18 Октомври, 2021 20:30 7 610 34

Празни рафтове и затворени бензиностанции: ще се повтори ли британският сценарий и в Германия?

  • германия-
  • мигранти-
  • шофьори

Спедиторите в Източна Бавария вече набират 60% от служителите си от съседна Чехия

Празни рафтове и затворени бензиностанции: ще се повтори ли британският сценарий и в Германия? - 1
Снимка: БГНЕС/ЕРА
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Празни рафтове и сериозен проблем с доставките на продукти: пред такава заплаха е изправена Германия, ако бързо не разреши проблема с недостига на шофьори.

Той е пристрастен към своя камион. 60-годишният Удо Лаутеншлагер от сърце обича да кара голямата машина, натоварена с контейнери. Но направо му причернява, когато погледне в бъдещето. Той се опасява, че и в Германия може да стане същото, както във Великобритания: пустеещи лавици в супермаркетите и затворени бензиностанции.

"Рано или късно това ще се случи и у нас в Германия в рамките на идните пет години. Защото обществото не отдава никакво признание на труда ни", казва Удо. Според него хората в Германия масово смятат, че тежкотоварните камиони са "смрадливци, които съсипват природата", а поради това не изпитват никакво уважение към шофьорите. Лошият имидж на професията води дотам, че вече няма достатъчно млади попълнения, смята Удо.

На Германия ѝ липсват десетки хиляди шофьори

Вече и в Германия липсват десетки хиляди шофьори на камиони - според различните оценки между 45 000 и 80 000. Но в края на десетилетието недостигът може да надмине 185 000 души, пише в едно изследване на германското Министерство на транспорта.

Синдикатите и браншовите организации споделят едни и същи обяснения защо се е стигнало дотук: заплащането е под средното, работното време е нерегулирано, условията на труд са тежки. Поради всичко това браншът много зависи от работната ръка, която идва от други европейски държави. По време на пандемията на места в Германия, например в граничните региони в Бавария, супермаркетите са били на косъм от криза, подобна на британската с празните рафтове, казва Мануел Лоренц от Промишлено-търговската камара в Регенсбург.

Спедиторите в Източна Бавария набират 60% от служителите си от съседна Чехия. Когато границата беше затворена заради пандемията, Лоренц изобщо не знаел дали чешките шофьори ще могат да продължат да работят. "И понеже знам как функционират веригите на доставките, честно казано аз вече си представих как ще започне масово презапасяване", казва той.

Ниското заплащане и експлоатацията са масово явление

Повече от три четвърти от шофьорите на камиони в Германия са ниско платени, критикуват синдикалистите от най-голямата профсъюзна организация в страната ver.di. Те твърдят, че шофьорите в брашна започват със заплати от около 1900 евро месечно, а повишаване на заплащането се прокарва много трудно, понеже в бранша цари тежка битка за това кой ще предложи най-ниски цени на доставките.

Да не говорим, че много шофьори са поставени под сериозен натиск да бързат и често пъти не могат по законен начин да спазят изключително кратките срокове. Така те са принудени все по-често да се отказват от почивките и дори да манипулират пътния лист в бордния компютър.

Главният полицейски комисар Харалд Байгел познава много такива случаи от всекидневната си практическа работа. Специалистът по тежкотоварен транспорт и превоз на опасни стоки казва, че редовно отчаяни шофьори на камиони доброволно правят признание за извършените нарушения. "Все по-често идват при нас и искат да ги проверим, понеже фирмите настоявали да карат по-дълго от разрешеното", обяснява Байгел. "Това явно е последната останала им възможност да получат помощ отнякъде."

Шофьорите ще продължат да са необходими и занапред

Но нали в близко бъдеще по пътищата уж ще поемат автономни камиони без шофьори? Повечето експерти не вярват, че това ще стане толкова бързо. Не може да се мисли и за прехвърляне на част от товарите към жп транспорта - просто германските железници нямат достатъчно капацитет. С две думи: и в бъдеще няма как да минем без помощта на професионалните тежкотоварни шофьори.

Синдикалистите от ver.di са убедени, че проблемът може да бъде решен с по-добро заплащане. Както професионалната квалификация на шофьорите, така и тяхната всекидневна работа трябва да получат по-висока финансова оценка, категорични са синдикалистите.


Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 27 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Хахаха

    74 0 Отговор
    Няма да е все така....няма само ние да страдаме...мързелива EU младеж....все по-зле ще стане...
  • 3 Димов

    88 2 Отговор
    А как ни се смяха за соца....

    Коментиран от #30

  • 4 БАЙ КУРТИ

    32 10 Отговор
    А .а да коментирам и видях DW , коментарите ги оставям на вас .А че рафтовете били празни , всичко е измислено. Имам роднини и приятели на АЛБИОНА и всеки ден се чуваме . ИСТЕРИЯТА Е ПОВЕЧЕ В БЪЛГАРИЯ отколкото в Европа . Но какво да очакваме от платените журналисти .
  • 5 Абе

    46 3 Отговор
    Навремето дори Сталин не е успял да се оправи с шофьорите в СССР......шофьорското племе е опасно, и все още ужасно необходимо и който подцени проблема просто ще има ядове.......тъпите англета са само началото!
  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Про Рок

    16 1 Отговор

    До коментар #6 от "Затова ,":

    Да, по родните си места...
  • 8 Татарина

    14 5 Отговор

    До коментар #1 от "честен ционист":

    На тати умното момче навсякъде компетентен!
  • 9 Европеиц

    27 1 Отговор
    А така всички се се сринаха и ингилизите и дойчовците и всички ,обаче ние не, отнася се за другите - а у нас а,ааа тука е рога на изобилието , текат реки от мед и масло пей сърце булгарско! Така си е защото сме напълно независими - понеже от нас нищо не зависи!
  • 10 2200 нето дават

    50 1 Отговор
    Кой германец да кара? То и българите се дърпат! И 12 часа работа! Горбачов взе парата и разтури света! Кой днес работи 8-часа? Само държавните служители които са хора на по-големи хора!

    Коментиран от #15

  • 11 Ко да!

    29 0 Отговор
    С добро заплащане, ама спрете печатниците, че бълват и раздават само тоалетна хартия!

    Коментиран от #12

  • 12 Абе ,

    2 12 Отговор

    До коментар #11 от "Ко да!":

    Статията не е за Русия ..
  • 13 Миризлив пор

    26 1 Отговор
    Немеца за разлика от англичанина е на ясно, че икономиката се движи от транспорта, и че никой без пари не работи. В момента в който установят проблем, ще вдигнат часовата ставка и народа ще продължи да работи. Англичаните решиха че е като едно време - куп преселници от колониите съгласни за без пари да работят за белите господари, е оказа се че никой не иска да им работи ако не вдигнат заплатите и за това са в криза гордите колониалисти.
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 no name no face no number

    12 0 Отговор

    До коментар #10 от "2200 нето дават":

    С тия задръствания много често са повече от 12 часа
  • 16 Turbo

    8 0 Отговор
    Къде е теслю да им предложи Тесла Семи и проблема с шофьорите е решен.Ааааа да,то и тока е рекордно скъп хахахаха
  • 17 Затова ,

    2 1 Отговор

    До коментар #14 от "Жител":

    Кой ти каза че съм гражданин ? Живея във вилна зона ..
  • 18 Hoho Boho

    2 6 Отговор
    Споко, бре!
    Иде ерата на автономните автомобили и камиони.
  • 19 не може да бъде

    11 3 Отговор
    Както винаги Дойче зеле отразява обстоятелставата с шофоьрите в Германия спекулативно и тенденциозно,а също така се опитва да нагнетява някакви страхове и фобии.Доколкото знам има някакви проблеми в Германия ,но те не могат да бъдат сравнявани с това ,коео става в Англия напр.Но така или иначе ,ставащото и написаното в DW са индикатор за бъркотията в Германия и целия ЕС !И никакъв Путин не им е виновен,както изглежда не е необходима да прави нищо -на Запад самички ще се докарат да си приказват сами ,а Путин само ще гледа и ще се усмихва!

    Коментиран от #22

  • 20 Тираджия

    20 2 Отговор
    Заплатите на шофьорите в немските фирми са смешни. Изключение са тези които карат специализирани камиони или извънгабаритни товари. Останалите се движат около 2500-2600 евро бруто. След удръжки , данъци и прочие взимат чисто около 2000. И това при положение че караш основно в Германия. Който не е карал там той не знае за какъв ад става дума. Задръствания по цял ден , няма паркинги никъде по индустриалните зони , след 17:00 часа е невъзможно да си намериш място на паркинг по магистралите. Много шефове карат шофьорите да пътуват само през нощта, за да минават повече километри. Имаш право на един месец отпуск в годината. Аз работя в българска фирма. Взимам около 2400-2500 евро чисти пари. Карам 3 месеца и 25-30 дни съм у дома. Основно карам Испания, Италия, Франция (там няма такива ядове )много рядко Германия Холандия и Белгия. И 3500 да ми дават няма да се хвана да карам в фирма на тая избушена държава Германия. Много колеги които отидоха там , го направиха с идеята след 15години работа да разчитат на голяма немска пенсия. Обаче аз ако покарам там дори само 2-3 години, със сигурност ще умра , така че изобщо няма да стигна до пенсия

    Коментиран от #34

  • 21 Нямам Срам

    15 0 Отговор
    Въпросът е доста по обхватен .. не става дума за шофьори лекари адвокати а достойното оценяване на работния труд на всеки един човек Защото дори и най простата работа ако изчезне работна ръка и край с бизнеса пример миячи на чинии ...
  • 22 ...

    3 12 Отговор

    До коментар #19 от "не може да бъде":

    Стига с тоя Путин. С него лягате и с него ставате. Или червените кратуни сте така: или Путин или Русия трябва да се спомене днес пропагандно поне веднъж и да се напише, че Дойче веле за нищо не стават. Иначе няма точки за рублета...

    Коментиран от #23

  • 23 веселяк

    14 2 Отговор

    До коментар #22 от "...":

    Мдааа и на теб все ти е крив Путин!
  • 24 Българи, работещи или учещи вАнглия

    11 2 Отговор
    Пишат тези дни, че Българските медии Много преувеличава положението при тях! Меко казано много лъжат!! Празен щанд в някой магазин, заснет, и трагедия, на другата сутрин е зареден, те са свикнали да са Препълнени щандове те, с много асортимент!! Ака няма бензин на една бензиностанция, отиваш на друга и зареждаш!! Същото важи и за Германия, няма Трагедия, не лъжете толкова много Мисирки!!

    Коментиран от #28, #32

  • 25 Не разбирам

    16 0 Отговор
    Бабата нали внесе 1 милион емигранти? Що не работят? Или това беше задокеанска тактика за съсипване Европа
  • 26 НАТО ВЕЦ

    15 0 Отговор
    Е, нямате ли достатъчно брадати шофьори или те карат само пикапи Тойота, с картечница?
  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 Механик

    4 0 Отговор

    До коментар #24 от "Българи, работещи или учещи вАнглия":

    Да де, ама как дето се вика до оня ден тия "мисирки" не пишеха, че в 21-ви век в прехвалена Германия и още по-прехвалена Англия, рафтовете са празни и няма бензин?!
    Те, мисирките и тогава си бяха мисирки, но не пишеха такива неща, па сега ей на и се сетиха.
    Щом има дим, значи има и огън.
  • 29 Просто и ясно

    1 0 Отговор
    Не няма
  • 30 100

    2 1 Отговор

    До коментар #3 от "Димов":

    При соца тези неща си бяха ежедневие, а тук са инцидентни и вероятно ще са за кратко.
  • 31 Хайл

    2 1 Отговор
    Нали бяхте голяма работа???? А сега да правите като вятъра да ви абе майката тъпа немска
  • 32 Йо Несбьо

    2 0 Отговор

    До коментар #24 от "Българи, работещи или учещи вАнглия":

    Това не е трагедия за обикновените българи, защото сме свикнали с нямането. Дойче веле цитира мнения на британци и германци, които за първи път в живота се сблъскат с липсата на нещо и то в големи мащаби. Така че названието "мисирки" е неадекватна проява на немислещ индивид. Българите над 40 сме минали едно през комунизма, второ през празните магазини и хиперинфлация, трето през ниските заплати и труден живот, поради което празни рафтове в магазина не могат да ни уплашат. Британците обаче кога са виждали дефицит?! Кога някъде не е имало бензин?!

    Коментиран от #33

  • 33 Komapak

    0 0 Отговор

    До коментар #32 от "Йо Несбьо":

    След иранската криза седемдесете години пак е имало сериозен дефицит на бензин. Не им е за първи път. Е... По младите така или иначе не знаят какво е това, няма. Нашето време беше свързано с немотия. В сегашно време ако нямаш си или мързелив или голям некадърник.
  • 34 Един живеещ в Германия

    0 0 Отговор

    До коментар #20 от "Тираджия":

    На 2500,2600 бруто, чисто се взема около 1700,1800, зависи кой данъчен клас си