Съгласно данни от официалния сайт на правителството за справяне с бежанската вълна от Украйна, към края на 2022 г. през страната ни са преминали 980 хиляди бягащи от войната, а в България са останали малко над 50 хиляди души, от които само 8676 са настанени по държавни програми. Как се грижим за бежанците. Пред ФАКТИ говори Мариана Тасева, заместник изпълнителен директор на Фондация "За Нашите Деца".
- Г-жо Тасева, какъв социален профил най-често имат бежанците от Украйна, които идват у нас?
- В началото наблюдавахме, че бежанците са основно жени и деца. Да, с тях често пъти идваха и баби, които бяха част от семейството. В последно време обаче има динамика в хората, които пристигат, защото се появяват и възрастни мъже - дядовци и татковци. Това е положително, защото по този начин семействата, които са били разделени, се събират. Фокусът, който имаме във фондацията като работа и подкрепа, е насочен предимно към семейства с малки деца - от 0 до 7 години, или с деца, които в развитието си се нуждаят от допълнителна експертиза.
- С какво се сблъскват бежанците, когато дойдат в България?
- Първо им трябва ясна и точна информация за местата за настаняване - къде могат да получат закрила и различни услуги, включително и хуманитарна подкрепа. Важно е да има и културна медиация. Специалистите ни ги придружават в началото, за да се устроят. Помагаме им да се включат в нашата здравна, образователна и социална система, за да могат да се интегрират. Целта на тази първоначална помощ е да не се допусне затваряне или някакъв вид изолация от другите групи, в които те смятат да се развиват.
- Фондацията ви е помогнала на над 800 уязвими деца. Формулирайте какво означава уязвимо дете…
- От началото на войната в Украйна, ако трябва да съм точна, ще кажа, че фондация „За Нашите Деца“ оказа подкрепа на 808 деца и техните семейства. Приоритетно работим в градовете София и Пловдив, а самата ни програма „Мисия Украйна“ стартира като незабавен отговор на войната. Истината е, че сама по себе си войната предизвиква сериозни раздели не само за тези, които са на място в Украйна, но и за тези, които бягат от нея и търсят сигурност. Бягащите от страната си украинци търсят сигурност, това е истината. Когато пристигат тук, не познават никого. Колкото и да сме близки като народи, колкото и близка да е функционирането на семейната система, между нас има разлики. Те не знаят езика, трябва да се адаптират на ново място. Не знаят как се случват нещата в здравеопазването, в образованието. И друго нещо, което е много опасно. При част от децата, пристигащи от Украйна, има разкъсване на семейните връзки. Те идват в страната ни като непридружени деца. И тогава идва големият проблем. Да, ние имаме някакви лостове за дейстие, но доколко тези лостове са ефективни за тези деца. Не знаем доколко местата за настаняване на непридружени деца отговарят на очакванията им. Още повече, че и те са в различна възрастова група. Ако са малки, бихме могли да ползваме ресурса на приемните семейства. Но в действителност дали сме готови да настаняваме по-големи деца, които вече имат различно виждане за това кое е добро за тях и кое не? Това е много сериозна тема.
- Имате ли наблюдение каква част от украинците, които са избягали от войната, са взели решение да се установят трайно в България?
- Първоначално нямаше много семейства, които искаха да останат. Сега е различно. Забелязва се тенденция семейства, които са взели решение да се установят в България, да имат някакви български корени. Най-вече визирам бесарабските българи. Истината е, че вече и семейства, които нямат български корени, търсят установяване у нас. И всичко е логично и просто. Хората споделят: „Нашият дом и нашето село ги няма, разрушени са. Няма къде да се върнем.“
Ще споделя и един интересен факт за нашата фондация. Както споменах, работим с малки деца, а 12 от експертите ни са бесарабски българи. Това много помага във взаимовръзката на нашите медиатори с тях. Помага ни страшно много и в превода, защото, колкото и да са близки езиците ни, все пак има специфика и множество различия.
- А как помагате на тези, които нямат къде да се върнат, да решат за себе си дилемата – оставам в България…
- Основното е добрата комуникация. Специалистите ни им дават възможност да споделят на глас страховете си, вътрешните си дилеми - добре ли ще ми е тук, да отида ли там… И вече се забелязва и движение на украински семейства в границите на България. Какво имам предвид. Първо бежанците бяха настанени в държавни бази на различни места по Черноморието. А сега семействата се ориентират към по-големите градове, защото там има повече възможности за работа, за медицински услуги, за образование. Наблюдението ни е, че самите хора, визирам бежанците, са активни, което е много добър знак, че те искат да бъдат част от нашето общество. Имаше и такива, които останаха няколко месеца след началото на войната у нас, а после казаха, че се прибират. Върнаха се в Украйна, а след това отново дойдоха в България. Не е никак лесно хора, преживяли такъв ужас, какъвто е войната, да се ориентират, да се организират и да се приспособят на ново място. Действително те преминават през една много травматична ситуация и това не е лесно нито за преживяване, нито за споделяне. Тук идва и ролята на фондацията - да им помагаме, да ги подкрепяме с информация къде и как могат да се настанят, къде могат да потърсят и получат лекарска помощ. Основната цел на организацията ни е да бъде в полза на най-малките деца в периода на ранното им детско развитие.
- Когато един бежанец започна работа, веднага ли получава здравна и социална осигуровка…
- Положително е, че законодателството ни успя да уреди статута на бежанците, а това им дава възможност да се реализират на пазара на труда. В момента, в който един представител на бежанско семейство – майка, баща или младеж, сключи трудов или граждански договор, за да може да се грижи за препитанието си, ползва всички възможности на здравната и социалната ни система. Друг е въпросът дали нашите лични лекари имат възможност да обслужват и запишат толкова голяма група от хора, защото имат нужда. Но нещата някак се нареждат.
И ще добавя един пример от преди няколко дни. Имахме случай на майка, която има детенце на четири години, но е дошла в България дни преди да роди второто си дете. Представете си тази бъдеща самотна майка - с едно малко дете и с бебе. И в случая специалистите на фондацията бяхме единствените хора, към които тя се обърна за съдействие. Съпроводихме я до родилното, хора от екипа ни бяха до нея. Ето колко е важно да бъдем хора. Да бъдем около уязвимите и да ги насочваме, за да се почувстват сигурни и подкрепени. За няколко месеца с екипа на „Мисия Украйна“ записахме 166 деца на личен лекар, 42 деца започнаха да ходят на детска градина, 2 влязоха в детски ясли, а 5 тръгнаха на училище. В действителност цифрите може да не са големи, но чрез тези малки победи и примери показваме на тези хора всеки ден, че сме им полезни и могат да разчитат на нас.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Срам
Коментиран от #10, #18
14:07 23.01.2023
4 Големият проблем
Коментиран от #19
14:09 23.01.2023
5 Кольо,
Дори по скоро екскурзианти,при влизане в България гранична полиция трябваше да им проверява паспортите от кой край на Украйна идват!
Защото в суматохата влязоха какви ли не и такива където няма бойни действия...
За това голяма част от тях изкараха един безплатен курорт на черноморието и след това си заминаха.....
14:10 23.01.2023
6 Едно е сигурност другото са наглите
14:12 23.01.2023
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Антитрол
До коментар #8 от "Антитрол":
Извинявам се на коменгар 7. Имах предвид коментар 6.14:17 23.01.2023
10 Проблясък
До коментар #3 от "Срам":
Срамно е,когато се прави разлика между бедстващи украинци от централна Украйна , Донбас и България.Бедстващите са бедстващи и привилегироването на едни и безсърдечното отношение за други е извратено лицемерие.Да не забравяме,че опълченците от Донбас освободиха българските моряци,а Кирето благодари на украинските власти и българските служби за,,операцията по извеждане"Ето това е срамно!
14:31 23.01.2023
11 Много сте прав
До коментар #7 от "Към коментатори 1, 2, 4, и 5.":
И първо прочетете какво сте написали. С обиди нищо не се постига.14:36 23.01.2023
12 ОФФФ
15:48 23.01.2023
13 Естествено
15:53 23.01.2023
14 Българин
16:02 23.01.2023
15 Чета коментарите
17:33 23.01.2023
16 0808
17:48 23.01.2023
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Ха ха
До коментар #3 от "Срам":
Вдругиден може и янки да са.Обаче сирийците в хотели не пратихме.А иначе у украинците рогата си показаха Кой краде,кой проституира,кой с трафик на хора почна да се занимава.От един милион преминали през България по- малко от 9000 човека са се устроили тук( по малко от 1%). И те са временно,гарантирано.18:13 23.01.2023
19 съгласен
До коментар #4 от "Големият проблем":
в голямата си част, това бяха и са (за тези, които още си живуркат тук) хора, които се възползваха от ситуацията. Пълни наглеци и готованци.Когато бягаш от война и решиш да се установиш някъде, то не мислиш за лукса и кой какво е длъжен да ти дава. В общия случай, бягащите хора са благодарни за подадената ръка, търсят си работа и се стремят да се впишат в средата, която са избрали.
В един момент, ме хвана срам за нашата държава, която се чудеше как да им угоди.
18:22 23.01.2023
20 Вълканов
Коментиран от #22
18:33 23.01.2023
21 Грехота
19:08 23.01.2023
22 По сила на кой закон да ги върнеш?
До коментар #20 от "Вълканов":
Мъже,попаднали тук у нас,са пресекли украинска граница.Не са ги спрели,може би са си платили,а там си е корупция.Знайно е това.Пътувам с влак Варшава-Будапеща. В Катовице се качва една с два куфара,тъпосани на коридора,с кученце в клетка,в купе сама.Ама,че бежанец,а?Махай куфарите от коридора!Кат чу български се настрои враждебно.Вдигна шум(е,беха сритани куфарите,но отношението беше брутално,все едно,че целият вагон й е длъжен).А,а,да екскалира положението.Долетя една кондукторка-полякиня и "обидената на света" бежанка с мъка си вкара куфарите в купето,където беше сама.В Острава слезе.Тва е! Нахалство в брутална и високомерна форма.Навсякъде е така.От Виена за Будапеща по-рано гледам.Тръгнали на безплятная разходка едни украинки от Ужгород и пълно безгрижие.Времето топло.Пей сърце!Коментиран от #23
22:15 23.01.2023
23 Гневна си
До коментар #22 от "По сила на кой закон да ги върнеш?":
Но не си прочела статията, както почти всички, които коментират тук. Статията е за хуманно отношение на една фондация към хора в нужда, най-вече деца, в случая украински.23:01 23.01.2023