа. Това е маниер и важи не само за доставчици на услуги. Вкъщи, ако една от двете електроразпределителни компании ти надпише сметката, трябва да си платиш, за да направят проверка и ще преобърнат света, за да те изкарат в грешка.
Повечето неща се случват по телефона - от подписване на договори с различни доставчици, до банкови операции и какво ли не. За почти всичко има приложения за смартфони и това спестява много време и енергия. Преди да дойда, не съм разбирала значението на думата ред, а Англия не е нито най-подредената, нито най-уредената страна в Европа. И пак - разликата е светлинни години. Тук хората имат страх от закон и полиция. От наблюденията ми до момента, май основно българи се правят на “по-умни”, опитвайки се да заобикалят правилата, използвайки слабости в системата. Полицията се отнася с уважение и внимание към всеки един сигнал. Възприето е, че, какъвто и проблем да имаш, им се звъни и никой никога няма да се отнесе грубо, дори и да звъниш за някаква глупост. Когато разговаряш с дадена институция, частна или държавна, е честа практика да те потърсят после, за обратна връзка. Всъщност, обратната връзка е в основата на бизнеса. Ако нямаш добри отзиви - пропадаш, независимо колко добър продукт предлагаш. Мога да продължа да изброявам стотици разлики, но същественото е, че средата и като цяло системата, цели намаляване на стреса и се вижда как се мисли за хората, което е точно обратното на това, на което ни подлагат у нас. Точно обратното и не мога да натъртя достатъчно на този факт - трябва да се усети.
- Ако днес трябва да вземете решението отпреди две години. Щяхте ли отново да напуснете България?
- Несъмнено. Макар нещата тук да стават все по-трудни с наближаването на поредната дата за Брекзит, несигурността и промените, които води след себе си, пак бих заминала. Може би с уговорката, че бих помислила и за други дестинации, където поне от време на време да пече слънце.
- Липсва ли Ви България, родният Ви град Варна?
- Липсват ми приятелите, липсват ми определени неща, но не и животът там. Варна ме отвращава, провокира само негативни емоции, защото я съсипаха. Навремето си мислех, че по-голямо зло от Кирил Йорданов (бивш кмет на Варна) не може да има, докато не дойде послушният слуга Портних. Той, с помощта на Общински съвет, разби всички представи и рекорди по некадърност и престъпност, но това е друга тема. Обичам, и страната, и града си, но мразя това, в което се превърнаха, както и хората, които им го причиняват, а това е по-силно от носталгията. Но силно ми липсва България, каквато може да бъде, с мъничко обич и безкористност във властта, мъничко ред и правосъдие. От това определено боли много.
- Споменатите две години, могат да бъдат разгледани, и като кратък период, и като не толкова кратък. След изминаването им, по какъв начин изглежда България във Вашите очи?
- Като издъхващ организъм. С всеки следващ скандал, а те са по няколко на седмица, губя парченца от малкото ми останала надежда. От другия край на континента ме боли и беснея, просто не знам как издържат хората в страната, без да хванат сопите и лопатите. Все по-тягостно ми е, четейки новините, все повече се ядосвам на примирението и апатията на народа. По ме е яд на тези, които казват ''Аз какво мога да направя, от мен нищо не зависи'', отколкото на политиците. На тях съм най-гневна, защото освен явните престъпници във властта, тези, гледащите безучастно, са също толкова виновни за упадъка на държавата, заради бездействието си, ако не и повече. Луд е този, който дава баницата, както се казва в крилатата поговорка. А на нас като народ ни липсват базовите самочувствие и себеуважение, че заслужаваме да ни третират като хора, че заслужаваме нормални условия за живот и развитие, както и (градска) среда, която да работи за, а не срещу нас. Дотолкова сме свикнали да ни тъпчат и мачкат, че това се е превърнало в познатото зло и всеки намек за положителна промяна в бита и съзнанието бива анатемосан. Можеш да освободиш роба, но не можеш да го накараш да мисли свободно. За мен това означава да се поеме отговорност от всички (действащи или бездействащи), за състоянието на страната и всеки да даде своя принос за промяната. Но тя започва първо в главата и сърцето на единицата човек и поемането на личната му отговорност. И още нещо, държим се като сбирщина от индивиди, не народ. Не разбираме, че няма как на индивида да му е добре и всичките пари на света да има, ако обществото му е болно и ако не разбере, че проблемите на всяка една прослойка са негови, било и косвено. И златен замък да си построиш, ще ти влезе пишман-майстор в къщата, ще излезеш навън и ще караш по кьопави пътища, ще те измами някой и не можеш да разчиташ на закона, ще отидеш на лекар, който си е купил дипломата, ще влезеш в институция, която ще те размотава и така нататък. Но сме свикнали да драпаме всеки сам за себе си и чергичката си, вместо да мислим и да се борим за обществото, от което реално зависим, както и от ценностите и морала му.
- Напоследък се върти една мантра, че българите от чужбина се завръщат. Така ли е според Вас? Имате ли впечатления по този въпрос, някой споделял ли Ви е, че се връща?
- Имам познати, които се върнаха, но имам и други, които заминават. Според мен повече хора мигрират навън, отколкото навътре. Дори и да нямам точна статистика, мога да ви кажа следното - всеки, живял навън и усетил какво е да те третират като човек и гражданин, би се върнал с елементарно гражданско самочувствие, с активни претенции и непоносимост към управлението и системата. Ако се бяха върнали повече хора, щяхме да усетим чувствителна промяна в начина на живот, в културата, обноските, в отношенията помежду ни и така нататък. Фактът, че положението се влошава, поне на мен ми говори за именно обратното.
- Ами Вие? Съществува ли нещо, което би Ви накарало да се завърнете в днешна България?
- В днешна по-скоро не, но да, бих се върнала при наченки на стабилност и правосъдие. При искрица надежда, светлина в тунела. При смяна на правителството с тотално различни хора, като ''Зелено движение'' и ''Да, България'', например. При изграждане на едно истинско гражданско общество. Не съм се отказала от България и отново бих се борила за нея, но имам нужда да видя, че пораслите сърца за борба и кръст не сме малцинство, а сме много и носим съзнание, крепост, светлина, които ще осветят пътят към промяната.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Гъдю Гъдев
09:11 28.08.2019
2 БигБ
Коментиран от #51
09:15 28.08.2019
3 Български старец
Коментиран от #112
09:18 28.08.2019
4 СССРБарета
Коментиран от #16, #40, #70, #100
09:21 28.08.2019
5 Благодарение на лески
Коментиран от #45
09:26 28.08.2019
6 Само Ердоган ше ви оправи
09:27 28.08.2019
7 ХА ХА ХА
09:28 28.08.2019
8 еижиеи
09:30 28.08.2019
9 Родолюбец
09:31 28.08.2019
10 Това е
Коментиран от #69
09:33 28.08.2019
11 гхжаг
09:39 28.08.2019
12 Да питам
Коментиран от #52
09:40 28.08.2019
13 бостан
Коментиран от #15
09:46 28.08.2019
14 човек
09:51 28.08.2019
15 ожгфож
До коментар #13 от "бостан":
Разходи се по света и поне балканите и ще си промениш мнението.09:53 28.08.2019
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 жжж
10:07 28.08.2019
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 onq s baqtiq
10:32 28.08.2019
20 Димо
10:34 28.08.2019
21 браво
Жалкото е, че и най-силните имат граница, след която се предават и положението става все по-безнадеждно.
Имаме нужда от теб, Славена - да се възхищаваме на енергията ти, да се чудим на упоритостта и да се присмиваме на сизифовските ти усилия - а всъщност трите са едно и също :).
10:39 28.08.2019
22 кирил
Коментиран от #97
10:41 28.08.2019
23 нина
Коментиран от #53
10:46 28.08.2019
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Ю Кортес
11:04 28.08.2019
26 АНАЛИЗАТОР
11:06 28.08.2019
27 До 16
11:06 28.08.2019
28 Аз ..един от народа
Децата ми за 5 години научиха перфектно немски и англииски и не се интересуват от Галена или наско ментата.
Коментиран от #39, #81
11:09 28.08.2019
29 На баницата мекото
По разсъжденията и плоските и умозаключения за българската народопсихология разбирам, че грам не е запозната с огромната ни българска история. История -голяма част от която е белязана от точно от тази страна, която тя възхвалява.
Коментиран от #31, #67
11:19 28.08.2019
30 Това е истината
11:23 28.08.2019
31 Жоро Илиев
До коментар #29 от "На баницата мекото":
А ти какво направи за страната след като не си избягал в чужбина.Коментиран от #37
11:30 28.08.2019
32 Дойчин Ников
Коментиран от #102
11:30 28.08.2019
33 123
11:38 28.08.2019
34 Да бе точно
11:49 28.08.2019
35 густо майна
Коментиран от #36
11:53 28.08.2019
36 Жоро Илиев
До коментар #35 от "густо майна":
Ти кво направи ?11:59 28.08.2019
37 На баницата мекото
До коментар #31 от "Жоро Илиев":
Най- малкото което е - с огромен труд съградих дом и градина, нищо не съм получил на готово, имам две деца които уча тук в родината, на български и българщина, възпитавам ги с българска история, български обичаи и култура. Децата са бъдещето на една страна, без тях всичко изчезва - и история, и нация, култура, обичаи, идентичност...Коментиран от #50, #98
12:05 28.08.2019
38 ilko
1 - Какво направи ти за България, преди да започнеш да плюеш. Очаствала си в някаква организация, която никой не е чувал. Помогна ли с нещо тази организация на обществото.
2 - Защо беше необходимо да отидеш до Англия, за да получиш "
"смирение"
3 - Нали знаеш, че именно Англия е част от силите, които направиха така, че "българин" да е синоним на втора ръка човек и "чистач" в Европа, каквато си и ти. Или имаш нужда от урок по история?!
4 - Защо чета тенденциозно подобно статии от определени медии с наближаващите събития???
Епилог - Работя и живея във Варна, преди това съм живял в София, имам наблюдения и върху това какво се случва в чужбина. Промяната идва първо в нас!
Успех.. в чистенето и щамповането на тениски, което наричаш "бизнес". Дано съзнаваш, че въздействаш на по-младите, които четат това и нямат формирано мислене, а имат майки и бащи, които ще страдат за тях!!!
12:22 28.08.2019
39 Някой
До коментар #28 от "Аз ..един от народа":
Браво. Ще успееш. Ама посмали малко в лъжите. Хубаво звучат но .... На БГ няма кой да даде 5000 юро месечно. Няма и такава лихва! А къ ща за 600 месечно само ако изплащаш 50 г. Иначе хубави лъжи и мечтиКоментиран от #103
12:25 28.08.2019
40 Сатаната
До коментар #4 от "СССРБарета":
И те ли ти избираха управниците, гледам настоящите ги търпиш 10 години.12:33 28.08.2019
41 Еничери
Коментиран от #54
12:36 28.08.2019
42 тэн
Но живота е пред нея. Като отиде в Гърция да живее ще започне да разсъждава съвсем различно.
12:38 28.08.2019
43 Унижение
12:42 28.08.2019
44 ИМПЕРИАЛИСТ
Коментиран от #68
12:49 28.08.2019
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 гост
13:07 28.08.2019
47 no name
13:19 28.08.2019
48 Azz
Коментиран от #55
13:20 28.08.2019
49 Тоти
13:35 28.08.2019
50 Мамалигов
До коментар #37 от "На баницата мекото":
За България какво направии??На тебе си си купил къща .. това е ясно
Коментиран от #64
13:44 28.08.2019
51 Кумчо Вълчо
До коментар #2 от "БигБ":
Че какво му е на Джонсън бе Глупендър.Твоя боко на малкия пръст не може да му се мери.13:47 28.08.2019
52 Кумчо Вълчо
До коментар #12 от "Да питам":
Не е твоя работа.13:49 28.08.2019
53 Кумчо Вълчо
До коментар #23 от "нина":
Това е единственота в което момичето греши.За другите неща е абсолютно права,жалко че такива хора са мноооооого малко.13:53 28.08.2019
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 МАК
До коментар #48 от "Azz":
Я се прегледай на психолог!!! В много малко отрасли дават 2000 лв заплата чисто!!!аз също съм от тия дето избягаха по Англия но с професиятя и образованието си след защити на интервюта и един куп изпити!!да има смисъл защото тука видях и усетих уважение и точно поведение без нерви!!! И заплатата е почти 7 пъти по голяма от това което съв получавал в Бг.и то за много по малък обем работа!!така че не ми говори за колко е хубаво ами не е!!! Затова Бг е място само за почивка релакс хобита и тем подобни!!! Дръж си парцаливото мнение за себе си!!! Много българи тук работят хубави професий и получават Адекватно заплащане каквото в Парцаландия никой няма да даде и не мият задници или чиний!!Коментиран от #65
14:09 28.08.2019
56 МАК
До коментар #54 от "Стефан":
Върви го обеснявай на такива коне с капаци дето нямат грам понятие грозното положение в държавата!!!14:13 28.08.2019
57 Кракра
14:23 28.08.2019
58 Този коментар е премахнат от модератор.
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 българина
14:33 28.08.2019
61 Интересно интервю
14:38 28.08.2019
62 Бригада Чавдар
14:58 28.08.2019
63 Този коментар е премахнат от модератор.
64 На баницата мекото
До коментар #50 от "Мамалигов":
Ти не четеш ли какво съм писал? Живея със семейството си тук и възпитавам децата си така, че да останат в родината. Още ли не можеш да вденеш, че без поколения нацията изчезва? Едно време през турско робство, много хора са избягали в територии извън империята и от там са давали акъл, как да се освободи България. Моят прадядо със семейството си е останал тук и се е бил за Освобождението на родината си.15:24 28.08.2019
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 321
15:58 28.08.2019
67 Ти си куха лейка
До коментар #29 от "На баницата мекото":
На мен пък ми писна от такива като теб, които си умират да критикуват другите за техните решения как и къде да си живеят живота. Това момиче се е опитвало да промени нещо в тази скапана държава. И благодарение на такива тъпаци като теб се е отчаяло и е предприело стъпката да напусне мутринската си родина. Животът се дава веднъж и е важно как ще го изживееш независимо къде, ако ще и на луната. Браво момиче, макар и да ми е болно, че всички умни деца като теб напуснаха аз се радвам за теб. Успех!Коментиран от #74, #82
15:59 28.08.2019
68 321
До коментар #44 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
Хм, много си прав. Наистина изглежда целенасочено представянето ни като втора ръка хора и унищожаването на историята. Мисля, че е от страх - много ги е било и ги е страх още гърците, католиците и дори руснаците....от нас.16:04 28.08.2019
69 No name
До коментар #10 от "Това е":
Няма пълно щастие,нооо опитите да се опита някой да разкаже и промени светогледа на бюрократа са мисия невъзможна,трябва всеки да излезе навън и да поживее и поработи,у нас всеки вместо по места да си гледа работата, да говори у дома с деца ,да уважава жената до себе си ,като се опитат да го унижат,разкарват насам натам,да упорства и заяви правата си...,всеки клюкари ,завижда,перчене безкрай,липса на богат речник и знания и самочувствие да се пребориш,и всеки чака някой някъде да го води та да му стане работата,вместо да положи усилия ...нашия град все повече заприличва на изоставен след природно бедствие,жалко,а се борихме,младостта ни мина,затова съветвам младите живейте за себе си ,пътувайте,учете ,работете,мислете,наблюдавайте и помъдрейте,къде по света нека всеки реши за себе си...късмет и здраве на всички16:08 28.08.2019
70 Азсъм
До коментар #4 от "СССРБарета":
Все някой друг е виновен защото сме глупаци16:09 28.08.2019
71 Този коментар е премахнат от модератор.
72 Коментатор
16:20 28.08.2019
73 Да да
16:30 28.08.2019
74 МАК
До коментар #67 от "Ти си куха лейка":
Алооо я по полека с езика!!!Нещ.... ик,ше си идвам на почивка щот все пак мие родния дом,родители рода приятели.за да Викам Парцаландия значи достатъчно си дадох 15 години от живота за да получавам мизерна заплата за труда си и да търпя партийно сложени некадърници защото къдърните не се допускатзащото ще секнат кражбите!!!Ясно ли тие!!Кои знае къв пик..о си та се правиш на мъж!измислен родолюбецКоментиран от #75
16:31 28.08.2019
75 МАК
До коментар #74 от "МАК":
Съжалявам !коментара мие за коментар №65 не за вашия!!16:33 28.08.2019
76 Този коментар е премахнат от модератор.
77 Я стига
Коментиран от #80, #91
16:55 28.08.2019
78 Геро
16:58 28.08.2019
79 БайгънЕсета БГ Външен свят
17:09 28.08.2019
80 МАК
До коментар #77 от "Я стига":
никои не ти е виновен!!така си си го направил!какво искаш с хляб и сол ли да те порсрещнат!трябва да се докажеш че знаеш и можеш и разбираш!!!инак няма да те погледнат!!явно си някои със безмислено образование и което не се търси!!Аз също живея в Лондон, Актън - на 20 мин пеша от работата!!заплащането мие доста прилично и си имам за всичко!!аи не съм само аз така доста грамотни Българи са така!!Коментиран от #85
17:11 28.08.2019
81 tyres
До коментар #28 от "Аз ..един от народа":
2500 Евро бруто ли, нето ли?Къщата къде я оглеждате, на село ли, в град , малък ли голям ли? Общи приказки и свежи лъжи! 600 Евро вноска за 30 години.... Едностаен трудно ще купиш в Западна Европа, преди да умреш ще си изплати. Твойте пари са изхарчените пари, другите не са твой. Изплатени апартамент е твой апартамент било то и със старчески памперс, та апартамента е на децата не твой! Благодаря, предпочитам парите да ги давам за забавления не за вещи, няма да живея с орлите. Поздрави17:21 28.08.2019
82 На баницата мекото
До коментар #67 от "Ти си куха лейка":
Пълна лейка, аз не критикувам, критикува тая от интервюто която е избягала от трудностите - това всеки го може. "Животът се дава веднъж и е важно как ще го изживееш независимо къде", е само за теб и такива нещастници като нея. Защото, за да изживеят живота си точно лицемерите и нагаждачите търсят чуждите блага на готово. Отвратен съм от вас!17:30 28.08.2019
83 В Германия
Коментиран от #84
17:34 28.08.2019
84 В България
До коментар #83 от "В Германия":
Kaтo питaм бългaри oт рaзлични грaдoвe: "Зaщo се върнахте от Германия"? Oтгoвoрът e eдин и cъщ: " Нe се върнах зaрaди пaритe, пoлучaвaх 5000 лeвa зaплaтa, избягaх oт либералната прocтoтия"17:43 28.08.2019
85 Хитреций
До коментар #80 от "МАК":
Аз не се оплаквам, просто споменавам фактите. А ти първо се научи да пишеш и тогава коментирай с твоето "смислено" образование.Коментиран от #87
17:52 28.08.2019
86 Аман от нехранимайковци
Коментиран от #88
18:03 28.08.2019
87 МАК
До коментар #85 от "Хитреций":
Бе кой си ти да ми казваш как да пиша!Отиди на псиахиатър!!не пиша литературно правилно защото пиша от един смотан Бозоид таблет който е страшно неудобен!!Не бил се оплаквал а какво правиш в описаното от теб в коментар 77 че и със друг ник. Отворко!!18:05 28.08.2019
88 МАК
До коментар #86 от "Аман от нехранимайковци":
Подкрепям!!!18:07 28.08.2019
89 123
Факти, изтрещяхте тотално! И за какво? Ха ха, за 5 лева трафик! Гольовци....
Коментиран от #90
18:12 28.08.2019
90 МАК
До коментар #89 от "123":
кой ще ти даде нещо,което го нямаш??аи да ти дадат едва ли ще влезе!!18:18 28.08.2019
91 Фани
До коментар #77 от "Я стига":
Ми прибери си се в България, що стоиш там вече пет години?18:18 28.08.2019
92 Последният българин
Доста сте млада, а и много бързо се предадохте госпожице.
И тъй като сте решила вече, стойте си там в Бирмингам. А тоалетните, когато ги почистите, елате си в България /, ако пожелаете/. Защото ние - българите, тук в родината ни, ще продължим да работим и ще си почиваме на най-хубавите плажове /от златен пясък/ в Европа. Ще отглеждаме децата си с любов. Ще закусваме, обядваме и вечеряме с вкусна храна и в компанията на приятели. И от време на време ще се молим за Вас, дано се смерите, но и да намерите разсъдъка си. Бъдете здрава! България над всичко!
18:23 28.08.2019
93 Анонимен
18:24 28.08.2019
94 бай Даньо
Ха-ха-ха!
Ба-ха-ха!
Муа-ха-ха!
18:28 28.08.2019
95 Иво
18:36 28.08.2019
96 Този коментар е премахнат от модератор.
97 При
До коментар #22 от "кирил":
Портних Варна е огледало на България при Боко, няма изненади.18:53 28.08.2019
98 Все тая
До коментар #37 от "На баницата мекото":
Е там е проблема “баница” - за себеси си направил къща , деца. ( браво) . Питат те, за България , какво си направил ;)Коментиран от #108
19:09 28.08.2019
99 Този коментар е премахнат от модератор.
100 Хасан
До коментар #4 от "СССРБарета":
На повечето като тебе все някой друг му е виновен.но никога СССР.Трябва да свикваш щото соца никога няма да дойде нямаго даже и в русия, но ако все пак не можеш без него има 2 варианта Северна Корея и куба.но ако не ти се ходи там ще трябва да свикваш и да не хабиш нерви .
А иначе статията е мн. Точна
19:45 28.08.2019
101 Гъдю Гъдев
20:26 28.08.2019
102 Цуци
До коментар #32 от "Дойчин Ников":
Ти за ТИМ ли работиш а боклуче..20:35 28.08.2019
103 Luik
До коментар #39 от "Някой":
Ами няма да, ако е такъв льохман като теб, наистина няма.21:37 28.08.2019
104 Този коментар е премахнат от модератор.
105 Този коментар е премахнат от модератор.
106 Не му отговаряй, сам знаеш
До коментар #104 от "бай Даньо":
Че и сред англичаните има много дебили. Този очевидно е пълен цървул. Иначе и аз да напиша, че мацката е права за почти всичко, ама заради финалния и призив да се гласува за номенклатурни отрепки и мен ме е гнус от нея. Пробвала се е да стане калинка, ама са я попрекарали и сега търси втори шанс да се върне в политиката. Поначало Факти не са безкористни в избора си точно на кои българи да дадат трибуна в тази рубрика, а избирст само разни боклуци.22:45 28.08.2019
107 Този коментар е премахнат от модератор.
108 На баницата мекото
До коментар #98 от "Все тая":
Колко пъти трябва да ви повтарям, че да отгледаш децата си в родината и възпиташ така, че да останат тук е най-важното днес, което може да направи един българин за България. Не го ли разбирате - без деца нямаме бъдеще и губим страната си.България вече няма да има български деца, които да бъдат възпитавани! А ако изчезнат децата, заличава се и държавата, и нацията.
Защо не питаш избягалите със семействата си в чужбина, ТЕ какво направиха за България?!
Защо не се замислиш, как така през векове на робство, зверства и геноцид нашите прадеди не избягаха и останаха в родината. А днес всяка една проста лигла, която няма пари за силикон, скъп телефон, или маркови дрешки бяга на вън да чисти кенефи и псува държавата за своята орисия...
Коментиран от #110
23:56 28.08.2019
109 Лондон
00:14 29.08.2019
110 Е как ще гредаш децата си в бг.Като помо
До коментар #108 от "На баницата мекото":
Прост народ слаба държава00:16 29.08.2019
111 Този коментар е премахнат от модератор.
112 Еретика
До коментар #3 от "Български старец":
Да право в момичето. И двете ми дъщери са там във Великобритания като голямата е с три магистратури а работеше тук за 700 800 лв.е какво да прави в България като третото е английско.Другата ми щерка учи второ висше в Англия. Е ще се върне ли в България. Не няма.А на големият син българска фирма му дължи над 15 бона.Е и той е там далеч на запад. Е за какво да слугуват на самохвалеца Бойко Борисов.Коментиран от #113, #114
01:01 29.08.2019
113 МАК
До коментар #112 от "Еретика":
Подкрепям!! Зомбираните патриоти дето се пишат няма да те разберат какво имаш предвид!!! Умните и къдърни хора не се допускат нагоре в етажите защото се застрашава краденето и далаверите и могат да заплатят с живота си !!затова терминал 1,2 и това е . Само връщане през отпуските за почивка и други занимания!!02:06 29.08.2019
114 123
До коментар #112 от "Еретика":
Бойко ли дължи 15 хиляди на сина ти? Или бившия му работодател? Защо не го съдите? Сигурно защото е работил за 400 официално + още 1000 в пликче, нали?Е, какво ревете! Съпричастни сте с погазването на закона, ама друг ви е виновен! Смешни оправдания за напускане на страната в опит за лесни пари!
09:31 29.08.2019
115 Прост народ, слаба държава
Смятам че единственият шанс за България е подобни млади, свободолюбиви и предприемчиви хора като нея да се завърнат и да приложат придобитите знания и опит
11:21 29.08.2019
116 Този коментар е премахнат от модератор.
117 Георги Ненов
13:24 30.10.2019