Преживял ли е Исус Христос екзекуцията си на кръста, мит ли е неговото възкресение? И какво е значението на апостол Павел в християнството? "Дойче веле" представя две различни гледни точки по темата.
Милиони хора по света вярват в Исус Христос, неговата смърт на кръста, възкресението и възнесението му. Докато последните две са обект на вяра, то фактът за живота на Исус е потвърден исторически. „Исус е историческа личност. Християнски, а също юдейски и римски източници от онова време потвърждават неговото съществуване“, казва пред ДВ католическият теолог проф. Томас Зьодинг.
Библейският Нов завет и съдържащите се в него четири канонични евангелия, които са един от основните източници за изучаването на живота на Исус Христос, описват в частност и разпятието на Исус на кръста, смъртта му и неговото погребение. По думите на Зьодинг, като най-вероятна дата на смъртта се счита 30-ата година от новата ера. Но съществува и друго мнение. Германският историк Йоханес Фрид смята, че Исус не е умрял след разпятието му на кръста.
Съмнения, че Исус не е умрял на кръста
Аргументите си Фрид излага в книгата „Исус и Павел. Произходът на християнството в конфликт“. Своята теория Фрид аргументира с тълкуването на различни библейски източници, Евангелието на Йоан, анализи на други исторически свидетелства, както и някои данни от съвременната медицина.
Според Фрид, от тялото на прикования към кръста Исус се е изляла плеврална течност. Този факт, както и това, че Исус е останал на кръста относително кратко време, според Фрид, са му спасили живота. При свалянето му от кръста Исус е бил в безсъзнание, поради което не са възникнали съмнения, че е мъртъв. По-късно – след полагането му в пещерата, Исус е дошъл в съзнание и е бил видян жив от дошлите на гроба му негови последователи. И тъй като мълвата за оживелия Исус би поставила живота му в опасност, тесният кръг от хора, присъствали на неговото оцеляване, са запазили видяното в тайна.
"Крайно невероятна и чисто спекулативна версия"
Такава е версията на Йоханес Фрид. Тя всъщност не е нова. „Тезата за мнимата смърт“ е много стара“, пояснява теологът Зьодинг. В първите векове от новата ера с нея са обосновавали теорията за дуализма на тялото и душата. А вариантът, към който се връща Фрид, е от 19-ти век, когато се е твърдяло, че записаното в Новия завет относно смъртта на Исус не може да съответства на действителността. Но сериозните изследователи не разглеждат тази версия. Томас Зьодинг твърди, че въпросната версия за оцеляването на Исус е „крайно невероятна и чисто спекулативна“. От историческа гледна точка това е пълна глупост“, казва той.
В книгата си Йоханес Фрид изследва и въпроса по какъв начин в християнските канонични текстове е била утвърдена другата версия – за смъртта на Исус на кръста и неговото възкресение. Историкът Фрид смята, че решаваща роля за това е изиграл апостол Павел. Павел, чието първоначално име е било Саул (Савел), отначало не е бил в кръга на 12-ту ученици на Христос. Напротив, отначало той даже е преследвал ранните последователи на Исус. По-късно, предполага се, че това е станало в 32-ра година от новата ера по пътя за Дамаск, където Павел смятал да участва в арестите на първите християни, пред него се явява видението на Исус Христос, след което Павел започва да вярва в него, бива покръстен в християнската вяра и започва да се нарича апостол.
Най-трудната теза
Йоханес Фрид пише, че апостол Павел е узнал за възкресението на Исус не от неговите най-близки последователи, а от своето собствено видение. Освен това, твърди историкът, апостол Павел изобщо не се е интересувал от истинските факти за живота на Исус.
Теологът Зьодинг обаче казва по този повод следното: „И това е стара теза, която редовно се появява още от времената на Фридрих Ницше. Според Зьодинг, апостол Павел се концентрира над смъртта на Исус на кръста и възкресението, поради това, че това е най-трудната теза, която дава възможност да се намери подход към историята за Исус Христос в нейната цялост.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Behemoth
19:02 03.06.2021
2 пройчо
19:06 03.06.2021
3 Пешо
19:06 03.06.2021
4 Един
Коментиран от #14, #33
19:06 03.06.2021
5 дедо Герчо
Коментиран от #7
19:07 03.06.2021
6 Факти
19:09 03.06.2021
7 Факти
До коментар #5 от "дедо Герчо":
Говоря за Хаджибикяни!19:09 03.06.2021
8 КОТарАК
19:09 03.06.2021
9 Samuel
Коментиран от #11
19:10 03.06.2021
10 Samuel
Коментиран от #12, #142
19:11 03.06.2021
11 Само питам
До коментар #9 от "Samuel":
Кой!19:11 03.06.2021
12 Фатмак
До коментар #10 от "Samuel":
Скоро ще разбереш!!!Коментиран от #47
19:12 03.06.2021
13 777
19:12 03.06.2021
14 Счупи тъпомера
До коментар #4 от "Един":
Да бе, те тогава са ги записвали и ЕГН са им давалиКоментиран от #15
19:15 03.06.2021
15 Един
До коментар #14 от "Счупи тъпомера":
То си го пише,когато го гонеше Ирод! изби всички до 2 години,чети.Коментиран от #17, #37
19:19 03.06.2021
16 Един
19:19 03.06.2021
17 Счупи тъпомера
До коментар #15 от "Един":
Чел съм го, ама по списък ли ги е търсел, да взема да отида да търся тогавашния ЕСГРАОНКоментиран от #18
19:20 03.06.2021
18 Един
До коментар #17 от "Счупи тъпомера":
Точно това,че го е нямало затова оцелява!19:23 03.06.2021
19 Ахахха
Коментиран от #20
19:23 03.06.2021
20 Факти
До коментар #19 от "Ахахха":
Естественно Кокошката!Коментиран от #22, #38
19:27 03.06.2021
21 БЪЛГАРИЯ СИ ИМА БОГ И ТОВА Е
Коментиран от #24, #26, #46
19:30 03.06.2021
22 456
До коментар #20 от "Факти":
А тя откъде идва? 😉Коментиран от #25, #28
19:31 03.06.2021
23 Д'мин
Коментиран от #27
19:32 03.06.2021
24 Един
До коментар #21 от "БЪЛГАРИЯ СИ ИМА БОГ И ТОВА Е":
Бог преди всичко!!19:33 03.06.2021
25 веселяк
До коментар #22 от "456":
От една друга кокошка, която я е снесла под формата на яйце!19:33 03.06.2021
26 юда искариот
До коментар #21 от "БЪЛГАРИЯ СИ ИМА БОГ И ТОВА Е":
Той е новият мераклия за разпятието,поне с това да го поменуват вярващите в светостта му.19:34 03.06.2021
27 Факти
До коментар #23 от "Д'мин":
Искаш да кажеш Соломон!19:34 03.06.2021
28 Факти
До коментар #22 от "456":
Във Битие пише,че Бог създаде животните,явно преди яйцето!19:36 03.06.2021
29 Четете си Новия завет
Първо Коринтяни 15:12-22 НП
Коментиран от #30, #65
19:37 03.06.2021
30 Факти
До коментар #29 от "Четете си Новия завет":
Исус Христос е първия плод на въскресението,следованелно Лазар е само съживен!!19:41 03.06.2021
31 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
19:44 03.06.2021
32 6473
19:44 03.06.2021
33 Павел получава
До коментар #4 от "Един":
видение с възкръсналия Исус. Ако видението е било действително през 32 г. сл. Хр.,, то Исус е бил максимум на 34 г.19:46 03.06.2021
34 Един
Коментиран от #43
19:49 03.06.2021
35 Един
19:51 03.06.2021
36 Един
19:52 03.06.2021
37 "Всички до 2 год."
До коментар #15 от "Един":
означава от новородени до 2-годишни деца. Не знаеш Исус дали е бил новороден, на една или две години.Коментиран от #41
19:53 03.06.2021
38 111
До коментар #20 от "Факти":
А Адам и Ева родени ли са от майка или са сътворени?Коментиран от #39
19:54 03.06.2021
39 Факти
До коментар #38 от "111":
Излишен въпрос!Коментиран от #45
19:56 03.06.2021
40 Васил Ботев
19:57 03.06.2021
41 Един
До коментар #37 от ""Всички до 2 год."":
Ами ако четеш ще разбереш,лека вечер!Коментиран от #44
19:58 03.06.2021
42 †††
19:58 03.06.2021
43 Не зная, откъде
До коментар #34 от "Един":
са ги взели. Позовавам се на статията, в която се говори за 32 г. от новата ера. Ако Ирод е избил всички до 2 години, а не знаем Исус на колко е бил по това време, излиза максимум 34 години. Ти откъде взе годините, на базата на които изчисляваш възраст от 35 г. ?Коментиран от #48
19:58 03.06.2021
44 Ами чета,
До коментар #41 от "Един":
затова и те питам. Но явно нямаш някакви убедителни доводи. Лека вечер.19:59 03.06.2021
45 111
До коментар #39 от "Факти":
Не е излишен, свързващото звено още го няма!20:00 03.06.2021
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Samuel
До коментар #12 от "Фатмак":
Toя не го приемам за БоК.20:05 03.06.2021
48 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
До коментар #43 от "Не зная, откъде":
от историята се знае,че ХРистос е Разпнат на 33г и вероятно човека към тях е прибавил 2,което е логично и е стигнал до 35г!Коментиран от #50
20:08 03.06.2021
49 Behemoth
Коментиран от #52
20:09 03.06.2021
50 Ами не е много логично,
До коментар #48 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":
ако липсващите "ДО 2 години" са включени във въпросните 33 години. Дете на 3 месеца спада ли в групата на "до 2- годишните"?Коментиран от #53
20:13 03.06.2021
51 Шайба
Коментиран от #55
20:15 03.06.2021
52 хе хе
До коментар #49 от "Behemoth":
Магдалените са били две, затова ги бъркат. Един хипопотам ли се казва бехемот??? А апокрифните "евангелия" са фалшификати. Други неясноти?Коментиран от #54, #58
20:17 03.06.2021
53 Един
До коментар #50 от "Ами не е много логично,":
Около 2 год не значи 3 мес.Коментиран от #56
20:20 03.06.2021
54 Behemoth
До коментар #52 от "хе хе":
А вие от Русия ли сте?Или имате пряка връзка с горящата дренка у вас?Коментиран от #57
20:21 03.06.2021
55 Behemoth
До коментар #51 от "Шайба":
Побеждава той...не се гаси туй що не гасне...на зомбитата казан не ви требе...вие целите сте у катран и умирате от страх да не ви драсне клечката откачалника...Коментиран от #61, #72
20:25 03.06.2021
56 Къде пише
До коментар #53 от "Един":
"около 2 год."?20:26 03.06.2021
57 хе хе
До коментар #54 от "Behemoth":
Трънка, а не дренка! Разликата е в метри! И не сме от Русия.20:26 03.06.2021
58 Коя е втората
До коментар #52 от "хе хе":
Магдалена?Коментиран от #60
20:26 03.06.2021
59 Коментатор
Нека помислим общия Бог за християни и юдеи Е как то много не хора не знаят Елохим или Саваот или Йехова или и аз още не знам колко имена има. Убеден съм че повече от
вярващите въобще не знаят името на своя бог.
Християните добавят Исус Христос като Бог. Добре нека приемем че е така. Може ли обаче някой да ми каже може ли Бог да бъде смъртен. Ами не може. В такъв случай даже и да е съществувал Исус Христос В качеството си на Бог не може да умре. Ако е така той пък как да възкръсне ако не е умрял. Виждате ли голямото противоречие в християнската догма.
В онези години половината от мъжете в тази римска провинция са се казвали и Йешуа. Имало е много въстания против римското владичество и едно от тях е въстанието на есеите предвождано от поредния Йешуа. Евреите са майстори на съчиненията и какво им пречи да героизират и обезсмъртят този наистина смел евреин който се е противопоставил до голяма степен на римляните. Това обяснява големите разлики във всички Евангелия включително и в четирите признати от църквата. Всички останали приказки са измислени от клерикалите за да оправдаят своето съществуване.
Коментиран от #68, #75
20:27 03.06.2021
60 не знаеш ли
До коментар #58 от "Коя е втората":
Ученичката.Коментиран от #62
20:31 03.06.2021
61 Този коментар е премахнат от модератор.
62 Тогава
До коментар #60 от "не знаеш ли":
коя е първата?Коментиран от #66
20:33 03.06.2021
63 Шайба
Коментиран от #64
20:34 03.06.2021
64 Шайба
До коментар #63 от "Шайба":
За бехемота от 55 коментар се отнася горното.20:35 03.06.2021
65 Samuel
До коментар #29 от "Четете си Новия завет":
Ти добре ли си?!?! Новия завет е една измишльотина, по-добре чети камас утра или там някой други гейски четива.Коментиран от #67
20:36 03.06.2021
66 ...
До коментар #62 от "Тогава":
Каещата сеКоментиран от #69, #92
20:39 03.06.2021
67 Шайба
До коментар #65 от "Samuel":
По-скоро ти си една голяма измишлъотина,сигурен ли си че имаш образ в огледалато,я погледни пак.Коментиран от #70
20:39 03.06.2021
68 Шайба
До коментар #59 от "Коментатор":
Нещо не си наясно с материала,няма никакво противоречие,първородния син божи е станал смъртен човек за да може Бог отец да се изяви чрез него,но това май не ти го побира акъла.Коментиран от #78
20:45 03.06.2021
69 За изобразително
До коментар #66 от "...":
изкуство ли говориш? Говориш за едно и също лице. Мария Магдалена произлиза от "Мария от Магдала".20:48 03.06.2021
70 Samuel
До коментар #67 от "Шайба":
Не се шегунам. Новия завет го използват тъпите евангелисти, които саза горене директно живи. Абсолютен сатанизъм е. А... и бпц също е секта., но евангелистине са за горене.Коментиран от #73, #74
20:51 03.06.2021
71 Дъ Сън
20:51 03.06.2021
72 Шайба
До коментар #55 от "Behemoth":
А всъщност не Господ,а такива като теб сами си приготвят казана в бруталното си невежество и неверие и то така,че даже и Бог не може да ви измъкне оттам колкото и да се опитва.Коментиран от #80
20:52 03.06.2021
73 Шайба
До коментар #70 от "Samuel":
Това,че евангелистите са обърнали новия завет на сатанизъм и само отблъскват хората от вярата Христова е лично техен проблем,за който ще отговарят пред Създателя.20:56 03.06.2021
74 Шайба
До коментар #70 от "Samuel":
А колкото до БПЦ-то и те не са стока като цяло но поне не смеят да изопачават Божието слово,така както правят сектите на евангелистите,свидетелите на Йехова и други подобни вълци в овчи кожи.21:04 03.06.2021
75 Псевдокомент
До коментар #59 от "Коментатор":
Голяма бъркотия си сътворил в това изказване, приятелю. В исторически аспект може да си прихванал нещо от Нешънъл Джиографик, но в разсъждения за християнската религия ама хич те няма, без да се обиждаш. Първо, като толкова се биеш в гърдите за имената на Бог, дали си чувал за триединството - Бог Отец, Бог Син и Свети Дух? Съмнявам се. Вземи прочети Символа на вярата и ще разбереш малко за какво иде реч. Както са ти обърнали внимание вече преди мен, Бог Син идва на този свят като човек, и приема кръстната смърт като човек, за изкупление на греховете на човечеството. Единственото ти правилно логическо заключение е, че Бог не може да възкръсне като човек. Да, прав си, възкръсва като Бог. Дали вдяна дотук? Почети малко повече и тогава се изказвай по компетентност!Коментиран от #79, #81
21:15 03.06.2021
76 Извън закона
21:16 03.06.2021
77 Милен
Пробвайте да съберете океан в орехова черупка.
21:20 03.06.2021
78 Коментатор
До коментар #68 от "Шайба":
Абе човек ти твърдиш че Христос е първороден син божи. Това ще рече че Бог има и втори и може би и още синове можеш ли въобще да мислиш когато пишеш някои неща. Попитай който и да е свещеник Исус Христос Бог ли е И той ще ти каже да и отново да попитам може ли Бог да умре и следователно ако не което е логично Как да възкръснеКоментиран от #82, #83
21:30 03.06.2021
79 Коментатор
До коментар #75 от "Псевдокомент":
Твърдиш че до смъртта си Христос е бил човек аз след възкръсването си е станал бог. Ами този бог е бил от плът и кръв и е продължил още известно време да проповядва И нека тогава някой да ми обясни как се е възнесъл той от плът и кръв да небето.21:33 03.06.2021
80 Behemoth
До коментар #72 от "Шайба":
Че си шайба е ясно ...че буташ масло е ясно...ама на какво се надяваш ...на цяла вечност небесна благодат в психиатрията на златото то наречено християнство?21:38 03.06.2021
81 Коментатор
До коментар #75 от "Псевдокомент":
Телевизия от хигиенни съображения не гледам още по-малко national geographicИскам да ти обърна внимание че те единното начало не е описано свещените книги Това е догма приета само от католиците но не и от православието
Имам още един въпрос към теб но моля те отговори ми подробно
Исус Христос е страдал на кръста за да изкупи греховете на човечеството Това е безспорно. Сега обаче следват въпросите че и грехове е изкупил на своите предшественици на своите съвременници или и на своите следовници. Чиито и грехове да е изкупил Това означава ли че ние днес можем да грешим колкото си искаме тъй като греховете не са изкупени?
21:39 03.06.2021
82 Behemoth
До коментар #78 от "Коментатор":
Не търси логика при зомбитата там има вяра...ей такива са организирали кладите за вещици ...всъщност са носили дърва щото хитреците са ги използвали за да придобиват власт посредством глупостта им...Коментиран от #85
21:41 03.06.2021
83 Шайба
До коментар #78 от "Коментатор":
Миротворците също ще се нарекат божии синове,пише го в Евангелието,ама кой да чете,Христос е първородният сътворен от Отца,останалите стават по призвание,демек може и всички да станем Божии синове ако вземем да се умирим на тая Земя и спрем да се трепем и караме ама къде ти след като един друг още не можем да се понасяме.Коментиран от #84, #86
21:42 03.06.2021
84 Behemoth
До коментар #83 от "Шайба":
Лицемерието те разяжда ,а?Устата говори обърни и другата буза а душичката мечтае кръв(казани хахах)...Коментиран от #87
21:45 03.06.2021
85 Шайба
До коментар #82 от "Behemoth":
По скоро такива като теб са организирали кладите,не смей да прехвърляш вината,не викаше ли преди малко един от твоя хор,че евангелистите били за горене в коментар 7021:47 03.06.2021
86 Любопитен
До коментар #83 от "Шайба":
Казваш пише го в евангелието моля да уточниш В кое Евангелие на Матей Марк Йоан или ЛукаКоментиран от #88
21:48 03.06.2021
87 Шайба
До коментар #84 от "Behemoth":
Глупак,казана всеки сам си го приготвя не разбра ли,не ми е мечта да те видя в казана затова се дърля тука с тебе,ама по-скоро камък би омекнал отколкото корава кратуна като твоята.Коментиран от #89
21:52 03.06.2021
88 Шайба
До коментар #86 от "Любопитен":
Матей 5:9Коментиран от #90, #94
21:54 03.06.2021
89 Behemoth
До коментар #87 от "Шайба":
Шайбата ли ти викат в сектата?Можеш ли да изправяш на крака сакати в инвалидни колички ...с вяра ХАХАХА...Коментиран от #93
22:08 03.06.2021
90 Този коментар е премахнат от модератор.
91 Кръст
22:29 03.06.2021
92 Евангелие на Лука глава 8-2
До коментар #66 от "...":
"1 И скоро след това Исус ходеше по градове и села да проповядва и да благовестява Божието царство; и с Него бяха дванадесетте ученика,2 и някои жени, които бяха изцелени от зли духове и болести; Мария наречена Магдалина, ОТ КОЯТО бяха излезли седем беса,..." - това е една от причините папа Григорий I Велики да я обяви за блудница.
22:31 03.06.2021
93 Шайба
До коментар #89 от "Behemoth":
Твоята собствена вяра е тази,която те изправя,възкресява и т.н. а също така може и да те прати и в "казана",който сам си си приготвил ако речеш,ти избираш.Господ спасява единствено чрез вярата,която имаш в него,ако нямаш такава няма как да ти помогне.Неслучайно Христос казва на излекуваните от него,че тяхната вяра ги е спасила а не той самият,те са вярвали в него и така са оздравели,а на теб кой ще помогне като я закъсаш,към кого ще се обърнеш като удари сетния ти час,ще призовеш този,когото досега си хулил ли,нима надменността ти ще го позволи,спасението чрез вяра е двупосочен процес,също като ученето,ако ученикът е инатлив и глупав никой учител не може да го научи на нищо,остава си тъп за цял живот и все другите му се струват виновни за неудачите му.Такива само животът ги учи и мачка до последно,белким на дърти години им дойде акъла и осъзнаят,че са си пропилели живота,виждал съм много такива случаи,въобще не са приятна гледка,нищо не може да ги утеши.Други пък остават корави до последно и умират в адски мъки,господ да се смили над тях!Коментиран от #97
22:38 03.06.2021
94 Любопитен
До коментар #88 от "Шайба":
Оказа се прав но не разбирам защо В другите евангелия не е описано това дали пък защото всеки е съчинявал както намери за добре. Потвърждение на тази теза са и десетките други евангелия не благословени от църкватаКоментиран от #95
22:40 03.06.2021
95 Шайба
До коментар #94 от "Любопитен":
Може би не е било необходимо,да се казва навсякъде едно и също нещо във всичките евангелия,но пък и четирите евангелия не са в противоречие помежду си и по смисъл и по съдържание,затова са и стълбове на вярата.Коментиран от #99
22:48 03.06.2021
96 Вълко Червенков
Коментиран от #98, #101
22:55 03.06.2021
97 Behemoth
До коментар #93 от "Шайба":
Ти си луд за връзване и много опасен за околните!23:00 03.06.2021
98 Няма
До коментар #96 от "Вълко Червенков":
Истина. Страхът от смъртта е накарал хората да измислят религиите23:00 03.06.2021
99 Любопитен
До коментар #95 от "Шайба":
По смисъл горе-долу може би евангелията си приличат но по съдържание категорично се различават23:02 03.06.2021
100 По случай
Коментиран от #104, #128
23:04 03.06.2021
101 Шайба
До коментар #96 от "Вълко Червенков":
Исляма е култ към смъртта,в него истински живот няма ни тук ни отвъд,където раят е описан като това,което ние наричаме бардак.Коментиран от #103
23:05 03.06.2021
102 Любопитен
И още едно нещо: на въпроса на едно разтревожено дете което казва че баща му е добър човек но е атеист папата отговаря: не се безпокой детето ми щом е добър човек той ще отиде в рая
"За какви казани тогава можем да разговаряме
Коментиран от #107
23:09 03.06.2021
103 Behemoth
До коментар #101 от "Шайба":
То пък християнството не е некрофилска религия с некро рай...християнството е един голям Биг Брадър на земята ...Коментиран от #117
23:09 03.06.2021
104 Напълно е възможно
До коментар #100 от "По случай":
Не е имало църкви в днешния смисъл на думата, но са се събирали тайно - имайки предвид, че християните са били преследвани.Коментиран от #108
23:10 03.06.2021
105 Любопитен
23:11 03.06.2021
106 Любопитен
И още едно нещо: на въпроса на едно разтревожено дете което казва че баща му е добър човек но е атеист папата отговаря: не се безпокой детето ми щом е добър човек той ще отиде в рая
"За какви казани тогава можем да разговаряме
23:13 03.06.2021
107 Шайба
До коментар #102 от "Любопитен":
Папата е истински пример за лицемерен християнин,това мога да кажа и нищо друго.Самият католицизъм е върхът на лицемерното християнство и затова е отделено от ортодоксалната църква преди повече от хилядолетие.Защо мислите западната култура е така лицемерна и използва непрекъснато двойни стандарти,отговорете си сами.Коментиран от #109, #114
23:14 03.06.2021
108 Любопитен
До коментар #104 от "Напълно е възможно":
Господине когато Мария е била малка за какви християни въобще можем да разговаряме Христос въобще не е бил роденКоментиран от #111, #116
23:15 03.06.2021
109 Любопитен
До коментар #107 от "Шайба":
Заставам зад всяка една дума на твоя коментар23:16 03.06.2021
110 Любопитен
Коментиран от #121
23:18 03.06.2021
111 И това е така
До коментар #108 от "Любопитен":
Всъщност целта на коментара ми беше по-скоро да наблегна на тайните срещи. А аз да попитам: какво значи "че имах намерение да го чета задълбочено и критично както Библията например и и евангелиеТО междувпрочем"? Четири от евангелията са част ОТ Библията.Коментиран от #120
23:20 03.06.2021
112 богохулници
Коментиран от #115
23:20 03.06.2021
113 Любопитен
23:21 03.06.2021
114 Behemoth
До коментар #107 от "Шайба":
Нищо лицемерно не виждам в тоя папа....ама явно евангелистки откачалник като тебе е по наясно с естеството на лицемерието...Коментиран от #119
23:21 03.06.2021
115 Behemoth
До коментар #112 от "богохулници":
А вие сте?На дядо Николай праведниците?Коментиран от #118
23:23 03.06.2021
116 Апропо,
До коментар #108 от "Любопитен":
той като се е родил, още не е носел титлата "Христос" ("помазаноят"). Нарекли са го така по-късно, така, че и християнството не е възникнало още с раждането му.23:27 03.06.2021
117 Шайба
До коментар #103 от "Behemoth":
Измисли си тогава свой собствен рай и си дай сметка дали ще можеш да прекараш вечността в него.23:28 03.06.2021
118 богохулници
До коментар #115 от "Behemoth":
Приличаш много на оня Бегемот от "Майстора и Маргарита", от свитата на Воланд. Спорът с тебе е излишен. Обаче, ако си го чел, ще си разбрал, че дори Сатаната признава, че Бог съществуваКоментиран от #122
23:29 03.06.2021
119 Шайба
До коментар #114 от "Behemoth":
Щом не виждаш проблема(лицемерието) сигурно си част от него,логично нали?!23:35 03.06.2021
120 Любопитен
До коментар #111 от "И това е така":
Не е вярно че евангелията са част от Библията .Библията е писана хилядолетия преди Христос а евангелията са започнати да се пишат десетилетие след неговата смърт и са съвсем отделни книги. Неслучайно иудеите смятат християнството за религиозна сектаКоментиран от #124, #126, #129, #131
23:35 03.06.2021
121 богохулници
До коментар #110 от "Любопитен":
Я ми покажи един цитат от Новия Завет където Христос призовава да се водят воини в името на каквото и да е? Май трябва да се замислиш дали Християнството или използването на името на Христос за воденето на воини от сатанисти не е причината за конфликтите. Ама в главата ти е мешавицаКоментиран от #123, #125, #144
23:37 03.06.2021
122 Любопитен
До коментар #118 от "богохулници":
Бог е създал целия свят всичко в него включително и сатаната. Как при това положение някой може да помисли че сатаната няма да признае че има БогКоментиран от #127
23:37 03.06.2021
123 Любопитен
До коментар #121 от "богохулници":
Много си прав че Христос никъде не проповядва насилие дори предлага ако те ударят по едната буза ти да подадеш и другата. Въпросът не е в него а в неговите последователи които не търпят противоречие и наказват жестоко за това поне в миналото е било така23:39 03.06.2021
124 Шайба
До коментар #120 от "Любопитен":
Библията включва стар и нов завет,евангелията са от новия завет и следователно също част от библията.23:39 03.06.2021
125 Любопитен
До коментар #121 от "богохулници":
Главата ми е бистра и си мисля че ако тези които проповядват и практикуват насилия са сатанисти какво можем да кажем за средновековната инквизиция която е унищожила с страхотни мъчения включително изгаряния стотици хиляди жени обвинени че са вещициКоментиран от #130, #132
23:42 03.06.2021
126 Шайба
До коментар #120 от "Любопитен":
Юдеите не признават новия завет за част от библията,защото така им отърва,те дори не припознават Христос като дългоочаквания месия,затова и оше си чакат месията и ще го познаят в лицето на Антихриста,когато се появи.23:43 03.06.2021
127 Шайба
До коментар #122 от "Любопитен":
Бог не е създал Сатана а Луцифер,носителят на светлината,Луцифер сам е станал Сатана след като се е възгордял и е пожелал да заеме мястото на бога.23:47 03.06.2021
128 Родителите ѝ
До коментар #100 от "По случай":
са били юдеи. Въвеждат я в Йерусалимския храм. То други изводи не можеш да извадиш, освен, че е била юдейка.23:48 03.06.2021
129 Явно
До коментар #120 от "Любопитен":
толкова и задълбочено си чел.23:52 03.06.2021
130 Шайба
До коментар #125 от "Любопитен":
Коментирахме го по нагоре и ти се съгласи,че католиците начело с папата са лицемери,инквизицията също е била част от папството и от цялата тази лицемерщина,така че какво друго очакваш,проповядват любов към ближния а в същото време практикуват изтезания над ближния,не е ли това върховна форма на лицемерие.23:54 03.06.2021
131 Говориш за Тора,
До коментар #120 от "Любопитен":
която пък е Старият завет.23:55 03.06.2021
132 Богохулници
До коментар #125 от "Любопитен":
Ама кой ти е казал, че в Църквата не може да има сатанисти? Имало е, има и ще има.Въпросът е, че ти обвиняваш Християнската религия или иначе казано Христос за делата на Сатаната. По-миролюбива и по-човеколюбива от Християнската религия няма. Така че който е чел като дявол евангелето ще си носи последствиятаКоментиран от #137
00:06 04.06.2021
133 тая
00:30 04.06.2021
134 Народно проклятие
Помнете, Бойко, Шиши, Догане, Гешев, вие, баневци, арабаджиевци, минюстайковци, черепи, мутри и ченгета, всички вие алчни, лъжливи, мерзки по душа, мъчители на слабия, потисници на онеправданите, самовлюбени егоисти, всички вие, вършещи неправда в името на златния телец, майкопродавци, българоубийци и човекомразци, продали душата си на дявола. Всичко ще ви се върне с лихвите, а имената ви ще останат вечно мразени и презирани от поколенията. Струваше ли си да сте това, което сте?!
06:01 04.06.2021
135 вяра
1. Вярвам в един Бог Отец, Вседържител, Творец на небето и земята, на всичко видимо и невидимо.
2. И в един Господ Иисус Христос, Сина Божий, Единородния, Който е роден от Отца преди всички векове: Светлина от Светлина, Бог истинен от Бог истинен, роден, несътворен, единосъщен с Отца, чрез Когото всичко е станало.
3. Който заради нас, човеците, и заради нашето спасение слезе от небесата и се въплъти от Духа Светаго и Дева Мария и стана човек.
4. И бе разпнат за нас при Понтия Пилата, и страда, и бе погребан.
5. И възкръсна в третия ден, според Писанията.
6. И възлезе на небесата и седи отдясно на Отца.
7. И пак ще дойде със слава да съди живи и мъртви и царството Му не ще има край.
8. И в Духа Светаго, Господа, Животоворящия, който от Отца изхожда, Комуто се покланяме и го славим наравно с Отца и Сина, и Който е говорил чрез пророците.
9. В едната, света, вселенска (съборна) и апостолска Църква.
10. Изповядвам едно кръщение за опрощаване на греховете.
11. Чакам възкресение на мъртвите.
12. И живот в бъдещия век! Амин.
Коментиран от #136
06:13 04.06.2021
136 Този коментар е премахнат от модератор.
137 Любопитен
До коментар #132 от "Богохулници":
Абе човече Бог е създал всичко включително и сатаната В такъв случай каквото и да направи сатаната То е по волята божия можеш ли да мислиш .Помисли върху това!Коментиран от #148
07:16 04.06.2021
138 Анализаторр
07:49 04.06.2021
139 Samael
08:10 04.06.2021
140 Behemoth
08:13 04.06.2021
141 ОлеОлеОЛе
Не маски и ваксинации, ами и брънки по носовете ви ще сложат бе!! Ама си го заслужавате.
08:23 04.06.2021
142 Перо
До коментар #10 от "Samuel":
А ти,обикновен ре зняк!08:31 04.06.2021
143 Биби Кинг
08:31 04.06.2021
144 Войните в името на вярата
До коментар #121 от "богохулници":
Те са описани още в Стария завет, по-късно вярата е използвана и се използва за знаме от католическия свят и ислямизма. Православните не помня да са водили завоевателни войни, оправдавани с вярата. Да прости Господ, но не харесвам апостол Петър; той отказва на другите това, което самият е правил, т.е. правото да се греши и е съдил другите. Докато благодарение на личността на апостол Павел се заинтересувах от вярата.Коментиран от #147
08:41 04.06.2021
145 Танев
Съвременната наука може да обясни това възкръсване. За да има възкръсване, трябва да има най-подробна предварителна картина на цялото устройство на починалото тяло и Нещо или някой, който да разчита картината, да създаде алгоритъма на възстановяването на жинено тяло според цялостната му картина. Вселенския ум ни е дал това. Този, който може детайлно да го чете е дете на този Космически разум, който ние наричаме БОГ. Иисус е притежавал подобна способност. Доказателството е Възкресението на Лазар, който е започнал да понамирисва в Четвъртия ден на смърта си.
Коя е тази най-подробна картина? Това е фотонния образ на ДНК-то, за което научно изпитателно е доказано, че самостоятелно може да съществува около месец.
Ще дойде време, когато лечението на болести, осакатявания ще се лекуват с възстановяването на съответния заболял биоорган , не със скалпела или хапчетата и инжекциите.
Коментиран от #146
08:56 04.06.2021
146 Любопитен
До коментар #145 от "Танев":
Господин Танев прочетох година телно това което си написали. Твърдите че Бог е дете на космическия разум. Следователно космическият разум има дете което се нарича бог. Кое тогава е първичното?09:53 04.06.2021
147 Любопитен
До коментар #144 от "Войните в името на вярата":
Грешите господине не Апостол Петър Апостол Павел е имал много тежки прегрешения спрямо християнитеКоментиран от #149
09:55 04.06.2021
148 Богохулници
До коментар #137 от "Любопитен":
Само до известен смисъл си прав. Както ти обясни Шайбата, Бог не е създал сатаната. Създал е Луцифер, който се обръща срещу Бог и решава сам да стане такъв. И да оставил го е да съществува. Защо? Можем само да гадаем. Обаче ни е оставил избора. Това е важното за него - всеки да реши към кого принадлежи. Какво по-милостиво искаш от това10:53 04.06.2021
149 Грешите вие, Любопитко
До коментар #147 от "Любопитен":
Апостол Павел не е извършвал нищо или казвал нещо, с което да навреди на някого. Почти всекиму е известно, че преди да преживее катарзиса от срещата с явилия му се Христос, той се е казвал Савел и е бил един от най-върлите гонители на християните. Отбелязано е също, че той е държал дрехите на убиващите Св. Стефан. Може да се каже, че Господ го обръща към себе си и от Савел става Павел. Вярвам, че ви са известни делата му... Докато Петър три пъти, отрекъл се от Исус, умъртвява мъж и жена християни със силата, дадена му от Исуса, за това че са излъгали за цената на една нива. И следва в духа на притчите на Исус: гредата или сламката е по-голяма? Но да не съдим, за да не бъдем съдени...11:20 04.06.2021
150 100perа
Всяка религия е идеология, особен вид идеология. И като всяка широкоразпространена идеология има доста течения, клонове и т.н. Не е само в християнството. Има доста въпроси. Напр. защо църквата е решила официално да приеме само тези точно 4 евангелия? Това е станало на съборите в Ипон (393 г.) и Картаген (397 г.) - утвърждават Новозаветния канон в настоящия му вид. И останалото става апокрифи, ереси... Но това е засега. Може утре друго да решат.
А статията ми напомни стар виц:
студент на изпит по теология. - Колега, кажете, които са четиримчата евангелисти? Студентът: Четиримата евангелисти са следните трима - Матей и Лука...
11:36 04.06.2021
151 аз съм Веска
СЛЕД НЕГОВАТА СМЪРТ , ВЪЗКРЕСЕНИЕ ,СЕ СЛУЧВА НАЙ - ИНТЕРЕСНОТО .
РЕЛИГИЯТА Е ДУХОВНА ПРАКТИКА ЗА ПРИОБЩАВАНЕ НА ОБЩЕСТВА , КОИТО СЛЕДВАТ МОРАЛНИ ПРАВИЛА , ХРАНИТЕЛНИ ЗДРАВОСЛОВНИ НОРМИ ,ДУХОВНИ ПРАКТИКИ .ДО ТУК ВСИЧКО ВЪЗПРИЕМАМ КАТО ЗАДЪЛЖИТЕЛНА И НОРМАЛНА ДАДЕНОСТ .
СЕГА ... ОТТУК НАТАТЪК СЕ РАЖДА РЕЛИГИОЗЕН АНТАГОНИЗЪМ .
АКО БЯХА ЗАПАЗИЛИ РЕЛИГИЯТА НА ЗЛАТНИЯТ ТЕЛЕЦ , НЯМАШЕ ДА ИМА РЕЛИГИОЗНИ ВОЙНИ .
ЯВНО , НА МОЙСЕЙ МУ СЕ Е ПРИИСКАЛО ДА СТАНЕ ФАКТОР , КАКЪВТО ПРИ СТАРАТА РЕЛИГИЯ , НЕ БИ МУ СЕ СЛУЧИЛО .
ОСВЕН ТОВА СЕ СЛУЧВА И НЕЩО МНОГО РИСКОВО ЗА СЪЩЕСТВУВАНЕТО НИ - ИЗМЕСТВАТ СВЕТОВНИЯТ РЕЛИГИОЗЕН ЦЕНТЪР. ТОВА Е ПРЕДНАМЕРЕНО .И ЕГОИСТИЧНО .
В ТОЗИ РЕД НА МИСЛИ ИМАМЕ КРАЖБА , И ПОТЪРПЕВШИТЕ СА БЪЛГАРИТЕ .
АКО НЕ СИ ВЪРНЕМ ЗАГРАБЕНОТО СЕ ОБРИЧАМЕ НА СЪЩЕСТВУВАНЕ БЕЗ ВЕЛИЧИЕ , БЕЗ ЗНАЧИМОСТ.
ДО ТУК ЯВНО Е МОЖЕЛО . ВЕЧЕ Е НЕВЪЗМОЖНО , ПОРАДИ НЕОБРАТИМИ ДЕМОГРАФСКИ, ЗДРАВНИ , ОБРАЗОВАТЕЛНИ КРИЗИ .
ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН ПРЕДСТОЯЩ НАЦИОНАЛЕН КАТАРЗИС .
ДРУГ ПЪТ НЯМА.
11:51 04.06.2021
152 МАЛКА пенсИЯ
Коментиран от #153
13:50 04.06.2021
153 100perа
До коментар #152 от "МАЛКА пенсИЯ":
:))Според зависи. По принцип не е лошо. Ама ако и другите две морета ги бетонираме като черноморското крайбрежие... Не знам, не знам.
15:16 04.06.2021
154 Док Алекс
12:25 05.06.2021