19 Декември, 2023 10:01 2 859 8

Знаят всичко за нас: как ни шпионират автомобилите

  • шпионаж-
  • автомобили-
  • данни-
  • германия-
  • шофьори

Автомобилите записват данни за водача поне на всеки две минути

Знаят всичко за нас: как ни шпионират автомобилите - 1
Снимка: Shutterstock
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

"По принцип модерните автомобили знаят всичко за своите шофьори", казва Фолкер Людеман, научен директор на Центъра за защита на данните в Долна Саксония към Университета за приложни науки в Оснабрюк, Германия. Колите съхраняват данни за водача на всеки две минути, показват резултатите от проучване на Клуба на германските автомобилисти ADAC.

Какво точно се съхранява, какво се случва с тези данни и на кого точно принадлежат те, пита АРД в своя публикация по темата. До 150 сензора са инсталирани в съвременните автомобили. Те измерват поведението на шофьора, заетостта на седалките, ускорението. Освен това познават добре музикалния вкус на водача, откриват грешките при шофиране и записват местоположението на колата. Благодарение на всички тези данни производителите знаят много за водачите и техните превозни средства.

Безобидно или опасно събиране на данни

От години част от данните се използват, за да могат сервизите да разчитат съществуващите проблеми. В някои случаи събирането им дори се изисква от закона, посочва АРД. Тук спада например следенето за спазване на регулациите за вредни емисии - записва се колко гориво изразходва автомобилът. А от лятото на 2022 г. новорегистрираните коли трябва да разполагат и с памет за запис на данните при произшествия.

"Отделните наблюдения сами по себе си може да са безобидни, но ако данните се съпоставят, комбинират и анализират, това може да доведе до сериозни нарушения на личната неприкосновеност", обяснява Людеман. Той дава следния пример:

"Ако тежестта на пътника на дадена седалка нараства постепенно и последователно в продължение на 9 месеца, а крайната цел на пътуването е била специализиран магазин за бебешки пособия, значи не е изключено семейството да чака бебе. И всеки, който има достъп до тези данни, ще може да стигне до този извод", казва Людеман, цитиран от АРД.

Шофьорите обикновено не знаят кой и с каква част от така запаметените данни разполага и както точно се случва с тях. "Повечето от тях се съхраняват на сървърите на производителя", обяснява Людеман. "Те могат да решат кой ще получи тези данни." Засега единствено автомобилните производители имат достъп до тях и могат да ги използват. И те наистина го правят, пише АРД.

Бизнесът с данните

С тези данни може и да се търгува, защото не се записват само данни за пътниците, но например се води статистика и за използването на системата за спешни повиквания в ЕС, т.нар. e-call. Тя прави автоматично спешно повикване при задействане на въздушните възглавници - не само към номер 110 или 112, но и към производителя и доставчика на определени видове услуги, например за пътна помощ или сервизно обслужване на авариралата кола, разяснява Людеман от ADAC.

Всичко това разкрива нови възможности и пред застрахователите: така те могат да правят отстъпки в цената на застрахователните полици или обратното - да ги увеличават за по-рисковите шофьори. Затова те също имат интерес към данните, записвани от автомобилите.

"Голям икономически потенциал"

Възможностите за много приложения и бизнес области са много сериозни и предизвикват големи желания. Става въпрос за конкуренция между автомобилните производители, службите за спешна помощ, софтуерните компании, сервизите, болниците и застрахователите. Те признават онова, което експертите сега доказват с цифри - от това, че шофьорите не знаят, че биват следени по този начин, някой може да прави пари.

Според консултантската фирма МакКинзи свързването на автомобилите в мрежа и използването на данните от тях има голям икономически потенциал. Производителите, доставчиците и предоставящите различни услуги могат да очакват приходи от около 400 млрд. долара годишно до 2030-а, когато 95% от всички превозни средства ще бъдат свързани в мрежа. В тази сметка влизат оборот от 250 млрд. долара и още 150 млрд. долара от потенциални икономии.


Поставете оценка:
Оценка 1.7 от 11 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Бай Шиле

    26 1 Отговор
    Затова нокиа от 90-те и ауди 80 😅
  • 2 еми всеки с проблемите си

    18 0 Отговор
    моят голф 2 ми е верен не ме издава на никое разузнаване… да му мислят модерните умни и красиви без вътрешно съдържание…

    Коментиран от #3, #4

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    5 2 Отговор

    До коментар #2 от "еми всеки с проблемите си":

    😀😀😀
    Айде сега пиши, че и тАлАфончИ нямаш 😉😉😉
  • 5 Сандо

    7 1 Отговор
    ДС-то от бай Тошово време може само да завижда и да цъка с език.

    Коментиран от #7

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 НИЩО НВ ЗНАЕШ НЕ СИ ВИДЯЛ

    1 0 Отговор

    До коментар #5 от "Сандо":

    СЕКИ КОМШИЯ СЕКИ КОЛЕГА СЕКИ ПЕШЕХОДЕЦ БЯГА СЕНЬОРИ.... ХИИИИИИЛЯДИ ПО ПРОСТО УМНО И ЕФЕКТИВНО..... И НАЙ ВАЖНОТО ЕФТИНО...... АЙДЕ ЛЯГАМ СИ УРОКА ТИ БЕ КРАТЪК И НАЗИДАТЕЛЕН....

    Коментиран от #8

  • 8 Не СЕНЬОРИ а сензори

    1 0 Отговор

    До коментар #7 от "НИЩО НВ ЗНАЕШ НЕ СИ ВИДЯЛ":

    . Юююююююююууу ИИ