Марките на моторните масла са безброй, но като цяло те се делят на три основни типа - минерални, полусинтетични и синтетични. Идеята ни е да щрихираме основните типове масла за различните двигатели, като темата спокойно може да се доразвие в коментарите по-долу. Ще си говорим за моторни масла за различните видове двигатели - дизелови, бензинови и автомобили с АГУ. Има ли разлики и какви са те?
Основната разлика между масло за бензинов и дизелов мотор е в пакет от добавки. Последните са налични в маслото за дизелови агрегати, а целта им е да почистват нагарите, които се образуват по цилиндрите. Дизеловите мотори могат да работят и с масло за бензинови агрегати, но смазочните свойствата на маслото ще намалеят бързо заради липсата на съставка, която да обира нагарите.
При по-модерните "нафтови" автомобили, снабдени с DPF филтри, използването на масло за дизелови мотори е задължително. Що се отнася до колите с газови уредби, то те се движат с масло за бензинови коли, но според препоръки на специалисти то трябва да е с по-висок втори индекс (пример= бензинова кола - препоръчително 5W-30 - същата кола с газова уредба - препоръчително 5W-40).
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 вижся
15:31 11.06.2018
2 Pesho Gosho Ivo
Маслата са качествени, а и имат специфика и таблица за всеки един автомобил. Аз лично съм останал доволен от всичко свързано с тях, особено като стане въпрос за характеристиките на автомобила и тяхните изисквания.
Коментиран от #10, #49
15:41 11.06.2018
3 Бай Благой
Пхапва го малко....2-3 литра на 17 000км.
Ще минавам на 5W30 май на следваща смяна.
Коментиран от #26
15:41 11.06.2018
4 Pesho Gosho Ivo
Коментиран от #29, #31
15:43 11.06.2018
5 Някой
15:57 11.06.2018
6 беден бг
15:57 11.06.2018
7 ГГГГГ
16:01 11.06.2018
8 Киро
17:01 11.06.2018
9 onlyhonda
Коментиран от #78
17:12 11.06.2018
10 Гост
До коментар #2 от "Pesho Gosho Ivo":
Първо научи къде се ползва "й" и къде не и тогава давай съвети!Коментиран от #24
17:29 11.06.2018
11 Майстора
Коментиран от #74
17:37 11.06.2018
12 qwerty
17:43 11.06.2018
13 Ник
Коментиран от #15
18:12 11.06.2018
14 onq s konq
Коментиран от #63
18:54 11.06.2018
15 Шофьор
До коментар #13 от "Ник":
Ако не е тайна корейски ли е мотора.Коментиран от #47
18:54 11.06.2018
16 Валентин Бисеров Тотев
Коментиран от #17, #27, #62
19:01 11.06.2018
17 някой си
До коментар #16 от "Валентин Бисеров Тотев":
Пич, това са глупости.Животът на маслото зависи от сезона, начина на експлоатация и качеството на филтъра.
Камионите сменят масло на 50 000 км, работят в тежък режим и пак изкарват по 2 000 000 километра.
Аз лично сменям масло (на вече четвърта поредна кола) на 50 000 км и в сервиза, в който го сменям, го събират да го използват за смазване на веригите на моторни триони, защото нищо му няма. Носил съм и за изследване масло в лаборатория.
Коментиран от #18, #44
19:19 11.06.2018
18 Валентин Бисеров Тотев
До коментар #17 от "някой си":
Къде ми сръвняваш камион с кола и какво общо имат?? като разликата на едно масло за камион и масло за кола е от земята до небето, ти луд ли си??? много ми е странно дай да го видим кое е това масло дет го сменяш на 50 000км, че си се филмирал много тежко :)Коментиран от #19
19:43 11.06.2018
19 някой си
До коментар #18 от "Валентин Бисеров Тотев":
Карам с Газпромнефт, 15W40. Досега съм минал 1 200 000 километра с 4 автомобила, като съм ги изхвърлял единствено заради ръжда по купетата. Даже от предпоследната кола си взех двигателя, защото на 760 000 км работеше като нов!Не се шегувам, пиша истината!
19:46 11.06.2018
20 Валентин Бисеров Тотев
Коментиран от #41
19:47 11.06.2018
21 тоя
Коментиран от #22, #51
19:48 11.06.2018
22 някой си
До коментар #21 от "тоя":
M10D е ОТЛИЧНО МАСЛО.Защо реши, че е лошо???
Между другото, точно това масло е направено за двигатели с тежък режим на експлоатация и смазва страхотно! Единственият му недостатък е, че няма добавки и трябва да се сменя по- често!
19:52 11.06.2018
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Кумчо Вълчо
До коментар #23 от "Tir4o":
кирчо ти азбуката си не я ли знаеш???????????????20:22 11.06.2018
26 Тони
До коментар #3 от "Бай Благой":
Пич, с това 0W30 все едно вода си изсипал вътре:)))20:23 11.06.2018
27 hmhmhm
До коментар #16 от "Валентин Бисеров Тотев":
не че нещо но ако искаш си сменяй маслото на 5 см пробек това си е твой избор. И със сигурност ще е по добре да го сменяш на 1 см пробек това също си е твой личен избор. Само, че маслото е петролен продукт и не се преработва бързо и когато производител на определена кола каже че е хубаво да се сменя на 10 000км пробек то значи застава зад думата си, и дава съответната гаранция за това. Разбира се всеки сам си преценява може и да не го сменяш никога едва ли е кой знае какъв проблем но е хубаво да се отваря двигатела от време навреме и да се почистват маслените магистрали и помпа поне на 100 000км. Всеки сам преценява производителя дава най-доброто съотношение за смяна и ремонт.Коментиран от #73, #77
20:34 11.06.2018
28 Atmidi
С такова масло не случайно ловиш много ръжда.:):):)
20:48 11.06.2018
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Disela
Коментиран от #33
21:42 11.06.2018
31 РЕПСОЛ
До коментар #4 от "Pesho Gosho Ivo":
ПИЧ ТОВА МАСЛО Е ПОД СРЕДНОТО НИВО ОПИТАЙ ИСТИНСКО МАСЛО НА ПОЧТИ СЪЩАТА ЦЕНА21:45 11.06.2018
32 Тео
21:47 11.06.2018
33 РЕПСОЛ
До коментар #30 от "Disela":
ТИ 10 А АЗ 35 ПОД ПОЛУСИНТЕТИКА НА АВТОМОБИЛ НЕТРЯБВА ДА СЕ СЛАГА.ТОВА СА АВТОМОБИЛИ НЕ ТРАКТОРИЕ АКО ИЗКЛЮЧИМ НЕНСКИЯ ДИЗЕЛ
Коментиран от #34, #38
21:48 11.06.2018
34 българче
До коментар #33 от "РЕПСОЛ":
Глупости.Рено например за всичките си бензинови модели препоръчва МИНЕРАЛНИ масла.
Само за F8 серията препоръчва полусинтетика!!
Коментиран от #67
21:51 11.06.2018
35 Читател
Коментиран от #39
22:00 11.06.2018
36 Dran dran
22:00 11.06.2018
37 Да да
22:10 11.06.2018
38 Disela
До коментар #33 от "РЕПСОЛ":
35 години са сериозна работа .Репсол имат 10 на40 пълна синтетика.22:11 11.06.2018
39 Disela
До коментар #35 от "Читател":
То хубаво ама кога караш на -18 .Е като загрее на 90 .А как да го проверим дали се пени примерно на 4000 оборота.22:20 11.06.2018
40 Азе
22:21 11.06.2018
41 Да да
До коментар #20 от "Валентин Бисеров Тотев":
Къде го това голямо натоварване на 10-12 000 куб.двигател и 450 коня! Или пък Мерцедес със 16 000 куб.и 420 коня,пък дори и 480 да е! Натоварен е двигател 2.0 170 коня! 3.0 - 300 коня! Повечето камионите се карат с 10w40 и минават с него минимум 90 000! Различните марки камиони го харчат различно,но повече от 5-10 литра до смяна едва ли! Харчи ли повече,скоро ще спре да харчи!22:23 11.06.2018
42 Иван
22:28 11.06.2018
43 Бай Тошо
22:43 11.06.2018
44 EVO
До коментар #17 от "някой си":
Не е добра идея да се сравнява пробега на камиони и коли. Камионите работят на супер ниски обороти. При 1500 оборота са готови за щур дрифт. Колите се нуждаят от 2000 за да започнат реализация. Натоварването при камион с 13 литров мотор и произведен да влачи 20 тона не е по-голямо от на примерно Фокус 1 литър мотор с 4-ри човека. Маслата също са много различни. А за километрите между смяната на маслото, производителите са си го определили. 50000км е нахално много. 😄22:49 11.06.2018
45 Илиян
23:14 11.06.2018
46 Всезнайко
Начетох се на глупости!
Една барака колкото е по стара,толкова по гъсто масло и трябва,та да не ви яде джобните за масло!
Пълна синтетика,и всекав друг лукс при маслата от най висша класа,се наливат на нови двигатели,които нямат износване на трудещите се части-сиреч,сегменти,клапани,турбини,и всичко останало за което се сетите че ви яде маслото!
Колкото е по износен,тоест дърт и беЗнадежден стар двигател,толкова по гъсто масло избирате!
А километрите за пробег,даден от производител,написан на етикета,просто извадете поне 2000километра от пробега,и сте окей!
Двигател до 100 000 километра-пълна синтетика,над 100 000 до около 160-170 000километра полу синтетика,от там на горе без синтетика,сиреч нормално просто но гъсто масло,според таблицата за обозначенията на маслата!
Това е за да не ви харчи масло!
Ако ви харчи масло,просто го сменете със следващата по ниска категория от маслата,те така до като спре да ви го харчи!
Колкото е по скъпо и е синтетично,толкоз то е по рядко,я да чуя факти???
Кво става при износен двигател,с рядко масло?????
Ами харчи го като за световно🤣😉👍
Коментиран от #48, #50, #66, #68
23:38 11.06.2018
47 Ник
До коментар #15 от "Шофьор":
На така оплюваните баварци е мотора00:15 12.06.2018
48 Дрън дрън
До коментар #46 от "Всезнайко":
Не ставай смешен брато , един прятел кара дистрибуторски автомобил форд на 800 хил. км. е и слага само 5w3000:33 12.06.2018
49 куку руку ку
До коментар #2 от "Pesho Gosho Ivo":
Браво пич, диона М10Д, това и на жигулата не го слагах. Намира ли се още този маргарин?А колкото за избора... масло според спецификацията на производителя на колата. Всеки си робува на марката, която е избрал. Аз карам с яко масло... Yacco 10W40.
06:00 12.06.2018
50 гост
До коментар #46 от "Всезнайко":
... и аз така си мислех преди време - по-износен, по-гъсто.Реших да пробвам: поредната смяна на 200 000 + ( със сигурност превертени може би още поне стотина) я направих с по-гъсто. От 10-40 минах на 15-40. Резултат -прекалено много се разтрака двигателя. Върнах се обратно на 10-40 и към момента съм минал още 100 000 без проблем.
Така че, логичното и технически издържано решение невинаги е правилното. :)
.... А смяна на масло два пъти годишно, при 1000 км. месечно за мен не е нормално. Да не говорим, че производителите и те имат сметка да продават повече и също занижават чувствително километрите за смяна на маслото.
07:02 12.06.2018
51 123.300д
До коментар #21 от "тоя":
Какво му е на М10Д ? Предпочитам него,наливно пред него в туба от шел,кастрол и други...маже ли- мажеКоментиран от #65
08:23 12.06.2018
52 И защо
Коментиран от #58
09:43 12.06.2018
53 Townboy
10:49 12.06.2018
54 Accord
Коментиран от #57
13:38 12.06.2018
55 светнат
14:26 12.06.2018
56 Мицубиши Паджеро Три
Коментиран от #60, #70
14:34 12.06.2018
57 Мицубиши Паджеро Три
До коментар #54 от "Accord":
Това е японската сила! Не вярвах, че изобщо е възможно такова нещо, но го виждам всеки ден през последните 7 години с моята муца.14:37 12.06.2018
58 Затова де
До коментар #52 от "И защо":
Моите опели (Аскона 1.3, Кадет 1.3 и Омега 2.0 - все бензини) винаги са харчели по около 1 л. масло на всеки около 1000 км. И аз така си мислех, че това е добре, но после седнах на японски автомобил и забравих какво значат думите "разход на масло" и "доливане на масло".Коментиран от #64
14:41 12.06.2018
59 656
17:47 12.06.2018
60 Accord
До коментар #56 от "Мицубиши Паджеро Три":
Откъде купувате Castrola? Aз кaрам с Yacco18:58 12.06.2018
61 МАК
19:00 12.06.2018
62 Некомпетентен
До коментар #16 от "Валентин Бисеров Тотев":
Чета и не вярвам на очите си то не беше тънко масло дебело масло монтьори трактористи зъболекари :D Един ли няма който да знае какво означава вискозитетния индекс. Всичко е в зависимост от температурните режими на двигатела и се използва масло което е дадено от производитела! Аре лека вечерКоментиран от #69
20:44 12.06.2018
63 АЛФА Q4
До коментар #14 от "onq s konq":
ПО ДОБРЕ СИНТЕТИКА,,,МАРГАРИН...ЗА САНДВИЧИ
23:46 12.06.2018
64 АЛФА Q4
До коментар #58 от "Затова де":
ЕЕЕЕЕ ОЩЕ ЕДИН ПРОГЛЕДНАЛ.АФЕРИМ23:48 12.06.2018
65 АЛФА Q4
До коментар #51 от "123.300д":
А ВИЕ С ЮМЗ тата става23:50 12.06.2018
66 АЛФА Q4
До коментар #46 от "Всезнайко":
ТУК ТЪПИЯ СИ ТИ А И НЕОБРАЗОВАН КЕЛЕШ.ЗНАЧИ КАТО ОСТАРЕЕ ЧОВЕК НЕ МУ ТРЯБВА КАЧЕСТВЕННА ХРАНА.ДАЙ МУ ОТПАДЪЦИ И БЪРЗО ЩЕ ГО ПРИКЛЮЧИШ23:55 12.06.2018
67 АЛФА Q4
До коментар #34 от "българче":
КОЛКО ГЛУПОСТИ ПРОЧЕТОХ. МИНЕРАЛНО..ТОВА Е ЗА ЧЕКРЪЦИ ДО 1980 ГОДИНА.ДАЙ МОДЕЛ НА РЕНО ОТ НОВИТЕ КОЙТО КАРА С,,, МИНЕРАЛНО....ТОВА Е МАСЛО ЗА ЮМЗ. И НА КРИКА НЕСЛАГАМ ТАКОВО00:04 13.06.2018
68 Татко ти
До коментар #46 от "Всезнайко":
Ти по-голяма простотия не можа ли да измислиш бе?Значи сега на моята 25 годишна кола на незнайно колко км. веднага да и източа синтетиката 5w40 и да и набухам една яка минералка 15w40 по твоите изчисления,така ли?Ти имаш ли някаква представа от двигателни масла бе,смешко,или бай Петко маслара от Криводол ти е обяснявал за маслото?Къде се въдите такива разбирачи бе,чак ми се повдига от вас.Като не разбираш едно нещо не го коментирай бе.Хората измислиха супер синтетика и си карат колите само бай Ганьо още слага минералка и си мисли,че е прекарал останалите.08:44 13.06.2018
69 За вискозитетния индекс
До коментар #62 от "Некомпетентен":
Знаем какво е вискозитетен индекс , не напразно се спрях на мобил 1 0w40 , индекса му е 185 а флаш пойнта беше около 240 по спомен.15:39 13.06.2018
70 qwerty
До коментар #56 от "Мицубиши Паджеро Три":
Веднъж се излъгах с този Кастрол и двигателя тракаше повече от трактор (Pajero 3/2006г.) След тов намерих за мен правилното масло, написал съм марката по-горе в коментарите. Досега без проблем, единствено след 5 години работа ме предаде единия акумулатор и се наложи да сменя и двата.13:26 14.06.2018
71 kozar
краварката да е в левия долен десен ъгъл по средата в центъра на окръжността
16:12 14.06.2018
72 hienata
22:06 14.06.2018
73 Руснак
До коментар #27 от "hmhmhm":
ПробеК, ти си селски бек...17:40 10.12.2018
74 Jerri
До коментар #11 от "Майстора":
Разбира се, че има двигатели които не харчат масло, лично аз съм имал две ракива коли едната беле рено с 1.9 атомсферен дизел, другата бензин астра 1.6 моноинжекция11:17 13.02.2020
75 Цеко
22:35 11.05.2020
76 алекс
12:28 09.10.2020
77 Андрей
До коментар #27 от "hmhmhm":
Когато строшиш двигател следвайки предписания а те са 10 000-15 000км, питай за гаранции производител. Ползвам Равенол 5w-30 синтетика. 5w-40 ако се наложи, значи прьстени пропускат и яде масло. И ситуация значи не за 40 а за ремонт. Специално за тойота Рав4, предписание е 0-20, 5-30, и в краен случай 5-40... стигнеш ли до 40, прави ремонт и най вероятно махане на кокс и отложения.... освен това гъсто масло по зле отвежда топлина, сьответно с увеличаване на визкозитет, не решаваш проблем, а леко по леко го увеличаваш. Лично мнение, възможно греша.13:29 28.02.2021
78 Амида
До коментар #9 от "onlyhonda":
То и грам да не кусва не добре !13:22 20.12.2022