31 Август, 2020 10:00 5 220 40

Злите лифтове и лошите туристи всъщност не пречат на природата

  • лифт-
  • рилски езера-
  • джип-
  • кирил здравков

Еколозите у нас привидно страдат за болеещата екосистема на Рилските езера, но някога да сте видели жива верига от еколози срещу джиповете

Злите лифтове и лошите туристи всъщност не пречат на природата - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Коментар на Стефан Джендов за "Гласове"

Колко човека могат да се наредят посред лято на лифт, който да ги качи в планината? Толкова, колкото могат да стоят в мразовит ден, облечени в пълна екипировка, облегнати на ските в продължение на часове, за да стигнат до пистите.

Всички опити на зелени екоактивисти у нас да бъде доказано, че лифтовете са причина за унищожаване на природата, са научно и практически отхвърлени от специалисти по цял свят. Хората и техните крака не унищожават земята. Най-малкото дори най-тежкият планинар ще тежи 120 кг., а най-лекият кон или елен, ще е 350 кг. Докато вървят, хората не изтръгват растителност от земята, но всички тревопасни късат растителността често из корен. Човеците избират най-лесните маршрути, но на четирикраките им е все едно откъде минават и именно те постоянно срутват редици от камъчета, които се свличат и трупат или в ниското, или падат във водоемите. 

И докато дивите животни не са толкова много, което е грижа на самата природа, хората развъждат селскостопански видове и ги пускат произволно да ходят и да се хранят, докъдето могат да стигнат. 

Защо хората от опашката на лифта не са проблем? 

Защото в света не съществува вреден лифт. Той минава високо над земята, над растенията, над местообитанията. Нелепата бележка, че отгоре хората могат да хвърлят боклуци, веднага поражда въпроса: „Ако ще хвърлят от високо, какво ще ги спре на земята?“

Еколозите у нас привидно страдат за болеещата екосистема на Рилските езера, но някога да сте видели жива верига от еколози срещу джиповете, които с тихата благословия на кмета на Сапарева баня, никога няма да спрат да се движат. 

Само един от собствениците на джип-услуга Кирил Здравков, е вече с актове за 300 хил. лв., но по всичко личи, че и 400 хиляди да станат, това явно не го интересува. Въпросът вече не е „КОЙ е Кирил Здравков“, а „ЧИЙ е Кирил Здравков“, та никой нищо да не може да му стори при такъв дълг към държавата? Да му вземат дължимото и да го вложат в правилно изграждане на добре структурирани пътеки към езерата! Или със същите пари да бъдат направени специални пропусквателни пунктове по всички съществуващи пътища, които уж се водят общински. 

Надиграването между общината и природата всъщност е основният проблем. Едни са стремежите на управата на парк „Рила“, която опитва да запази целия регион, но явно съвсем други са уговорките между кметската управа, съда, който системно сваля глоби на джип-оператори от 5000 на 500 лева и странно мълчаливи и безучастни са зелените, които би трябвало да радеят най-силно за тази планинска територия.

Възниква въпросът: Защо нито веднъж в историята на своите протести, екоактивистите не затвориха Орлов мост с искане джиповете в Рила да бъдат спрени завинаги? Защо, докато колите ручат през гората и под самия лифт, това не е проблем, а е проблем въжената линия, която минава над всичко природно? Каква е „зелената“ еко-уговорка с Кирил Здравков с 300 хил.лв. неплатени глоби и неговите колеги? 

Вероятно е точно същата като в Банско, където за еколозите няма проблем ежедневно в планината през лятото да се качват 4000 автомобила, по данни на преброителната система, но е проблем изграждането на втори лифт и модернизиране на сегашния, като се промени стъпката на носещите колони. 

Обвинението, че хората, които се качват на рилските езера, са причина за заблатяването им е почти същото, като да обвиним посетителите, че не са си мили зъбите и от лошия им дъх, езерата се „повреждат“. 

Къпането във водоемите е забранено и ако не броим някое хоро или някой заблуден ТВ водещ,

хората най-много да натопят дланите си. Всички се намират на много широка площ, под небето, а не в малка затворена пещера. Дишането, стъпването на човешки крака, ползването на щеки, не причинява ерозия. Конете обаче са огромен екологичен проблем. Причината за това е, че по силата на природата си, когато се придвижват, те са винаги един зад друг и създават дълбоки коловози. Копитата им търкалят камъчета и когато завали дъжд или когато се топи снегът, тези камъчета се свличат в езерата и постепенно ги запълват, а когато стават по-плитки с годините, те се заблатяват. 

Затова, ако ще се опазва екосистемата, на първо място от този район трябва да бъдат изведени всички тревопасни питомни видове.

Ежегодно темата за вредните хора, пристигнали с лошия лифт се повдига, когато на опашка със стотици хора се извие отдолу. 

Как може да се контролира достъпът до езерата? 

Там, където в природни паркове, на различни места по света, са въведени дневни квоти за брой посетители, това е на първо място за създаване на комфорт на хората, които минават оттам, а също и за генериране на приходи. Проблемът на привлекателните природни места, е на първо място в броя туристи, които искат да ги преживеят. И там, където няма пътища, лифтове, удобства, когато става дума за природна забележителност, можете да видите хора с патерици и бастуни, подкрепени от свои близки, които часове наред пристъпват и пак стигат до желаната цел.

Какви са практиките по света? 

В САЩ съществуват природни паркове, които са държавни и много повече, които са частни. Не земята в тях е частна, а управлението им. Затова всеки, който влиза на територията на парка, след като плати входната такса, която е различна според вида превозно средство и броя на хората в него, изпълнява редица инструкции. Там, където са изградени широки панорамни асфалтови алеи, хората с колите си могат да преминават от един паркинг на друг и да се наслаждават на гледката. 

В парковете за разходка, е указано докъде човек може да стига и нито на сантиметър по-далеч от указанията. Когато става дума за планински туризъм, всеки посетител плаща таксата и преди да пристъпи в парка, го проверяват дали покрива инструкциите и дали е екипиран адекватно. 

На някои места отнемат всички пластмасови еднократни бутилки, на други взимат слънцезащитни кремове и репеленти, на трети отнемат храната, ако не е опакована в специални кутии, които не излъчват миризма и не привличат мечките, проверяват механизмите на газовите бутилки, вида зарядни батерии, описват ги, за да бъдат проверени на излизане. 

За да се спазват навсякъде правилата обаче, от приходите се отделя огромна част за заплащане на планинските рейнджъри, както и за видеонаблюдение. В нито един природен парк в Америка, независимо под чия юрисдикция, не може човек да опъне палатка, където му хареса. Подлежи на арест и глоба, а понякога и на затвор. 

Заплащането обачe, не е достатъчна мярка срещу огромния интерес в конкретни обекти и затова там е поставена дневна квота от посетители.

Квоти са въведени и в европейски паркове. Преди десетина години на прочутите Плитвички езера в Хърватия дневната квота бе определена на 12 хил. души и то разпределени в часови пояси. Изчислено е, че ако хората са повече, то вече се губи усещането за красотата на мястото и хубавото преживяване. 

Нужна ли е квота на Рилските езера?

В България от подобна мярка няма смисъл. Проблемът на многото хора не е в тяхното количество, а в лишаването от усещане за природа, от чистотата на преживяването. Бъде ли наложено ограничение за брой посетители на ден, „рилските каналджии“ ще започнат да провират туристи през иглени уши, само и само да бъде прецакана системата.

Съществува единство само в потребността всеки да е там, където иска и когато иска и да не се интересува от другите. Ако поради обективна причина учени еколози съобщят, че на езерата не бива да се ходи с кучета (както това е напълно забранено в куп национални паркове по света), пред управата на парка ще се подредят 30-тина микрофона и журналисти, питащи от упор: „Точно кучетата и техните лапички ли са проблем на планината?“ От другата страна ще плачат стопаните: „Ами аз къде да си заведа кучето? Да го изоставя ли?!“

Нито един екологичен довод не би тежал, ако някой покаже в кадър милата муцунка на кучето. Точно по същата логика на „моето право да реша къде и как искам да бъда“, автомобили не спират да тероризират Пирин и докато всеки, който е кръстил себе си „еколог“ може да изреди милион причини защо лифтът е зло, което минава над дърветата, нито един от тях няма да прегради с „гърди юнашки“ шосейните трасета в планината. Не е имало и няма и да чуете за екологичен протест на пътя в Пирин, макар миризмата от автомобилите, рева на двигатели не само да са унищожили всички дребни видове, които са живели в горите край пътя, но са прогонили и големите животни. 

Къде и как хората са проблем за природните обекти? 

Само там, където са свободни да правят каквото им харесва, по начин, който им е удобен. Престъпното нехайство на Министерство на туризма, съвместно с екологичното ведомство, бави с години наредбата, която да регламентира не „дивото къмпингуване“, а правилата за къмпингуване навсякъде на територията на страната при точни и ясни правила за това при какви условия и придружени от какъв парков представител, срещу каква такса, любителите на нощи и утрини по върховете и край езерата, могат да правят това. 

Опазване на природата означава осигуряване на: 

- възможно най-голям брой лифтове в райони, докъдето изкачването представлява масов и траен интерес;
- трасиране на пътеки, от които туристите нямат право да се отклоняват;
- затваряне на шосетата в планината и допуск само на специализиран транспорт, за който се плаща;
- когато планинският асфалтов път е свързващ между населени места, за него да се плаща такса от случайно преминаващите, които не живеят в региона, като се таксуват автоматично от; 
- да няма паркинги в планината, за да нямат основание собствениците на автомобили да паркират там;
- задължително планинско водачество по маршрути, които минават през чувствителни екосистеми;
- изчисляване на пределни дневни квоти за най-популярните места, в името на комфорта на хората, които посещават региона;
- задължително ползване на квалифициран планински водач, за нощуване сред природата.
Колкото и да търсите, няма да намерите роден екозащитник, който активно участва в кампании и блокира изграждането на сигурни пътища и тунели, да настоява ползването на планините, реките и плажовете, да е при точно определен ред и срещу справедлива такса.

Неизлечимият социализъм на псевдо еколозите прокламира широка безплатност, повсеместно самоуправство, стига там да няма лифт. 


Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 23 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    16 3 Отговор
    лифта е бездуховно как ще е зъл или зли
  • 2 Псевдоним

    17 15 Отговор
    Като са един-двама души няма как да ерозират пътечките, ама като са цяло стадо люде от кол и въже, става мазало. В нашия случай просто се спират лифтовете и джиповете за масовката и проблемът е решен.

    Коментиран от #8

  • 3 Вие шумците

    37 8 Отговор
    Планината трябва да е за планинари, а не за селяндури. Който не може да се катери няма да ходи на планина. Обърнахте го на курорт. Няма значение как е в чужбина, ние искаме да си запазим плакината.
  • 4 Lexus

    14 13 Отговор
    Егати тъпата статия. Изгубих си времето да я чета до средата
  • 5 Да му се невиди

    28 6 Отговор
    Като гледам тия швейцарци много тъп народ.
    Настрои ли са сумати лифтове.
    То като се замислиш май не са само швейцарците.
    Май навсякъде строят лифтове, или са ги построили.
    И то все тия зелените държави. Дето за пример ги давате.
    А тука защо така са толкова лоши тия лифтове?
    Дали защото една групичка кресливи "еколози", трябва да лапат едни траншове?

    Коментиран от #10

  • 6 боже

    5 0 Отговор
    някои хора са просто лишени от мозък
  • 7 минчо

    15 3 Отговор
    ние сме по умни от швейцарците и италианците и французите и от австрийци -те имат стотици лифтове -а ние само дузина.нашите природозащитници са по чисти и честни от техните .
  • 8 Пламен

    20 5 Отговор

    До коментар #2 от "Псевдоним":

    Някога бил ли си извън България, виждал ли си друг лифт, освен 3-4 у нас? Ми иди в Италия, например, и после коментирай. Стотици лифтове и планините им са ОК. Нашите"Еколози" са само за източване Европейски програми.
  • 9 минчо

    9 10 Отговор
    По куха тема те съм чел от години.Това са пълни глупости
  • 10 незнайко

    12 1 Отговор

    До коментар #5 от "Да му се невиди":

    Защото лифта примерно е държавен и няма как да се крадат пари . Вместо незаконна сеч да пуснат законно отсичане трасе за лифт и готово ! Сече се незаконно повече отколкото си мислим ! Да обаче бизнеса с джиповете ще секне а той е ДОХОДОНОСНИЯ !Организацията на еколозите трябва да се забрани след като не вършат нищо освем да ЛАЯТ !!!

    Коментиран от #14

  • 11 Лейка

    13 3 Отговор
    Много добра статия и благодаря. Обхаща много широк спектър накратко, но много вярно. Дано има кой да помисли някога и да бъде направено без Крадене и мародерство и наши форми на концесии и много други. Но няма да стане поне следващите 15 години. Само колко дървесина се изсече и там какъв хаос е... Зелените индивиди да гледат там, но спят.
  • 12 Факт

    9 0 Отговор
    Значи да строим вили и хотели направо в морето може а разходка в планината не. И родните еколози са едни...
  • 13 Хмм

    17 2 Отговор
    4000 коли на ден над Банско?!?! Максимум 40-50, господинът явно не е ходил, но пък много знае...Има забрана за автомобили след 8 сутринта до към 16 или 18 не помня точно. Има си и места за къмпингиране и нещата са доста уредени като цяло. Тази селяния на Рилските езера като цяло може доста лесно да се урегулира със забраната на джиповете.
  • 14 Да му се невиди

    7 1 Отговор

    До коментар #10 от "незнайко":

    А не съвсем частни са си.
    Всичките курорти са частни, особено в Швейцария.
    И там си имат правила за екология, но там не позволяват на една групичка пишман еколози да им пишат законите.
    За разлика от тук.
    И преди да почнете да обвинявате правителството, главния водач и организатор на тая групичка пишман еколози се казва Тома Белев.
    Главният му рупор за наказване на всички които не са съгласни с него е сайта бивол
    има достатъчно журналистически разследвания по този повод и можете да проверите и сами
  • 15 123

    6 0 Отговор
    За хора туристи които искат да посетят с колата си Йелоустоун парк плащат 35$ за 7 дни достъп.Обикновено в парк с кола не можеш да влезеш, влиза се до определено место с паркинг, от тамнататък всичко е пеша а за боклуци е с каквото ,влязъл с това и излизаш... `
  • 16 Дълбоко Виждащ

    10 1 Отговор
    Джиповете и други моторно превозни средства разрушават пътищата в планината и ерозират почвата!Вчера брах боровинки на Витоша и слязох към железница!Покрай Хижа Академика видях спрял джип.Такива поразии е направил на пътя след поляната,така е излъскал там от където минава,че е много непросто за слизане на планинарите!Един джип е направил повече поразии от стадо динозаври!Не Хората не животните не и Лифтовете -За планината са смъртно опасни-Моторни превозни средства както и Байковете те унищожават Мицела и Подземня живот на планината!

    Коментиран от #23, #32

  • 17 Иванов

    10 2 Отговор
    Ако лифтовете наистина пречат на природата, защо в една зелена страна като Швейцария има хиляди лифтове? Не е ли това именно най-екологичния транспорт на света? Така е, но ако у нас започнат да се изграждат лифтове, това ще остави без хляб и препитание платените "зелени" в България, които се подчиняват на Иво Прокопиев, Тома Белев и WWF от... Швейцария!
  • 18 лъжлива измет

    2 4 Отговор
    Ама къде имат лифтове швейцарците бе, до някоя скала, нали? Имат ли лифтове до кристално чисти езера и поляни?

    Коментиран от #21

  • 19 Госあ

    6 7 Отговор
    Всъщност лифта пречи повече от джиповете, но туристче като списвача на тоя пасквил няма как да го проумее.
  • 20 Пламен

    6 1 Отговор
    Знаете ли, колко пари е "получила" По програма '2000'тази шайка 'еколози'? Над 9 000 000 лева?
  • 21 Пламен

    1 1 Отговор

    До коментар #18 от "лъжлива измет":

    Спри веднага алкохола. Излагаш се!
  • 22 Иван

    8 2 Отговор
    Платените тролове тука, дето постоянно споменават я Швейцария, я Австрия да погледнат топографската карта! И двете страни са на 90% планински, най-нормалното е да имат мнного на брой съоръжения. Нашите високи планини над 2000-2200м хич не са много. Лифтовете им са строени според екологичната оценка и влияние върху природата. Лифтовете са собственост на общинско-държавно дружество, а не на частни компании със скрита офшорна собственост.
  • 23 Човек

    3 0 Отговор

    До коментар #16 от "Дълбоко Виждащ":

    Те тук вече съм напълно съгласен с теб!

    Коментиран от #31

  • 24 O pak li

    4 0 Отговор
    Без да ме триете, на коя е лифта,защо куките седят преди него, бе пускат коли до хижата, защо седи нивата държавна и спира колите, а тия с десен волан лазат на горе. Е@ бем ви У Туристите. Ние си използваме стъпалата.
  • 25 Един

    5 1 Отговор
    кратък обзор върху писанията на автора,да кажем до няколко месеца назад става пределно ясно какво и чий интереси защитава-всичко частно и всеки.навсякъде и за всичко да плаща. Тези дето не искат значи са или зелени(каквото и да значи)или комунисти.Не,че това е някаквво обяснение,но явно на Джендьов му е толкоз акъла.Глупотевиците на каролевата клика прозират от всякъде.
  • 26 Мишо

    2 1 Отговор
    Не само че не направиха жива верига срещу джиповете, еколозите до скоро даже и не знаеха за проблема. Едва след като телевизиите показаха репортажи, някои видни еколози се сетиха, че трябва и те да кажат нещо.

    Коментиран от #29

  • 27 Mirela

    1 3 Отговор
    Не пречат разбира се. Лифтовете са най-екологичния транспорт. Но винаги ще се намерят недоброжелатели, които да опитват по всякакъв начин да възпрепятстват развитието на пододни планове. Жалко и че хората им се връзват на манипулациите на нашите псевдоеколози.
  • 28 Пацо

    2 0 Отговор
    Защо не сте написали, че това е платена статия?
  • 29 Ицо

    1 0 Отговор

    До коментар #26 от "Мишо":

    Протистирай ти! Защо искаш някой друг да протестира вместо теб? Или така си свикнал - някой друг да ти върши работата.
  • 30 Тодор

    2 2 Отговор
    Хората искат да се качат с лифт, ама понеже напливът е голям, лифтът не стига и джиповете подбиват дейността. Ако имаше повече лифтове, нямаше да има джипове. Просто и ясно. А за пеша е безсмислено да се коментира. Не всеки може да ходи като планинарите. И не е и нужно.
  • 31 Дълбоко Виждащ

    1 1 Отговор

    До коментар #23 от "Човек":

    Когато навлезете надълбоко в нещата за,което ще ви помогне-Времето,ще се съгласите и с доста други мои съждения!Тогава ще си спомните,имаше един... Дълбоко виждащ!
  • 32 Госあ

    1 0 Отговор

    До коментар #16 от "Дълбоко Виждащ":

    Ауууу байковете унищожавали мицела по пътеките 😂 а вие дето сте плъзнали навсякъде като скакалци с тия лифтове -не
  • 33 ИМПЕРИАЛИСТ

    0 1 Отговор
    Някой може ли да каже, колко хотели, хотелчета, хостеси и другите места за нощуване има в Банско? Проблемът е, че този китен градец го превърнаха в хотелски вавилон, натъпкан с незнайно колко хиляди туристи! Ако тая човешка гмеж, се качи в ски-зоната над Банско, ще ликвидира цялата природа. Всичко може да си направим,-лифтове, хотели, магистрали, молове, небостъргачи, заводи, ....ПРИРОДА НЕ!

    Коментиран от #34

  • 34 ИМПЕРИАЛИСТ

    0 0 Отговор

    До коментар #33 от "ИМПЕРИАЛИСТ":

    Проблем не са лифтовете, а че ако се реализира проектът за втора кабинка, с предвиден капацитет 3 000 човека/час, в ски-зона Банско, природата в района ще се съсипе ОТ ЧОВЕШКИЯ ПОРОЙ. „Хората в Банско" искат да вкарат СЛОН В АПАРТАМЕНТ!!!
    Всичко може да си направим,-лифтове, хотели, магистрали, молове, небостъргачи, заводи, ....ПРИРОДА НЕ!
    Втори кабинков лифт не е потребен. Проблемите на Пирин и Банско ще се решат с оформянето на теснолинейката в Разложка долина като ЖП пръстен и се свържат селищата: Белица, Якоруда, Разлог, Банско, Добринище.... и т. н.
    Повече от половината пръстен отдавна е построен. Той е само малък участък от теснолинейката която минава през Родопите. Остават около 20 км. да се затвори пръстена. Площа на цялата Разлошка долина е приблизително колкото София. Влакчетата по "Пръстена" да бъдат луксозни, с отопление и най-важно -на често. При лошо време е неземно удоволствие за скиора, да разпусне в минералната баня на Добринище, а и други минерални извори има в долината които могат да се използват. СЪЩЕВРЕМЕННО ЩЕ СЕ ПОЛЗВАТ ОТ СКИОРИТЕ И СЪСЕДНИТЕ СКИ ЗОНИ, КОЕТО ЩЕ ПРЕМАХНЕ СТРУПВАНЕТО ПО ПИСТИТЕ НА ВРЪХ ТОДОРКА. Тъй като Разложката долина е оградена и от още две велики БЪЛГАРСКИ планини: Рила, и Родопите, може да се изградят и нови ски зони в тях. Ако на кабинката има много хора, ще може да караш по съществуващите вече пистите на Добринище -Безбог, Беталовото, Кулиното, Семково и по други бъдещи нови писти.
    Сега, като се закотвиш
  • 35 Христов

    2 0 Отговор
    Пречи ни „зелената“ мафия с псевдо-еколози, които се грижат за своя комфорт и обслужват чужди интереси!
  • 36 Минувач

    1 0 Отговор
    Никакви еколози , платени са да защитават определени икономически интереси!
    Това са чиста проба Екотерористи! Зелена мафия! Вижте какво става на Витоша събота и неделя от коли! Целите райони около х."Алеко" ,"Златни Мостове" са отровен от изгорели газове на хиляди автомобили!! Според тях очевидно това е много по-екологично от лифтовете спрени отдавна!!
  • 37 Ники

    0 0 Отговор
    Отдавна се знае, че у нас истински еколози няма. Тия тука са чиста проба изнудвачи
  • 38 Калин

    1 0 Отговор
    Зелената мафия не иска лифтове, защото им плащат от Швейцария да пречат на туризма у нас.
  • 39 Нора

    0 0 Отговор
    На зелените все нещо им пречи и е удобен повод за протести и рекет!
  • 40 Герена

    0 0 Отговор
    Ние няма да измисляме топлата вода. Развитите държави отдавна са направили своите планини достъпни за туристите без да нарушават екологичното равновесие и лифтовете са най-доброто и екологичното решение. Но само според еколозите в България лифтовете са вредни и опасни за природата!