"Не сме искали да рушим, защото не сме вандали. Това беше опит да се провокира разбиране, че символите на един престъпен режим не бива да въздействат и днес", казва Асен Генов, който осъди България пред ЕСПЧ в Страсбург.
Г-н Генов, заедно с Цветелина Сърбинска осъдихте българската държава в Европейският съд по правата на човека в Страсбург. Поводът - присъдата на втора инстанция за боядисването на скулптурната композиция „Партизани” пред сградата на БСП в София през 2013 година и изписването върху нея на думите „КОЙ? БКП - ПОЗОР. КОЙ!”. Какви са мотивите на решението от Страсбург - формални или по същество?
Асен Генов: Решението на ЕСПЧ не е формално, а фундаментално. Отнася се до свободата на изразяване, съвестта и политическите убеждения на 750 милиона европейци. Надскача мащабите на Европейския Съюз. В мотивите на Съда в Страсбург се споменава престъпният, нехуманен и недемократичен характер на комунистическия режим и фактът, че въпросната композиция, която е символна за онзи период от историята ни, не се ползва с всеобща почит в обществото. Съдът подчертава и интензивния публичен дебат по отношение на комунистическото минало на България. Всъщност, нашата акция се проведе във вече в паметната за най-новата ни история 2013-та, когато десетки хиляди български граждани протестираха срещу правителството на социалистите, ДПС и националистите от Атака.
Когато тази акция се обвързва с вандализъм, трябва да се има предвид, че съдиите в Страсбург проучиха и констатираха, че декоративният елемент пред Централата на БСП не е увреден. И че наложената наказателна мярка срещу двама ни е ненужна в едно демократично общество. Решенията на Съда по правата на човека в Страсбург са санкция не само за България, а са „червена лампа“ за цяла континентална Европа, която е признала неговата юрисдикция. Тези решения защитават гражданите, които търсят справедливост и демократизация на обществата, от които са част.
Решението реабилитира ли по някакъв начин съдия Мирослава Тодорова, която на първа инстанция е отказала да ви осъди и е наказана за това?
Асен Генов: Всъщност, да. ЕСПЧ доста прецизно цитира първоинстанционното решение на съдия Тодорова, която постанови, че “деянието не представлява хулиганство”. Правото ни на свобода на изразяване е защитено, както от член 10 от Конвенцията по правата на човека, така и от член 39 от Конституцията на РБ от 1991 година. Това е записано в мотивите на съда в Страсбург, който прави препратка към решението на първата инстанция у нас. ЕСПЧ приема, че в контекста на събитията от 2013 г., на широкия дебат за комунистическото наследство и силните антиправителствени настроения тогава, деянието “не може да се квалифицира като хулиганство”, защото това би било “наказателна репресия с политическа цел”.
Решението съотносимо ли е към подобни действия спрямо паметника на Съветската армия в София, предвид настояването, че той (за разлика от безадресната скулптура „Партизани”) е в памет на загиналите съветски войници във войната с хитлерофашизма и че такива паметници има в много европейски държави?
Асен Генов: Много е важно да се има предвид, че т.нар. Паметник на Съветската армия-освободителка не е паметник, а представлява пропаганден инструмент. Видно е от архивите по изграждането му, че тогавашният Комитет за култура към ЦК на БКП го замисля не като войнишки паметник, който би бил защитен от Женевската конвенция, а като символ на величието на СССР и българо-съветската дружба. Той няма друга историческа или емоционална стойност, освен че по онова време е бил инструмент на комунистическата власт в България.
Освен това, Съветската армия не освобождава, а нахлува и окупира България, като води след себе си установяването на комунистическа диктатура у нас. В този смисъл е неподходящо сравнението, което често се прави с паметници в Западна Европа. Има държави, в които действително Червената, а по-късно Съветската армия е освободител или е съюзник, но у нас тя е окупатор.
Паметникът на Съветската армия трябва ли да бъде демонтиран или е достатъчно да бъде обект на несанкционирани граждански акции, които да променят идеологическия му контекст?
Асен Генов: Този паметник ще бъде обект на артистични политически акции дотогава, докато не бъде преместен там, където според мен е неговото място – в Музея на тоталитарното изкуство.
Виждате ли аналогия между желанието да се рушат паметници от съветския период у нас и такива от робовладелческия в САЩ?
Асен Генов: Гледам на тях като на два различни културно-политически феномена. Не съм сигурен, че съпоставката между конфедеративните паметници отвъд Океана, които редица щати премахват в момента, и артефактите от комунизма, които са пръснати из цяла България, би била коректна. От моя гледна точка, въпреки че някои личности, увековечени в американските конфедеративни паметници, са спорни - всички те, без изключение, са исторически лица с принос към съвременна Америка.
Според мен, акции като тези, които обсъждаме, в България по принцип не са израз на желание за разрушаване. През 2013-та заедно с моите съмишленици също не сме имали за цел да рушим, именно защото не сме вандали. Това беше опит за фокусиране на общественото внимание, за да се провокира разбиране, че символите и пропагандните инструменти на един престъпен режим не трябва да въздействат и днес. Уверен съм, че най-подходящото място за тях е извън публичната среда, в музеи и хранилища.
Как си обяснявате, че не само у нас, а и в цяла Европа, фашизмът беше осъден далеч по-лесно от комунизма, въпреки очевидните им прилики като тоталитарни режими?
Асен Генов: Следвоенният консенсус трябва да се преосмисли. Има сериозен емоционален момент, който обяснява лекотата, с която осъждаме нацизма и трудността да отхвърлим комунизма. Нацизмът се стреми към своя зловещ свят, в който жестокостта е насочена към другите. Техният човешки живот няма стойност. „Различните“ гинат с милиони в газовите камери. Обещанието на комунизма обаче е за светло и красиво бъдеще. Но и в него човешкият живот, индивидът, отделната личност остават без стойност и цена. Агресията на комунистическия режим е насочена към своите. Т.нар. душегубки – газови камери-камиони, първо са дело на НКВД. Друго “постижение” на комунизма е ГУЛАГ, където са пречупени милиони човешки съдби.
Така обещанието на комунизма за светлост се окървавява, но за да го осъдим и отхвърлим, трябва първо да го изучим и да разкажем историята му. Съпротивата срещу критичния прочит на комунизма се случва именно, защото през подмяната на миналото се контролира настоящето и предопределя бъдещето. В това виждам вродения порок на нашия преход - никога не скъсахме с комунизма и винаги се завръщаме към неговите пороци. Аз владея руски език и следя политическия дебат в Русия. Дори там сталинизмът не се подминава, а се дебатира както в изкуството, така и в политическите анализи. В някои отношения, струва ми се, изоставаме дори от Русия.
Вие бяхте жертва на обвинения, че стремежът към разобличаване на авторитарната власт от близкото минало отклонява вниманието от днешните ѝ проявления.
Асен Генов: Срещам такива несправедливи упреци понякога, защото авторитарната власт от близкото минало е наследена и се проявява и днес. Затова, според мен, в България липсва политическа воля за лустрация и декомунизация както на политическата, така и на публичната среда. Ще припомня само, че в Чехия имаше наказателни действия срещу художника Давид Черни, защото бе боядисал в розово съветски танк на постамент. Но след като той беше изчистен от боята, група чешки депутати облякоха работни гащеризони и го оцветиха отново. Така те се солидаризираха с твореца Черни.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Сатана
Коментиран от #50
19:02 03.12.2021
2 6969
Коментиран от #13
19:03 03.12.2021
3 БКП КПСС
Коментиран от #10, #11, #14
19:03 03.12.2021
4 Карл Маркс
19:04 03.12.2021
5 ТаУмВзе
19:04 03.12.2021
6 ХАХАХАХ
19:04 03.12.2021
7 еспч
19:04 03.12.2021
8 00014
Коментиран от #34, #39
19:04 03.12.2021
9 нннн
19:05 03.12.2021
10 Отряд ",, Чавдар,,"
До коментар #3 от "БКП КПСС":
Продадохте държава на цереуто седесарите след 1990г затпва е мизерията в РБ! Точно щото руснаците нямат влиянив в РБ затова и българите мизеруват вече 30 години.Коментиран от #45, #74
19:06 03.12.2021
11 СДС
До коментар #3 от "БКП КПСС":
Нали ви избрахме драгалевския ман...л, що не лустрира комунистите? От нямане време да краде това което са създали комунистите ли?19:06 03.12.2021
12 Госあ
19:06 03.12.2021
13 ДС доносник
До коментар #2 от "6969":
По време на окупацията ни от СССР, 45 години 1/2 търтеи само се водиха на работа, не работиха, а играеха карти - те също нямат 1 ден трудов стаж.Коментиран от #37
19:06 03.12.2021
14 гадно
До коментар #3 от "БКП КПСС":
Проблема е, че на големите началници изобщо не им пука за народа важното е управляващите у нас да им играят по свирката, а те си затварят очите.19:06 03.12.2021
15 Комуниста
19:07 03.12.2021
16 Хахаха..
19:08 03.12.2021
17 Патето Яки
19:09 03.12.2021
18 Патето Яки
19:10 03.12.2021
19 Професора
Коментиран от #21
19:12 03.12.2021
20 no name no face no numberИ
19:16 03.12.2021
21 Чукча писател
До коментар #19 от "Професора":
Хубаво би било, социализма да те научи да пишеш грамотно, преди да те направи Професор ... по заслуги към партията и СССР.19:17 03.12.2021
22 Ххххх
19:17 03.12.2021
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Абсурдистан
Коментиран от #27, #31, #33
19:18 03.12.2021
25 Чапаев
19:30 03.12.2021
26 099
19:30 03.12.2021
27 Госあ
До коментар #24 от "Абсурдистан":
Винаги съм го твърдял ! Това са двете най градивни социални системи водещи до научнотехнически подем, морал и култура и социално благоденствие. Лошото е че заради колосалния сблъсък между тях, простолюдието избуя и капитализма плъзна като тумор на планетата. Нищо, болнавия спящ тигър стъпи на краката си.19:32 03.12.2021
28 КОНТРАТА
19:33 03.12.2021
29 Екзарх Йосиф 59
19:36 03.12.2021
30 Румен
19:37 03.12.2021
31 Браво!
До коментар #24 от "Абсурдистан":
много точен коментар.19:39 03.12.2021
32 И на мен
Коментиран от #41
19:43 03.12.2021
33 Бесен Язовец
До коментар #24 от "Абсурдистан":
Капиталистическия режим е най античовешки и е на = с фашизма капиталистите от САЩ и Германия спонсорират Хитлер да нападне СССР от страх, че идеите на Маркс за равенство завладяват все повече народи по планетата.19:43 03.12.2021
34 Ванчо
До коментар #8 от "00014":
Ами продажници са, не се ли вижда...19:48 03.12.2021
35 Алеее Кришна
19:50 03.12.2021
36 Павел Пенев
19:50 03.12.2021
37 1234
До коментар #13 от "ДС доносник":
Явно не си живял при социализма. Тогава всеки работеше. Имаш ли представа, че милицията влизаше по заведенията и правеше проверки на паспортите, дали имаш печат за месторабота. Търтеи не и трябваха на Социалистическата държава. То и за това и имаше. Имаше толкова, че 32 години крадене не можаха да го откраднат. Днес не работят такива като теб.Коментиран от #40
19:57 03.12.2021
38 асанговнев
Омръзна ми да ме питат какво е било НРБ за мен. Сега ще ви напиша какво е било НРБ за 99% от народа. Останалият 1% бяха в Белене!
За обикновения човек Народната република не бе долар за 96 ст. Не бе и мощна индустрия.
Не бе и ДС.
За обикновените хора 99% НРБ беше нещо уникално.
Когато ходехме по улиците на който и да е град или село, не само няма кой да те нападне, ами и да те напсува! Решетки по прозорците? Стига, бе – това да не е затвор. Железни врати по входовете? Та ние не сме били диваци! Нито наркомани, нито просяци, нито крадци.
НРБ – това е, когато познаваш всички в блока, дори когато е на 16 етажа. Може да влезеш при всеки и да си поискаш захар, сол или каквото и да е.
НРБ – това е, когато възрастен се качва в градския транспорт и младите като по команда ставаха да отстъпят място. Така ни учеха.
НРБ – тогавашните гастрономи работеха като днешните магазини. Вървиш и буташ количката, но нямаше никаква охрана. Бележката за сирене лелката я пишеше с молив отгоре на хартията. Нямаше камери за наблюдение. На никого не му минаваше през главата да краде.
НРБ – най-доброто образование, и то без пари.
НРБ – времето, когато малцинствата ги ограмотяваха и те работеха по строежи и комунални предприятия. Всички!
НРБ – време, в което улиците бяха излизани до блясък и кметството не плащаше милиони на някакви олигарси.
НРБ – време, в което българският милиционер не мъкне заг
Коментиран от #43, #49, #59
20:00 03.12.2021
39 не бе .
До коментар #8 от "00014":
Клон са на ТАСС ... А тука е пълно с ошанки ...20:02 03.12.2021
40 За протокола
До коментар #37 от "1234":
При робовладелците също всички са работили...Това не е критерии.
Коментиран от #72
20:05 03.12.2021
41 Членин
До коментар #32 от "И на мен":
Ми , действай таваришч , що чекаш ... Ше земеш неколко хиляди рубли ..Коментиран от #64
20:06 03.12.2021
42 наблюдател
защо ни заливат с чужда пропаганда от сутрин до вечер?
в съседния пасквил - квич, колко било черно да си черен в германия! от зелето.
тук - колко било черно защо не сме се били били разкаяли! пак от зелето.
друм, бе!
друм!
марш от тук!
20:07 03.12.2021
43 Професора
До коментар #38 от "асанговнев":
По време на социализма в общите части на входа беше по топло от колкото сега в повечето жилища. Къде са ви радиаторире от общите части българиии...кого залъгвате с тоя стиропор залепен отвън?20:07 03.12.2021
44 Отечествен Фронт
20:09 03.12.2021
45 РАЗДРЪНКАН
До коментар #10 от "Отряд ",, Чавдар,,"":
КАТО АВТОБУС „ЧАВДАР”💩20:11 03.12.2021
46 един от многото
20:20 03.12.2021
47 Димов
20:20 03.12.2021
48 гост
20:20 03.12.2021
49 За протокола
До коментар #38 от "асанговнев":
Всичко беше така, но имаше и доста лоши неща, защото животът не се състои само в работа и сигурност. Но въпросите, които искам да задам са други:- Защо не надградихме хубавите неща с малко демокрация и свобода, а трябваше всичко да се разруши?
- Защо управляващата партия, която имаше пълната власт и пълният контрол, разреши и дори улесни разрушаването и разграбването на България?
- Защо все още никой не е потърсил никаква отговорност за тази огромна катастрофа с България?
- Защо и днес никой не говори за тези неща?
21:02 03.12.2021
50 Sieg
До коментар #1 от "Сатана":
Алооооу "демократите" я по спокойно. Я кажете коя страна е най - демократичната и къде слушат народа? А истински комунизъм в България не е имало! Така, че избършете сълзите и стига празни приказки. Див капитализъм е имало. Вижте къде е имало комунизъм и сравнете с този уж в БГ и ще видите разлика от тук до небето.Коментиран от #56, #69
21:10 03.12.2021
51 МалкоЛогика
21:21 03.12.2021
52 А питам
.............
А може ли да рушим символите на османския режим-джамиите, на един хиляди пъти по-престъпен режим, които не трябва да действа и днес???
В Страсбург ще ни защитят ли, а??
21:57 03.12.2021
53 Асен Гранта
- Асене, заслужих си грантчето! - Започнал да се хвали сина на видния партиец, възпитаник в Москва, понастоящем пръв русофоб и евроатлантик.
- Какво направи бе, Иво? - С интерес попитал професионалния протестър и блогър Асен.
- И,са,х се насред Червения площад, да видят гадните руснаци! - заразказал подвига си Инджев.
- Брей! - Ахнал Генов - и какво стана като те хванаха руснаците, какво ти направиха?
- Нищо, Асенчо... не ме хванаха!
- Е, как, това е центъра на Москва, сърцето на империята на злото. Как не те хванаха?!
- Лесно! Са,х тихо, без да си свалям гащите!
22:21 03.12.2021
54 Заради такива
23:13 03.12.2021
55 RR 2021
07:29 04.12.2021
56 Неразбрал
До коментар #50 от "Sieg":
Кажи къде е имало комунизъм за да сравняваме.Сещам се единствено за военния комунизъм, но с него не искаш да се сравняваме.
07:58 04.12.2021
57 НАП
08:12 04.12.2021
58 ха ха ха
България - това сме НИЕ, не вие!
България с Русия завинаги!
08:23 04.12.2021
59 асанговнев продължение
До коментар #38 от "асанговнев":
НРБ – време, в което българският милиционер не мъкне загубилото се дете в милицията, а го изпраща до вкъщи и го предава на родителите му и после отдава чест! И не заради някаква изгода! Към милиционера имаше уважение!НРБ – време, в което големите можеха да се доближат до дете и да го попитат има ли нужда от помощ! Днес такъв ще го обвинят в какво ли не!
НРБ – време, в което всеки оставяше ключа под черджето на вратата. Никой не крадеше.
НРБ – от работата ти даваха на смешни цени жилище! Ипотека никой не знаеше какво означава! Банкерите не бяха толкова алчни, а властта им чупеше ръцете от китките!
НРБ – време, в което по телевизията не показваха камари трупове и силиконови гърли. Предаванията бяха познавателни и образователни.
НРБ – времена, в които, ако не отидеш в магазина една година, цените после бяха същите!
НРБ – времена, в които стругар или шофьор бе също престижна професия.
НРБ – времена, в които охранител в училище бе извращение! Най-страшна бе леля Пена с парцала за миене.
Не знам как да обясня по добре какво е НРБ за 99% от хората.
Автор: Всички, които са живели в НРБ
Коментиран от #75
08:45 04.12.2021
60 асанговнев Имаше НРБ
НАРОДНА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ 🇧🇬
Държава с 9 000 000 жители...
Армия...
Граници...
Над 3 000 Завода и Предприятия...
Реки...
Пълни язовири...
Напоителни системи...
Земеделие...
Овощни и зеленчукови градини...
Стада...
Свинекомплекси...
Птицекомплекси...
Овцеферми...
Деца...
Детски градини....
Училища...
Образование...
Болници...
Санаториуми...
Здравеопазване...
Море...
Планини....
Гори...
Минерални извори...
Почивни станции...
Месо...
Сирене...
Мляко...
Кисело мляко...
Здравословно хранене...
Е, банани нямаше!!!
И боклуци нямаше!!!
08:50 04.12.2021
61 Шаран БГ
Прощавайте, но не проумяхте ли, че РЕФЕРЕНДУМ /в смисълът на тази дума/ вече никога не може да има в демократична / управлявана от демоса/ Република / ЗА хората/ България, иницииран от кого да е.,когато и да е, където и да е !?!?
Прочетете допълненията към Законът за Референдумите и разсъждавайте !!
Всяка една власт е двулична и лицемерна, за да може да управлява и експлоатира честния, почтения, работлив плебей. Тя винаги работи в синхрон и със съответната религия !
И е готова да величае всекиго и всичко, което и е изгодно, според политическите нагласи.
Нима Александър Йорданов не сложи името на чичо си , поручик Йоирданов, убиецът на децата от Ястребино , на паметна плоча пред НДК, като "жертва на комунизма". Да бе, дошлите на власт комунисти ще му четат вестник "Работническо дело" / онова с черните букви - помни ли го някой?/. Ще го разстрелят , като УБИЕЦ !!!
И нищожеството Фердинанд избива мъжкото население на страната в поредица от войни по фронтовете и прави паметници на загиналите за "Царя е Отечеството" !
Паметникът за това е паметник, за да има памет за хора и станали събития.
Като ще се махат едни , защо се оставят други. Това е човекът ! Въпреки едната от Божииште заповеди / "Не си прави кумир........."/
08:51 04.12.2021
62 ЗАТВОР ЗА ФАТМИ
ДА СИ ВЪРНЕМ БЪЛГАРИЯ!
ДОЛУ Ч€РВ€НАТА $ВО ЛОЧ Г€РБ$П и ДП$!
09:48 04.12.2021
63 Нане
09:49 04.12.2021
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Комунизма е алторитъм и поведение
14:51 04.12.2021
66 уникално
16:41 04.12.2021
67 Джон Смит
20:53 04.12.2021
68 Абе,
17:16 05.12.2021
69 някой
До коментар #50 от "Sieg":
Що говориш глупости. Имаш ли си на идея , тия комунета какво са направили ? Разсипали са една тъкмо започваща да се развива държава ! И то тъкмо в нейния зародиш . Съсипана промишленост , индустрия , селско стопанство , абсолютно всичко . Само ти давам за пример Северна Корея и няма какво друго да коментирам. А и не знам , наистина кога България окончателно ще скъса с комунистите .22:12 05.12.2021
70 безпартиен
23:01 05.12.2021
71 фен
13:11 06.12.2021
72 геноцид
До коментар #40 от "За протокола":
Прав си , днешното време е точно такова !14:53 06.12.2021
73 tbs
Имаше едно ВРЕМЕ...
НАРОДНА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ 🇧🇬
Държава с 9 000 000 жители...
Армия...
Граници...
Над 3 000 Завода и Предприятия...
Реки...
Пълни язовири...
Напоителни системи...
Земеделие...
Овощни и зеленчукови градини...
Стада...
Свинекомплекси...
Птицекомплекси...
Овцеферми...
Деца...
Детски градини....
Училища...
Образование...
Болници...
Санаториуми...
Здравеопазване...
Море...
Планини....
Гори...
Минерални извори...
Почивни станции...
Месо...
Сирене...
Мляко...
Кисело мляко...
Здравословно хранене...
Е, банани нямаше!!!
И боклуци нямаше!!!
09:04 13.01.2022
74 Айде бе
До коментар #10 от "Отряд ",, Чавдар,,"":
Щото пък руснаците добруват, та няма накъде! Що не се гръмнете? Преди обяснението им беше, че хранели целия соц.лагер ( лъжа естествено- изцедиха го и се овъртяха в борчове). Сега какво им пречи да цъфнат? Та рускините ще се изтрепят за бракове с чужденци, даже в Турция са се пласирали 60000.19:19 22.01.2022
75 Айде бе
До коментар #59 от "асанговнев продължение":
Хайде да не говориш от мое име и от на моето семейство! Соцът- време в което ЖСК на активните борци идва, харесали имота ви, прави отчуждаване, наричат ви фашисти и казват, да приемате каквото ви се дава, иначе ще ви пратят в Гара Искър! Същите, след първоначалното раздаване, на което сте се съгласили, довеждат нови членове и пренареждат обезщетенията, като вземат от моето семейство два големи апартамента( определени по право) и ни набутват в два малки с едностранно изложение. После решават, че за "фашистите" няма да има гаражи- даже уточняват, че те са се борИли за тая работа. Нищо, че ми отнемат бащината къща с два гаража. Като се построи блокът, вечер засичам жената на един от "активните" да ми слухти пред вратата- дали не слушаме"Свободна Европа" и дали не обичаме достатъчно властта им. Това е моят разказ за соца! Или как не ме приемат в Английската с бал 44.00, а записват дечица на "активни" с бал 31.00. . После те, естествено, ми стават началници.Или как търся Хумана за бебето си, което слабее....и няма, и няма никъде и с някакви супер-връзки ми намират една кутия от дом "Майка и дете" и ощетяваме някое детенце . Господ да накаже мерзавците, които лъжат и разкрасяват онова подло и грозно време!
19:50 22.01.2022
76 DW. Никой не ви вярва за нищо!!!
06:46 31.01.2022