Вдъхновен от Путин, Костадин Костадинов иска журналисти да се разхождат с табелата "чуждестранен агент". Защо вместо това не се заеме с тези, които подкрепят "проектите" си задкулисно, пита проф. Ивайло Дичев.
Скандалът, с който Костадинов опита да отклони вниманието от скромния резултат на партията си, насочва вниманието ни към една трайна обсесия на крайната десница: парите от чужбина.
Войната срещу "соросоидите" и "грантаджиите"
Войната беше подхваната от Атака, после ВМРО, които готвеха закон за забрана на финансираните от чужбина неправителствени организации. В центъра тогава беше воят срещу "Отворено общество" - един противник, измислен от американските десни републиканци и пренесен несръчно на наша почва.
Според лъжепатриотите обществото ни следва да се затваря и огражда от чужди влияния, а "соросоидите", каквото и да значи това, да бъдат изобличавани като отродители и отцеругатели. Костадинов мина по-нататък, като се нахвърли върху медии, които са получавали някога грантове от "Америка за България". И той като предшествениците му се кани да подготви закон, който да задължава подобни говорители да се разхождат с табелата "чуждестранен агент".
Подобни идеи очевидно са вдъхновени от мракобесническия режим на Путин, където на нарочените се отнема правото да говорят, а понякога и свободата. Тези предложения стъпват и на оправданието, което преди десет години измисли Путин за приемането на подобен закон: той бил точно като този, който е в сила у основния враг - Съединените щати.
Не знам дали си заслужава да обясняваме несъстоятелността на това сравнение. Американският Закон за регистрация на чуждестранните агенти е приет във времето на нацизма като мярка срещу засилващата се германска пропаганда, днес той не води до цензура и впрочем много рядко се използва в мирно време. На регистрация подлежат дейци, които са директно подчинени на чуждо правителство, например лобисти в Конгреса. В закона изрично са изключени сферите на науката, културата, хуманитарните дейности.
В руския закон, който "Възраждане" си е харесало, следва да бъдат преследвани всички, които по някакъв начин са подкрепяни от чужбина. Фокусът е върху неправителствените организации, медиите, независимите говорители - т.е. не служители на съответната чужда държава, а просто хора, получили някаква финансова помощ по публично обявен конкурс с ясно посочени цели и приоритети.
Какво иска Костадинов?
Да направя и една езикова бележка. Думата "агент" на български или руски е синоним на шпионин. Да окичиш една медия като "Независимая газета" или "Медуза" с тази табела, която следва са се изписва пред всеки нов брой, внушава на читателя убеждението, че говори Врагът. А както знаем фашизмът не може да съществува без враг, а където го няма, си го произвежда. Мечтата на Костадинов е под главата на "Дневник" да пише: "ние сме американски шпиони".
Английското "agent" има много по-широк смисъл - това е човек, който действа от името на друг, например агент се грижи за авторските права на твореца, агент продава акциите ви на борсата, а във философията думата значи просто субект, деятел. И само едно от значенията отправя към "шпионин".
Чуждестранното финансиране безспорно се превръща в проблем по време на военен конфликт. Не случайно днес, когато Русия обяви война на демократичния свят, започнахме да се питаме дали пък Кремъл не финансира наши пропагандисти, появиха се цифри, предполагаеми имена. В състояние на война приема САЩ и своя закон, който впрочем често е оспорван там. Какво тогава правят крайнодесните, когато искат да стигматизират като чуждестранни агенти онези, които получават грантове от чужбина? Елементарно, Уотсън! Искат да ни внушат, че сме във война с финансиращите, да ги превърнат във врагове, а техните бенефициенти - в предатели.
Удобен съюзник на популистите тук е естествената човешка завист. Тя беше особено силна през 90-те, когато скромните суми, идващи от запад в левове, изглеждаха огромни и "грантаджиите" се превърнаха в омразна емблема на неолиберализма наред с приватизаторите и мутрите. Защо дават на него, а не на мен? Ами има някаква схема в цялата работа, купуват го, за да им служи.
Защо "Възраждане" не обърне внимание на онези, които се финансират задкулисно?
Патриотичната уж битка срещу чуждите пари рядко се насочва към еврофондовете, атаката е срещу проекти, свързани с ценности. Основният аргумент срещу спонсори и фондации е, че някой подменя хубавите ни традиционни ценности. Толкова години живеем с марксисткото разбиране, че базата определя надстройката, как искате да е иначе: дават ти едни пари и почваш да мислиш иначе. Ако публиката имаше време да вникне в едни или други приоритети на финансираните програми, атаките биха загубили много от убедителността си. Кой може да не е съгласен, че трябва да подобрим правосъдната система, да се погрижим за гетата, да се борим срещу домашното насилие?
Но крайнодесните не се задълбочават в това да анализират целите, които си поставят едни или други спонсори - щом са чужди, значи са ни врагове и не може да не ни вредят. Закриваме НПО-та, запушваме устата на журналисти, забраняваме партии, които имат нещо общо с чужбина. Както уж правят в Америка.
Разбира се, чудесно би било, ако си имахме достатъчно български спонсори, които да се грижат за демократичното развитие на обществото ни, а още по-добре - ако някои от тях започнат да помагат в други, по-нуждаещи се от нас страни. Има ги, но засега не са много. Само че има и едни други, по-напористи, които подкрепят "проектите" си задкулисно, без обществен контрол - и български, и руски. Защо "Възраждане" не се заема с този вид спонсорство, а са се хванали с "Америка за България", при която всичко е публично и качено в интернет? Ще си отговорите сами.
***
Този коментар изразява личното мнение на автора. То може да не съвпада с позициите на Българската редакция и на Дойче Веле като цяло.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Рускините го измислиха!
Коментиран от #128
21:57 08.10.2022
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Патентно ведомство
Номера е да се вдига шум за пред феновете и тайните спонсори от едно посолство
21:59 08.10.2022
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Челен опит и ноу хау от чужбина
22:03 08.10.2022
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Данъчния
Коментиран от #165
22:04 08.10.2022
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 КОНТРАТА
22:08 08.10.2022
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 !!!?
Коментиран от #131
22:08 08.10.2022
20 Бесен - _Язовец
Коментиран от #148
22:09 08.10.2022
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 А бе що се правите на невинни
22:10 08.10.2022
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Хмм
Коментиран от #31
22:11 08.10.2022
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Българин🇧🇬
22:17 08.10.2022
35 Родител No1
22:17 08.10.2022
36 жжжжжж
22:18 08.10.2022
37 Един от многото
До коментар #33 от "САТЪРА НА ХАНА":
Зелето не съм сигурен. Май Хамерика за германия го финансира. Поне така изглежда22:19 08.10.2022
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Адам Хилтън
22:19 08.10.2022
40 Срамувате ли се?
22:22 08.10.2022
41 Българин🇧🇬
22:23 08.10.2022
42 СОФИЯНКАТА
А НЕЩО ЗА СКРОМНОТО РЕЗУЛТАТЧЕ НА ДЕБЕ И БЕСЕПЕ?
22:28 08.10.2022
43 Патриота 🇧🇬
Коментиран от #46
22:28 08.10.2022
44 !!!?
Коментиран от #49
22:29 08.10.2022
45 брежнев
22:30 08.10.2022
46 СОФИЯНКАТА
До коментар #43 от "Патриота 🇧🇬":
НОРМАЛНО! ЗА ТОВА ИМ ПЛАЩАТ22:32 08.10.2022
47 много е просто
Коментиран от #48
22:32 08.10.2022
48 на Мамона
До коментар #47 от "много е просто":
Служи на Мамона22:33 08.10.2022
49 Един от многото
До коментар #44 от "!!!?":
Къде е центъра бееее. Леле леле , бустерираните отвръщат на удара. Зле сте.22:36 08.10.2022
50 ДжО1984
Неее, и първият и втория за вдъхновени от американците!
"Американският Закон за регистрация на чуждестранните агенти е приет във времето на нацизма като мярка срещу засилващата се германска пропаганда, днес той не води до цензура и впрочем много рядко се използва в мирно време"
А днес сме заляти от новият нацизъм, наречен либерализъм!
22:39 08.10.2022
51 Някой
Такива сте си.
22:40 08.10.2022
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 написано е в библията
22:54 08.10.2022
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Стига бе
"Американският Закон за регистрация на чуждестранните агенти е приет във времето на нацизма като мярка срещу засилващата се германска пропаганда, днес той не води до цензура и впрочем много рядко се използва в мирно време."
Стига бе пичове, вие сериозно ли ли ни вземате за хванати от гората??
Имало закон, но впрочем много рядко се използвал..,хаха.. уникално!!
Ми дай и ние да го въведем и използваме рядко. То и като е закон с наказания и глоби ще се нарушава рядко !!!!
Направо избивате рибата от "умнотия"
22:56 08.10.2022
56 Източна ромелия
22:58 08.10.2022
57 питам
22:59 08.10.2022
58 Вън сащ от България
"зам.-министъра на правосъдието на САЩ Кенет Вайнщайн, който на 31 май 2007 г. заявява относно FARA следното: "Законът за регистрация на чуждите агенти е приет, за да огласява чуждото участие в опитите да се повлияе върху нашите закони, политика или върху общественото мнение". Точно и ясно. Ако следваме това определение, ще видим, че руските власти правят същото, което и американските им колеги. Само дето на последните това явно не се харесва, което е разбираемо, защото американците все пак очакват, че вложените пари трябва да имат възвръщаемост."
23:00 08.10.2022
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 ежко
23:11 08.10.2022
61 Този коментар е премахнат от модератор.
62 Този коментар е премахнат от модератор.
63 Опасната
23:17 08.10.2022
64 Иван
Коментиран от #70
23:21 08.10.2022
65 Канче
23:24 08.10.2022
66 Определение
23:29 08.10.2022
67 Този коментар е премахнат от модератор.
68 Друс Лий
23:31 08.10.2022
69 въпрос
Коментиран от #112
23:33 08.10.2022
70 Ти бил ли си някога в
До коментар #64 от "Иван":
Някоя от тези държави, за които говориш?Питам сериозно, защото разсъжденията ти са направо невероятни.
Относно България мисля, че тя може да бъде демократична, когато хората узреят за свободата. Няма как да те контролират ако ти не се съгласил. Няма как да ти вземат подкуп ако ти не дадеш. Това е.
И ако всички започнем да мислим трезво, а не сляпо да вярваме на всяка опорка, казана ни за да ни насочва в някоя посока, няма как да бъдем контролирани. Заради това хора, като Копейкин искат да забраняват свободата на медиите. За да остане само тяхната версия на истината. За да е по-лесен контрола.
Който те освободи - ще те пороби! Само истината те прави истински свободен!
Коментиран от #71, #73, #82, #156
23:34 08.10.2022
71 Курадо Катани
До коментар #70 от "Ти бил ли си някога в":
иза кал си нещо, не е ясно какво точно, обаче вонята е нетърпима23:36 08.10.2022
72 Павел пенев
23:42 08.10.2022
73 Този коментар е премахнат от модератор.
74 Този коментар е премахнат от модератор.
75 Този коментар е премахнат от модератор.
76 Токсик
Коментиран от #105
23:51 08.10.2022
77 Хаха
23:53 08.10.2022
78 аууу
До коментар #74 от "ДА ДОЙДЕ ХИТЛЕР И ДА СИ ПРИБИРЕ ФАЩ агит":
путин в русия си арестува военните вероятно го очаква военен преврат могилниките ще заменят арестуваните военни23:55 08.10.2022
79 Този коментар е премахнат от модератор.
80 Този коментар е премахнат от модератор.
81 Този коментар е премахнат от модератор.
82 Иван
До коментар #70 от "Ти бил ли си някога в":
Да бил съм, но това няма значение за темата. Съгласен съм с Вас, че за е нужно узраване и израстване на съзнанието. Т.е. да поемеме информирано решение да тръгнем по-труден път понякога. Не се залъгвайте господа, в америка има цели отдели с милярдно финансиране който следят всичко на европейският континент. Нямам отношение към закона за чуждестранни агенти, но виждам че американският е най-репресивен. Санкцията за него може и да е арест и затвор и блокиране на сметки и други благини за Вас. Никак не ме интересува. Незнам за що слагате на хората прилегателни , олеквате силно не се излагайте. Намерете доводи мислете четете ставнявайте. "Безплатно е само сиренето в капана"Коментиран от #100
00:09 09.10.2022
83 Този коментар е премахнат от модератор.
84 Този коментар е премахнат от модератор.
85 Този коментар е премахнат от модератор.
86 Змей БГ
00:14 09.10.2022
87 дойче зеле
00:15 09.10.2022
88 Змей БГ
Коментиран от #115
00:21 09.10.2022
89 Змей БГ
Айде, да си знаеш мястото и умната!
00:32 09.10.2022
90 Национал беобахтер
Коментиран от #91
00:37 09.10.2022
91 Този коментар е премахнат от модератор.
92 Зелките пак мажат
МАЗНИ НЕДОДЯЛАНИ, НЕ СМЕ РАСЛИ В САКСИИ КАКТО ГЕРМАНЦИТЕ.
Плитки стеее плитки!
01:04 09.10.2022
93 Този коментар е премахнат от модератор.
94 ЮФАШАГИТЕотФАКТттЙЙЙ БГ и го изстриха
Коментиран от #95
01:19 09.10.2022
95 ИСКАМ ДА ПЛАТЯ НА ФАКТИ
До коментар #94 от "ЮФАШАГИТЕотФАКТттЙЙЙ БГ и го изстриха":
ДА МЛЪКНАТ ЗАВИНАГИ И САМО СНАЙПЕРИСТ ЩЕ НИ ОТЪРВЕ ОТ ФАКТИТЕ КУПЕНИ ОТ ЦРУ . БГ01:23 09.10.2022
96 Пак дв ни обяснява света
Но, наистина сме тъпи, щом досега не сме взели сопите и не сме измели гнусното дв далеч от страната си!
01:26 09.10.2022
97 Курадо Катани
01:26 09.10.2022
98 АЗ ВИКАМ ДЯВОЛА
01:27 09.10.2022
99 Дори
nрос народ, слаба държава
Коментиран от #101
01:29 09.10.2022
100 Има значение
До коментар #82 от "Иван":
И то голямо.Например ще ти отговори на въпроса защо Полша мрази Русия. Няма конспирация тук. Поляците ги мразят заради руското робство и зверствата извършени в Полша. САЩ няма никакво участие в това.
Що се отнася до закона - ЕС вече каза, че ще въведе закон за осветляване на финансирането на медиите. Навярно си прочел. Този закон има за цел да направи всичко това, което искаш. И аз го подкрепям. Но да слагаш наименование на медия - чуждестранен агент е малко пресилено. Нека ти докажа.
България е в НАТО и ЕС, следователно всеки който говори срещу тях е чуждестранен агент. Нали така? Ти съгласен ли си всеки уличен в това, включително Копейкин, да бъде маркиран със знак за чуждестранен агент?
Защото това е което този човек предлага?
Коментиран от #102
01:32 09.10.2022
101 Конска Паци
До коментар #99 от "Дори":
Ох милия, той няма капацитет са осмисли какво му се случва, тръгнал да лепи етикети и са квалифицира. Мамина марулка златна01:33 09.10.2022
102 Хари Потен
До коментар #100 от "Има значение":
Пак нищо не си разбрал. По смисъла на този закон, чуждестранен агент си ако получаваш финансиране отвън. Чатщаш ли или нарочно се правиш на бавенКоментиран от #118
01:36 09.10.2022
103 Донко
Коментиран от #106
01:36 09.10.2022
104 Този коментар е премахнат от модератор.
105 Този коментар е премахнат от модератор.
106 Секстра Нина
До коментар #103 от "Донко":
Кой му е дал време бе оли, сорос и времето ли притежава вече бе мозък. Пресконференцията е на възраждане и те канят който решатКоментиран от #110
01:38 09.10.2022
107 Коста
01:39 09.10.2022
108 мдааа
01:39 09.10.2022
109 Севън Гейс
До коментар #105 от "Май":
Аргументче нещо или интелектът стига само за профании?01:40 09.10.2022
110 Този коментар е премахнат от модератор.
111 Тапет Нула
До коментар #110 от "Донко":
Хахаха за залата ли се хвана бе зевзек :)))) ти даже не си разбрал, че изборите минаха пия ндеКоментиран от #114
01:43 09.10.2022
112 Именно
До коментар #69 от "въпрос":
нали го хванаха у варна у къщата у с. Близнак, та ходи в РПУ-то да заплашват журналисти!ходи с дамски бикини у дома си, лджибити, ама са прай
01:44 09.10.2022
113 Не винаги от
01:45 09.10.2022
114 Този коментар е премахнат от модератор.
115 сигурно
До коментар #88 от "Змей БГ":
свършва на путя и дебелата тръба, както всяка вечер01:47 09.10.2022
116 Ами вари го печи го
Та и тея... който дава сребърниците той ще казва кое е бело и кое е черно!!!
01:48 09.10.2022
117 Костадин Костадинов
Лека вечер!
01:50 09.10.2022
118 Разбирам отлично
До коментар #102 от "Хари Потен":
Ще ти го обясня по-разбираемо.Ние сме в ЕС. Това е единен пазар на стоки, услуги, пари и движение на хора. Вътрешен пазар ако щеш. Отвън е всичко, което е извън ЕС. Тоест ако аз получа пари от Германия, а ти от Русия, чуждестранен агент ще бъдеш ТИ. Законът предложен от ЕС цели да осветли финансирането на ВСИЧКИ медии и нека читателят сам прецени на кого да вярва. Това е добър подход. Другото са празни приказки на некомпетентни хора, които търсят политически ефект, без реални резултати
Коментиран от #125
01:56 09.10.2022
119 епъ
02:14 09.10.2022
120 Бяло зеле
02:42 09.10.2022
121 Тия
02:51 09.10.2022
122 Е то
02:56 09.10.2022
123 Копейкин
04:26 09.10.2022
124 Този коментар е премахнат от модератор.
125 Щом като разбираш
До коментар #118 от "Разбирам отлично":
Сорос вън ли е или вътре в ЕС?Коментиран от #133
04:50 09.10.2022
126 Даката
05:00 09.10.2022
127 Иван
не можете ли да видете истината? Явно за вас е голям проблем .!
05:33 09.10.2022
128 Ех мъко
До коментар #4 от "Рускините го измислиха!":
Муцка а пък украйнките без да го мислят жулят цял сезон на морето и забележи на твой гръб ,карат си колите ядене по три пъти на ден !а ти бачкай в някое нпо за стотинки05:44 09.10.2022
129 DW са най голямите маниполатори!!
05:46 09.10.2022
130 Партията,
05:46 09.10.2022
131 Този коментар е премахнат от модератор.
132 Некой друг
05:54 09.10.2022
133 Нито знам какъв е тоя
До коментар #125 от "Щом като разбираш":
нито ме интересува. Аз коментирам с теб идеята за закон. Като се запозная със Сорос, с удоволствие ще ти кажа. Но какво променя това?Сигурно този има медии, щом ме питаш, сигурно имат и САЩ, и Германия, и Русия. Точно затова е правилно ВСИЧКИ да се осветят, за да знаем, кой ни шепне на ухото.
А ако сорос е гражданин на ЕС, то той е със същитге права като теб и мен. Защото живеем в една Общност. Ако е руснак или американец няма същите права, защото не е гражданин на общността. Ти го познаваш явно, ти прецени какъв е!
06:27 09.10.2022
134 Сороспиииии
07:14 09.10.2022
135 Копейкин не тряя а работи
Коментиран от #157
07:19 09.10.2022
136 САЩ са международен терорист
07:29 09.10.2022
137 Айде,бе
07:34 09.10.2022
138 Аналитик плюс
07:43 09.10.2022
139 Аватар
08:01 09.10.2022
140 Геша
08:04 09.10.2022
141 Тоя си е повярвал, че е професор?!
08:10 09.10.2022
142 Бе докторе,
До коментар #59 от "др ливайн":
тез още на парада се почват. Кой ще ти чака да свърши парадът?! То меракът им голям на животинките.08:22 09.10.2022
143 за една копейка повече
08:39 09.10.2022
144 Соросоиди, грантаджии,
08:43 09.10.2022
145 А защо не напишете така!
Коментиран от #149
08:52 09.10.2022
146 Реалист
08:56 09.10.2022
147 1111
Коментиран от #150
09:10 09.10.2022
148 Този коментар е премахнат от модератор.
149 Този коментар е премахнат от модератор.
150 Любопитен
До коментар #147 от "1111":
И какво да очакваме ?Стартира азиатско- сибирския ли??09:22 09.10.2022
151 Този коментар е премахнат от модератор.
152 чужди интереси
09:34 09.10.2022
153 Котис
09:34 09.10.2022
154 Мартин
Но американските фондации не са съгласни тук да има справедливост и няма корупция, защото такава страна се трудно управлява от вън/тях.
09:44 09.10.2022
155 .......
Тази чужда пропаганда мрази българите.Често ни внушават колко ни бил зле народа като използват доста обидни термини от сорта на "м@рша".Като не ни харесват да се махат и да ни оставят на мира.
09:49 09.10.2022
156 Истината
До коментар #70 от "Ти бил ли си някога в":
Не знам защо хора като теб повтарят- Истината ще те освободи. Коя истина ? Моята или твоята ? Всеки има своята истина. Изразът е заемка от думите на Исус Христос - Ще познаете истината и истината ще ви освободи. Но преди това каза на учениците - Аз съм пътят, ИСТИНАТА и животът. Това е смисълът на свободата. Тогава наистина си свободен от заблуда и манипулации. Всичко друго е субективно възприятие10:04 09.10.2022
157 Ще взима
До коментар #135 от "Копейкин не тряя а работи":
След като е стъпил на политическата сцена,. както взимат и другите партии. Мъка ли ти е?10:16 09.10.2022
158 Толкова ли
10:27 09.10.2022
159 Професоре
10:37 09.10.2022
160 Ето какво
10:49 09.10.2022
161 124
Коментиран от #162
11:43 09.10.2022
162 Не ги четете
До коментар #161 от "124":
е емоционален призив, разбира се не без основание, но тези статии са добър ориентир и указател за "подводните течения", за това е добре човек да бъде запознат с тях и да прави собствените си заклчения.12:07 09.10.2022
163 тая
12:13 09.10.2022
164 Не табела, а на фронта да се пращат прин
Сичките титуловани и не чак толкова титуловани, но добре хонорувани абонати на Америка за България или така знайните проскубани ЯCTPЕБИ, дитирамбят от Тв в Тв и приканват за помощ и помпане на укрите с джепанета... абе аджеба що един, поне един за личен пример не грабна пушка и мешка и не отиде на фронта да брани бандери, азовци и сви неонацисти!!!
14:18 09.10.2022
165 Съгласен
До коментар #14 от "Данъчния":
Точно така! Добре казано, досущ като путинофила!17:56 09.10.2022
166 ами
18:06 09.10.2022
167 Аз Негодника
20:50 09.10.2022
168 Айайайаййййййй
20:53 09.10.2022
169 Този коментар е премахнат от модератор.
170 Вирус
Коментиран от #171
00:07 10.10.2022
171 Ваксина
До коментар #170 от "Вирус":
За да се разграничат и това да мине за още мнения, а не за пропаганда07:29 10.10.2022
172 Този коментар е премахнат от модератор.
173 1234
19:40 01.11.2022