28 Септември, 2023 06:00 7 043 42

"Те са хищници": неравната битка на шофьорите на камиони

  • тираджии-
  • германия-
  • протест-
  • шофьори-
  • камион-
  • камиони-
  • стачка-
  • работа

Десетки шофьори обявиха гладна стачка в Германия. Заедно с други техни колеги от седмици те живеят на паркинг край германска магистрала.

"Те са хищници": неравната битка на шофьорите на камиони - 1
Снимка: БГНЕС/ EPA
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Шофьорът на тир Кача живее на място за отдих на германската магистрала A5, близо до Летище "Франкфурт на Майн" от средата на юли. Над 80 шофьори на товарни автомобили стачкуват на това място с искания да им бъдат изплатени липсващи заплати от полската спедиторска фирма "Мазур". Повечето от шофьорите са от Грузия и Узбекистан, а някои от Украйна и Турция.

Цял ден шофиране за 80 евро

Кача работи за тази компания от три години. Обикаля цяла Европа за 80 евро на ден. "Винаги плащат със закъснение и ни удържат пари без обяснение", разказва той. Не е получавал заплата от месеци. Заедно с други 29 шофьори той обяви гладна стачка преди 29 дни. По съвет на лекари те наскоро започнаха да се хранят, но продължават да стачкуват.

Друг шофьор - Роман, работи за "Мазур" от средата на март тази година. По думите му полската фирма му дължи близо 6000 евро. Той пътувал най-вече през Германия, Австрия и държавите от Бенелюкс, затова знае, че му се полагат повече от 80 евро на ден. По принцип би следвало да получава поне германска минимална заплата, но той няма такива очаквания. "Не искам да ми плащат като на германец, но никой не работи без пари. Трябва да ни платят обещаното", казва мъжът.

Шофьорите на "Мазур" протестират за втори път - през април над 60 тираджии обявиха стачка на същия паркинг. Тогава от фирмата изпратиха частни охранители да изземат камионите. Наложи се и германската полиция да се намеси. След около 4 седмици "Мазур" се съгласи да плати на шофьорите дължимото.

"Те са хищници"

Сега камионите на полската компания отново са струпани в Грефенхаузен. Веят се грузински и узбекистански знамена и големи плакати с надписи "Няма пари". Обвинения не липсват и към големите германски компании, които използват услугите на “Мазур” - протестиращите са направили плакати и с логата на тези фирми. Сред тях - "Дойче Бан", DHL, "Ауди" и други. Компании, в чиито вътрешните правила изрично е посочено, че очакват от бизнес партньорите си да спазват "човешките права, включително основните трудови стандарти" и да "действат честно, отговорно и справедливо".

За шофьорите, които стачкуват от 10 седмици, реалността е съвсем различна. Големите каросерии са се превърнали в техен дом, палети се ползват за маси, а кашони за столове. До камионите са разположени газови котлони, на които се готви паста и се притоплят консерви. На паркинга има няколко химически тоалетни, а единственият душ редовно не работи. Хората си топлят вода на слънце.

Върху всеки камион шофьорът е поставил лист, на който е написана дължимата му от "Мазур" сума. Общо тя възлиза на около половин милион евро. Сума, която полската фирма отказва да изплати. "Те са хищници", казва Едвин Атема от нидерландските синдикати, които представляват стачкуващите шофьори.

Докато работниците очакват да им бъде платено обаче, от "Мазур" са повдигнали "обвинения за опит за изнудване, както и за присвояване и кражба на превозни средства и стоки". Случаят се разследва от полската и германската прокуратура.

Фирмите поръчители са сочени като главни виновници

На въпроса кога ще приключи стачката синдикалистът Атема казва следното: "Много е просто - след десет минути, ако германските фирми поръчители, които са допуснали това, платят на шофьорите". Атема вече се е обърнал към компаниите, чиито стоки са блокирани в Грефенхаузен. Засега само две австрийски фирми са изплатили по 20 хиляди евро и са обещали да прекратят договорите си с "Мазур". Според синдикалиста сега същото трябва да направят и "големите риби".

Стачката осветява проблемите на целия транспортен сектор и мизерните условия на работа в индустрията. Основните обвинения се отправят към фирмите, които работят с полската компания. "След първата стачка всички уж се съгласиха, че няма повече да работят с "Мазур". След няколко месец обаче всичко се върна постарому", казва Атема.

През юли полската инспекция по труда е извършила проверки на компанията. Представените документи сочат, че шофьорите са получавали заплащане според отработените часове, но са работили само по няколко десетки часа на месец, пише интернет порталът Trans.info. Когато инспекторите изискали от дружеството да предостави цифровите файлове от тахографите и картите на водачите, те били повредени и вече нямало как да се разчетат.

Шофьорите са изморени, но не губят надежда

Германски и европейски политици идват в Грефенхаузен и обещават помощ. Федералният министър на труда Хубертус Хайл разпореди специална проверка на клиентите на полската спедиторска фирма, а председателят на ГСДП Ларс Клингбайл лично е разговарял с различни фирми, които са обещали да преразгледат веригите си на доставки.

Германски синдикати и организации подкрепят протестиращите шофьори с храна, напитки и други консумативи. В близките градове спортните клубове предлагат на шофьорите да ползват душовете и ги снабдяват с велосипеди.

Шофьорите все още не се отказват, но някои от тях изглежда вече губят надежда. "Не мисля, че "Мазур" ще ни плати", казва Сергей, на когото полският спедитор дължи 7500 евро. Колегата му Роман е уморен да чака, но все още пази искрица надежда. "Ще се борим докрай. Искам само парите за работата си", казва той и добавя: "Надеждата умира последна".

Автор: Катаржина Домагала


Поставете оценка:
Оценка 4.7 от 24 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Започна се разпада на Запада!

    48 17 Отговор
    Нали там беше рая, и какво стана, и рая замириса!? Германците пак ще се молят на Русия!

    Коментиран от #11, #22

  • 5 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    10 37 Отговор
    да не се жалват, търсят хора по строежите щом тираджия не му харесва да бяга вар да дава

    Коментиран от #7

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Абе

    67 4 Отговор

    До коментар #5 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":

    Хамстер ти качвал ли си се някога на камион и знаеш ли колко е отговорно? Сигурен съм,че колело не можеш да караш а си тръгнал акъл да даваш!
  • 8 Последния Софиянец

    4 14 Отговор

    До коментар #6 от "Пу..ть.о":

    Айде бе,ти пък щото си много убав. Нали съм те виждал в заведението ми как цепиш лева и броиш стотинките!

    Коментиран от #13

  • 9 Отвличат

    30 10 Отговор
    Вниманието от загубената американска война в Украйна.
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 червени смешници

    16 27 Отговор

    До коментар #4 от "Започна се разпада на Запада!":

    по колко копейки ви дават на написана простотия???? Гледам опашките от мераклий да ходят в русия е стотици км.! И там ще взимаш 80 евро, но през месец!

    Коментиран от #26

  • 12 Аа ме

    19 3 Отговор

    До коментар #10 от "Ходи ти":

    Кво да вози,той обувките не може да си върже,камо ли камион да управлява

    Коментиран от #17

  • 13 Миячо на картофи

    15 5 Отговор

    До коментар #8 от "Последния Софиянец":

    разсмя ме рано рано! ТИ и твое заведение????? Смех гоУем смех..............

    Коментиран от #15

  • 14 А понаучи

    15 1 Отговор

    До коментар #10 от "Ходи ти":

    ако можеш мааалко български "ве"!!!! и тогава давай наклон на ....... хората! Камиони /тирове/ дето им викате съм карал 20г. достатъчно са ми!

    Коментиран от #16

  • 15 Последния Софиянец

    4 11 Отговор

    До коментар #13 от "Миячо на картофи":

    Вярно,че едното заведение фалира,но мога да те наема за общ работник в другото,което скоро откривам. Вчера г-н Денков идва пихме кафе и лично обеща да среже лентата за откриването.

    Коментиран от #19

  • 16 Хаххаха

    3 4 Отговор

    До коментар #14 от "А понаучи":

    Ама къде ги кара виртуално на компютъра ли или? Хахха сайта се ее напълнил с шегаджии от сутринта!
  • 17 Не ме мисли

    4 2 Отговор

    До коментар #12 от "Аа ме":

    за обувките си имам такива като теб които ги връзват! цъ..вул!

    Коментиран от #18

  • 18 Хаха

    2 1 Отговор

    До коментар #17 от "Не ме мисли":

    Да разбираме,че си достатъчно не ка дърен щом сам не можеш да се справиш с тази задача,камо ли нещо по сериозно... а такива,като мен може да ги викаш да ти помагат с жената! Отре пка такава!

    Коментиран от #20

  • 19 Смешник!

    12 3 Отговор

    До коментар #15 от "Последния Софиянец":

    а пРезидентО и Деса нямаше ли ги? Нали бяхте първи "приятели"????? Ти и лавка за вестници нямаш, не си имал и няма да имаш!!!!
  • 20 Дааа идеята

    4 2 Отговор

    До коментар #18 от "Хаха":

    ти е добра! Само че първо ще си оправям жената а после теб. Щом имаш мерак.........
  • 21 плюс минус

    13 3 Отговор
    През един от южните русенски булеварди - "България", ежемесечно се увеличават тировете от и към Дунав мост.
    Тровят въздуха, вдигат шум, съсипват настилката на булеварда, правят огромни колони от тирове...
    Докога?

    Коментиран от #24, #30

  • 22 Той "разпада на запада"

    8 15 Отговор

    До коментар #4 от "Започна се разпада на Запада!":

    "почва още от 1944г според рашката идеология и слугите им. така че надявай се.............
  • 23 фен

    14 2 Отговор
    Аха. Полша даде заден за Украйна, и поляците рязко станаха лоши.
  • 24 оня с коня

    2 4 Отговор

    До коментар #21 от "плюс минус":

    Докато влезем в Шенген.
  • 25 Язе Сам

    5 3 Отговор
    Това нямаше как да се случи в САЩ, защо ли ?
    Животът е хубав и не струва 6,000 евро
  • 26 Да..

    18 4 Отговор

    До коментар #11 от "червени смешници":

    С удовствие отиваме в Русия. Но Путин не пуска там сульо и пульо както прави Европа.

    Коментиран от #33, #42

  • 27 Хайдуков

    14 1 Отговор
    Кога капиталиста се е вълнувал от работника!?
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 кирчо кокорчев

    7 1 Отговор
    странно тези примати защо не стачкуват където е. седалището на фирмата?
  • 30 докато

    3 3 Отговор

    До коментар #21 от "плюс минус":

    сме живи свиквай аз живея до булеварда …няма как камионите да летят
  • 31 както казваше един бизнесмен

    5 1 Отговор
    Това е пазарна икономика, тука не сме благотворително дружество. Заплатите са пари хвърлени на вятъра.
  • 32 Грешката

    5 0 Отговор
    Грешката им е, че са се хванали да работят за пАляци.
  • 33 Ха ха ха

    3 3 Отговор

    До коментар #26 от "Да..":

    Хайде подай документи ако ти стиска, последните 20 години колко твои роднини отидоха на запад и колко към Русия

    Коментиран от #34

  • 34 Да..

    11 2 Отговор

    До коментар #33 от "Ха ха ха":

    За твоя информация от 1987 живях 30 год. В Гврмания. Сигурно не си бил роден. Върнах се в България заради грешната политика на Меркел.Но в Бъгаря сега е отвратско правителство, което тормози народа. И дазнеш, че вече гледам към Русия.

    Коментиран от #37

  • 35 зевзек

    12 0 Отговор
    а имаше време, когато тираджиите бяха баровци, долари, марки, дрехи, парфюми, децата мечтаеха да хванат тази работа като пораснат, сега явно и кучетата не я искат, щом вкарват шофьори от Узбекистан
  • 36 Българин

    6 2 Отговор
    Нещо май на запад нещата се вмирисаха.Нали беше много добре, защо западните фирми не плащат скромните заплати на шофьорите си.
  • 37 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 38 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 39 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 40 Е няма как да ми обяснят

    4 1 Отговор
    Тираджиите защо изпреварват тир, който се движи с 90 а изпреварващият с 91 и така няколко километра. Ами поне този когото изпреварват да намали за малко, но не!!карат успоредно с километри и задръстват движението!Няма как да се оправдават за това!
  • 41 Шаран БГ

    4 0 Отговор
    Нещата не са много добре в някой западно-европейски страни. Те ще се оправят - не бива да се тревожим за тях.......Причините са няколко, но основната е допущането на източно-европейски фирми на собствена територия. И те "разкалват терена"!! Работят по нашенски: първо плащат по-малко и второ понякога и не плащат за извършената работа.Как бе в нашата мила Родина след 1989 година, когато пост-комунистическите бизнесмени изхвърлиха хиляди работници на улицата унищожавайки предприятия и продавайки оборудване за скраб.
    Прогониха около 3 милиона народ в чужбина и сега се вайкат, че нямат " квалифицирана работна сила" !?
    Има и друго. Данъците и таксите , които плащат източните фирми в западните страни са по-малки !! От една страна по-малки отчисления за съответната държава, от друга – по малко разходи за Фонд работна заплата.
    Не само нашите , но и полските работодатели са учили политическа икономия и марксизъм-ленинизъм, и знаят каквож ее "принадена стойност" !!!
  • 42 Този коментар е премахнат от модератор.