В началото на борбата с коронавируса в България имаше активен дебат относно стратегията за справяне с него. Широка популярност придобиха позициите на доц. д-р Атанас Мангъров, благодарение на негови интервюта пред ФАКТИ. От мнозина доц. Мангъров се възприе като опозиционер. Стигна се дотам премиерът Бойко Борисов на един от брифингите да отправи критики на висок тон, призовавайки Мангъров да посочи 5000 души, които да умрат. Всичко това заради тезата на началника на Детската клиника в Инфекциозна болница, че коронавирусът така или иначе ще премине през 70% от населението и не бива да парализираме страната. Днес, месец след обявяване на извънредното положение, от ФАКТИ отново потърсихме глас на науката в лицето на доц. Мангъров, за да разберем неговото мнение докъде сме стигнали в справянето с проблема. Експертна позиция по казус, в който участваме всички, винаги е полезна, особено когато идва от лекар инфекционист с близо 40-годишен опит. Доц. Мангъров беше част от Медицинския експертен съвет към Министерски съвет, който сега съществува неформално.
Доц. д-р Мангъров, пътят на държавата в борбата с коронавируса вече е поет. Можем ли най-сетне да се обединим около това, че той е правилният и предвид очаквания скорошен пик хората да не бъдат раздвоявани относно стриктното спазване на мерките?
- Това, което се направи досега е може би най-доброто, което би могло да се направи при тези обстоятелства.
Ако приемем, че първият етап от стратегията на държавата условно приключва след Великден, какъв трябва да бъде вторият етап?
- Трябва по някакъв начин да излезем от това положение. Да управляваме процеса, доколкото е възможно, а не той нас. Нагнетяването на страх е абсолютно противопоказно от медицинска гледна точка. Страната трябва малко по малко да започне да се отваря. Ще става по-топло и хубаво и така или иначе ще е трудно хората да бъдат задържани вкъщи. Аз имам 4 деца, вече са големи, но да държите здрави деца в такова време вкъщи, означава да си говорите сам след няколко часа. Важно е обаче да не падне изведнъж оградата и всички като диви животни да се втурнат навън. Трябва да се направи умно. Не да се влиза в конфликт с хората, а отварянето на страната да бъде управляемо, наречете го меко кацане. Би трябвало да се започне с отварянето на спортните площадки - лекоатлетически стадиони (за спортуващи граждани, не за спортни мероприятия с публика), фитнес зали, плувни басейни, баскетболни игрища, там където ходят млади, здрави и силни мъже и жени, които и да се заразят, ще изкарат безсимптомно или по-леко вируса.
Една седмица след първата стъпка, трябва да се отворят градините и парковете за разходки, също така планините. Да излизат хората на слънце. Следващата стъпка след още седмица например е да се отворят детските градини, училищата и университетите. Всички тези неща трябва да стават стъпаловидно, не изведнъж, но не и безкрайно да се отлагат във времето. Най-накрая трябва да се възстанови нормалният производствен ритъм на страната. Всичко да се направи през седмица едно от друго, като мисля, че тази последователност е най-разумната. Ако се започне от седмицата след Великден, малко след края на извънредното положение можем да се върнем в относително нормален ритъм. Така или иначе трябва да се работи. На някои може би много им харесва да не работят или да си клопат от вкъщи на компютрите, но не всички хора работят по този начин. Докога ще издържим така? Откакто е въведено извънредното положение има над 250 000 нови безработни. Преди да влезем в тази криза нещата вървяха доста добре.
Официалната информация е, че мерките ще се отхлабят при три поредни дни с намаляващи болни.
- Ако всеки ден изследваме еднакъв брой проби това би могло да има някакво много измислено значение, но ако един ден изследваме 200, на следващия 400, а на третия 100, тези цифри няма да бъдат съпоставими изобщо.
Искате ли хората едва ли не нарочно да се заразяват с коронавирус, за да придобием стаден имунитет и ще посочите ли 5000 човека, които да умрат, както призова премиерът Борисов?
- Това не е механичен акт. Едва ли не "първите паднаха в кърви"... Това е нещо, което се случва между другото, в хода на ежедневните дейности. Ако не се случи, природата така или иначе ще го направи. Това, което казвам е самата истина, независимо дали вярвате. От 38 години съм в този бранш. Всички правила със спазване на дистанция ще останат, но малко по малко хората трябва да започнат да се връщат към нормален ритъм. Някои се обиждат от думата "стаден". Не говоря за стадо, за животни, а за епидемиологичен феномен. Няма друг начин. Още веднъж - за да се спре тази инфекция трябва 70% от хората да са прекарали заболяването. Много е важно тези 70% да са от тази страна на населението, от която са младите и силните. Ако се започне от другата страна, там където са старите и болните, както това се случи в Италия, Испания и САЩ, нещата ще бъдат много трагични. Трябва доколкото можем да контролираме процеса умно. Напред да бъдат тези, които няма да умрат, а не тези, които ще умрат. Да започнем от тази част на обществото, която може да поеме удара. Възрастните и болните да са настрана, максимално пазени, но не затваряни в мазетата. В това се състои умението да управляваш процеса. А не да казваш "кажи кой ще си отиде". Няма да посоча никого, тези неща ги сочи Господ. Не съм призовавал всички да се бутаме едва ли не кой да е по-напред. Обществените движения трябва да се регулират умно.
Ако за това заболяване имаше ваксина, също трябваше да бъдат имунизирани поне 70% от хората. В случая с коронавируса, понеже няма ваксина, самото заболяване може да бъде използвано за това, което се нарича проепидемичване на населението, предвид, че смъртността е много малък процент. Когато се изчисли смъртността от всички заболели, независимо дали са доказани или не, то тя е под 1%.
В края на седмицата предстои Великден, а липсата на крути мерки от държавата спрямо черквите е много коментирана.
- Положителното е, че църквата се опитва да запази своята нормалност. С всички условности. Нека в черквите за празника да отидат само млади и здрави хора, истински вярващи, които имат какво да намерят в храма. Старите, болни и немощни хора най-добре да си останат вкъщи. Това, което ще се случи на Великден, би трябвало да бъде първото повдигане на шлюзовете, за да може образно казано малко да се отпуши язовирът, да изтече малко вода, след това да минат няколко дни, после пак да се вдигне шлюзът и т.н.
Следите изкъсо световните практики за справяне с това непознато за всички заболяване. Какви са най-добрите примери?
- Най-интересното се случва в Сингапур. Това е страна, която по площ се равнява на София-област, в нея живеят близо 6 милиона души. Страна с диктаторски режим, отворен в икономическо отношение, но много стриктен в политическо. Бяха се затворили, изследва се голяма част от населението, всички доказани случаи ги бяха изолирали. Заболеваемостта рязко намаля, но в момента когато нещата затихнаха и в Сингапур започнаха да се връщат хора от околните страни, за да работят там, отново епидемията се възпламени. Това ще се случи и тук, ако продължаваме да стоим по този начин. Ще стоим, ще стоим, ще спаднат в три последователни дни случаите, ще се отворим и само след няколко седмици всичко може да започне отначало. Трябва да се разбира, не само да се копира. Ето, Сингапур отново е в изходна позиция.
Има ли друг вариант - да не се зарази 70% от населението, болните да бъдат държани малко на брой с настоящите мерки, постепенно да се излекуват и така да приключи всичко?
- Би било хубаво да има, само че няма. Вече споменах Сингапур. Там стана точно това, само че няколко седмици по-късно цялата история започна отначало. Колкото и да е неприятна мисълта, че може да прекараме коронавирус, това трябва да се случи. Това е пандемичен вирус, от който никой не е боледувал и съответно нямаме имунитет, така че почти всички ще го изкарат. Това е най-съществената разлика например от гриповете, близки като щам, които повечето от нас са преболедували и затова всяка година не се разболяват неограничен брой хора.
На какво разчитаме сега? Да стоим под леглото до Второ пришествие, докато този вирус не изчезне? Дай Боже да изчезне, всички го чакаме лятото да изчезне, но не се знае дали това ще се случи. Другото, което чакаме е да намерим лекарство за него, което в обозримо бъдеще надали ще намерим. Третото - чакаме да се създаде ваксина, което поне в следващите две години няма да се случи, защото както вече казах пред Вас, освен да бъде създадена, тя трябва да бъде изпитана. Не може да стоим така затворени докато ни стигнат силите и парите под дюшека. Трябва да направим най-разумното при това положение. Малко по малко да започнем да се отваряме и да влизаме в нормални релси. С настоящите случаи здравната ни система е натоварена под 1%, по отношение на хората, които имат нужда да са в болница, в реанимация. Ние разполагаме с близо 3000 респиратора и съответно толкова интензивни легла. В момента болните, които се нуждаят от интензивни грижи и реанимация са около 30. Защо даваме всяка година 5 милиарда лева за здравеопазване, щом не можем да се справим с това? Целта сега е да натискаме надолу кривата, а системата всъщност е натоварена много слабо.
3000 легла могат да бъдат заети много бързо. В страните, които подходиха лековато, се получи точно това - Русия, Великобритания, САЩ, Бразилия.
- Вижте Швеция, позатегнаха мерките, но нито са затворили ресторантите, нито са затворили парковете, децата ходят на училище. Леко ще се отклоня, но във Втората световна война Швеция е от малкото европейски страни, които не участват. Като цяло е трудно изведнъж критично болните да станат 3000.
Наскоро пред БНТ проф. Олег Хинков, бивш зам.-министър на здравеопазването, каза, че от свински грип през 2009 г. в България са починали 4000 души за един месец. Изказването му бе прието от някои едва ли не за фалшива новина.
- Такива неща са се случвали неколкократно и никога не са получавали такова медийно отразяване. Случващото се сега, го имаше през 2009 г., но тогава никой не разбра и не сложи маска. Проф. Хинков е бивш шеф на реанимацията в Александровска болница. Разковничето е, че болните умират с диагнози по здравната каса. Те не умират с диагноза грип, защото тя носи 500-600 лева, докато ако умрат с бронхопневмония или сърдечна недостатъчност, това носи много повече. Сега хората също не умират от коронавирус, а с коронавирус в повечето случаи.
В България има голям брой хронично болни. Тях жертваме ли ги?
- В момента ако сте хронично болен, ще бъде много трудно някой да Ви обърне внимание за симптомите на хроничната Ви болест. Първо трябва да е сигурно, че нямате симптоми на коронавирус и чак тогава. Личните лекари лекуват по телефона. Като не ги лекуваме тези хора, също ги жертваме. Въпросът е да се разделят двата потока.
Другият поток - младите хора, които сега работят, макар и от вкъщи, ако се разболеят рискуваме да спрат да работят и за икономиката да стане още по-трудно.
- Всяка година през зимата хиляди хора лягат болни от грип. Казвал съм вече - в 80% от случаите човек може да не усети, че изобщо прекарва коронавирус. Един малък процент хора ще имат симптоми на грипоподобно заболяване, а още по-малък процент ще имат симптоми, които да ги накарат да влязат в болница и да са в реанимация. Всеки едва ли не чака да хване коронавирус и да започва да си търси място в гробищата. Няма да умрете. Това е важно да се каже и на възрастните хора. Шансът при тях да умрат е 1/10.
Вие сблъсквали ли сте се с коронавируса?
- Лекувал съм хора с коронавирус, при това неведнъж, а много пъти. Не говоря наизуст.
Дезинформирате и демобилизирате ли обществото да спазва мерките, както каза по Ваш адрес премиерът Борисов?
- Медицината е наука. Дезинформация е да кажеш, че този вирус може да повтаря. Той не повтаря. Това е инфекциозно заболяване, няма причина с нещо да бъде по-различно. Това не е единственият коронавирус, който познаваме, има десетки други. Както по хората, така и при животните. Ако този вирус може да повтаря и не създава имунитет, тогава каква ваксина чакаме? Не обичам да късам на изпити, но...
Казвате ли на хората това, което искат да чуят?
- На хората трябва да се казва истината. Говоря това, което ще се случи. Нещата, които говоря от 2 месеца насам, се случват и това, което Ви казвам пак ще се случи, независимо дали ми се иска или не.
Бойко Борисов Ви скастри на един от брифингите. След това имахте официална среща в Министерски съвет.
- Срещата премина добре, според мен. Не съм имал лични противоречия с него. Става дума за наука. Това как тази наука да се използва практически в това, което се случва в страната.
Старая се да не повтаряме едни и същи въпроси от така или иначе свръхинформираната среда, но няколко думи за маските, които отново станаха задължителни.
- Казвал съм какво мисля за маските. Ако това ще успокои хората, които ръководят процесите, ок, ще носим маски. Аз нося маска. Това говори, че те разбират от маски, а не разбират например от тестове. За маските са много активни, докато за тестовете не толкова, за сероепидемиологичното проучване. А то е много по-съществено. Ето, бяха направени само 1000 теста на полицаите и от тях се получи информация със сериозен материал за размисъл. Много малко от тях имат антитела, а те са прослойка, която е индикатор, защото контактуват с много хора. Фактът, че нямат антитела, говори, че може би разпространението на вируса в страната е много малко. Колкото и нескопосано да беше направено тестуването.
Ситуацията с тестовете продължава да е мъглява - хем уж ги няма в световен мащаб, хем някакви поръчваме...
- На нас не ни трябват тестове, с които да изследваме цялото население, защото няма смисъл. Не е нужно да изпиеш цялата чаша, за да разбереш, че е горчива. Ние имаме нужда да получим представа какъв е имунният статус на населението. Трябва да се направи представителна репрезентативна извадка с изследвани няколко десетки хиляди души. Тази извадка трябва да бъде рандомизирана, има си начини да се направи това. Може да се окаже, че никой не е заразен и не е бил заразен, може да се окаже, че много са заразени. При такива проучвания в някои части на света се оказва, че 30-50% от хората са били вече заразени. Какво е положението в нашата страна ние не знаем. И няма как да правим изводи и прогнози. Трябват ни както тестове за антитела, така и тестове за антигени. Двете неща са еднакво важни. От едните се получава едната част от нужната информация, от другите - другата. За да знаем какво се случва ни трябва цялата информация.
Премиерът каза, че масово изследване ще се направи след платото на епидемията. Това ли е точният момент?
- За да държиш затворена една страна, трябва да имаш представа защо го правиш и какво очакваш да се случи. Когато мине всичко това, да направиш изследването ще има значение общо взето ретроспективно, колкото ланския сняг. Може да се окаже, че в страната не се е случило нищо особено, че малка част от хората са изкарали коронавирус и имат имунитет и може да очакваме следващата вълна, както се случи в Сингапур. Но ние не знаем и трябва да го направим.
Нека да уточним категорично един важен въпрос, подлагащ на съмнение вашите призиви. Имате ли финансов интерес от правенето на бързи тестове? Ваша е фирмата "Лаборатория - Медицински решения".
- Нямам лаборатория, която е диагностична. Тази лаборатория, която имам, е развойна. Не се занимава с тестове. Занимава се с даване на акъл. Думата "лаборатория" може да се използва и в този смисъл. Създадена е през 2011 г., не по повод на коронавируса. От 4 г. насам няма дейност. Не съм вносител, не работя с тестове за коронавирус. Гарантирам, че нямам нищо общо с такива тестове.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 гинеколог венерико вирусолог
Коментиран от #198
18:53 14.04.2020
2 Гост
Коментиран от #15, #136
18:55 14.04.2020
3 карантирувал на лъжичка
18:56 14.04.2020
4 I'm not a robot
18:56 14.04.2020
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Госあ
19:03 14.04.2020
8 Някой си
Коментиран от #91, #207
19:04 14.04.2020
9 Юсуффф
Коментиран от #243
19:04 14.04.2020
10 Госあ
Коментиран от #66, #210
19:06 14.04.2020
11 Някой си
До коментар #6 от "Бойко Борисов":
Хахахахахаха!!!!!!!!!!!!Евала!!!!!!
Супер коментар, чак си помислих, че самия “спасител на нацията“ го е написал :)
19:06 14.04.2020
12 Жалко,
Коментиран от #139
19:07 14.04.2020
13 така е
Като отворите и световните медии ще срещнете мнения на много професори в тази област да говорят точно като Мангъров или ако щете -Мангъров говори точно като тях.!
19:08 14.04.2020
14 Госあ
Коментиран от #41, #54, #70, #215, #249
19:09 14.04.2020
15 Човек от народа
До коментар #2 от "Гост":
Доц. Мангъров- Президент!!!Коментиран от #16
19:09 14.04.2020
16 Някой си
До коментар #15 от "Човек от народа":
МАНГЪРОВ ПРЕЗИДЕНТ!!!!!!!!!!!!!!!!19:13 14.04.2020
17 Госあ
Коментиран от #116, #118
19:13 14.04.2020
18 така е
19:14 14.04.2020
19 Госあ
Коментиран от #55, #120
19:17 14.04.2020
20 Иванов
Коментиран от #58, #77
19:19 14.04.2020
21 Госあ
19:21 14.04.2020
22 Българин
Адмирации!
19:23 14.04.2020
23 Госあ
Коментиран от #33, #45
19:23 14.04.2020
24 така е
Коментиран от #130
19:23 14.04.2020
25 Госあ
Коментиран от #176
19:26 14.04.2020
26 Госあ
Коментиран от #56
19:29 14.04.2020
27 Ще излезнем от ситуацията
19:31 14.04.2020
28 говедото
19:34 14.04.2020
29 говедото
19:34 14.04.2020
30 Госあ
19:34 14.04.2020
31 така е
19:35 14.04.2020
32 Госあ
19:35 14.04.2020
33 прост гост
До коментар #23 от "Госあ":
ей балъче, прочети малко специализирана литература, в. Блиц не може да го ползваш като източник... аман от неуки пръчкиКоментиран от #37, #102, #107
19:38 14.04.2020
34 ГосТ
Коментиран от #38, #39, #68
19:39 14.04.2020
35 Госあ
Коментиран от #60, #106
19:40 14.04.2020
36 Behemoth
19:41 14.04.2020
37 Госあ
До коментар #33 от "прост гост":
Долу момче, долу. Кучето ми със сигурност е по умно от теб!19:41 14.04.2020
38 ххх
До коментар #34 от "ГосТ":
бай Гуй, на теб нема да ти стигне карантината на тоя да му прочетеш публикацииитеКоментиран от #43
19:41 14.04.2020
39 Госあ
До коментар #34 от "ГосТ":
Ах да, дипломата му не е от Медицински университет- София (единия ми дядо имаше такава,мир на праха му), а от Пловдив 😉 ЯсноКоментиран от #44
19:43 14.04.2020
40 Geo
Този човек има реален план за изход от кризата за разлика от годжи който само чака пика на заразата но какво ще стане след пика никой не казва. Единственото му поприще е да съобщава монотонно колко са заразените и колко умрелите и да повтаря едно и също - стойте си в къщи и носете маски - друго не знае.
19:44 14.04.2020
41 КО НЕ
До коментар #14 от "Госあ":
Аве Парцалев , ти ли си най - светнатия , Мангъров е светило в БГ , нямаш си и на идея на колко хора е помогнал , които са били отписани от такива като Мутафчийски , които си карат Камарота за 100 бона и взимат по 20 000 лв заплата и викат дайте да дадем , ама не и аз .....с по20 болни на ден може би към 2022 ще излезем от карантина , да та и кретена .....19:44 14.04.2020
42 Паисий е жив
Коментиран от #46, #89
19:44 14.04.2020
43 Госあ
До коментар #38 от "ххх":
Чета само такива с импакт фактор над 1. Освен т'ва, ще прочета само приноса му във всяка една.19:45 14.04.2020
44 plovdiv
До коментар #39 от "Госあ":
И кое е ясно бе тъпак , пишеш само глупости и сам си вярваш , Пловдив МУ е класа над Софийското , а Мангъров е най - големия капацитет за твое сведениеКоментиран от #48
19:47 14.04.2020
45 Лудия касапин
До коментар #23 от "Госあ":
Добре виждаме, че разбираш доста от вируси, епидемии и т.н. Айде изкажа твоето мнение по въпроса, колко е опасен вируса, какви тестове показват вярно, достатъчни ли са тези мерки, които се взеха досега... от името на какъв доктор и каква специалност се изказват? Защото Мангъров каза, че е лекувал корона вирус и говори от гледна точка на 38 годишният си опит. Ако имате по-добри идеии в случая е редно, да запознаете обществото с тях, като професора, а не само да го нареждате, защото и аз мога, да го направя... това е най-лесното, но по никакъв начин не помага в текущата ситуация.Коментиран от #50, #52
19:49 14.04.2020
46 Мнгъра
До коментар #42 от "Паисий е жив":
Според теб 5 години в карантина ли да сме ....само откачалки пишат тукаКоментиран от #51
19:49 14.04.2020
47 3278
19:52 14.04.2020
48 Госあ
До коментар #44 от "plovdiv":
Пловдив е провинция.Коментиран от #212
19:53 14.04.2020
49 чиче
19:53 14.04.2020
50 Госあ
До коментар #45 от "Лудия касапин":
Какво решение да ти предложа като и аз не знам. Не виждаш ли че съм платено тролче което само плюе по Мангаров защото с неговите изказвания ще обърка сметките на Бойко наш велик.Коментиран от #53
19:56 14.04.2020
51 3456
До коментар #46 от "Мнгъра":
Тях ако питаш, 20г. карантина с опция за 30. Прост народ, м*и*лиционерска държава!19:59 14.04.2020
52 Госあ
До коментар #45 от "Лудия касапин":
Правил съм го. Не злоупотребявайте 😄 И,не разбирам от вируси, защото за това си има определените магистратури и специализации. Но имам базовата основа. След нея съм специализирал в друга област. Но в България се изказват "специалисти " без базова основа. Което е дразнещо.Коментиран от #76
19:59 14.04.2020
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 селянин 1
До коментар #19 от "Госあ":
Ами тогава кибичи си в къщи да те не скопи К19,поне още 3-4 месеца,докато ветаро го,,отвее,,на оня муфтата му дреме..на сайдеро,за него е важно да тества богоизбранните,униформените-и некой кои е ял и пил с заразен от Е.С../василовци/що не тестват поне 1000 обикновени бг.на ден по произволен принцип..ама не им изнася.20:03 14.04.2020
56 Kумчо Вълчо
До коментар #26 от "Госあ":
ШШШШШШШШШШШшшт много си активен , нещо май си съмнителен.20:03 14.04.2020
57 Мисля
20:03 14.04.2020
58 Госあ
До коментар #20 от "Иванов":
Има поне 4 точки по които може да бъде закован за разпространение на лъжлива информация !Коментиран от #62
20:03 14.04.2020
59 3456
20:06 14.04.2020
60 ГосТ
До коментар #35 от "Госあ":
Майна,само с чака рака не става бе. Ако искате да ви изолират в чалгатаун и си свиркайте20:07 14.04.2020
61 Госあ
До коментар #54 от "ПД Габрово":
И у габрово ли имате университет, та ги учите тия работи 😂Коментиран от #85
20:10 14.04.2020
62 Geo
До коментар #58 от "Госあ":
И какво предлагаш те питаха хората ама ти се правиш на ударен и единствено плюеш по доцента.Коментиран от #95
20:14 14.04.2020
63 Вилхем Рьонтген
Коментиран от #69
20:21 14.04.2020
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 ВАТМАН
20:38 14.04.2020
66 дадада
До коментар #10 от "Госあ":
човека го обясни най здравите най отпреде а в планините ходят и възрастни , така или иначе щя трябва да се изкара важно е кой първиКоментиран от #151
20:41 14.04.2020
67 Tozi
20:44 14.04.2020
68 Гост
До коментар #34 от "ГосТ":
БЕгай да "четеш" картинките на Винету....и без това от друго не отбираш, "всезнайко"...Коментиран от #145
20:45 14.04.2020
69 Госあ
До коментар #63 от "Вилхем Рьонтген":
Ами като цяло, стъпките си остават същите, но вече по скъпи. Изолиране на заразените и използване на предпазни средства и дезинфектанти. По скоро трябва да се постъпи като "жълтите " държави. Които апропо са доста по напред от "белите " . Това иска да прави и немският микробиолог. С 500 000 теста на седмица, милиони таблетки антивирусни препарати и маски и дезинфекция. Не,това не е стаден имунитет, както "факти" са изкривили заглавието. Това е модела от Южна Корея. И пак да попитам, колко респиратора има всъщност в България ??? А това с тези ваксини е цирк. В момента се чакат повторенията от тестовете на препаратите и да бъдат произведени достатъчно. Това което се знае е,че трябва да бъдат използвани веднага след инфекцията. Затова вървят и с тестовете. Това обаче, ще бъде скъпо, особено ако трябва да го внасяме, а не да го произвеждаме. Както и ще стане. Освен това, ако не сте разбрали се редим и на опашка за тези неща, като някои от "белите " държави се предреждат, презапасяват и крадът.Коментиран от #74
20:45 14.04.2020
70 1111
До коментар #14 от "Госあ":
Ежедневно рецитираните заразени и жертви не са в проценти, а в бройки.Коментиран от #79
20:47 14.04.2020
71 Браво
20:48 14.04.2020
72 Yyyyyyс
20:48 14.04.2020
73 Tozi
20:49 14.04.2020
74 Госあ
До коментар #69 от "Госあ":
И както каза и германския МИКРОБИОЛОГ , вече сме изпуснали японския евтин модел в началото. А това, че този говори, че мерките в началото били правилни отново показва колко е неграмотен.20:50 14.04.2020
75 12345
20:51 14.04.2020
76 Гост
До коментар #52 от "Госあ":
Много "разбираш" от вируси, мозък! Ставаш за заместник на гологлавия "вирусолог"! По твоята логикЪ трябва да стоим 10 г. по дупките си и ако доживеем да се надяваме да го издуха вятъра! Така ли, "капацитете"? ГОУЕм си, бате...20:51 14.04.2020
77 Tozi
До коментар #20 от "Иванов":
Да бе човече много си прав има си органи но този орган от раменете нагоре е тикваКоментиран от #211
20:52 14.04.2020
78 Благодаря
За съжаление в тази държава посредствените и нагаждачите просперират.
20:55 14.04.2020
79 Госあ
До коментар #70 от "1111":
Съгласен съм. Данните на СЗО обаче са една прекрасна статистически достоверна извадка.Коментиран от #94
20:55 14.04.2020
80 Недев
Коментиран от #84
20:57 14.04.2020
81 ххх
Няма да го видите често по националните телевизии.
Да е жив и здрав.
20:58 14.04.2020
82 Матей Недков
21:01 14.04.2020
83 ввв
Оттам си направете извод защо е сложен на поста, и чии нареждания изпълнява.
21:03 14.04.2020
84 Tozi
До коментар #80 от "Недев":
Да ти напомня ли всички исчепки или само дето в Италия правели тестове след припадъне.21:03 14.04.2020
85 6245
До коментар #61 от "Госあ":
Здраво заработи тая вечер, специализанте! Гьобелс ряпа да яде.21:04 14.04.2020
86 HohoBoho
21:11 14.04.2020
87 Жани
21:15 14.04.2020
88 Закономернпст
Има и мислещи хора. Те са движещите, а не устатите!
21:23 14.04.2020
89 HohoBoho
До коментар #42 от "Паисий е жив":
Затова болните и старите трябва да се пазят ...и ние да ги пазим-
Не сравнявай Италия и България - по някаква причина ние сме по-малко уязвими от вируса
21:23 14.04.2020
90 Нашето стадо
21:24 14.04.2020
91 Този коментар е премахнат от модератор.
92 Хахаха
21:26 14.04.2020
93 Хахаха
Что сделано?
В Русия
Оперативные
данные
По состоянию на 14 апреля 10:30
> 1,4 млн
Проведено тестов
21 102
Случая заболевания
2 774
Случая заболевания
за последние сутки
1 694
Человека выздоровело
170
Человек умерло
21:32 14.04.2020
94 Уотсън
До коментар #79 от "Госあ":
Не си лекар, прегледах постовете ти. Стараеш се, но все пак допускаш правописни и пунктуационни грешки, основно от вида излишни запетаи за всеки случай, ( понеже се стараеш, но не си сигурен), но пък лекар никога не би написал "крадът". Интервалите ти куцат, не си свикнал да набираш текст на документи. Следователно си от типа " заядлив всезнайко", подочул това-онова. Иначе изчисляването на проценти и дроби не е статистика, а аритметика. Така че бакалските ти сметки не излизат. Статистиката е наука, с която очевидно не си се сблъсквал. Иди се профилактирай.Коментиран от #97, #100, #104, #110
21:42 14.04.2020
95 Госあ
До коментар #62 от "Geo":
Това, което е единственото правилно решение: Test-Trace-Treat (маските и дезинфектантите се подразбират). З стъпки към успеха. Просто,точно и ясно. И ако трябва да се подпомогне някой,това са производителите на предпазни средства, фармацията и земеделието и храните. Ама не да изсипват пари на нек'ви, които ми говорят за микромолекули (😂) и шият по 10 маски на ден (пък било и фешън) ,а на предприятия с реален производствен капацитет, които да правят поне по 10 000 маски и да произвеждат вече утвърдените препарати. Кирето е единственият, който може да се заеме с тестовете, между другото. Да му дадат и на него кинти !21:47 14.04.2020
96 Кофти човек е тоя Мангъров Джангъров
21:59 14.04.2020
97 Госあ
До коментар #94 от "Уотсън":
Не не съм лекар. Дядо ми беше. Единия. Другият инженер. Аз съм молекулярен биолог. А ти даскал ли си ? И знаеш ли колко ме интересува за запетайките ? Относно статистиката, имам публикации в 5 списания с импакт фактор над 4 със статистика. От нормална параметрична такава до самоорганизиращи се карти. Освен това, точно от тези ми коментари,драги ми смехурко,изобщо не можеш да заключиш, за чуто оттук оттам. Просто съм отбелязал елементарните грешки на въпросният господин. А ти кой Уотсън си ? Оня от шерлок предполагам 😂 щото си доста елементарен. Относно Джон Уотсън....хайде няма да пиша...да не допусна някоя пунктуационна грешка 😂22:03 14.04.2020
98 Анонимен
22:05 14.04.2020
99 kyky
XAXA Шамарче за Мутафа
22:08 14.04.2020
100 Госあ
До коментар #94 от "Уотсън":
И запетаята се слага след скобите,балъче. За машинописка е груба грешка. лично не бих и обърнал внимание22:09 14.04.2020
101 бай Шиле
Коментиран от #105
22:19 14.04.2020
102 Много просто
До коментар #33 от "прост гост":
Публикувано във факти.бг: Трябва доколкото можем да контролираме процеса умно.22:20 14.04.2020
103 3456
22:20 14.04.2020
104 Госあ
До коментар #94 от "Уотсън":
О, и още нещо, къде съм написал,че процентите са статистика? Написал съм,че този трябва да се научи да смята проценти и отношения. При разтворите отношенията са ясни,но в случая могат да се разглеждат по два начина. Написал съм. Това, което съм писал за статистиката е,че данните на СЗО са отличен пример за представителна извадка.22:20 14.04.2020
105 Този коментар е премахнат от модератор.
106 Този коментар е премахнат от модератор.
107 Ама ти
До коментар #33 от "прост гост":
не знаеш ли? Той казва, че е молекулярен биолог и бил PhD, само, че не казва къде работи...Коментиран от #109
22:23 14.04.2020
108 Va60
22:31 14.04.2020
109 Госあ
До коментар #107 от "Ама ти":
Ти си първи. Ако си на нивото ми, ще ти кажа. Между другото допреди 6 месеца станаха вече, работех в института по Applied genetics Tsukuba, Japan.22:31 14.04.2020
110 не си Уотсън
До коментар #94 от "Уотсън":
А ти само си чудиш на кой ника да копнещ за да пишеш под още няколко. Явно толкова са ти бръкнали генерала и Бойко, че си се превърнал в шизофреник. И какво си ми защитавал Мангъра, като компетентното му мнение е много променливо.Като ти и Мангъра сте толкова наясно с короновируса и сте толкова напред пред светила в световен мащаб във микробиологията и вирусологията как никой не ви забеляза гении на науката?Коментиран от #111
22:46 14.04.2020
111 Госあ
До коментар #110 от "не си Уотсън":
Този е чиновник. Както и онзи. И много бип се радвал да поговорим за статистика и някои от точките,които съм посочил. Иначе за "крадът" ,го видях като го постнах,но честно казано не ми дреме.22:53 14.04.2020
112 СЗО
23:03 14.04.2020
113 потребител
23:06 14.04.2020
114 О я стига глупости
23:24 14.04.2020
115 Светльо
1. България има най- нисък процент на регистрираните с COVID-19 на база численост на населението – 0,01,. В другите съседи % -та на регистрираните случаи е : Гърция-0,02, Сърбия- 0,05, Румъния – 0,03, Турция-0,07 и Северна Македония – 0,04. Проблемът е, че ниският процент на регистрираните случаи при нас се дължи на малкия брой извършени тестове, а не на малкия брой заразени , поради предприетите мерки за изолация . Ако не се предприемат реални действия за масово тестване на населението, това състояние категорично ще удължи времето на действие на епидемията и вероятно пикът , в най- добрият случай ще бъде Юли – Август .
2. България има най-висок процент смъртни случаи на база брой на регистрираните с COVID-19 – 5.04. При другите съседи % -та на смъртността е : Гърция-4,62, Сърбия- 2,10, Румъния – 5,01, Турция-2,12 и Северна Македония – 4,45. Не съм специалист и не мога да посоча , дали причината е в квалификацията на медицинският персонал, подходящи медикаменти за лечение или медицинско оборудване, но ако тази тенденция се запази, при очевидното нарастване на заболелите лица, нищо добро не ни ч
23:33 14.04.2020
116 Този коментар е премахнат от модератор.
117 Този коментар е премахнат от модератор.
118 Хоху
До коментар #17 от "Госあ":
Любопитно ми е Вашата професия и образование какви са понеже много компетентни да ви Ко ментарите? Аз понеже съм прост даскал по рисуване и не коментирам така заядливо мисля компетентен човек в работната си област като доцентаКоментиран от #127
23:42 14.04.2020
119 Нормален
Коментиран от #245
23:43 14.04.2020
120 Хоху
До коментар #19 от "Госあ":
Всички хвалят Тайван като цяло но както и да е...Коментиран от #126
23:45 14.04.2020
121 Даааа
23:49 14.04.2020
122 300
Коментиран от #123, #137
00:09 15.04.2020
123 Не си прав
До коментар #122 от "300":
Разликата между тия двамата е, че Мутафчийски поема отговорност пред нацията, а Мангъра само си плямпа и не поема абсолютно никаква отговорност пред когото и да било. Всеки може така.Коментиран от #146
00:18 15.04.2020
124 Този коментар е премахнат от модератор.
125 Некадърник
00:21 15.04.2020
126 Госあ
До коментар #120 от "Хоху":
Така е. Това е уместен коментар. Приемам.00:22 15.04.2020
127 Госあ
До коментар #118 от "Хоху":
Там е работата, че не е компетентен и предлага безумия,които никой нормален човек не би приел.00:25 15.04.2020
128 Този коментар е премахнат от модератор.
129 Този коментар е премахнат от модератор.
130 Грубата Реалност
До коментар #24 от "така е":
Не е опасна ако човек е здрав ! В България има около 2 милиона пенсионери , че и повече ! За много от тях "короната" може да се окаже последният пирон в ковчега ! Нещата са мътни !Коментиран от #141
00:31 15.04.2020
131 Този коментар е премахнат от модератор.
132 Бобо
Коментиран от #138
00:43 15.04.2020
133 Този коментар е премахнат от модератор.
134 Този коментар е премахнат от модератор.
135 Този коментар е премахнат от модератор.
136 За НАПЛЯСКВАНЕ
До коментар #2 от "Гост":
Болните от медицинския персонал вече ще се изравнят с другите болни(в скоро време..) . И тогава децата на Мангърчето няма да има кой да лекува. Предлагам да предадат Мангъра на тези доктори, които вечер ръкопляскат. Да го напляскат,където те решат.
01:06 15.04.2020
137 Този коментар е премахнат от модератор.
138 Некой му плаща,може и медии
До коментар #132 от "Бобо":
А, после вие се спасявайте, които оцелеете със всичките дефекти от заболяването. Трябва задействане на Прокуратурата или преглед при Психолог и освидетелствуване за жълта книжка.01:11 15.04.2020
139 Психолог
До коментар #12 от "Жалко,":
Издирваме го,но все ни убягва.01:13 15.04.2020
140 Антинацист
Коментиран от #144
01:18 15.04.2020
141 Няма място за успокоение
До коментар #130 от "Грубата Реалност":
То и на децата след проболедуване няма да е без дефекти при белия дроб. А тези, които са боледували пак ако повторят,сигурно няма да потретят.01:19 15.04.2020
142 Мангъров:
Коментиран от #149
01:20 15.04.2020
143 Професор
Коментиран от #147
01:20 15.04.2020
144 Нео
До коментар #140 от "Антинацист":
Защо този не му се предложи да застане на ,,амбразурата". Да се самозарази! Стига ни е обеснявал,че така трябва да бъде. Но, да си остане в къщи до пълно излекуване без лекарства,както е при обикновените граждани. СТИГА МОШЕНГИИ с Народа !01:25 15.04.2020
145 Госあ
До коментар #68 от "Гост":
Каи нещо друго бе селски. И къде се скри оня мишок със запетайките да ми обясни за статистиката. И повярвай, въпреки че не разбирам много от вируси, щото съм ги учил много отдавна, разбирам в пъти повече от т.нар. доцент. И тук не става дума за устройството и репликацията на вирусите и генното пренареждане за изграждането на имунитет, а за откровените лъжи и глупости свързани със стратегията за овладяване на пандемията, които ръси тоя лаик. В случая Мутафчийски е много по адекватен след като тая държава няма никакви средства за нормален отговор. И съм убеден, че е много по добър професионалист от тоя бизнесмен. Абсолютно съгласен съм с неговото твърдение, че тестовете за имуноглобулини нямат абсолютно никаква медицинска стойност и се пробутват от евтини търгаши.Коментиран от #155
01:30 15.04.2020
146 Дано дочакам
До коментар #123 от "Не си прав":
Мангъра след пандемията ще офейка в някоя Занзибарска държава,за да не носи отговорност за вредата,която ни очаква...01:33 15.04.2020
147 Госあ
До коментар #143 от "Професор":
Е,при заразяване на всички 60 млн човека в Италия примерно и смъртност от вируса 6% със сигурност ще има. Това ли е идеята ?Коментиран от #148, #153
01:48 15.04.2020
148 Госあ
До коментар #147 от "Госあ":
Искам да кажа, това ли е идеята на капитализма, да има статистически достоверна разлика от увеличение на смъртността над два пъти, за да се вземат мерки ? А какви точно мерки ще предложи капиталиста тогава, когато вече всички са заразени ?Коментиран от #150
01:54 15.04.2020
149 Госあ
До коментар #142 от "Мангъров:":
Е точно тук можеше да се направи нещо с по малко пари. 😂 В началото. Сега нещата отиват или към продължаване на изолацията докато не получим препарати за масово приложение или към 80 000 теста седмично и милиони маски.02:04 15.04.2020
150 Професор
До коментар #148 от "Госあ":
Ами драги, епидемии е имало и ще има. Точно в тези месеци, както виждаш, в Европа е имало увеличаване на смъртността и при предишни години. В много държави в Европа -- даже и по-голямо увеличение. В други, дето сега им викат "ад" -- сравнимо такова. Въпросът ми към теб е много прост -- защо ТОГАВА нямаше извънредни положения, нямаше параноични репортажи от болници, нямаше развълнувани репортерки по маски, генерал-губернатори в униформа да ни се явяват по телевизията да ни казват, че ще се заразим и ше умрем, и т.н. Питам те, ЗАЩО? Въпросът ми е съвсем искрен -- виж графиките.Коментиран от #154
02:05 15.04.2020
151 Госあ
До коментар #66 от "дадада":
Аха, "човека" иска да каже първо да се отворят фитнес залите, за да може всички да се заразят със сигурност, щото наистина в планината при спазване на дистанция,това няма как да се случи пхахаха 🤣 Евала !!!02:07 15.04.2020
152 HohoBoho
Коментиран от #156
02:13 15.04.2020
153 Професор
До коментар #147 от "Госあ":
Човече, ВИЖ графиките преди да се изкашляш. Просто ги ВИЖ. Те ВКЛЮЧВАТ смъртността в Италия през февруари и март 2020 г. И ВЪПРЕКИ ТОВА тази смъртност НЕ Е статистически значимо по-голяма от някои предишни години. Да, има епидемия. Да, ако въведеш китайско-комунистически режим и повсеместно извънредно положение и карантина, може да намалиш смъртността. НО -- виж предишните години с пикове в смъртността ТОЧНО в този период на годината. ЗАЩО не те притеснява фактът, че хиляди човешки животи МОЖЕХА да бъдат спасени ако подобни комуно-китайски мерки не бяха въведени ТОГАВА? И, ако тези мерки са много полезни и единствено правилните днес, ЗАЩО не са били въведени ТОГАВА? Или може би човешките животи ТОГАВА, при предишните епидемии със СРАВНИМА смъртност, имаха друга, различна стойност от сегашните? И -- КОЙ ще поеме отговорност за НЕВЪВЕДЕНИТЕ мерки ТОГАВА?02:14 15.04.2020
154 Госあ
До коментар #150 от "Професор":
Графиките ги видях и благодарение на мерките, които се взеха заразените в Италия далеч не са 80% ,за да има статистически достоверна разлика от над два пъти в смъртността на 60 млн човека. Идеята е да се запазят огнища на заразата, които да бъдат овладяни, а не да пламне абсолютно целия ЕС хомогенно.Коментиран от #158
02:14 15.04.2020
155 Професор
До коментар #145 от "Госあ":
Казах ти -- ВИЖ: https://www.euromomo.eu/outputs/zscore_country_total.html Как искаш да ти обясня по-ясно, че напълно сравними ПОДОБНИ, ако не и по-"свирепи" епидемии, довели до ръст на смъртността в много европейски страни точно през месеците чнуари-април. ЗАЩО подобни китайско-комунистически мерки НЕ БЯХА ВЗЕТИ тогава? И, кой беше ДОКТОР МЕНГЕЛЕТО, който ОСТАВИ хорицата да си умират тогава, ами не въведе извънредно положение, не ни нареди да си стоим под карантина вкъщи и не ни глобяваше по улиците, докато ХОРА СИ УМИРАХА даже в по-голяма степен от днешната коронавирус епидемия? ЩЕ ТИ ПОДСКАЖА: Менгелето-убиец ТОГАВА е днешният ХУМАНИСТ, душелюбец и китаевед.Коментиран от #157
02:26 15.04.2020
156 Госあ
До коментар #152 от "HohoBoho":
Принципно, в момента мога да работя от вкъщи, защото нямам мокра работа и имам много данни. Предполагам много хора могат да го правят. Както казах, най важното е лекарите,земеделските производители и тези в хранително вкусовата промишленост, фармацията и логистиката да работят при стриктно спазване на хигиена и предпазни средства. Тези хора, сега трябва да бъдат позлатени !!! Това е дясна политика. Абе всъщност на кои им пречи толкова тая карантина??? ХАХА много добре знам. И не ми пука за тях. Изобщо. Иначе, се надявам съвсем скоро да бъдат официално пуснати препаратите,които се използват в Китай и Южна Корея. Следя нещата с Авиган и освен в Япония се правят тестове и в сащ и други страни. И между другото, японците ще ни подарят такъв препарат. Имат списък с 20 бедни страни, на които безплатно ще предоставят някакви количества.Коментиран от #167
02:26 15.04.2020
157 ГосТ
До коментар #155 от "Професор":
Ами виждам,че 2020 определено е започнало покачване на смъртността в някои страни подобно на 2016. Но въпросът е в глобалното разпространение и вирулентност на този вирус.Коментиран от #159
02:33 15.04.2020
158 Професор
До коментар #154 от "Госあ":
Това изобщо не е доказано, а и най-вероятно -- избщо не е вярно. Ще ти дам пример за България, ако искаш -- иди и си провери данните. През 2018 г. има около 3000 пациента у нас починали от пневмонии от неизвестен произход. Пикът на смъртността е именно февруари-март-април, с около 350-500 починали на месец. Пневмонията е високозаразно заболяване, надявам се това да ти е известно. Небактериалната пневмония най-вероятно е с вирусен причинител. Сега ни се казва, че ако не е имало комуно-китайски мерки, през, да речем, март 2020, щели да умрат също от вирусна пневмония, но КОВИД-19, 500 души, вместо 14-те при сегашните мерки. Приложи този модел за 2018 г., март месец. От тези 500 и нещо умрели от пневмония тогава, ако бяха приложени същите тези мерки, при същите тези модели, МЕНГЕЛЕТО е щял да спаси през 2018 г. 486 човешки живота. ПАК ТЕ ПИТАМ -- ЗАЩО не го е направил ТОГАВА?Коментиран от #160
02:36 15.04.2020
159 Професор
До коментар #157 от "ГосТ":
Данните показват ясно: този вирус не е статистистически много по-различен от предишните. Да, има покачване в някои страни. В други има даже намаление. През 2016 г, която цитираш, е била статистически ПОДОБНА ситуацията. И тогава не се е знаело, дали няма смъртността да тръгне нагоре. Свински грип, САРС, всичко това го имаше през годините и не се знаеше накъде ще тръгне. ПАК ТЕ ПИТАМ, моля ти се, съсредоточи се: ЗАЩО ТОГАВА не бяха предприети СЕГАШНИТЕ МЕРКИ. Моля те, СЪСРЕДОТОЧИ СЕ върху този отговор.02:41 15.04.2020
160 Госあ
До коментар #158 от "Професор":
Защото не е имало силно вирулентен вирус разпространен в целия свят с 6% смъртност отнесена към всички болни и 20% отнесена към тези с изход от инфекцията. Виж какво се случва в Ломбардия, където слава богу италианците локализираха епидемията, а не я пръснаха в цялата страна. Затова.Коментиран от #162, #163
02:45 15.04.2020
161 300
02:47 15.04.2020
162 Госあ
До коментар #160 от "Госあ":
Искам да кажа, показваш ми флуктуациите в смъртността при САРС и свински грип,без да са взети мерки, които корелират със сегашната ситуация при всички взети мерки. А ако не бяха взети тези мерки ?Коментиран от #164, #165
02:49 15.04.2020
163 Професор
До коментар #160 от "Госあ":
Как да нямаше, човече??? САРС да не би да беше по-малко вирулентен? Ами Свинският грип??? Това че САРС-2 е по-вирулентен от САРС-1 е пълна псевдонаучна измишльотина. Добре, графиките не те убеждават, виждам. Разгледай тогава: https://swprs.org/a-swiss-doctor-on-covid-19/02:51 15.04.2020
164 Госあ
До коментар #162 от "Госあ":
Освен това, за онези смъртността беше по ниска. Не ми се рови. И бяха създадени/намерени препарати бързо. И сега има такива и се чудя наистина защо се мотаят толкова. Най тъпото е, че винаги могат да шикалкавят като ги прилагат на терминално болни и да кажат ,че не действат. Когато всяка страна има такива препарати и тестове, ограниченията наистина могат да бъдат свалени постепенно. И маските да бъдат задължителни. За това говорят германците, това направиха и корейците.Коментиран от #166
02:55 15.04.2020
165 Професор
До коментар #162 от "Госあ":
Човече, ВИЖ ПАК данните, но за ШВЕЦИЯ. Там НЕ БЯХА взети мерки, а смъртността през февруари-март СЕ Е ПОНИЖИЛА :-) Съсредоточи се малко! Това си е чиста проба ИНФОДЕМИЯ, инспирирана от китайците и от контролираната от тях СЗО, които в момента ТИ ГЛЕДАТ СЕИРА.Коментиран от #168
02:57 15.04.2020
166 Професор
До коментар #164 от "Госあ":
Вече съм сигурен, че се шегуваш. От САРС смъртността по-ниска ли беше? Ами от Ебола? Вземи се съсредоточи малко, пак ти казвам. Защо трябва да се инатиш? Аз ти обяснявам нещата най-професионално, понеже наистина ги разбирам. Разликите между поредната епидемия и тези от предишни години са ДРУГАДЕ. Тази сега е анти-капиталистическа, анти-Тръмп ИНФОДЕМИЯ, предишните си бяха най-обикновени епидемии. В Ломбардия през февруари и март 2016 г. също са умирали по 1000 души на ден от идиопатични пневмонии. Стегни се малко.03:03 15.04.2020
167 HohoBoho
До коментар #156 от "Госあ":
След като разбрах какво мислиш за световната икономика, за близкия и далечния изток, сега може ли да отговориш на това, което те попитах:"Госあ, как мислиш? Кога ще изчезне вирусът? Колко време си решил да се криеш?"
Коментиран от #170
03:07 15.04.2020
168 Госあ
До коментар #165 от "Професор":
Да, мерси за последния линк,там наистина си заслужава КИТАЙСКАТА статия в Nature. Другите неща изобщо няма да ги гледам. Има ги на сайта на СЗО. Лягам и ще я гледам утре. Много интересно, едните обвиняват китайците, че късно били казали,а другите - защо били казали 😂 Епидемията трябва да бъде контролирана и държана в определени граници, а не да бъде пръскана навсякъде. Това е сигурно.Коментиран от #169
03:07 15.04.2020
169 Професор
До коментар #168 от "Госあ":
Абе питам те пак -- ЗАЩО тези ти изисквания какво трябва и какво не трябва да се прави НЕ ГИ ПРИЛОЖИ при предишните епидемии, ами си ходеше из улиците и си свиркаше с едната ръка в устата а другата я беше заврял в д-то на увилото се около тебе гадже, което не спазваше никакава социална дистанция?Коментиран от #171
03:12 15.04.2020
170 Професор
До коментар #167 от "HohoBoho":
Може ли аз да ти отговоря вместо него? Ето: Ще се крие до пълната победа на китайскийа глобалистичен псевдокапиталистически комунизъм. Дотогава. И, ако една пандемия не стигне, китайците ще ви направят и втори цикъл, та и трети, а и ще ви докажат, че от тоя вирус имунитет няма и ще ви повтаря докато свалите гащите и се предадете. Сега разбра ли докога?Коментиран от #173
03:15 15.04.2020
171 Госあ
До коментар #169 от "Професор":
Ще прегледам китайската статия от онзи линк и ще ти отговоря утре. Сравняваш резултати от приключили епидемии с настояща такава при която са взети строги мерки в целия свят за ограничаването и. Някъде по строги,другаде по малко. А цифрите в Ню Йорк никак не са успокояващи.Коментиран от #172
03:19 15.04.2020
172 Професор
До коментар #171 от "Госあ":
Утре вече ще е късно -- ще съм умрял от коронавирус. Казах ти -- в Швеция няма мерки и сега и преди, пък смъртността даже е намаляла. В Ню Йорк по това време умират много хора от всякакви пневмонии и други болести. Никой не ги диференцира, защото щатът и градът се управляват от социалисти, не се правят аутопсии да се установи кой от какво е умрял, и китайският валс тържествува. Това е положението.Коментиран от #174
03:24 15.04.2020
173 Госあ
До коментар #170 от "Професор":
Преди да заспя,ще ти отговоря- докато не ми предложат достъп до тестове на реални цени qPCR 'а е 40лв и докато не видя хлорохинови препарати или авиган в аптеката, за да мога да отида веднага с резултатите от теста и да си купя. Пак на реални цени. А, и докато не видя всички около мен с маски. Просто е нали. И забележи,не искам държавата да ми ги дава безплатно, а да си ги платя,но без спекулата. Държавата би трябвало да ги осигури на пенсионерите и социално слабите. А, и докато не разбера с колко точно респиратора разполагат болниците в България.Коментиран от #175, #204
03:26 15.04.2020
174 Госあ
До коментар #172 от "Професор":
Всичко е наред. Там където има реален продукт, пак ще го има. Корпорациите ще устискат, и държавата трябва да се погрижи само и единствено за тях 😉 Както направиха в сащ,когато спукаха балона през 2008 ли беше.03:30 15.04.2020
175 Професор
До коментар #173 от "Госあ":
Вих, за респираторите си прав -- редно е да знаем с колко точно разполагат, и да знаем колко точно са в употреба, за да знаем и колко ТОЧНО хора ще УМРАТ от "терапията" с тях. С цел по-точно моделиране, де. Защото засега знаем, че 95% от интубираните УМИРАТ, нали така? Но, ако не знаем колко точно са интубираните, няма да можем да моделираме колко ще умрат. А, и да не забравя -- ако не знаем с колко респиратора разполагат, няма да знаем колко МОЖЕ да бъдат ликвидирани чрез интубиране.Коментиран от #177
03:32 15.04.2020
176 Този коментар е премахнат от модератор.
177 Госあ
До коментар #175 от "Професор":
Ами да, иначе ше са 100% в терминала фаза. 5% пак е нещо.Коментиран от #178
03:34 15.04.2020
178 Професор
До коментар #177 от "Госあ":
Ами това ти казвам -- аз съм в терминална фаза, откакто ми каза, че те интересуват САМО КИТАЙСКИТЕ СТАТИИ, така че ме пиши бегал.Коментиран от #179
03:36 15.04.2020
179 Госあ
До коментар #178 от "Професор":
Ами като има само такива по темата (и не само) в high impact journals....Не знам като се приберат всички обратно в Китай, американците какво ще правят. И без това и в момента са след Китай в lifesciences 😉 Лека вечерКоментиран от #180
03:42 15.04.2020
180 Професор
До коментар #179 от "Госあ":
Ясно, ти си китайски пропагандист, това обяснява всичко.Коментиран от #193
03:56 15.04.2020
181 Румпелщилцхен
Писна ми да слушам блеенето на Бай Ганьо и Майтапчийски по цял ден.
04:26 15.04.2020
182 Митко Вр
Ето за това Щаба искат всички да са болни от Ковид–19, а не от сезонният грип!
04:56 15.04.2020
183 Този коментар е премахнат от модератор.
184 Нина
Нямам му доверие
Коментиран от #185
06:46 15.04.2020
185 Абсолютно
До коментар #184 от "Нина":
Първо заговори за стаден имунитет,сега,друго.Това не е отговорен човек.
Едно е да се въртиш като фурнаджийска лопата,като р.радев, друго е да взимаш решения и да си отговорен пред обществото.
За единия бяхме стадо,за другия,нямало било вирус
Коментиран от #190
06:56 15.04.2020
186 мангалов
08:26 15.04.2020
187 Този коментар е премахнат от модератор.
188 Реалист
09:37 15.04.2020
189 Истински доктор
09:43 15.04.2020
190 Този коментар е премахнат от модератор.
191 Ядеитн
Коментиран от #205
11:02 15.04.2020
192 боро
11:09 15.04.2020
193 Този коментар е премахнат от модератор.
194 Госあ
До коментар #193 от "Госあ":
И дали смъртността ще се увеличи с 20 пъти,за да кажем ,ех тази епидемия взе много повече жертви.Коментиран от #195
12:01 15.04.2020
195 Госあ
До коментар #194 от "Госあ":
Факти,е..... този път наистина.12:04 15.04.2020
196 един от всички
13:04 15.04.2020
197 Марио
Коментиран от #203
13:26 15.04.2020
198 За бога
До коментар #1 от "гинеколог венерико вирусолог":
Тоя да се застреля сам , скъсайте дипломата на двойкаря13:31 15.04.2020
199 Госあ
Коментиран от #202
13:36 15.04.2020
200 ПРЕСА
13:43 15.04.2020
201 Този коментар е премахнат от модератор.
202 куку
До коментар #199 от "Госあ":
Малко статистика от Швейцария за починалите около 1000 човека:20-30год- 1 човек
30-40год-4
40-50год-1
50-60год-20
60-70год-63
70-80год-213
над80год-663
Според данните поне младите с тежки предождащи заболявания
14:18 15.04.2020
203 Вили
До коментар #197 от "Марио":
Не сте чували сигурно ,че и много млади хора са интубирани и много са умрели?Естествено са много по-малък %,но риск съществува и за вас!Има в Англия ,Франция,Китай,Италия.-на 12,16 ,31/българина в Англия/,лекари също...Коментиран от #206
14:20 15.04.2020
204 Куку
До коментар #173 от "Госあ":
Тоз пък тъпанар- хлорохин иска в джоба. А една от първите млади жертви в Пирогов на 40год, дето уж умря от Белодробна емболия- май си почина човечеца от страничните действия на Хлорохина.14:24 15.04.2020
205 Явер
До коментар #191 от "Ядеитн":
В сравнително малки затворени общности с голямо заразяване. От кораба “Diamond Princess” с висока средна възраст на пътниците- смъртността е 1.6% -12 починали от 712 заразени. При налични 3600 пасажери и екипаж смъртността става 0.34%. Подобни са изчисленията и за Хайнсберг/ огнището в Германия- смъртност 0.37%14:38 15.04.2020
206 Марио
До коментар #203 от "Вили":
Абе къде са интубирани и умрели бе.Заради такива баламурници като теб хората са в такова положение.Да има и млади, но те са или с хронични заболявания или с наднормено тегло, чийто живот минава в ядене на боклуци и пиене на алкохол, а не в спорт!!!Погледни колко хора са затълъстели, това е по-врезно от вируса.15:58 15.04.2020
207 бай Пешо
До коментар #8 от "Някой си":
Мутафчийски го отвява по рейтинг16:09 15.04.2020
208 еркеч
Коментиран от #219
17:08 15.04.2020
209 МЕТОДА НА ПУЛОВЕТЕ
17:41 15.04.2020
210 Този коментар е премахнат от модератор.
211 Този коментар е премахнат от модератор.
212 Budinov
До коментар #48 от "Госあ":
Пловдив е град за който можете кестените само да мечтаете че е безплатно.Пловдив е история,култура,цивилизация,дух.Ето това вие от голямото село никога няма да го имате и този комплекс ще ви преследва цял живот.Комплекс донесен от селата и с който трябва да живеете цял живот,няма избиване до гроб.Така че мълчи и слушай. PC Не съм от Пловдив между другото,но не съм и селянин от СофияКоментиран от #213
18:25 15.04.2020
213 Този коментар е премахнат от модератор.
214 Православен
18:45 15.04.2020
215 Лукул
До коментар #14 от "Госあ":
Брей,ама ти си готов за профер бе....Аман от разбирачи-ама мсирките като теб са най опасни...19:16 15.04.2020
216 Georgi
21:59 15.04.2020
217 Антинацист
Коментиран от #218
00:28 16.04.2020
218 Професор
До коментар #217 от "Антинацист":
Драги, тук няма място за идеологии. Има науки вирусология, имунология и епидемиология. Съгласен ли си? Ако не си съгласен, няма какво да говорим. Но, да речем че си съгласен. В такъв случай, ще ти кажа, че тези мерки и особено тяхната идеология ПРОТИВОРЕЧАТ на всяка една от тия три науки, а и на трите взети заедно. Ще ти припомня КАК се третираха епидемии едно време, когато светът не се движеше от новата неомарксистка идеология, която го движи в момента -- карантинираха се БОЛНИТЕ и ЗАРАЗНИТЕ, а за останалите ЖИВОТЪТ СИ ПРОДЪЛЖАВАШЕ НОРМАЛНО. Имало е епидемии, имало е даже епидемии по време на войни, даже и в България. Царица Елеонора даже умира от такава, грижейки се за болни български войници на фронта като медицинска сестра. Да си чул ДА КАРАНТИНИРАТ цялата българска армия заради това? За Швеция -- ами публикувах графиките на смъртността, вземи ги разгледай за някои предишни години и сега. И тебе те питам, как щеше да се чувстваш ако запотени репортерки по маски ти обясняваха ВСЕКИ БОЖИ ДЕН през март 2018 година как само в София умрираха 427 души от идиопатична заразна бронхопневмония? Представи си сегашната ситуация, транспонирана ТОГАВА. Всеки ден, смърт след смърт. А правителството -- нехае: не въвежда извънредно положение, няма социално дистанциране, няма карантина на цялото население по панелките, а антинацистите се занимаваха с екологични протести в защита на онеправданите калинки застрашени от премачкване по строящата се автомагистрала Струма. ТаКоментиран от #220, #223
01:33 16.04.2020
219 Професор
До коментар #208 от "еркеч":
По този въпрос мога да перифразирам Чърчил -- България избираше между псевдонаучни китайски комунистически репресии, представени като единствено спасителни в очакване на някакво чудо, и вероятна повишена смъртност в резултат на вирус. Тя избра псевдонаучните китайски репресии, ще получи висока смъртност.Коментиран от #221
01:40 16.04.2020
220 Професоре
До коментар #218 от "Професор":
САРС: 8439 случая, 812 починали ; МЕРС: 2519 случая, 866 починали; КОВИД: 2 075 528 случая, 134 286 починали до днес.Коментиран от #222
01:55 16.04.2020
221 Професоре
До коментар #219 от "Професор":
Смъртни случаи: сащ - 28 433 ; Китай - 3342.Коментиран от #224
02:01 16.04.2020
222 Професор
До коментар #220 от "Професоре":
Първо, ти ми сметни кой от тези вируси има по-висока смъртност. Второ, ти ми кажи защо се стигна до там ТОЗИ именно вирус да се разпространи така по цял свят, докато другите, дето ги цитираш, бяха задушени в зародиш и не преминаха в пандемии? Трето, и последно, кажи ми колко са починалите от заразни заболявания по света за миналата година? Подсказка: има го на Worldometer и се мери в МИЛИОНИ.02:06 16.04.2020
223 Професоре
До коментар #218 от "Професор":
Я кажете как ще карантинирате болните и кой метод за установяване на вируса е най подходящ и защо ? Колко метода за генетична детекция има и какви са техните принципи и колко метода за имунологична ?Коментиран от #225
02:11 16.04.2020
224 Професор
До коментар #221 от "Професоре":
Ами така е, като китайците ти го пускат и ти казват, или въвеждаш китайски комунизъм в името на здравето на народа, или избираш капитализма и умираш. И, естествено, ни дават себе си за пример. Има такива като теб, дето ще изберат китайския комунизъм, няма спор. Но, има и други, които ти казват -- спокойно, имало е и други епидемии по света и сме оцеляли, ще оцелеем и сега, ще защитим нашия начин на живот И НЯМА ДА ЖИВЕЕМ В КИТАЙСКИ КОМУНИСТИЧЕСКИ ГНЕТ.02:11 16.04.2020
225 Професор
До коментар #223 от "Професоре":
Запознат съм с новите американски масови тестове на Аббот, бяха демонстрирани преди два дена. Правят се за 15 минути. Току що Президент Тръмп декларира, че до дни ще имат милиони от тях и че ще ги споделят с приятели и съюзници. Гледах му днешната пресконференция директно. Тези тестове ни трябват, а не китайските идиотщини дето имат точност от 10%. Ако карантината ни трябваше за да изчакаме получаването на ТЕЗИ масови тестове -- напълно бих я разбрал. НО -- тя бе въведена БЕЗ никакъв план, така, по комунистическо-китайски маниер, просто понеже КИТАЙСКИТЕ КОМУНИСТИ така правели...Коментиран от #226
02:18 16.04.2020
226 Професоре
До коментар #225 от "Професор":
Най бързият тест е генетичен и е базиран на примково медиирана изотермична амплификация. С този метод и съответния детектор със 100% специфичност и над 95% чувствителност могат да се детектират вирусни РНКи за 10 минути. Метода може да бъде мултиплексен или сингъл. Не е американски. С имунологична детекция биха могли да се направят над 10 000 проби за 24ч от друга страна. Метода не е мултиплексен,но е високо продуктивен,като би могло да се очаква позитивна грешка ,което не е проблем с последващо валидиране. Апарата не е американски. Тоест,нямаме нужда от абсолютно нищо американскоКоментиран от #227, #228
02:44 16.04.2020
227 Професор
До коментар #226 от "Професоре":
Браво, ти си гениален! Произвеждай тия тестове заедно с китайците и заливайте булгаристанския пазар. От тъпите американци не вземайте нищо. Поддържайте комунистическите мерки, и да живее генерал Му Таф Чин Скин.Коментиран от #229
02:50 16.04.2020
228 Най малкото
До коментар #226 от "Професоре":
пък от тяхната идеология,кино и кухня.😉 може би дънките им стават.02:51 16.04.2020
229 Професоре
До коментар #227 от "Професор":
Ако тези неща не се произвеждат в Китай,пък било и под чужд патент,къде ?Коментиран от #230
02:53 16.04.2020
230 Професор
До коментар #229 от "Професоре":
Абе нали ти дадох карт бланш -- ти и без това се възхищаваш на китайците, купувай ги от там и се кланяй на генерал Му Таф Чин Скин, какво ме занимаваш повече?03:03 16.04.2020
231 Този коментар е премахнат от модератор.
232 Професоре
До коментар #231 от "Професор":
А кои разрушиха капиталистическата икономика 2008г ? Капитализма се базира на лъжа. С умъртвяването на много хора, които имат по слаб имунитет няма да бъде постигната никаква еволюция. Защото еволюцията е неутрална (генетичен дрейф), а не почива на никакви вътревидови и междувидови борби. Това е грешно и трябва да бъде забравено веднъж завинаги. Напротив, видовете се запазват и еволюират като социални общества, а човек се отличава от животните най вече заради състраданието и алтруизма си. Както е казал френският философ Мишел дьо Монтен, разликата между човек и човек много често е по голяма от тази между човек и животно.Коментиран от #233
03:24 16.04.2020
233 Професор
До коментар #232 от "Професоре":
Виж сега, вече стана ясно, че ти и приятелчетата ти дето адвокатстват в полза на псевдонаучните терористични "мерки" взаимствани от китайските комунисти, сте долнопробни антикапиталистически неомарксисти, имащи за цел ликвидирането на нашата западна християнска капиталистическа цивилизация. Няма смисъл да се спори с вас и да се дискутира с вас каквото и да било. Вие сте на бака на китайските комунисти, и трябва всичките репресивни мерки на нашата държава да се стоварят именно върху вас, понеже нарушавате Конституцията на страната и правата на българските граждани. НО -- както винаги, България е страната на абсурдите -- ВМЕСТО да ви заключват ВАС, заключват целия български народ.Коментиран от #234
03:36 16.04.2020
234 Неоламаркист
До коментар #233 от "Професор":
Капитализма е базиран първо на плагиатство и след това на измама. И няма нищо общо с каквито и да било ценности, особено пък с християнските. Християнството е социална комуна. А вие трябва да сте изключително благодарни на комунистите, защото света щеше да бъде Империя. Всъщност ще се окаже, че това е най добрата форма на управление и предполага най голяма свободаКоментиран от #235, #236
04:12 16.04.2020
235 Професоре
До коментар #234 от "Неоламаркист":
Сега разбирам, мъдрите слова на другаря Живков, че социализма е едно недоносче. Всъщност, социалдемокрацията е невъзможна. Или ако трябва да перифразирам Ницше, социалдемокрацията умря заедно Русо ! Един император и корпоративна йерархияКоментиран от #237
04:31 16.04.2020
236 Професор
До коментар #234 от "Неоламаркист":
Моля те, пиши още за комунизма, ако може и за китайския комунизъм -- имаш дар слово, кажи ни колко са хубави, свържи ги със сегашните "мерки" и "извънредното положение" и ни ужеждавай как ще ни спасят. Моля ти се. Талантлив си, пиши!Коментиран от #238
04:39 16.04.2020
237 Професор
До коментар #235 от "Професоре":
Ами ето, прекрасно -- установихме, че си антикапиталистически маоистки агитатор. Пиши за Ухан, как китайците са се справили с вируса като едни герои, та и ние да се повъзхищаваме на китайския комунизъм и да се понаучим да свикваме с "мерките" му :-)04:44 16.04.2020
238 Професоре
До коментар #236 от "Професор":
Китайският комунизъм няма нищо общо с марксизма, а по скоро с империализма и конфуцианството. Общото е,че конфуцианството предполага ликвидиране на всички останали учения,както империализма на всички останали династии или графства. Това предполага най голямата свобода, която може да получи човек. Да служи на императора и по този начин на народа. Китай правят точно това, от едната страна на императора е армията, от другата учените. Инженерите и лекарите са под тях и всички останали са простолюдие. Това е единствената възможна йерархия. Строго определена като електронните преходи в съответните орбитали. Не можеш да имаш повече,отколкото ти позволява орбиталата. Свободна воля не съществува. Това е най голямата измама и загуба на времето на хората. Когато императора е един единствен, без други династии или графства, той може да взема спокойно решенията предложени от учените (единствените възможни) и да ги защитава с армията. Строгата йерархия, предполага и планова икономика, което е единствената възможност за планетата и благоденствието на хората. Общо взето, това е китайският комунизъм. Еволюирал от в най дълголетната нация на планетатаКоментиран от #241
05:01 16.04.2020
239 Професоре
Коментиран от #240
05:15 16.04.2020
240 Госあ
До коментар #239 от "Професоре":
На такъв човек, дори сепуко не можеш да го накараш да си направи....Коментиран от #242
05:28 16.04.2020
241 Професор
До коментар #238 от "Професоре":
Възхитен съм, пиши още за особеностите на маоизма, плановата икономика, империалистическия комунизъм и комунистическия империализъм! Но, не забравяй и да повтаряш, че подкрепяш репресивните и антиконституционни мерки на властта в България както правиш досега. Просто, нека да продължи да ти се лее мисълта :-) Възхитен съм, честно ти казвам!06:05 16.04.2020
242 Този коментар е премахнат от модератор.
243 Към #9
До коментар #9 от "Юсуффф":
"не смята да ни обяснява", *защото не може*!(тъпотията много трудно се обяснява)
14:28 16.04.2020
244 Адмирации
Недостижим пример за нашите политици!
14:57 16.04.2020
245 Stoyan Penev
До коментар #119 от "Нормален":
Не гледам редовно ТВ Европа, но във връзка с Вашия коментар изслушах разговора на Георги Коритаров с доц. Мангъров.Определено мога да кажа, че позицията на доц. Мангъров остава непроменена, не е започнал "да бие отбой" нито да "увърта".
Причина за създаденото у Вас погрешно впечатление е неговата логоневроза, ставаща на моменти по-силно изразена, което е нормално по време на дебат или когато човек попадне в ситуация да изложи и защити тезата си.
Бъдете здрав и спокойни Великденски празници!
Поздрави,
Стоян Пенев
E-mail: [email protected]
15:40 16.04.2020
246 Този коментар е премахнат от модератор.
247 анонимен
07:42 22.04.2020
248 Лекар
Поздравления!
Доц.д-р Кр.Чудомирова, лекар, дерматолог и микробиолог, ръководител на клиника в Германия, бивша състудентка на доц. Мангъров
14:15 28.04.2020
249 Аутлайър
До коментар #14 от "Госあ":
Прочети книги за статистика. Мангъров говори за валидност на статистическо проучване и представителност на извадка. Ти ако знаеш как се смята вероятност и други такива нямаше да говориш за проценти. Разбира се че Мангъров е прав. Не може да правиш заключения като не започваш със едни и същи изходни условия.00:12 03.05.2020