12 Май, 2021 18:20 6 424 18

Източноевропейци въртят волана за по 60 евро на ден. А други печелят.

  • тираджии-
  • европа-
  • шофьори-
  • тир-
  • източна европа-
  • заплата-
  • печалба-
  • волан-
  • роби

В пандемията има бум на търговията онлайн. Стоките се транспортират предимно от източноевропейци. Те печелят по-малко от минималните заплати в Западна Европа и с месеци спят из камионите без най-елементарни условия.

Източноевропейци въртят волана за по 60 евро на ден. А други печелят. - 1
Снимка: Shutterstock

Никита* ще прекара още цели три седмици в кабината на камиона, която споделя със своя помощник-шофьор. Тук протича целият живот на двамата мъже от Беларус: тук работят, тук се хранят, тук спят. Те обслужват клиенти в Германия, Франция и други западноевропейски държави. И вече са на път от два месеца - работят по договор най-вече с една голяма фирма за онлайн-търговия.

„С четири очи чакам да се прибера вкъщи, защото дъщеря ми е абитуриентка,“ разказва бащата на две деца. Абитуриентските празненства искат пари и тъкмо по тази причина Никита върти волана по европейските магистрали. Иначе той е заварчик, но не може да си намери работа в родината.

По 60 евро на ден, но това трябва да покрива и личните разходи

Доволен е от заплащането: 60 евро на ден, които трябва да покриват и разноските му. Според европейската правила обаче, тези пари просто са много малко. Никита и хиляди други тираджии като него работят главно на територията на Германия и на други страни от ЕС, тоест - би трябвало да получават поне минималната надница, определена от закона. Плюс пари за другите разходи и за преспиване. „Знаем, че трябва да ни плащат повече, но никой от нас не получава тези пари“, обяснява Никита.

Разговаряме с Никита на голям паркинг в Германия, недалеч от границата с Нидерландия. Тук концернът „Амазон“ е паркирал множество ремаркета, с които източноевропейски спедиторски фирми и техните шофьори (един от които е именно Никита) доставят стоки из цяла Европа. На паркинга шофьорите са си организирали нещо като бивак за през почивните дни. Между тировете са инсталирали туристически столове и маси, покрити с храна.

Почти всички са от Беларус или Украйна. Истински тоалетни или умивални наоколо не се виждат, има само няколко химически тоалетни. Спедиторската фирма не им плаща за преспиване в хотел и хората трябва да нощуват по камионите.

Сред нас е и германският синдикалист Михаел Вал от мрежата „Справедлива мобилност“, която се опитва да помага на шофьорите от Централна и Източна Европа. Михаел говори полски, но е довел и преводачки от украински, български и румънски. За шофьорите има и информационни листовки на няколко езика. Михаел Вал и неговите колежки обясняват на шофьорите най-същественото: не е важно каква фирма ги е наела, важното е къде се трудят и по кои маршрути карат.

"Те просто нямат друг избор"

Мнозина от шофьорите обаче клатят скептично глава. Спедиторите никога нямало да се съгласят на такива условия, независимо какво пише в законите. Мъжете се страхуват да не си загубят работата. „Те просто нямат друг избор. Или трябва да се върнат в Украйна или Беларус, където има война и протести, или пък да въртят волана в Германия и да получава от източноевропейските си работодатели заплащане под минималното.“

Тъкмо източноевропейските спедитори доминират картината в Германия. Според някои оценки, на територията на ЕС те държат около 40 процента от бизнеса. Статистическите данни за закупените винетки в Германия показват, че 33% от камионите по германските пътища са регистрирани в Източна Европа.

Източноевропейските спедитори транспортират стоките значително по-евтино, отколкото германските. „Тъкмо поради това германските транспортни фирми почти изцяло се оттеглиха от международните транспорти“, обяснява Вал. И добавя, че от това печелят най-вече гиганти в онлайн-търговията като „Амазон“.

Според Вал, така е възникнала цяла „система на организирана безотговорност“. Той твърди, че големите концерни се възползват от изгодните оферти на източноевропейските спедитори, които пък от своя страна се възползват от безизходицата на шофьорите и ги наемат по ниски тарифи. Редакцията на WDR се обърна с тези въпроси към концерна „Амазон“. В отговора се казва, че спедиторите, работещи за „Амазон“, са длъжни да се придържат към действащите закони и към специалния „Кодекс за поведение“, който ги задължава да осигуряват на шофьорите „справедливо заплащане, социални осигуровки и нормално работно време“. В отговора не пише обаче как „Амазон“ следи за изпълнението на тези договорки.

Разговаряме с шофьора Иван* пред един от логистичните центрове на „Амазон“, където са се наредили много чакащи камиони. 52-годишният украинец чака вече от два дни. Чакането си е част от работата, усмихва се Иван.

"Третират ни като роби"

За да работят за фирми от Литва, Полша или България, украинците имат нужда от работна виза. А тази виза пък зависи от наличието на договор със съответната спедиторска фирма. Иван разказва, че в Украйна изкарвал около 140 евро на месец, докато литовските спедитори му плащали в пъти повече. „Защо да се оплаквам при това положение? Ако напусна фирмата, вече няма да имам работна виза и ще трябва начаса да се върна в Украйна“, казва той.

Шофьорите, които чакат пред логистичния център, гледат някак да си запълнят времето. Едни си варят кафе, други простират пране върху ламарините на камионите. Двама полски шофьори се оплакват от условията и от отношението на работодателите. „Третират ни като роби! Тук няма вода, няма душове, няма свестни тоалетни,“ ругае по-възрастният.

От „Амазон“ твърдят, че край логистичния център на шофьорите са осигурени тоалетни и умивални - и прилагат фотографии като доказателство. Полският шофьор обаче твърди, че не знае за такива санитарни възли. Той самият чакал тук вече пети ден, защото разтоварването на неговия ТИР непрекъснато се отлагало. Сочи към кабинките на химическите тоалетни край входа и задава риторичен въпрос: „Знаете ли как изглеждат тези три тоалетни, когато дневно ги използват по 100 души?“.

*Имената на шофьорите са променени от редакцията

Автор: Руперт Видервалд


Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 15 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Arma 3

    26 2 Отговор
    Дойче веле пише смислени коментари само за тези източно европейци и бедноста в България, станели въпрос за тях , за запада, за сащ, за русия и почват да публикуват безбройните си лъжи
  • 2 Майна

    32 6 Отговор
    Това е истината..ХОРАТА ОТ ИЗТОЧНА ЕВРОПА ПРЕВЪРНАХА В ОБСЛУЖВАЩ ПЕРСОНАЛ НА ЗАПАДА....ПОСЛЕ ЛОШ БИЛ СОЦИАЛИЗМЪТ...
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 де юре

    20 4 Отговор
    В руския язик има една хубава поговорка по тоя въпрос " За что боролис на то напоролис " Демокрацията предлага много такива "възможности " .
  • 5 Бесен Язовец

    26 10 Отговор
    Искахте капитализъм ей ви капитализъм въртете геврека и си трайте седерасти източно и централно европейските !

    Коментиран от #8

  • 6 Комуниста

    23 3 Отговор
    Защо работите в държаеите на господарите, а не ви плащат подобаващо? Едно време от,, Свободна Европа " и ДВ тези неща ги спестиха като подробности.
  • 7 Аноним

    7 2 Отговор

    До коментар #3 от "Пръц":

    Нищо подобно кратунко
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Бесен Язовец

    11 7 Отговор

    До коментар #8 от "стоян георгиев":

    През соца с ИФА София - Бургас 7 часа!

    Коментиран от #15

  • 10 ТакаБеше

    6 6 Отговор
    Да, много по-яко си е да въртиш геврека за 50 лв на ден тука!
  • 11 123

    20 3 Отговор
    Но пропуркат да кажат че Амазон и другите компании заплащат на собственниците на транспорните компании по минимално 55-65 цента на км, и също плащат и всекидневните командировъчни за шофьорите за да спят в хотел. това че собственника не им плаща всичко е понеже е крадлив и лъжлив Чорбаджи Бай Ганьо, който иска бързо да стане милионер.

    Коментиран от #12

  • 12 123

    14 4 Отговор

    До коментар #11 от "123":

    Всяка компания заплаща на командировани хора-храна, хотел, и транспортни разходи - като най ниски командировъчни са за ден в Коуъворден е 141 Евро за хотрелска стая и 104 за храна транспорт. най високи комндировъчните са за Шифол 418 евро за хотел на вечер и 174 евро за храна и транспорт.Всичко това остава в Чорбаджи Бай Ганья, а на шофьора 60 евро на седмица и да си плаща с неговата 60 Е надница че работи за бай Ганья, такова дебелоочие няма никъде само в Булгарстан и Ураинстан, таме къде е стъпил Ганьо трева не расте.
  • 13 Много знаеш ве мухльо

    11 3 Отговор

    До коментар #3 от "Пръц":

    Ходи стани тиражия пък да видим кво ще вземаш и как се краде нафта
  • 14 случаен

    11 3 Отговор
    как изглежда тоалетна, която се ползва от 100 души на ден, ами по същия начин, както изглежда коя да е тоалетна на село, или на малка жп гара в България, при социализма тираджиите бяха истински гъзари, дойче марки, западни коли, кастофони, мастофони, тонколони, всички нови, дрехи, дънки, тоблерони, в момента, пак са гъзари, но на батерии, кретат на минимални за западния свят заплати
  • 15 Гошко

    2 4 Отговор

    До коментар #9 от "Бесен Язовец":

    Аха, с Ифа, за 7 часа до Бургас (от София през соца), ама друг път... Аз с кола от Пазарджик трудно го вземах това разстояние за по-малко от 5 часа, ти с Ифа, бах т'аа Ифа, искам да я видя, за пътищата по онова време да не говорим...
  • 16 тираджия

    12 1 Отговор
    Едно малко уточнение, Украйна и Беларус не са в ЕС така че европейско заплащане на труда няма как да стане.Българските тираджии към днешна дата взимат чисто 2000- 2300 евро, това са парите за международен транспорт, в западна Европа на всяка бензиностация има задължително тоалетни и баня,( в Франция банята е безплатна), по големите бензиностанции има перални и сушилни за шофьорите.Източна Европа не баш така.Всички западни транспортни фирми си имат бази с всичко оборудвано за шофорите,.Българските фирмаджии за мизерници и не осигуряват това.Така че незнаещи и неграмотни по темата да не се изказват, щото изглеждат като простаци.

    Коментиран от #18

  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 Денислав

    0 0 Отговор

    До коментар #16 от "тираджия":

    Прав си, а някой който има щастието да се качи да кара за Германска фирма като работодател, не иска да слезе чак до пенсия.
    Взимат служители стига да имаш документитеби да имаш необходимото ниво на езика.
    Колко ли? 3 пъти повече от мутрите в източната част на Европа и в 10 пъти по човешки условия и отношения