Някои хора мечтаят за просто обяснение на днешния свят. На тях им разиграват един националистически театър - знамето, Левски, 2-3 цитата от Вазов - и ги нахъсват, че някой силно мрази българите, казва Александър Кьосев.
Дали фалшивите новини са някакъв нов културен феномен, както често се твърди?
Александър Кьосев: Заблуда с информация винаги е имало, това е старо, колкото човечеството. Въпросът е защо фалшивите новини са толкова важни днес. Като културолог и културен историк аз най-напред анализирам условията, които ги правят възможни. Сърцевината на проблема е в съотношението между информация и знание и в отношението към авторитетите. Ще започна с това, че никога досега светът не е бил така претрупван с информация...
С информация или с псевдоинформация?
Александър Кьосев: И едното, и другото. Всичко, което от кибернетична гледна точка се определя като "информация". При това тази информация никога преди не е била в такъв хаотичен вид. Нека видим как е било навремето. Онзи, който може да чете букварите, се добира до една информация. Онзи, който стига до по-сложни учебници - до друго ниво. После има енциклопедии, после специализирани трудове...
Да не забравяме и Библията.
Александър Кьосев: Да, разбира се, свещените книги, които винаги са определяли свода на знанието. Тоест, очевидно винаги е имало структурираност на информацията и на хората и каналите, които я предоставят. Това нещо в момента го няма и в интернет могат да се прочетат едно до друго Британската енциклопедия, светски клюки от социалните мрежи, плюс цялото предлагане на електронните библиотеки със специализирана литература. Всичко това е в един кюп, там я няма скритата йерархия на едно предишно знание.
Някой ще каже, че това е демократично.
Александър Кьосев: Да, то Е демократично, без съмнение. Просто ние живеем в епохата на развод между Просвещение и демокрация. Когато възниква, модерната идея за демокрация предполага просветени граждани. Сега това не е очевидно. Сега демокрацията се е развела от императива, че човек трябва да се развива интелектуално. Но да се върна към хаотичната лавина от информация. Всъщност това са множество застъпващи се лавини, идващи отвсякъде: от традиционни медии, от електронни медии, от социални мрежи, от устна комуникация. Та в резултат от тези лавини се загубва разликата между информация и знание.
А тя каква е?
Александър Кьосев: Тази разлика е много проста. Информацията е знание в насипен вид, то е там някъде в склада. А знанието е тази информация, която е въведена активно в душата на индивида, в неговия ум и разсъждаващ интелект. Тоест, знанието е интериоризирана информация, докато информацията просто стои там някъде - и когато ти трябва, ти отиваш и проверяваш. Казвам на моя син: "Сега пътуваме от Пловдив за Бургас. Кажи ми кои са градовете между Пловдив и Бургас." А той ми отговаря: "Винаги мога да проверя в интернет." И с това се свършва. Изчезнало е преживяването на информацията, превръщането ѝ в лична материя, знание.
Освен претрупаността с информация, Вие споменахте и днешното отношение към авторитетите...
Александър Кьосев: Да, това е популизмът, който най-общо казано може да бъде определен като недоверие към елитите и романтическо идеализиране на народа. В случая става дума за недоверие към онези елити, които са притежавали монопол върху знанието. Да, този монопол не е бил демократичен и сегашната дигитална революция го взривява.
А добре ли е изобщо да има елити на познанието?
Александър Кьосев: Това е въпрос, по който винаги ще има спорове. Ще дам пример от областта на популярната музика. Тя тръгва от гаражи и мазета, където някакви момчета правят съвременния рок. Те имат невероятен талант, тези "Битълс", "Ролинг Стоунс", "Дъ Ху“ и пр. и произвеждат нова музика, която скандализира техните бащи и майки, предизвиква истинска революция. След това обаче в рамките на популярната музика се пораждат елити. Тоест, пораждат се свръх-музиканти като хората от "Крийм", от "Лед Цепелин", от прогресивния рок и пр., които създават една изключително софистицирана популярна музика. Срещу тях обаче изведнъж излиза революцията на пънка, която казва: Долу елитите, обратно към корените, ние си искаме младежката, първична и разбираема, наша музика! С две думи: проблемът между елити и не-елити никога няма да бъде решен.
А какво отношение има напрежението между елити и не-елити към фалшивите новини?
Александър Кьосев: Елитите в момента нямат авторитет. Тези хора, които са отговаряли за знанието, за неговата верификация и разпространение (например чрез учебниците), те и днес продължават да го правят, но рязко е спаднало доверието в тях. За това има много причини, не мога да ги анализирам тук. Но когато по телевизията се появи експерт, който ти казва нещо за Ковид-вируса, ти много често ще предпочетеш да слушаш своята съседка Пенка. Тя ще ти каже нещо устно и ти повече ще вярваш на нея, отколкото на експерта.
Класическото "всеки сам си преценя".
Александър Кьосев: Да, оттам следва класическото "всеки сам си преценя", което може да бъде наречено "демократически разпад на Просвещението". Към това се добавя последният фактор: капсулирането на балоните и на информационните общности, където вътре се култивира доверие и ти вярваш на своя "балон", а не вярваш на никой друг. Да обобщя. Тези четири фактора - изобилието на информация, разликата между знание и информация, недоверието към интелектуалните елити и капсулирането на балоните, са условията хората да вярват на всякакви безумия.
А как е правилно да реагират хората, когато в тяхната ехокамера се появят 10 000 съобщения, че Кирил Петков е хванал Лена Бориславова за ръка в МС?
Александър Кьосев: С такива глупости аз няма как да се справя и не мога да дам отговор на този въпрос. Ще кажа само: Бъдете умни, бъдете интелигентни, бъдете критични и внимавайте. Ако се върнем крачка назад: "всеки сам си преценя" е нож с две остриета. От една страна то е признак за демократизация на знанието, което е нещо много хубаво. Демократизацията е нещо хубаво, но може да има лоши ефекти.
Например?
Александър Кьосев: Например разпространяването на лесни, кохерентни обяснения, казано другояче: на конспиративни теории. Какво е характерно за тях? Те създават една изключително ясна, обясняваща, разбираема, успокояваща и лекуваща от травми картина на света. Тя има още едно много важно качество: тя е ТВОЯТА картина, ти проявяваш своя интелектуален суверенитет чрез нея. И хората могат да повярват във всичко, стига то да им дава чувството за суверенитет.
Да вземем една от тези теории. Костадин Костадинов развиваше тезата, че има някакъв международен заговор срещу българския генетичен материал. С това той мобилизира патриотични чувства у хората. Но защо хората му вярват?
Александър Кьосев: Г-н Андреев, аз се опитвам да Ви опиша рамките на процеса, а Вие ме занимавате с ****** (използваното тук съществително е заличено от редакцията в съзвучие с нормите на българското наказателно право - б. ред.). Хората вярват на такива неща, защото мразят някого, а техният балон има стабилни мнения по въпросите. В един спор в социалните мрежи аз изложих своите аргументи пред една жена, на което тя ми отговори: "Каквото и да кажете, аз знам кой сте и няма да ме убедите!".
А тези патриотично настроени хора как могат да започнат да чуват Вашите аргументи?
Александър Кьосев: Нека първо да видим кои са тези патриотични "генетични българи", които смятат, че са в генна опасност. Ето го социалният им профил: живеещи в малки градове или в села, обикновено възрастни, обикновено слабо образовани и обикновено не пътували никъде в течение на много време. Тоест, това са едни изолирани, уплашени хора, които са сред губещите от глобализацията и са ужасени от това, че светът е в хиляди пъти по-голям и по-сложен, отколкото те са можели да си представят. Те мечтаят за просто обяснение. На тези хора им се разиграва един националистически театър. От патриотизма просто се извличат 5-6 символа - националното знаме, Ботев, Левски, 2-3 цитата от Вазов - и с това се свършва. Чрез тези символи фалшивите патриоти нахъсват хората, че някой много ги мрази, че българите са вечни жертви и губещи в глобалното състезание. Тоест, техният страх и тяхната изолационистка травма получават език, който им е познат и техен - той се състои от ограничен кръг символи, научени във втори клас.
Добре, но ако човек се чувства патриот (каквото и да значи това) къде другаде да избяга?
Александър Кьосев: Лично аз съм привърженик и смятам да участвам в една гражданска инициатива по този въпрос: за граждански патриотизъм. Чрез нея искаме да измием родолюбието от кича и да го върнем на истинските му, мълчаливи собственици - обикновените хора. Защото кои са патриотите? Казано на езика на Симеон Радев, това са "строителите на България" - тези, които работят, които си плащат данъците, които показват своята любов към родината практически. Не с кухи символи, не с театри, не с патос и кич, а с нещо, от което наистина има практическа полза. И то се вижда кои са тези хора. Те са в страната и извън нея, активните българи. Аз не говоря само за някакви интелектуални елити, тук става дума за всички онези, които имат нормално, човешко всекидневно отношение към своята родина и работят за нея, правят нещо за нея и си плащат данъците. Това са истинските патриоти според мене. И те също се нуждаят от език, защото в момента патриотизмът е узурпиран от този фалшив кич. И ние трябва да си го върнем.
* проф. Александър Кьосев е културолог и културен историк. С него разговаря Александър Андреев.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Кой вярва
Коментиран от #9, #106
19:01 10.08.2022
2 Овчар
Коментиран от #7
19:01 10.08.2022
3 Кокорчо
Коментиран от #107
19:02 10.08.2022
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Коко
19:04 10.08.2022
6 Киро Острото
19:04 10.08.2022
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 12340
19:06 10.08.2022
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 МАЛОУМНИКА
19:07 10.08.2022
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 пьешу
- изобилие на информация НЯМА. щеше да има, ако имаше поне една друга гледна точка, освен ли.б.ер.астката. но няма;
- недоверието е налице, защото "интелектуалните елити" първо, са се самоназначили, и второ - още преди да се самоназначат, са се продали. на тия по предходното тире.
за капсулиране, информация, знание - не ща да си отварям устата.
19:08 10.08.2022
13 ⚜️Просветен⚜️
19:08 10.08.2022
14 DW-прпаганден машинен
Коментиран от #28
19:09 10.08.2022
15 СЛАВА РОСИИ
19:10 10.08.2022
16 Иван от Обеля
19:11 10.08.2022
17 Танк
Коментиран от #21
19:12 10.08.2022
18 ИМПЕРИАЛИСТ
копи-пейст:.....Реймско евангелие е написано на старобългарски език, поне първата му част, която е кирилският текст от евангелието. Това е научно доказан факт, докато за глаголическия има различни хипотези. И той обаче май е преписан от по-стар български оригинал...........
Коментиран от #25
19:12 10.08.2022
19 Путинофил
19:15 10.08.2022
20 Илиев
Коментиран от #33
19:15 10.08.2022
21 Нали цял ден гледаш Останкино, бре
До коментар #17 от "Танк":
Какво искаш и тука да ти ги цитират. Освен това е известно, че рушляците не дават информация, а долна пропаганда...Коментиран от #29
19:17 10.08.2022
22 ханс
19:18 10.08.2022
23 Баба Ванга
19:18 10.08.2022
24 АБВ
19:19 10.08.2022
25 Виждал съм и други ромеи
До коментар #18 от "ИМПЕРИАЛИСТ":
Които се оплакват от такова отношение на западняците към "българите". Аз не съм срещал такова, винаги са се отнасяли към мен като към бял човек. Може и да е заради образованието и квалификацията ми, не знам. Но ако си работил като общак или разсилен на запад, то такова им е отношението към всички независимо от етноса, не е лично към българите. Там не те гледай какъв си, а кой си и какво си постигнал. Ако отношението им е лошо, то единственият виновник си си ти самият.19:25 10.08.2022
26 Оня с големия
До коментар #7 от "бонго-бонго":
Аз само на теб вервам аресвам бели амбриажи19:28 10.08.2022
27 Сид Вишъс
Коментиран от #45, #108
19:28 10.08.2022
28 Трак
До коментар #14 от "DW-прпаганден машинен":
Това не е Гьобелс ВЕЛЕ а ЕВРЕИН ЦИОНИСТ СОРОС ВЕЛЕ. Гьобелс е уникат но комунизма на евреина докара лгтб ционист ВЕЛЕ нищо общо с ДОЙЧЕ19:29 10.08.2022
29 Танк
До коментар #21 от "Нали цял ден гледаш Останкино, бре":
Както казах. Ти как прецени, че едното е долна пропаганда а DW са света вода ненапита. Информация ползвай от всякъде. (ма то се иска четене)Коментиран от #31
19:30 10.08.2022
30 ЧЕРНИЯТ
Коментиран от #34
19:33 10.08.2022
31 Само с четене не става
До коментар #29 от "Танк":
От българските училища излизат 100% можещи да четат, и 90% функционално неграмотни руфосили. И каква му файдата, че може да чете, м?Коментиран от #38
19:39 10.08.2022
32 На сапун бе
19:41 10.08.2022
33 едно мнение
До коментар #20 от "Илиев":
Много от тукашните примитивни путлераци и фенове на Копейкин , дори и не знаят къде се намира Русия на картата?19:45 10.08.2022
34 Бай градски
До коментар #30 от "ЧЕРНИЯТ":
В Северна Корея ли отиваш?Коментиран от #37
19:47 10.08.2022
35 Новонормалната истина
19:50 10.08.2022
36 БеГемот
19:58 10.08.2022
37 Не отивам там
До коментар #34 от "Бай градски":
наближило ми е времето да ме изпекат жените в варела жив радвайте се аз вече умрях ,остана само да ме замезят с бяла майонеза малко когато ми падне кожата от скелета ,за да съм по сладък като ме ядат на всяка жена20:00 10.08.2022
38 Танк
До коментар #31 от "Само с четене не става":
DW ли ти го каза?Коментиран от #61, #92
20:09 10.08.2022
39 Костя Запорожки
Коментиран от #68
20:16 10.08.2022
40 Tърновец
20:18 10.08.2022
41 135
20:19 10.08.2022
42 Експерт
20:19 10.08.2022
43 Боко с кюлчетата,баща му майор от ДС
20:20 10.08.2022
44 КОй
До коментар #11 от "Путинофил":
Точно....В колонка и към сибир, ама там няма айфон и бмв-та :)20:32 10.08.2022
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 Точен
20:34 10.08.2022
47 оня с коня
20:42 10.08.2022
48 Човек с памет
20:52 10.08.2022
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 Матей преображенски
20:59 10.08.2022
51 Да бе да
😁
Много пъти съм си задавал същия въпрос?
И единственият отговор до който стигам е !!! Защото е по лесно😁 жалко, но реалност
20:59 10.08.2022
52 не е така
21:04 10.08.2022
53 Стилиян Костов
21:08 10.08.2022
54 3.14К
21:17 10.08.2022
55 Пропагандата
21:26 10.08.2022
56 Мнение
Проблемът на Кьосев е,че мислим критично,а не обратното.
Напоследък новините,които ни пускат с фалшиви.Примерно ни обещават евтина газ пък след това увеличават цените.Казват как оръжия в Украйна нямало да пращат пък се оказа,че пратили.Казват,че руснаците обстрелвали АЕЦ пък те го държат от март месец.Когато има видими логически грешки е нормално да не вярваме.
А относно снимката с парапета...мен парапета не ме притеснява,а какво са правили там заключени с часове в апартамент под наем.Играли са на домино ли?Правили са палачинки ли?Мхм...на куково лято.
21:29 10.08.2022
57 Е па що
21:36 10.08.2022
58 Този коментар е премахнат от модератор.
59 Тази статия е източник на омраза и
Коментиран от #90
21:51 10.08.2022
60 Свиркай
21:52 10.08.2022
61 М'не
До коментар #38 от "Танк":
Ти го доказваш...21:52 10.08.2022
62 Нищо ново и старо
22:06 10.08.2022
63 Да, ама не...
Добре де, няма да цитирам другите моменти, но и аз да обобщя:
Не можем да продължаваме да разчитаме на фалшификациите в учебниците по история, заради интересите на наши и чужди политици и да приемаме на сляпо всичко. Това , което все още се изучава като история за произхода на българите е абсолютна пародия и късна политическа измислица, опровергана по много начини от малкото достигнали до нас записки на древни римски и гръцки хронисти, въпреки унищожените неволно или най често умишлено, в продължение на векове, огромни архиви.
Съгласен съм, че се вярва на безумия, но те непрекъснато, в продължение на много десетилетия, са представяни като единствена истина, без предоставяне на източници или възможности за сравнения и анализ. И това е само част от цялата картинка, защото не мога да изброя всички области.
В момента, в който голяма част от нас имат възможности за достъп до информация, която преди беше тенденциозно укривана, не е редно да говорим за "просветени и непросветени"! Всеки носи глава на раменете си не само за равновесие и да се вслушва единствено в чуждите съвети, а и да мисли самостоятелно. Не можем да виним този или онзи, че мислят различно от нас и да се опитваме отново да ги "вкараме в коловоза"!
22:41 10.08.2022
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 Асен Милев
- гърци и евреи докарват турците в България и Балканите- освободени сме от робството с триста зора последни на Балканите - веднага ни нарязват с Берлинския конгрес на пет части - надигаме глава и на Балканската война и всички новоизлюпени съседи подпомагани отвън ни ръфат - пак надигаме глава и веднага ни нарязват отново с Ньойския договор ПСВ - през ВСВ вече се ослушваме и просто не знаем какво да правим за да оцелее оглозганата ни до неузнаваемост Родина, следва 45 г. комунизъм- хората са помлени идеологически - днес, вкарани в Лисабонския и Атлантическия договор вече окончателно нямаме икономика и суверенитет, губим от населението три милиона - 33% - такава брутална загуба за толкова кратко време, не сме имали никога до сега през хилядолетната си история, а положението ни няма и изглед за подобряване...
п п
Само проследете историята на нашите съседи, и най- вече Гърция (държава на 190 години) и ще се убедите, как с помощта на Великите сили увеличава територията си за сметка на България близо пет пъти!!
23:13 10.08.2022
67 Този коментар е премахнат от модератор.
68 Този коментар е премахнат от модератор.
69 Скапаното
00:38 11.08.2022
70 Дойче веле
00:39 11.08.2022
71 Този коментар е премахнат от модератор.
72 ежко
00:56 11.08.2022
73 На мъдрия му стига малко
01:32 11.08.2022
74 Този коментар е премахнат от модератор.
75 Този коментар е премахнат от модератор.
76 Този коментар е премахнат от модератор.
77 Просвещение било
06:59 11.08.2022
78 Този коментар е премахнат от модератор.
79 DW и Aлександър Кьосев Лъжи и
07:28 11.08.2022
80 Анонимен
07:37 11.08.2022
81 Ша почина
07:44 11.08.2022
82 Когато фактите говорят боговете мълчат
07:52 11.08.2022
83 Този коментар е премахнат от модератор.
84 Този коментар е премахнат от модератор.
85 шит ня
08:01 11.08.2022
86 ии не струва
08:02 11.08.2022
87 ДЕТРОЙТ РЕД УИНГС
ДВАМА МЕТРОСЕКСУАЛНИ
ГЪЗОБАРЦИ ХРАБРИ Е ОПИТВАТ
ДА МЕ ИНФЛУЕНСВАТ
..
ЧАКАЙТЕ БЕ ХОРА , АЗ СИ ВЛАДЕЯ ЧЕТИРИ ЕЗИКА, СПОМЕНАВАМ МАЙКА НА 8
...
И МОГА ДА ПРЕЦЕНЯ САМ КОЕ Е ЦЕННО
И КОЕ НЕ В ОРИГИНАЛ:))
...
08:03 11.08.2022
88 лъжлив световен ред
08:08 11.08.2022
89 Иван
Не го прочетох.
08:38 11.08.2022
90 Иван
До коментар #59 от "Тази статия е източник на омраза и":
Напълно ПОДКРЕПЯМ ПРИЗИВА ДА СЕ ЗАБРАНИ ДОЙЧЕ ВЕЛЕ В БЪЛГАРИЯ!08:43 11.08.2022
91 Този коментар е премахнат от модератор.
92 Българка
До коментар #38 от "Танк":
За жалост човека с който спориш е прав. Наскоро си търсих сътрудник , на конкурса дойдоха наистина неграмотни мради хора, а ми трябва човек за кореспонденция и документация. Тегава работа. Същия е случая и с високо "интелигентните" коментиращи. В един друг сайт , интелектуалка пишеше против добавките в храните (е-тата) , познайте какво стана като и писах, че е300 е витамин С. Та, до някъде съм съгласна с автора.08:53 11.08.2022
93 Този коментар е премахнат от модератор.
94 Забранете го това ДВ
09:19 11.08.2022
95 ауууу
09:20 11.08.2022
96 Този коментар е премахнат от модератор.
97 Този коментар е премахнат от модератор.
98 Дойче
09:31 11.08.2022
99 Факт
09:42 11.08.2022
100 Добро е
09:47 11.08.2022
101 ЕДна
09:53 11.08.2022
102 Тома
10:00 11.08.2022
103 Този коментар е премахнат от модератор.
104 Този коментар е премахнат от модератор.
105 Никой
14:07 11.08.2022
106 Мммда
До коментар #1 от "Кой вярва":
Само най- необразованите и лесно поддаващи се на манипулация, хора без каквото и да е критическо мислене и всякакво отсъствие на каквато и да е логика. Другият вариант е в парламента: няколко добре ориентирани и хитри бизнесмени на стабилен комисион и протекция от закона21:15 11.08.2022
107 Събуди се!!!
До коментар #3 от "Кокорчо":
Характерна черта на демократ21:16 11.08.2022
108 Мммда
До коментар #27 от "Сид Вишъс":
А такива с мислене като твоето да почетат повече за да си повдигнат поне малко айкюто, до ниво поне на осмокласник.21:19 11.08.2022
109 Стават вкупом непотребни
09:23 12.08.2022