10 Юни, 2022 09:30 2 485 12

Деян Денев пред ФАКТИ: Едва 31% от новите лекарства и терапии в ЕС стигат до България

  • деян-
  • денев-
  • лекарства-
  • ес-
  • българия

Ако се намали ДДС на медикаментите, ефектът отива веднага при пациентите, казва директорът на Асоциацията на научноизследователските фармацевтични производители (ARPharM)

Деян Денев пред ФАКТИ: Едва 31% от новите лекарства и терапии в ЕС стигат до България - 1
Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Колко бърз и качествен е достъпът на българските пациенти до съвременни лекарствени продукти? Изоставаме ли спрямо страните от ЕС, как се справяме с фалшивите лекарства и т.н. По тези въпроси се обърнахме към Деян Денев, директор на Асоциацията на научноизследователските фармацевтични производители (ARPharM). Ето какво сподели той пред ФАКТИ.

- Г-н Денев, как се позиционира България в европейския мащаб, когато говорим за въвеждането на иновативни и нови медикаменти, които излизат на пазара?
- Ние се сравняваме с Европа. През последните 20-ина години иновативните лекарствени продукти, новите фармацевтични технологии се разрешават за употреба на централно ниво – на ниво Европейска медицинска агенция (ЕМА). Говорим за лекарствени продукти, които са минали клинични изследвания и са доказали своята ефикасност, безопасност и дават по-добри начини на лечение. След като бъдат разрешени от ЕМА, вече кои от тях ще бъдат въведени в системата за разплащане с публични средства във всяка една държава, си зависи от самата държава. В България, за да влезе един нов продукт в позитивния списък и да бъде заплащан от Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) или от Министерството на здравеопазването, се реализира процес по регистрация на цена, която не може да е по-висока от най-ниската от 10 европейски държави. След това се реализира процес на оценка на здравните технологии, в рамките на който се цели да се вземе информирано решение дали новата технология трябва да се заплаща от нашата система, или не. Данните показват, че за периода 2017-2020 година ЕМА е разрешила 160 нови терапии, а у нас са въведени 49 от тях – 31%. Това значи, че българските пациенти имат достъп до 31% от новите лекарствени технологии, разрешени от ЕМА.

- Каква е причината, за да е така? Какъв ущърб е това за нас…
- Ако направим една справка с останалите държави в ЕС, можем да сравним с Франция и Германия, то в България пациентите имат значително по-малък достъп до новите лекарствени терапии. Това означава, че пациент, който страда от дадено онкологично заболяване, мине през своята първа и втора линия на терапия, а третата линия на терапия е подходящо иновативно лечение на генетичната мутация на тумора, то възможността пациентът да стигне до новата терапия у нас е много малък. Пациентът трябва да търси решение в чужбина.

- Както и често се случва…
- Вижте, че се случва – да, това е така, но това не означава, че пациентът не е добре обгрижен в България. Просто казвам, че конкретни български пациенти, които са специфични, нямат бърз достъп до иновативните лечения. Просто при тях се стига до ситуация, при която иновативното лечение не е налично в България.

- Продължава ли България да е на едно от последните места в Европа и по публични разходи, отделяни за лекарства на човек?
- Тук трябва да погледнем на въпроса от гледна точка на публичните разходи за здравеопазване изобщо. Публичните разходи за здраве в България, въпреки нарастването през последните 2 години заради пандемията, са все още на значително ниско ниво. Ние сме горе-долу, ако разделим държавите в ЕС на 4, в последната четвъртина. По отношение на публичните плащания за лекарства се наблюдават две тенденции. Публичните разходите се увеличават рязко заради пандемията от ковид, но въпросът е как се разходват. Как се правят инвестиции в здравеопазването в България? Има нарастване през последните години на парите, но не е сигурно, че тези инвестиции се използват по начин, който да донесе най-голяма полза на пациента. Именно затова е необходимо провеждането на определени здравни политики, свързани с фактора качество на услугата. Давам пример. Да се направи статистика кои лечебни заведения се справят най-добре по отношение на резултатите, които постигат в полза на пациента. Това минава през данни, през електронно здравеопазване. А това е нещо, което у нас е в първоначален етап на въвеждане. Но да се върна на въпроса. Ако публичните плащания за лекарства преди години са били 30%, сега са 23% с включено ДДС. А в България ДДС е с една от най-високите ставки, когато говорим за лекарства. Ако сравним нещата с останалите държави от ЕС, там публичните разходи за лекарства са средно около 300 евро на човек на година. А у нас, в България, дори и ако се сравним със страни от Източна Европа като Чехия, Словения, Унгария и т.н., изоставаме 3 пъти, те сме на нива от около 100 евро. Разбира се, това зависи и от икономическите възможности на държавата. Но е факт и друго, че инвестирането на допълнителни средства в лекарствена помощ значително могат да подобрят лечението на отделни заболявания. И ще дам следния пример. CAR-T терапията за лечение на злокачествени заболявания на кръвта, а напоследък и на солидни тумори, бележи сериозни успехи в Западна Европа и някои държави от Източна, например Чехия. Но тя все още не е достъпна в България. Терапията няма как да се закупи от болница и да се приложи. При нея става въпрос за индивидуален подход при всеки пациент. При тази терапия имунни клетки на пациента се обучават така, че да се справят с конкретното злокачествено заболяване. Успеваемостта е изключително висока, разбирайте 96%, но терапията още я няма в България.

- Как действа общоевропейската система срещу фалшивите лекарства у нас?
- Всички производители на лекарства в Европа са длъжни да поставят уникален код на всяка конкретна опаковка. И този код да бъде въведен в една европейска база данни. При отпускане на лекарство на пациент всяка аптека трябва да сканира този код и системата определя дали опаковката е автентична. Дали не е била отпусната преди 6 месеца на пациент в друга държава и т.н. Всяка опаковка има и защита против разрушаване. Не може да бъде отворена и затворена. Така се гарантира, че пациентът получава това, което производителят е сложил в опаковката. Също така се гарантира, че няма фалшиво предоставяне.

- Една от най-разпространените лоши практики е „излизането“ на лекарството от болница, което след това стига до дистрибутор?
- Ако болницата е сканирала опаковката, ако е отбелязано в системата, че тази опаковка е отпусната на пациент, системата я засича, ако се появи втори път. За да се случи това, трябва европейското и българското законодателство да бъде приложено напълно. Но това не е така. В България около 45% от отпусканите опаковки минават през верификация в системата. Останалите се отпускат без това да бъде отчетено от системата. Това създава възможности за злоупотреби.

- Страната ни продължава ли да изостава още повече в публичните разходи за лекарства, като се отчете и тежестта на ДДС – като това са близо 17% от разходите на Националната здравноосигурителна и домакинствата за лекарства. В Румъния и Естония тежестта на ДДС в разходите за лекарства е 8,26%, в Полша – 7,41%, в Литва и Унгария – едва 4,76%... Какъв ефект би имало намаление на ставката?
- В ЕС само три държави прилагат пълна ставка на ДДС върху лекарства. Това са Германия, Дания и България. При всички останали държави имаме нулева или диференцирана ставка на ДДС, както сте проверили. Защо? Защото лекарствените продукти са стоки с регулирана цена. Всеки елемент – цена на производител, надценка на търговец на едро, надценка на търговец на дребно, са регулирани. Ако ДДС бъде намалено, няма как нито един от играчите по веригата да усвоят това ДДС и повишат своят част от цената. Намаляването на ДДС на лекарствата директно носи полза на пациента. Правя сравнение с хляба и стоки, чиито цени не са регулирани. У нас това, което се случва, е, че при намаляване на ДДС търговците по веригата го използват в тяхна полза. Така работи пазарната икономика. Когато имаме обаче регламентирани цени, това не може да стане. Ако приемем, че ще имаме намаление на ДДС върху лекарствата с 10%, цената за крайния потребител ще падне с 6-7%. По отношение на НЗОК, ако бюджетът на каса е 1,454 млрд. лева, то ДДС е в размер на около 250 млн. лева. Това ДДС лишава пациентите от този финансов ресурс, а с него може да се плати още лечение. Също така това връщане на ДДС представлява и някакъв тип национализация, защото става въпрос за нашите и вашите здравни вноски, които би следвало да се разходват за здраве. Всички останали плащания на НЗОК за медицински услуги към лечебни заведения са освободени от ДДС. Ако бюджетът за болници е 2,7 млрд. лева, в тях няма ДДС.

- Търговията с ваксини ли е най-процъфтяващият фармацевтичен бизнес в последните години. Визирам и ковид пандемията?
- По отношение на официалния имунизационен календар публичните разходи всяка година са около 40-50 млн. лева. Тази инвестиция обаче се връща като здравни ползи в пъти. Инвестицията е една от най-добрите в здравеопазването. Имаме относително ниска стойност на ваксинацията, но ползите от предотвратени заболявания са в пъти повече. Вторият сегмент са т.н. препоръчителни ваксинации, а ресурсът за тях е около 6 млн. лева. При тях става въпрос за папилома вирус, рак на маточната шийка, ротавирус, ежегодните ваксинации за грип за хора над 65 години. Тук се вижда лоша статистика, че заради ковид намаляват и нивата на тези ваксини. Ако на това не се обърне внимание, то след време ни очакват вълни на болести, които отдавна сме отписали като сериозна опасност. Иначе за ваксините за ковид се видя, че науката може бързо да намери решение, което да предпазва от тежко протичане на заболяването и смърт, но трудно убеждава хората в ползите от това решение, особено в държави като България, в които фалшивите авторитети и алтернативните факти лесно взимат връх.


Поставете оценка:
Оценка 3 от 4 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Нищо

    8 0 Отговор
    нали сме в ЕС !
  • 2 Тук

    9 0 Отговор
    / с малки изключения/ ни лекуват все още като през 90-те. И достъпът на обикновените хора до добрата медицина и здравеопазване е нищожен.
  • 3 Това е така защото местната мафия

    2 8 Отговор
    овладя фармацевтичните предприятия у нас ! Долу руските агенти и наркорусозависимите !
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 домино

    4 0 Отговор
    това означава зависимостта от ес
  • 6 Лост

    3 0 Отговор
    Вече не може ли да се пише, че не щем ваксини срещу 🦇. И защо триете.
  • 7 нищо

    6 0 Отговор
    Но пък 70% от младите лекари, изучени от данъкоплатеца, отиват в Германия и др.
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 ТуетинКарантино

    1 0 Отговор
    най-добре ич да не стигат, тук направо ни падат от небето след самолетите
  • 10 Малката буба

    1 0 Отговор
    Славчо - меката буба ще стане шеф но кномпи
  • 11 Илчо

    0 0 Отговор
    Много добре.
  • 12 пиша от опит

    3 0 Отговор
    Ако се разболее човек в нашата държава, трябва да знае, че го чакат безброй препъни камъчета.
    Трудно, скъпо, неадекватно и изнервящо е
    пътуването към болниците и медицинските услуги. Така е структурирана системата, че нищо, ама нищичко, не облекчава и не улеснява болния човек. Тръгнеш ли, тръгваш по трънлив път. На всяка крачка ти искат много пари, на всяка стъпка се сблъскваш с високомерни лекари и гневни сестри. Накрая си по-болен, отколкото в началото.