Last news in Fakti

21 Май, 2020 10:00 5 998 49

Държавна бензиностанция е подигравка с данъкоплатците

  • държавни бензиностанции-
  • държавна петролна компания

Проблемът е ясен от години, у нас надценката на горивата, които се продават на дребно е доста висока

Държавна бензиностанция е подигравка с данъкоплатците - 1
Снимка: БГНЕС/Архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Коментар на Георги Вулджев, Ekipbg.com

Миналата седмица правителството оповести, че има намерение да създаде държавна бензиностанция, която ще продава гориво на ниски цени. Брилянтната идея веднага обиколи всички медии като коментарите по темата бяха смес от подигравка и искрено недоумение. И с право. Трудно е да се проумее кой би сметнал, че това е добра идея. Опитите държавата да се занимава с търговска дейност винаги и навсякъде завършват с провал. Но отвъд икономическия нонсенс, идеята за държавна бензиностанция издава пълната неспособност на правителството и държавните институции да изпълнят регулаторната си отговорност и да разрешат проблемите на пазара за горива в България.

Защо държавна бензиностанция?

По каква причина правителството смята, че се налага създаването на държавна бензиностанция? Управлението на държавните резерви е съвсем отделна тема от осъщестяването на търговска дейност, така че това не може да е съображение. Единствената причина, поради която правителството може да иска да създаде държавна бензиностанция, която да продава на ниски цени е защото иска да субсидира сектора. Ако иска да субсидира сектора, това е признание, че нещо в него не работи както трябва. Ако нещо в него не работи както трябва, това е именно по негова вина, защото вносът и търговията с горива са силно регулирани от държавата дейности.

Проблемът е ясен от години, у нас надценката на горивата, които се продават на дребно е доста висока. Самите цени всъщност са сравнително ниски в абсолютна стойност, сравнени с останалата част от Европа, обаче надценката между цената на едро и тази на дребно у нас е една от най-големите. Повече данни за това какви са надценките в България в сравнение с други държави в Европа можете да намерите в тази статия.

На какво се дължи това? Дължи се на факта, че „Лукойл“ има изключително доминантна позиция на пазара за горива, конкретно във връзка с акцизните складове. Директно или индиректно, „Лукойл“ контролира над 80% от акцизните складове в България. Понеже всеки вносител на горива има нужда да ги съхранява в акцизни складове, за да е финансово рентабилен бизнесът му, всички фирми за горива трябва да използват акцизен склад. Това, разбира се, не е безплатно. И ако някой има доминантна позиция по отношение на контрола върху акцизните складове, той може да завиши разходите на своите конкуренти, което да доведе до по-високи надценки на горивата в страната.

Идеята е крайно несправедлива спрямо данъкоплатците

Създаването на държавна верига бензиностанции по никакъв начин не адресира този проблем. То просто го заобикаля. Вместо да намери начин да разреши проблема с контрола върху акцизните складове, държавата ще субсидира верига бензиностанции, които ще продават на ниски цени и така, може би, ще накара частните търговци да свалят надценките си. Дори това да се постигне, какъв е смисълът? Данъкоплатецът няма да спечели абсолютно нищо, защото евентуалното сваляне на надценките ще се постигне след като той плати за държавната бензиностанция чрез данъци.

Така всъщност се получава изключително перверзен парадокс. Жертвите на липсата на конкуренция на пазара за горива в страната – данъкоплатците – са тези, които сега ще трябва да платят за този проблем. Освен това – не всеки данъкоплатец потребява горива. Защото не всеки има моторно превозно средство. Но всеки данъкоплатец ще плаща за държавната бензиностанция. Това прави цялата схема още по-несправедлива. Човек като мен, който не е собственик на автомобил, ще трябва да плаща за това да има по-евтини горива за собствениците на автомобили, което е необходимо, защото държавата е неспособна да реши проблема с доминантното положение на „Лукойл“ при акцизните складове.

Най-големият скандал тук дори не е идеята за „държавна“ бензиностанция, колкото и абсурдна да е тя сама по себе си от икономическа гледна точка. Най-големият скандал е пълната абдикация на държавата от регулаторна отговорност, която самата тя си е присвоила. Хем политици постоянно ни обясняват как определени сектори, като горивата, имат нужда от стриктна държавна регулация, хем напълно се провалят в нейното прилагане. Не може публичните институции хем да имат пълна власт, хем да не носят отговорност и накрая сметката да да я плащат данъкоплатците. Това е просто недопустимо.

Държавната бензиностанция е абдикация от регулаторна отговорност

Да не говорим за всички останали проблеми със създаването на държавна бензиностанция. Например, сериозният риск от злоупотреба с публичен ресурс, който винаги е налице когато се позволи на държавата да развива търговска дейност. Нека не забравяме, че държавната Българска банка за развитие, която въпреки че уж трябва да подкрепя малкия и среден бизнес, през последните години нашумя с отпускането на кредити към редица доста крупни и все политически свързани бизнесмени. Освен това, тази „банка“ е подчинена на същото министерство, което сега се предлага да контролира държавната бензиностанция – министерство на икономиката.

В крайна сметка, идеята за държавна бензиностанция е подигравка с данъкоплатците и регулаторните отговорности, които са гласувани на правителството и държавата. И изключително озадачаваща идея в кризисен период, в който бюджетът така или иначе ще е на дефицит, съкращават се данъци, за да се подпомогнат определени сектори, отпуска се директна държавна помощ на работодатели и работници…Натоварването на бюджета с един допълнителен разход, който е и напълно ненужен ако регулаторната функция се изпълняваше, е абсолютно ненужно и дори рисковано от фискална гледна точка.


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 42 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Язе

    77 10 Отговор
    Публикувано във факти.бг: Държавна бензиностанция е подигравка с данъкоплатците - Това твърдение изразява мнението на едрия бизнес, който ще бъде засегнат от по-ниските цени.
  • 2 КАТО

    63 3 Отговор
    СЕ СКУБИ НАРОДА 30 ГОДИНИ НЕ Е ПОДИГРАВКА ? И СПРЕТЕ ДА ТРИЕТЕ БЕ ПЛАТЕНИ ДЖУРНАЛЯ !
  • 3 Ама

    34 0 Отговор
    те ги виждат само във вид на портфейли - и българските и европейските данъкоплатци !!!
  • 4 Не съм сигурен

    46 4 Отговор
    В някои европейски страни има държавен бизнес в енергетиката например мисля във Франция беше и кво цената е народна , та що да е провал ??? когато не се гони печалба а финансово удовлетворение на хората не може да бъде па толкова зле , ае стига си лъгал
  • 5 Гост

    51 6 Отговор
    Ще ви се да е подигравка. Сега Вальо Златев, ще плати на всички жълти медии, да ни обесняват колко е лошо да има държавно предприятие, което да работи с много по-ниски цени, но с по-високо качество.

    Коментиран от #15, #19

  • 6 Харченето на пари, чрез РЕФЕРЕНДУМ

    8 13 Отговор
    РЕФЕРЕНДУМ
  • 7 Усмивката

    16 4 Отговор
    ,,Не може публичните институции хем да имат пълна власт, хем да не носят отговорност и накрая сметката да да я плащат данъкоплатците. Това е просто недопустимо.".....поствам го , защото напълно кореспондира с изявлението на премиера ....богатите да си продадат мерцедесите и да платят на работниците си..... Са . Тук е въпроса. Къде е държавата , в лицето на всемогъщия, да им ги вземе тези пусти мерцедеси. На Цветан Василев ли ги взе. На Божков ли ги взе. На Анмет Доган ли ги взе.А делата срещу Миню Стайков и Банев още не са приключили
  • 8 национализация

    46 4 Отговор
    Aз искам и държавни аптеки и държавни супермаркети и държавни ЕРП-та и държавно ВИК.
    Останалото може и частен бизнес да е. Стратегическото предпочитам да е държавно.

    Коментиран от #29

  • 9 Абсурдистанска реалност.

    25 3 Отговор
    Цялата държава е подигравка, гавра и геноцид с бг.данъкоплатец.
    А колкото до ,,Проблемът е ясен от години, у нас надценката на горивата, които се продават на дребно е доста висока"
    Спекула с цени и надценки на държавно ниво в абсурдистан е държавна политика от 91ва до днешна дата.
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Лекар БГ

    9 8 Отговор
    Точно така е.
    Изхождайки от вече утвърденото правило ,как ББ Държата борави с парите ни и с"държавното "-е точно така.Двамината херои,спретнали тази идея, си имат хора зад гърба. Чийто интереси обслужват и на чиято издръжка са.
    Пълна простотия.
  • 13 Наблюдател

    5 2 Отговор
    Ще изкупят някоя закъсала верига-Петрол

    Коментиран от #26

  • 14 jorj

    24 4 Отговор
    По добре държавата, отколкото такива като Божков и олигарси и сие !!!!!
  • 15 Пешо

    8 5 Отговор

    До коментар #5 от "Гост":

    Май още вярваш в Дядо Коледа?
  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Пламен

    10 6 Отговор
    То затова соца се провали, щото го правеха такива, като боко,не че е лош
  • 18 ???

    9 0 Отговор
    Автора, като няма автомобил да не би да не ползва никакъв транспорт /примерно магазините се зареждат от коли, които ползват гориво/

    Коментиран от #20

  • 19 Баш Батка

    3 5 Отговор

    До коментар #5 от "Гост":

    Те се надявай на ниски цени Ганьо. Нефта е с отрицателна цена и искат да напълнят хранилищата с печалба и след няколко месеца да счупят ръцте на Лукича с още по висок акциз. То малко и трябва да помисли човек.
  • 20 Шекспир

    5 4 Отговор

    До коментар #18 от "???":

    На автора са му платили да ръси "мнения"но до някъде е прав.Защо ще правят бензиностанции.Не е ли по правилно само но всички складове да са държавни.
  • 21 Гост

    16 1 Отговор
    Веднага след това да отворят и държавни месарници за ефтино месо.
  • 22 В.В.

    5 11 Отговор
    Е, тогава питам ..Защо приватизираха тоя сектор???20ст. Няма как да стане горивото. Баш комунистически тъпотии. Маде ин Борисоффф.
  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Искаме си държавата!

    17 2 Отговор
    Всичко да е държавно, както си беше, а който иска да е бизнесмен да оди у краварско да мие чинии и дърти задници!
  • 25 Някой

    5 0 Отговор
    А дано да отворят и нафтаджийниците с 32ст/л
  • 26 Шекспир

    5 0 Отговор

    До коментар #13 от "Наблюдател":

    Ще я изкупят но на десеторно по висока цена отколкото я продадоха.
  • 27 Мимч

    11 0 Отговор
    Защо не,явно почнаха да се плашат и зареваха ,като за умряло.Те си искат все да ни скубят.Защо почнаха първи да изказват доводи,само и само да правят каквото си искат и никой да не ги конкурира,защото има картел между тях.
  • 28 EU BG

    4 0 Отговор
    какво му е сложното две колонки плащане с карти и готово
  • 29 Ха ха

    4 0 Отговор

    До коментар #8 от "национализация":

    Пропусна енергото .ЧЕЗ ни показва,че в Европа е възможно.
  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 COVID GERB

    15 2 Отговор
    За 11 години,това е единственото позитивно решение.Цената се надува,защото часните дружества са си направили монопол.В момента в който държавата има собствени бензиностанции,монопола умира и цената ще намалее поне с 25%.А това че едрия бизнес се възмущава ми е през оная работа.Намаляването на горивата,автоматично води до намаляването на цената на транспорта и на цената на стоките,а това е добре за бедния българин.

    Коментиран от #37, #49

  • 33 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 34 Libre comments air

    4 8 Отговор
    Аз предлагам да има паК ЦУМ...КОРЕКОМ...Булгарплод...АПК...ТКЗС...ДЗС..
    ДЗС....

    Коментиран от #35

  • 35 Kiko

    13 0 Отговор

    До коментар #34 от "Libre comments air":

    Сигурно не знаеш,какво означават абвиетурите,които си написал,но ще ти кажа само едно.До 89 година,България имаше селско стопанство,което задоволяваше вътрешния пазар и изнасяще сескостопанска продукция за целия соц лагер плюс необятната СССР.Сега какво имаш,нищо.Селското стопанство ни е на нивото на годините преди първата световна война,икономиката също,а вместо износ имаме внос,за да може да се храниме.
  • 36 Матей

    3 4 Отговор
    Напоследък се забелязва усилено налучкване на данъчна реформа от Боко и ковчежника на мафията Горанов.Ще вземат от джоба на бедния и ще слагат в джоба на богатия,уж за добро,но това ще е крайния резултат.Не стига корона-кризата,която ни натресоха,ами и крайно дясна и реакционна данъчна реформа.Сигурно искат да превърнат хората в тревопасни добичета и да ги доят и стрижат както си искат.
  • 37 Гуньо от Левуново

    9 5 Отговор

    До коментар #32 от "COVID GERB":

    Този" капацитет" показва,че са му намазали филийка с масло- на тънко! Защо ни правиш на глупендери,бе дебелоок драскач? Държавното било много лошо. Направо ужас! Точно този неолиберален модел ,упорито насаждан от десетки години,съсипа най- важните,стратегически отрасли.И ни върна в първи клас.Бившия " Нефтохим" най- големия на Балканите го извръткахте с тази мантра.Соди- Девня,втори по мощност,с най модерна база в света,го подарихме на наш основен конкурент.И загубихме огромен пазар за тежки торове по цял свят.Защото бил Държавен! Сега ни поднасяш и,д,отски примери с държавни бензиностанции.Все едно,държавата да изкара с тонове ягоди на пазара,но да сложи цени с нисък марж.Но качеството същото ,каквото е при частника! Е,какво ще се случи? " Вашите ягоди" по частните сергии,който продавате кой на каквато цена му изнася,но негласно сте картерирали+- 10 ст,изведнъж ще увиснат.И вие с тях! Какво предполагаш,че ще се случи,а? Ами аз ще ти отговоря- върволица от коли,камиони ,бусове.Пред държавните бензоколкни.Хапвате дръжката до края.Или слагаш разлика 1-2 стотиники,или умиргаш. Нищо лично,просто бизнес! Нали искахте конкуренция? Защо Държавата да не е равнопоставен субект на този пазар.Усещат че кранчето за милиарди се затяга!...Не знам чия е идеята,но го поздравявам! Едно адекватно,дори мъдро решение на този кабинет! Дано,не го блокират!

    Коментиран от #39, #42

  • 38 Кръсника

    2 1 Отговор
    От както го няма в лукойл,кръсника на борисов,от тогава стана надценката по-голяма,иначе се движеше около 0.18 до 0.20лв
  • 39 COVID GERB

    8 1 Отговор

    До коментар #37 от "Гуньо от Левуново":

    Абе гунчо от левуново!!Това е софийски лаф за тъ панар.Ти прочете ли какво съм написъл или си под въздеиствие на антидепресанти.ОДОБРЯВАМ проекта за държавни бензиностанции.И преди да се правиш на отворко,прочети внимателно,за да не изпадаш отново в депресия.Това,че възприемам ГЕРБ за най лошия вирус за България,не означава,че не мога да приема тяхно решение,което смятам за положително.
  • 40 Марешки

    3 2 Отговор
    Идеята е на марешки.ще си продаде бензиностанциите на държавата. Всичко е мафия,играчите са едни и същи ,както при КТБ,хазарта и тази идея.простия народ да им вярва,вместо държавата да подпомогне на бедните, вие пращайте SMS в подкрепа на бедните, а държавата да ни ограбва всичко😭

    Коментиран от #41

  • 41 Kiko

    6 1 Отговор

    До коментар #40 от "Марешки":

    Пабло Ескобар беше наи могъщия и жесток наркобарон в Света,но това не му пречеше,когато с едната ръка убива, с другата да прави бедните щастливи.Построил е стотици училища.Не че искам да сравнявам ох люва-Марешки с Ескобар,но понякога и от най лошите,може да се роди полезна идея.

    Коментиран от #47

  • 42 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 43 Германик

    4 0 Отговор
    Долу олигархията,да живее държавата!!!
  • 44 Какъв

    6 1 Отговор
    Е проблема не мога да разбера че ще има държавни бензиностанции. Във Франция всяка втора бензиностанция е Тотал а това е една от най големите петролни компании в света като над 51% от нея са собственост на френската държава. Също както най големия френски транспортен и логистичен оператор Geodis е държавен а у нас този бизнес е раздаден на 5-6 мафиота които осигуряват международни шофьори на 610лв заплата и по тоя начин ощетяват държавата с милиони
  • 45 Кънчо Путкодеров

    9 2 Отговор
    Щом картела почна да вие на умряло чрез платените си журналистчета, значи държавата е на прав птчът.Успех!!!
  • 46 Страх лозе пази

    1 1 Отговор
    Защо държавата трябва да строи бензиностанции.
    Дайте , НА ГЛАВНИЯ ПРОКУРОР ДА ОПРЕДЕЛИ КРАЙНАТА ЦЕНА НА ГОРИВАТА!НАП ДА МУ СЪДЕЙСТВА.
    Има как, тя да бъде изчислена!
    Гарантирам ви, че цените никога, няма да се повишат!
    И държавата ще спести 2-3 милиарда, бъдещи разходи.
  • 47 наглостта няма граници

    2 0 Отговор

    До коментар #41 от "Kiko":

    Пеевски, бие Ескобар с една глава на кон разстояние.
    Докато ,Ескобар раздава неговите пари и ги харчи, то Пеевски раздава държавните , откраднати милиони от нас.
  • 48 HitDobavki Net

    2 0 Отговор
    Само ще се краде много от тези бензиностанции и нищо друго! Забравяте преди как всеки ГСМ-чик беше богаташ и на крилата на властта! Безумие след безумие за което ще плащаме всички ние както винаги! Трябва да си ненормален да зареждаш на такава бензиностанция при положение че държавния служител там си прави каквото си иска само и само да открадне за себе си! Да вземат да върнат и НАРМАГ че да паднат уж цените в частните магазини?!?
  • 49 Стоян

    0 0 Отговор

    До коментар #32 от "COVID GERB":

    Точно как автоматично ще намалеят цените?Пример със автобусен транспорт-цена на дизела-2,75-цена на билета 1.10 сега цена на дизела 1,63 - цена на билета 2.00лв.-честито.