Празни рафтове и сериозен проблем с доставките на продукти: пред такава заплаха е изправена Германия, ако бързо не разреши проблема с недостига на шофьори.
Той е пристрастен към своя камион. 60-годишният Удо Лаутеншлагер от сърце обича да кара голямата машина, натоварена с контейнери. Но направо му причернява, когато погледне в бъдещето. Той се опасява, че и в Германия може да стане същото, както във Великобритания: пустеещи лавици в супермаркетите и затворени бензиностанции.
"Рано или късно това ще се случи и у нас в Германия в рамките на идните пет години. Защото обществото не отдава никакво признание на труда ни", казва Удо. Според него хората в Германия масово смятат, че тежкотоварните камиони са "смрадливци, които съсипват природата", а поради това не изпитват никакво уважение към шофьорите. Лошият имидж на професията води дотам, че вече няма достатъчно млади попълнения, смята Удо.
На Германия ѝ липсват десетки хиляди шофьори
Вече и в Германия липсват десетки хиляди шофьори на камиони - според различните оценки между 45 000 и 80 000. Но в края на десетилетието недостигът може да надмине 185 000 души, пише в едно изследване на германското Министерство на транспорта.
Синдикатите и браншовите организации споделят едни и същи обяснения защо се е стигнало дотук: заплащането е под средното, работното време е нерегулирано, условията на труд са тежки. Поради всичко това браншът много зависи от работната ръка, която идва от други европейски държави. По време на пандемията на места в Германия, например в граничните региони в Бавария, супермаркетите са били на косъм от криза, подобна на британската с празните рафтове, казва Мануел Лоренц от Промишлено-търговската камара в Регенсбург.
Спедиторите в Източна Бавария набират 60% от служителите си от съседна Чехия. Когато границата беше затворена заради пандемията, Лоренц изобщо не знаел дали чешките шофьори ще могат да продължат да работят. "И понеже знам как функционират веригите на доставките, честно казано аз вече си представих как ще започне масово презапасяване", казва той.
Ниското заплащане и експлоатацията са масово явление
Повече от три четвърти от шофьорите на камиони в Германия са ниско платени, критикуват синдикалистите от най-голямата профсъюзна организация в страната ver.di. Те твърдят, че шофьорите в брашна започват със заплати от около 1900 евро месечно, а повишаване на заплащането се прокарва много трудно, понеже в бранша цари тежка битка за това кой ще предложи най-ниски цени на доставките.
Да не говорим, че много шофьори са поставени под сериозен натиск да бързат и често пъти не могат по законен начин да спазят изключително кратките срокове. Така те са принудени все по-често да се отказват от почивките и дори да манипулират пътния лист в бордния компютър.
Главният полицейски комисар Харалд Байгел познава много такива случаи от всекидневната си практическа работа. Специалистът по тежкотоварен транспорт и превоз на опасни стоки казва, че редовно отчаяни шофьори на камиони доброволно правят признание за извършените нарушения. "Все по-често идват при нас и искат да ги проверим, понеже фирмите настоявали да карат по-дълго от разрешеното", обяснява Байгел. "Това явно е последната останала им възможност да получат помощ отнякъде."
Шофьорите ще продължат да са необходими и занапред
Но нали в близко бъдеще по пътищата уж ще поемат автономни камиони без шофьори? Повечето експерти не вярват, че това ще стане толкова бързо. Не може да се мисли и за прехвърляне на част от товарите към жп транспорта - просто германските железници нямат достатъчно капацитет. С две думи: и в бъдеще няма как да минем без помощта на професионалните тежкотоварни шофьори.
Синдикалистите от ver.di са убедени, че проблемът може да бъде решен с по-добро заплащане. Както професионалната квалификация на шофьорите, така и тяхната всекидневна работа трябва да получат по-висока финансова оценка, категорични са синдикалистите.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Хахаха
20:38 18.10.2021
3 Димов
Коментиран от #30
20:39 18.10.2021
4 БАЙ КУРТИ
20:41 18.10.2021
5 Абе
20:43 18.10.2021
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Про Рок
До коментар #6 от "Затова ,":
Да, по родните си места...20:50 18.10.2021
8 Татарина
До коментар #1 от "честен ционист":
На тати умното момче навсякъде компетентен!20:52 18.10.2021
9 Европеиц
20:54 18.10.2021
10 2200 нето дават
Коментиран от #15
20:54 18.10.2021
11 Ко да!
Коментиран от #12
21:11 18.10.2021
12 Абе ,
До коментар #11 от "Ко да!":
Статията не е за Русия ..21:16 18.10.2021
13 Миризлив пор
21:22 18.10.2021
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 no name no face no number
До коментар #10 от "2200 нето дават":
С тия задръствания много често са повече от 12 часа21:37 18.10.2021
16 Turbo
21:41 18.10.2021
17 Затова ,
До коментар #14 от "Жител":
Кой ти каза че съм гражданин ? Живея във вилна зона ..21:43 18.10.2021
18 Hoho Boho
Иде ерата на автономните автомобили и камиони.
22:37 18.10.2021
19 не може да бъде
Коментиран от #22
22:55 18.10.2021
20 Тираджия
Коментиран от #34
00:30 19.10.2021
21 Нямам Срам
01:34 19.10.2021
22 ...
До коментар #19 от "не може да бъде":
Стига с тоя Путин. С него лягате и с него ставате. Или червените кратуни сте така: или Путин или Русия трябва да се спомене днес пропагандно поне веднъж и да се напише, че Дойче веле за нищо не стават. Иначе няма точки за рублета...Коментиран от #23
01:53 19.10.2021
23 веселяк
До коментар #22 от "...":
Мдааа и на теб все ти е крив Путин!05:43 19.10.2021
24 Българи, работещи или учещи вАнглия
Коментиран от #28, #32
06:16 19.10.2021
25 Не разбирам
07:02 19.10.2021
26 НАТО ВЕЦ
07:23 19.10.2021
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Механик
До коментар #24 от "Българи, работещи или учещи вАнглия":
Да де, ама как дето се вика до оня ден тия "мисирки" не пишеха, че в 21-ви век в прехвалена Германия и още по-прехвалена Англия, рафтовете са празни и няма бензин?!Те, мисирките и тогава си бяха мисирки, но не пишеха такива неща, па сега ей на и се сетиха.
Щом има дим, значи има и огън.
08:26 19.10.2021
29 Просто и ясно
09:23 19.10.2021
30 100
До коментар #3 от "Димов":
При соца тези неща си бяха ежедневие, а тук са инцидентни и вероятно ще са за кратко.11:34 19.10.2021
31 Хайл
19:20 19.10.2021
32 Йо Несбьо
До коментар #24 от "Българи, работещи или учещи вАнглия":
Това не е трагедия за обикновените българи, защото сме свикнали с нямането. Дойче веле цитира мнения на британци и германци, които за първи път в живота се сблъскат с липсата на нещо и то в големи мащаби. Така че названието "мисирки" е неадекватна проява на немислещ индивид. Българите над 40 сме минали едно през комунизма, второ през празните магазини и хиперинфлация, трето през ниските заплати и труден живот, поради което празни рафтове в магазина не могат да ни уплашат. Британците обаче кога са виждали дефицит?! Кога някъде не е имало бензин?!Коментиран от #33
22:43 19.10.2021
33 Komapak
До коментар #32 от "Йо Несбьо":
След иранската криза седемдесете години пак е имало сериозен дефицит на бензин. Не им е за първи път. Е... По младите така или иначе не знаят какво е това, няма. Нашето време беше свързано с немотия. В сегашно време ако нямаш си или мързелив или голям некадърник.09:48 20.10.2021
34 Един живеещ в Германия
До коментар #20 от "Тираджия":
На 2500,2600 бруто, чисто се взема около 1700,1800, зависи кой данъчен клас си13:48 20.10.2021