На мнозина сигурно е известно, но за тези които незнаят ще кажем, че таекуондо е корейско учение, което предлага разнообразни начини за самоусъвършенстване чрез трениране на тялото и ума. В днешно време таекуондо вече е глобален спорт с международно признание и съвсем закономерно намери своето място сред Олимпийските дисциплини. Подобни са нещата и при най-големия всъдеход с марка KIA, наречен още с появата си Sorento. Сега на ход е и лифтираната версия, която все по-добре се намества сред именитите си съперници. Темата ни засяга дизеловата модификация 2.5 16V CRDi VGT, представляваща елегантен SUV, който интригува най-вече със стил, функционалност, сигурност и не на последно място доста атрактивна цена. Направеният от екипа ни обстоен тест на автомобила може условно да се раздели на две части - приятна и неприятна. Първата е пряко свързана с качествата на автомобила, а втората - с ПТП, в което станахме неволни участници. Започваме с приятната част.
Екстериор
Промените във външното излъчване на корейския SUV в никакъв случай не биха могли да се нарекат кардинални, но именно това е целта на азиатските инженери и дизайнери. Монтирани са изцяло нови предни и задни брони, на които се пада основната заслуга за нарастването на общата дължина на всъдехода с 20 мм. Изменена е и формата на фаровете и задните светлини, а също така и излъчването на алуминиевите джанти. Въпреки приликата с някои европейски аналози, Sorento се отличава със собствен стил и доволно надменен облик. Главна роля за това играе наличието на интересната радиаторна решетка. По нея няма да заблежите характерните за всъдеход оребрения. Ефектната, но същевременно семпла решетка е черна, обрамчена с хром, а в средата добре се забелязва емблемата на компанията. Фаровете са добре оразмерени спрямо решетката и масивната броня. Покрити са с гладко стъкло с капковидна форма, под което се намират отделни кръгли сектори за “къси”, “дълги”, габарити и пътепоказатели. Задните светлини пък са типични за всъдеход, като интересното при тях е, че стоповете са изключително силни. Заоблените форми на Sorento го правят доста привлекателен, но в никакъв случай не влияят на агресивната му осанка.
Интериор
При разработката на салона корейските инженери са имали явното намерение моделът достойно да заеме мястото си до именитите си алтернативи. Качеството на сглобката е значително подобрено и вече е на високо ниво, уредите са компилация от авангардни дисплеи и класически циферблати, но като цяло са доста информативни с едно изключение. Информацията от борд компютъра е изнесена на конзолата на тавана и е причина за отвличане на част от вниманието на водача. И двата реда седалки предлагат особено приличен комфорт, като отзад вече е по-широко и просторно. Арматурата пък е гарнирана с елементи, доста сполучливо имитиращи тъмно дърво и перфектно контрастиращи на основния сив цвят на салона.
Купето е оборудвано с доста екстри, включени в базовото оборудване. Климатроникът си върши работата много добре, а и пултът му за навигация е удобен. Стандартно монтираната аудио система пък ще впечатли почитателите на качествения саунд. Опциите в салона са доста, материалите са качествени, но от KIA има още какво да желаят. Все пак погледнат от ценови аспект Sorento изглежда отлично, както отвътре, така и отвън.
Двигател и ходови характеристики
Четирицилиндровият 16-клапанов турбодизел се характеризира с много ниско ниво на шум и вибрации. Главната причина за това е усъвършенстваната система за директно впръскване Common rail. По отношение на динамиката азиатците наистина са се справили повече от подобаващо. Турбодизеловият агрегат работи уверено, като що се отнася до ускорение бие показателите на предшественика си с цели 2.3 секунди.
Достойнствата на новото Sorento продължават и извън асфалта. При клиренс от 203 мм, свободно въртящ пр.диференциал с ел.превключване и заден с ограничено приплъзване не са много препятствията, които биха затруднили корееца.
Цена
На фона на конкуренцията е доста атрактивна. Има и по-евтини алтернативи, но все пак е важно съотношението цена/качество, а именно там е силата на корейската марка.
Инцидентът
В началото на материала стана дума, че екипът ни беше неволен участник в едно ПТП. Съвсем чинно спрели на знак №36 “Стоп” бяхме ударени отзад от един масов германски автомобил втора употреба. След неприятностите с доста нелюбезните органи на реда стигнахме до извода, че държавните ни органи няма скоро да стигнат европейските стандарти. Що се касае до безопасност на автомобила изводите също са налице. Виждайки пораженията по двата автомобила си доказахме на практика една известна истина - новото Sorento е далеч по-здраво и надеждно от масово караните у нас автомобили “втора ръка”. Кога обаче всеки от нас ще има реалната възможност да кара подобен нов автомобил също е въпрос с повишена трудност.
KIA Sorento 2.5 16V CRDi VGT
|
Технически характеристики
|
|
Двигател
|
Редови четирицилиндров четири клапана на цилиндър
|
Работен обем
|
2 497 куб. см.
|
Максимална мощност
|
125 Kw/170 к.с. при 3 800 об./мин.
|
Максимален въртящ момент
|
392 Нм при 2 000 об/мин.
|
Скоростна кутия
|
автоматична, петстепенна
|
Степен на сгъстяване
|
17.6:1
|
Маса на единица мощност
|
12.1 кг/к.с. (16.4 кг/Kw)
|
Габарити:
дължина, мм широчина, мм височина, мм |
4 590 1 863 1 730 |
Междуосие
|
2 710
|
Маса, кг
|
2 056
|
Допустимо натоварване, кг
|
584
|
Обем на багажника,л.
|
898 - 1 849
|
Вместимост на резервоара, л
|
80
|
Разход на гориво: |
10.1 л/100км
6.8 л/100км 8.0 л/100км |
Ускорение:
от 0 до 100 км/ч, сек |
12.0
|
Максимална скорост
|
182 км/ч.
|
Гуми
|
245/70R17
|
Спирачки:
отпред отзад |
дискови, вентилирани дискови, вентилирани |
Цена на автомобила
|
|
Цена/лв. | 61 330 |
Базово оборудване
|
ABS, EBD, Двузонален климатроник, Датчик за външна температура, Подгряване на охладителната течност, Предни въздушни възглавници, Датчици за сложен колан и отчитане на тегло, Странични въздушни възглавници - завеси отпред и отзад, Задно предаване, свободно въртящ пр.диференциал с ел.превключване, Заден диференциал с ограничено приплъзване, Окачване с газови амортисьори, Електро-хидравлично сервоуправление, Борд компютър, Централно заключване с дистанционно управление, Фабрична аларма, Дистанционно отваряне стъклото на задния капак, Ел. стъкла - автоматично за шофьора, Ел. отопляеми странични огледала, Ел.дистанционно прибиране на стр.огледала от мястото на водача, Аудио ситема: Radio + Cassette +EQ+ CD+MP3, Дистанционно управление на аудио системата от волана, Ел.антена, Фарове за мъгла, Кожен волан, Кожена топка на скоростния лост, Дървен декор, Темпомат с управление от волана, Подгряване на предните седалки, Устройство за миене на фаровете, Заден спойлер в цвета на атомобила, Силно тонирани стъкла в задната част на автомобила, Частично подгряване на предното стъкло, Ел.регулиране на фаровете по височина от мястото на водача, Регулиране на волана по височина, Регулиране на шофьорската седалка по височина с лумбална подкрепа, Двойно отваряем подлакътник м/у предните седалки, Конзола в покрива с 2 спота за четене и поставки за сл.очила, Чекмедже под пасажерската седалка, Осветление в купето със закъснително изгасване, 3бр.12V извода в купето и багажника, Подлакътник м/у задните седалки, Метални защитни кори под двигателния отсек и резервоара, Пластмасови защитни кори на вратите, калниците и праговете, Ел.устройство за защита на акумулатора от спад в напрежението, Тонирани стъкла, Трета стоп светлина, Енерго-абсорбиращи брони (до 8км/ч), Пиротехнически колани за 5 места, Асиметрично делима задна седалка, изофикс за детска седалка, Oтваряне на стъклото на задния капак, Мрежа за багаж в багажното отделение, Щора над багажното отделение, Рейки за багажник на покрива, 5бр. лети джантии, Боя металик и др.
|
Гаранция
|
3 години или 100 000 километра пробег
|
Цените са за България с включени мита, такси и ДДС
|
KIA Sorento 2.5 16V CRDi VGT
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
BMW X5
|
|
Работен обем
|
2 993 см3
|
Мощност
|
160 кВт/218 к.с. |
Максимален въртящ момент
|
500 Нм при об/мин 2 000
|
Габарити, мм
|
4667/1872/1715
|
Ускорение
|
8.3 сек
|
Максимална скорост
|
210 км/ч
|
Разход на гориво:
Градско Извънградско |
11.4 л/100 км 7.0 л/100 км |
Цена на модела с ДДС:
|
103 700 лв.
|
Цени на някои екстри:
|
|
ESP
|
серийно
|
Еърбег 6 бр, |
серийно
|
Климатроник
|
серийно
|
VOLKSWAGEN TOUAREG
|
|
Работен обем
|
2 460 см3
|
Мощност
|
128 кВт/174 к.с. |
Максимален въртящ момент
|
400 Нм при об/мин 2 000
|
Габарити, мм
|
4754/1928/1726
|
Ускорение
|
12.4 сек
|
Максимална скорост
|
184 км/ч
|
Разход на гориво:
Градско Извънградско |
12.5 л/100 км 8.2 л/100 км |
Цена на модела с ДДС:
|
75 051 лв.
|
Цени на някои екстри:
|
|
ESP
|
серийно
|
Еърбег, 6 бр. |
серийно
|
Климатик
|
серийно
|
VOLVO XC90
|
|
Работен обем
|
2 400 см3
|
Мощност
|
136 кВт/185 к.с. |
Максимален въртящ момент
|
400 Нм при об/мин 2 750
|
Габарити, мм
|
4807/1989/1784
|
Ускорение
|
10.9 сек
|
Максимална скорост
|
195 км/ч
|
Разход на гориво:
Градско Извънградско |
11.6 л/100 км 7.8 л/100 км |
Цена на модела с ДДС:
|
84 911 лв.
|
Цени на някои екстри:
|
|
ESP
|
серийно
|
Еърбег, 6 бр. |
серийно
|
Климатроник
|
серийно
|
Радослав СЛАВЧЕВ
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА