Коментар на Емилия Милчева:
Саботаж или инцидент - това са хипотезите за българския кораб "Вежен", повредил подводния оптичен кабел между Швеция и Латвия. Една от тях ще бъде потвърдена, когато приключи разследването на шведската прокуратура по подозрение в саботаж при утежняващи вината обстоятелства. Дотогава плавателният съд, опериран от Параходство "Български морски флот", собственост на българските бизнесмени Кирил и Георги Домусчиеви, е под шведски контрол в близост до военноморската база в Карлскруна. Според съобщение на българското Министерство на външните работи, екипажът от осем български офицери и девет моряци, които са граждани на Мианмар, не е задържан.
Хибридната война
Случаят с "Вежен" попадна във фокуса на международните новини неслучайно. За последните 15 месеца има 11 значими повреди на високоскоростни оптични кабели, част от критичната инфраструктура. Като извършители са идентифицирани руски плавателни съдове, но и китайски. За първи път обаче съмненията падат върху плавателен съд, чийто действителни собственици са от държава член на ЕС. Според публикувани от Newsweek данни обаче "Вежен" (построен в китайска корабостроителница, б.а.) е на хонконгската Hai Kuo Shipping 2015B, която пък е притежавана от китайска държавна банка - Industrial and Commercial Bank of China.
Българският кораб е бил натоварен с торове от руското пристанище Уст-Луга, обект на ракетна атака и дронове от украинска страна преди седмица, тъй като е ключов порт и там се товари и част от руския петрол. Известно е, че от Уст-Луга тръгват кораби от т.нар. "сенчест флот" на Русия, използван за износ на петрол, за да бъдат заобикаляни тежките санкции срещу Москва. Германският канцлер Олаф Шолц свърза инцидента именно с руския "сенчест флот": "Вчера (онзи ден, б.а.) отново бе съобщено за повреден подводен кабел, това показва каква заплаха е руският сенчест флот." Германската външна министърка Аналена Бербок не го смята за случайност.
Умишленото прекъсване на кабели е форма на хибридна война, която включва кибератаки, дезинформация и икономическа дестабилизация. Военни експерти предупреждават, че повреждането им би могло да попречи на западните държави да реагират ефективно при евентуален конфликт, тъй като се затруднява комуникацията между страните членки на НАТО. Неслучайно Алиансът изпрати патрулни кораби в района след инцидента с "Вежен", а латвийски водолази изследват мястото, където се е случила повредата, причинена от котвата на кораба. Заради серията инциденти НАТО засилва присъствието си в Балтика с мисията "Балтийска стража", за да попречи на опити за саботаж на подводни енергийни и комуникационни кабели, както и на тръбопроводи. Морски патрули, самолети и дронове следят за кораби, които влачат кабели или са с липсващи котви, а сателитната навигация дава изчерпателна информация за движението на плавателните съдове и метеорологичните условия.
От БМФ отричат умисъл - времето е виновно
Ръководството на БМФ потвърждава за повредения кабел, но публично отрече умисъл, винейки лошото време. Въпреки че корабът е бил нов - на две години, строен в китайска корабостроителница, на мостика нямало индикатори за авария на котвата. Метеорологичните условия били лоши и не е имало възможност моряк от екипажа да излезе на палубата и да провери какво е станало с котвата, която заедно с веригата тежи над 7 тона. Според обясненията на БМФ, тя "изтекла" и се влачила по дъното. Заради лошото време - силно вълнение, вълни над 2.5 метра, екипажът не можел да излезе на палубата и да провери какво се случва.
Пред Дойче Веле Руслан Трад, изследовател към Атлантическия съвет на САЩ, коментира, че не разполага с данни за такова вълнение и толкова силен вятър по това време. "Нямаме данни за вълни, по-високи от метър и нещо, и за проблеми с времето до степен котвата да се измести и да закачи заровен кабел (брониран, заровен на поне метър дълбочина, б.а.). Кабелите са част от европейската сигурност, знае се откъде минават - картографирани са (на морските карти като зони, забранени да се хвърля котва, б.а.), такъв изключително важен кабел не се къса просто така." Той е разгледал изображения, на които котвата на "Вежен" е видимо повредена. Трад припомни случаи и с китайски, и с руски кораб, който е влачел котвата по същия начин. "Дори и да не се скъса, кабелът се наранява, което също причинява проблеми в комуникацията", каза той.
Това не е първият инцидент с кораби на БМФ. В края на 2023 година на кораба "Верила" бяха открити близо 300 кг кокаин и плавателният съд беше задържан в Ирландия, а през 2024 година сомалийски пирати отвлякоха товарния кораб "Руен".
По телевизии и в социални мрежи няма единодушие усетил ли е екипажът вибрациите от изпадналата котва. Пред Нова телевизия кап. Васил Данов, който отрече саботаж, заяви, че "ако котвата изтече, ще се чуе - "Вежен" е голям кораб, не може да бъде подмятан от вълните". Други допускат, че поради лошото време може и да не се усети, а трети - че котвата може да е била спусната умишлено от един човек.
Според адвокат Ивайло Дерменджиев, специалист в сферата на международния търговски арбитраж, "българската държава трябва да се намеси". Той обаче не отговори на запитване на Дойче Веле какво има предвид под призива за "намеса". Европейската комисия отказва коментар по случая заради воденото разследване, въздържат се и българските управляващи. От "Продължаваме промяната", част от коалицията ПП-ДБ, обаче ще поискат изслушване на външния министър и на транспортния - Георг Георгиев и Гроздан Караджов. "Много сме притеснени - да арестуват български кораб, пак да ни свързват с хибридни руски операции. Това според нас е голям проблем пак за репутацията на България", заяви съпредседателят на ПП Кирил Петков.
Репутационни щети
До момента няма коментар и от братя Домусчиеви, които приватизираха Параходство БМФ преди 17 години. Днес дружеството оперира над 70 плавателни съда. Когато бе открит кокаинът на кораба "Верила", както и пленяването на "Руен" от пирати, Кирил Домусчиев коментира публично и двата случая, но сега собствениците предпочитат да мълчат.
"Политическото оцветяване на случилото влияе изключително негативно не само на компанията, но и на цяла България", заяви изпълнителният директор на БМФ капитан Александър Калчев. Потвърждаване на хипотезата за саботаж би нанесло репутационни, а и финансови щети на българските милиардери, за каквито Forbes обяви братя Домусчиеви - заради състоянието им от по $2.1 милиарда. След като приватизираха завода за ветеринарни продукти "Биовет" преди четвърт век, те развиха производство и в Европа, а през 2005 година стартираха и в САЩ, където притежават заводи и изследователски центрове в шест щата.
Инцидент или саботаж - разследването на шведските служби ще покаже. Сега на котвата на "Вежен" се крепи и репутацията на Домусчиеви, но и имиджът на България като евроатлантически партньор.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Град Козлодуй
19:03 29.01.2025
3 Уйде
19:04 29.01.2025
4 Гориил
Коментиран от #32
19:05 29.01.2025
5 Домус гемиджи
19:06 29.01.2025
6 Морски
Коментиран от #14, #73
19:10 29.01.2025
7 Гончар Романенко
.... руслан драд=проф. Рачев:))
19:11 29.01.2025
8 Реалност
По-впечатляващото е, че КЕВР - регулаторът, от който се очаква да е независим, е одобрил новото назначение на Малинов в рамките на един ден. Това напомня онези времена, в които с едно телефонно обаждане на един конкретен човек решава проблема, обаждайки се на някой шеф в регулаторите с нареждания какво да направи. Това напълно обезсмисля ролята на регулаторите в България.
Бойко Борисов като лепилото на тази коалиция трябва да излезе и да каже какво прави Владимир Малинов като шеф на “Булгартрансгаз”. Каква е връзката му с тези скандални проекти като “Турски поток”, където 3 млрд. лв. отидоха на вятъра, подарени на Путин. Далаверата с “Чирен” е за няколко стотин милиона лева. Тук Сарафов и Пеевски не могат да покрият, защото разследващ орган е Европейска прокуратура
Коментиран от #39, #44
19:12 29.01.2025
9 Фен
19:12 29.01.2025
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Братя крадци
Коментиран от #43
19:15 29.01.2025
12 Марийка и дейносчо ме изтриха защото
Трият от факти защото явно получават под масата.
19:16 29.01.2025
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Гориил
До коментар #6 от "Морски":
Миналата година Швеция обяви, че ще използва изкуствен интелект за управление на корабоплаването в своите териториални води. Но според наблюденията на независими експерти и наблюдатели този процес се характеризира с хаос и анархия. Почти всеки месец гигантски кораби (хиляди и хиляди от тях плават към пристанищата на балтийските страни и Русия) разрушават и унищожават тръбопроводи и кабели. Не поставям под въпрос версията за некомпетентност на екипажите, но ви питам какво правят вашите кораби в източната част на Балтийско море? Защо някои невежи капитани на кораби решават да претоварват нефтопродукти и втечнен газ пред очите на големи европейски градове като Рига и Талин? Това се нарича икономическо пиратство и злонамерено нарушаване на санкционния режим.19:18 29.01.2025
15 Танкер
19:19 29.01.2025
16 А е толкова просто
19:22 29.01.2025
17 Случайно
19:27 29.01.2025
18 Гориил
Коментиран от #36
19:27 29.01.2025
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Ха Ха
От раболепие към руския ботуш станахме терористи и саботьори.
П.П. Защо цензурирате ган,човци??!?!?
19:32 29.01.2025
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Анонимен
Аз бях също под арест на кораба, след намирането на другата стока. От тогава напуснах корабите.
19:36 29.01.2025
23 Шрай
19:38 29.01.2025
24 Хамсията
Коментиран от #45
19:39 29.01.2025
25 Бамбука
Въпроса е има ли кораба две котви към днешна дата или няма ? Ако е с една котва, има ли иск към корабостроителния завод, за неглижиране на проблем при сложни морски ситуации ? Какво казват Застрахователите ? Кой ще плаща за щетите, ако се докаже диверсия срещу кабелната връзка ?
19:40 29.01.2025
26 Трайчо
Коментиран от #31
19:41 29.01.2025
27 Жичкаджия
19:41 29.01.2025
28 Герен
ЗАБАВЯ СЕ. НО НЕ СЕ ЗАБРАВЯ. СМИРЕТЕ СЕ.
19:43 29.01.2025
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 дедо..
До коментар #21 от "Има вероятност":
Много тъпо,бирма и масква..да беше некой индус или шаолинец те са в брикс и вова щеше да ги вербува по телефона и всички на смени ще се наредат да пускат котвата да се влачи и с кеф ще пцьувать скавдинавците..19:49 29.01.2025
31 Гориил
До коментар #26 от "Трайчо":
Русия е виновна за всичко. Не е ли така ?19:52 29.01.2025
32 Град Козлодуй
До коментар #4 от "Гориил":
Вярно19:54 29.01.2025
33 Георги
19:56 29.01.2025
34 Този кораб
20:06 29.01.2025
35 Оракула от Делфи
"Труд"",Нова ТВ, и "КТБ" собствеността " Виваком" дали на на Руска фирма, или на сръбска, или на себе си ???
Това което виждам е странен собственик от Бангладеш ,да управлява "Юнайтед груп",
същата фирма е и собственик на телекома "Виваком"", инфо бг. абв.бг,Труд" и "Нова" ТВ, и същия този "Пич" от
Бангладеш управлява една цяла империя, в България, а никой не го познава но умело
започва да определя националната политика на България???!
Как така всички активи на Доган и Пеевски + КТБ активите след фалита попаднаха в " Пича" от Бангладеш???
"Пича" от Бангладеш има аптеки за лекаерства , и два стари продънени танкера, с които е превозвал петрол!
Нещо , не ми се вярва, тази огромна собственост от активи за милиарди, "Юнайтед груп" да се управлява от "Пича"???
20:09 29.01.2025
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Сега се оказва че
20:13 29.01.2025
38 Перо
Коментиран от #64
20:17 29.01.2025
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Мехди
20:17 29.01.2025
41 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
20:20 29.01.2025
42 В икономическа морска зона
Коментиран от #46
20:22 29.01.2025
43 Ще ти кажа...
До коментар #11 от "Братя крадци":
От както Гелосания отрадна БМФ ,ОТ БЪЛГАРСКИЯ ДАНЪКОПЛАТЕЦ!
ИМАШЕ ЕДНИ 50 МИЛИОНА ЛЕВА ДА ПЛАЩА ,
НО НИКОЙ НЕ КАЗВА КЪДЕ СА???КФН,КЗК, МИНИСТЕРСТВО НА ФИНАНСИТЕ И МН.ДР.
А" НАП" ЗАПОРИРА СМЕТКИТЕ НА ФИРМИТЕ ЗА 5000 ЛЕВА НЕ ПЛАТЕНИ НАВРЕМЕ И ТЕ ПРАВИ ЛУД????
ДАЛИ СА ЗАПОРИРАЛИ И НА ДОМУСЧИЕВИ БАНКОВИТЕ СМЕТКИ ?????
20:24 29.01.2025
44 Джоко
До коментар #8 от "Реалност":
Това са данни с история 20 години назад. Кой печели или има господстващо положение в България от неговите действия? Много умуваш за нищо. След още 10 години ще стане невъзможен лукс за обикновения българин енергийния суверенитет -независимост. Но никога няма да го впишат като енергийно беден (клошар) в ЕС.20:24 29.01.2025
45 дядо поп
До коментар #24 от "Хамсията":
Хамсийка ли си цаца ли си не знам , но имаш много здраве от арменския ми колега. Котвата се отдава "бай гравити" , когато е плитко , примерно до 30–40 метра. На по голяма дълбочина по усмотрение на капитана първо се преспуска на винч , до колкото метра са заповядали , после се затяга спирачката , отцепва се клъча и се отдава на гравитция като след достигне на дъното се регулира преспускането посредством бремзата. Отдадеш ли котвата направо на гравитация на дълбочина повече от 50–60 метра може да подпалиш феродото и да не можеш да спреш изтичането на веригата , а ако и жвакагалса не издържи , губиш и котвата и веригата.Коментиран от #50, #59, #61
20:33 29.01.2025
46 Пенчо
До коментар #42 от "В икономическа морска зона":
Боли ме мене жицата за жицата на швеците, да минат на сателитна, ама са скръндзи.Шегата настрана, авторката ми доказва нагледно, че поп Кръстю не е измислена фигура, а напълно реална. Годишно се късат средно 150 кабела по света, айде стига ...
И един пример - насинения и пребит Стамболов казва пред чуждестранните журналисти, че в България полицията не бие
Коментиран от #69
20:33 29.01.2025
47 Нормално
20:35 29.01.2025
48 Кой е приватизатора на" БМФ" ???
До коментар #1 от "Боруна Лом":
След всичко, което прочетох до тук,има само един" кандидат" който се вписва в профила на тази огромна далавера,
един " трафикант на дрога " с много пари и той е в затвора!
20:38 29.01.2025
49 Аман от "професионалисти"
В края на 2023 година на кораба "Верила" бяха открити близо 300 кг кокаин и плавателният съд беше задържан в Ирландия!
Според адвокат Ивайло Дерменджиев, специалист в сферата на международния търговски арбитраж, "българската държава трябва да се намеси".
20:43 29.01.2025
50 Колко тежи, котва+верига и колко струва?
До коментар #45 от "дядо поп":
Питам защото явно разбирате повече от другите?Коментиран от #65
20:46 29.01.2025
51 ташунко
20:53 29.01.2025
52 Инж1
20:53 29.01.2025
53 РЕАЛИСТ
21:03 29.01.2025
54 Вътрешен
21:07 29.01.2025
55 Мдаа
Това слага точка на опорките на руската пета колона от кого сме зависими.
21:09 29.01.2025
56 Смешки пак
21:17 29.01.2025
57 Чекмеджан
Коментиран от #60
21:18 29.01.2025
58 Гошо тъпото
21:20 29.01.2025
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 Този коментар е премахнат от модератор.
61 корабомоделист
До коментар #45 от "дядо поп":
гравитацията при отдаване на котва е изповзва, за да се запази корпуса. Звено по звено при спускане на котва, при бурно ще нарани корпуса. А такова експертиза - "звено по звено" даде капитан с лиценз, управляващ корабна компания.Коментиран от #67
21:44 29.01.2025
62 Незабавно закриване
БЪЛГАРИЯ НАД ВСИЧКО 🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬!!!!
Коментиран от #68, #72
21:44 29.01.2025
63 Бойко от Банкя
22:00 29.01.2025
64 Моряка
До коментар #38 от "Перо":
Ами то Станишката подари БМФ на Домусчиеви.Остави без хляб 3000 моряци.Защо, той си знае.Значи Станишката е първи за въжето.Има ли други мнения?22:11 29.01.2025
65 дядо поп
До коментар #50 от "Колко тежи, котва+верига и колко струва?":
Зависи от големината на кораба варира и тежестта на котвата. Повечето кораби използват котвата на Хол , такава е и на "Вежен" обикновено тежи от 3 до 10 тона. Веригата и тя се различава по дебелина на различните по тонаж кораби. Веригата се състои обикновено от 8 – 12 (ключа) , всеки ключ е по 25 метра. Съединяват се с така наречените Кентерови звена , които могат да се разглобяват. Звената приличат на удължено"О" (елипса) , като по средата имат контрафорси за по голяма здравина и за да не се деформират. За такъв кораб като "Вежен" котвата ще е някъде 5–6 тона , едно звено от веригата сигурно тежи 8–10 кг. като в един линеен метър ще влязат 4–5 звена. Смятай нататък.Коментиран от #74
22:24 29.01.2025
66 Моряка
22:33 29.01.2025
67 дядо поп
До коментар #61 от "корабомоделист":
Дядо ти поп за повече от 35 години като боцман никога не е губил котва. И не знам как ще се нарани корпуса след като котвата се отдава при движещ се кораб на най малък заден ход , или при по силен вятър и течение , забягваш по тях , отдаваш котвата и вятъра и течението те снасят разстилайки веригата , докато котвата заработи.22:36 29.01.2025
68 Моряка
До коментар #62 от "Незабавно закриване":
Добре де, ще закрием шведското посолство.Ама за какво?Спрели са кораба, който е частна собственост на Домусчиев, който от своя страна има америконско гражданство.Домусчиев нека да се оплаче на Тръмп, ама как ще стане, когато до вчера поддържаше Байдън.22:43 29.01.2025
69 Един
До коментар #46 от "Пенчо":
Каравелов не Стамболов.22:54 29.01.2025
70 Време е за ВЪЗРАЖДАНЕ
23:17 29.01.2025
71 Дългия
01:23 30.01.2025
72 Дългия
До коментар #62 от "Незабавно закриване":
Абе добре България над всичко ама тука са някви частници да си плащат те не ние!01:26 30.01.2025
73 Тираджия
До коментар #6 от "Морски":
Не на БМФ а на БЧФ ( Българския Честен Флот)..... Капиш ?!?01:28 30.01.2025
74 Благодаря ти..
До коментар #65 от "дядо поп":
за изчерпвателния отговор за котвата и веригата!Ако тази , така тежка котва е паднала некотрулируемо с веригата , гравитачно без "винч- контрол",
би трябвало да събуди всички , не само Капитана!
Равнява се на теглото на пълен тир 35 тона да падне от палубата!
10:01 30.01.2025
75 Андрешкян
10:13 30.01.2025
76 Ковача
10:47 30.01.2025