10 Декември, 2018 15:11, обновена 10 Декември, 2018 18:03 40 388 78

Как да изберете моторно масло за колата?

  • моторно масло
Как да изберете моторно масло за колата? - 1

Принципно, всеки производител оказва точното масло, с което трябва да се кара определен двигател. При по-износени агрегати обаче този показател се променя и за целта трябва да се доверите на майстора, поддържащ автомобила. Днес по-голяма част от автомобилите се движат със синтетично масло. Този вид моторни масла са по-щадящи за двигателите, като са и по-устойчиви на резки температурни промени. Що се отнася до климатични условия обаче, точното масло може да се избере според описанието на продукта.

Вискозитетът на моторното масло е характеристиката, която се смята за най-важна при този вид смазочни течности. Той се определя по класификацията SAE, а това, което всеки трябва да знае, е, че колкото е по-течно маслото, толкова е по-устойчиво на отрицателни температури, но в същото време по-рядкото масло износва повече двигателя през горещите дни от годината.

Гъстото масло става почти на грес при ниски температури, но пък смазва добре през лятото. Всяко моторно масло има цифрови индекси, които могат да ви подскажат много. Така например буквата W (Winter) показва до каква минусова температура работи въпросната смазочна течност. За да разберете точните градуси на допустима работа през зимата, трябва от цифрата пред W да извадите 35. Така например при маркировка 10W, максимално допустимата температура на работа е минус 25 градуса по Целзий (10−35 = −25).

Горната граница на работа на маслото може да се разбере от последната цифра. От нея трябва да се извади числото 5. Например, ако индексът по SAE e 50, то смазочната течност работи до плюс 45 градуса по Целзий (SAE 30 е до +25 градуса, SAE 40 е до +35 и т.н.). Всичко това означава, че за по-топло време могат да се използват масла с индекс 20, 30, 40, 50, 60, а за зимата - 0W, 5W, 10W, 15W, 20W. Има и моторно масло, което се счита за всесезонно. То се обозначава с индекс 0W-40. То може да се използва при температури от −35 до +35 градуса по Целзий.


Поставете оценка:
Оценка 4.8 от 6 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Голф ГТИ

    17 31 Отговор
    Кастрол Едж 5В 40 Турбо (Златната Туба) 2ра година карам , много съм доволен
  • 2 Благо

    45 7 Отговор
    Интересна статийка. Не знаех как се разшифроват индексите на маслото, пък уж поназнайвам това онова за автомобилите.
  • 3 Боряна

    57 19 Отговор
    Според мойта женска логика е хубаво да видиш какво ти пише на етикетчето на колата какво да сипеш, а не да си избираш.
  • 4 AUDI

    50 11 Отговор
    Ползваш си това , което производителя ти препоръчва и си готов :) няма да имаш грешка...
  • 5 Овчаря

    17 6 Отговор
    По-скъпото. Или по-точно от скъпото!
  • 6 Ауууууу

    13 33 Отговор
    Само Мотул.

    Коментиран от #20

  • 7 Petko

    25 40 Отговор
    Само не разбрах горната температура как се изчислява, като двигателят работи в диапазон 92 - 97 градуса (приблизително за много модели автомобили). Защо тогава индексите са w40 -w50 и т.н... Значи статията не е особено актуална.

    Коментиран от #10

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Т.о.ш.и.б.и.я.н

    49 29 Отговор
    Най ефтиното от куфланда щото тука сичкото е едно и също с различни етикети за балъците

    Коментиран от #11

  • 10 Папур

    31 5 Отговор

    До коментар #7 от "Petko":

    Говори се за температура на околната среда.
  • 11 Само Дъстър

    37 21 Отговор

    До коментар #9 от "Т.о.ш.и.б.и.я.н":

    Сигурно и гуми си купуваш от там ? Гума 3то качество "Уникат", Остава и коли да почнат да продават в кауфланд .

    Коментиран от #56

  • 12 Трябва да се доверите на майстора!

    31 2 Отговор
    Ей тук вече колата ще умре!
  • 13 sss

    15 5 Отговор
    5w30 long life добре ли е за лятото?.......,,,,,,,,,,,

    Коментиран от #23

  • 14 hashtag

    25 45 Отговор
    0w30 ; 5w30, за по-тежък крак 0в40 тези 5в40, 10в40, 15...си ги слагайте в на дядови жигулата ;) Едно хубаво масло е около 15-20+лв литъра! Тези бози, който ги купувате от метро, кауфланд и др-ги хранителни магазини 5л. за 45лв. прАмоция, правите 100%-во харакири на двигателите ^^

    Коментиран от #43

  • 15 VeronicaSmith

    4 68 Отговор
    Плащам над $ 87 на час, работейки от дома с 2 деца у дома. Никога не съм мислила, че ще мога да го направя, но най-добрият ми приятел печели над 10 хил. На месец, правейки това и тя ме убеди да опитам.

    Посетете тук.++++++++>>>>>> www.Trade46.Com
  • 16 стоян

    12 18 Отговор
    Втората цифра не е важна за двигатели с водно охлаждане тъй като работната температура лято и зима е 90 гр Важи за двигатели с въздушно охлаждане -тъй като лятото загряват повече от 120 градуса и затова втората цифра трябва да е над 40 или 50

    Коментиран от #25

  • 17 гоги

    27 4 Отговор
    А колите които се внасят на 120 000 км е пълен абсурд така че каквото масло и налея с това ще върви
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Ганю Ганев

    33 3 Отговор
    Котки ми влизат отдолу и спят на двигателя, на топло през нощта. Някой да знае как да ги разкарам. Не за друго, ама всичко е станало в косми.

    Коментиран от #24, #27, #32, #39

  • 20 въпросче

    16 3 Отговор

    До коментар #6 от "Ауууууу":

    Има ли рафинерия Мотул или взема от други и си пише името?

    Коментиран от #78

  • 21 NOPM

    16 3 Отговор
    Няма какво да се избира. Каквото пише в книжката на колата , това е!
  • 22 ARAL!

    21 4 Отговор
    Маслата в БГ са : Made in гаража ми отсреща!
    Идват в метални варели,и ти пьлнят- Кастрол,Мобил,Мотул,Фукс и др. Понеже имам рода тираджия,го карам да ми копувал то ARAL. Германия масло,в пьти сьм по-доволен. Един пьт беше по Австия,взе ми оттам Mannol, сьщо сьм много доволен.

    Коментиран от #28

  • 23 изпробвал

    25 3 Отговор

    До коментар #13 от "sss":

    Само ако колата ти е пригодена за по рядко масло.Новите японски например ползват дори 0W20 имат специална обработка на повърхностите.
    За българския климат и нормално шоофиращ (не състезател) 5W40 e най подходящо без да плащаш безумни цени.

    Коментиран от #51

  • 24 Я па я

    30 4 Отговор

    До коментар #19 от "Ганю Ганев":

    За космите разбрахме. А с бълхите как си ?

    Коментиран от #29

  • 25 Наско

    13 3 Отговор

    До коментар #16 от "стоян":

    Охлаждащата течност загрява до 100 градуса а маслото може да достигне 120 в зависимост в какъв режим караш.При някои турбо мотори достига 150.В такива случаи масло с визкозитет 30 ще ти скапе двигателя бързо. Така че в БГ латяото поне с 40 трябва да се кара.Зимата 5W стига. В много студените държави си има електрическо отопление на картера.
  • 26 бг Сталин

    4 15 Отговор
    Пълна синтетика 5W40 Kastrol magnetik .По добро от пъла синтетика няма.

    Коментиран от #66

  • 27 242

    27 1 Отговор

    До коментар #19 от "Ганю Ганев":

    Вържи едно дребно куче.

    Коментиран от #33

  • 28 ВАГ

    13 11 Отговор

    До коментар #22 от "ARAL!":

    Прав си ,в България всичкото масло е менте. А от Австрия,Германия дори и най-евтиното да вземеш от някое Алди или Лидъл пак е мнооого по-добре.Ако искате хубаво масло си го купувайте от белите държави .
  • 29 Ганю Ганев

    7 0 Отговор

    До коментар #24 от "Я па я":

    Има бре, не е като да няма...
  • 30 Хасан

    5 11 Отговор
    Пълно е с фалшификати на известните марки. Сипваш и после правиш двигател. На Орела сипвам само Аденол и хвърчиии!
  • 31 селянин 1

    15 8 Отговор
    старецо кара 20 годишна Карина,на 270 000..она освен М10Д-друго масло не е виждала,не слаза от нея,на студ пали по добре,от колкото летото..
  • 32 Aaa

    7 1 Отговор

    До коментар #19 от "Ганю Ганев":

    Не я дръж извън гаража си и няма да имаш проблем.
  • 33 Ганю Ганев

    19 1 Отговор

    До коментар #27 от "242":

    Благодаря за съвета. Вързах един пекинез за колекторите, ще видим тази нощ.

    Коментиран от #34, #44

  • 34 242

    24 1 Отговор

    До коментар #33 от "Ганю Ганев":

    Как пекинез, колега? Сега освен, че ще ги топлиш и ще ги храниш.
  • 35 Сектант

    6 26 Отговор
    Купете си Дъстър и ще забравите за масло,ама тряват кинти.
  • 36 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 37 ванката

    2 19 Отговор
    на маслото му се избира марката но не и вискозитета !!!
  • 38 Малкия

    8 2 Отговор
    Благодаря за любопитния материал. Пишете повече такива, а не за вип брадър
  • 39 Порно

    8 0 Отговор

    До коментар #19 от "Ганю Ганев":

    Проверявай сутрин, че може да я захапе някой ремък и после освен смяната на ремъка те чака гнусно чистене , после и парочистачка ще трябва
  • 40 МАК

    6 10 Отговор
    За ФВ груп само оригиналното масло лонг лайф 5w30 и нищо друго!!!
  • 41 vasik atanasova

    5 5 Отговор
    моето е на Shell Helix Ultra 5W40
  • 42 Narter

    5 6 Отговор
    Автора на статията понятие си няма от химмотология
  • 43 filo

    25 5 Отговор

    До коментар #14 от "hashtag":

    Аз никога не съм карал с масло по-скъпо от 10 лв. за литър и така вече 25 години на 5 коли и никога не съм имал проблем, така че бегай.
  • 44 Ганчовия

    6 1 Отговор

    До коментар #33 от "Ганю Ганев":

    Бе как пекинез бе човек? искаш още косми ли? връзи некое гонче ама на дълък синжир че кат семем да ги гони да не тръгва с колата.
  • 45 E60

    1 1 Отговор
    Samo wolf
  • 46 Ганю Ганев

    27 2 Отговор
    Ей ся отворих капака, три котки вътре, със сламки пият от маслото 5w30. Махнали щеката и пъхнали сламки и дърпат масло. Незнам как да се отърва?!
  • 47 abv

    9 2 Отговор
    Castrol 5W40 за бензинов автомобил. Пета година с него. Много съм доволен.
  • 48 хкжбкк

    21 2 Отговор
    Ако мислите че кола пригодена за 5в20 можете да карате лятото с 15 в 50 значи не разбирате нищо от смазване на двигателя. Отнася се за автора на написаните глупости
  • 49 123

    14 8 Отговор
    Смях в залата! От минус, та до плюс! А влажността на въздуха каква да е? Земното притегляне колко да е? Приста оил на времето мигар 'ги знаеше' тези неща, ама Ладата и при - 30 и при + 40 все си вървеше!
  • 50 Ганю Ганев

    23 1 Отговор
    На всеки 10000 км. сменям масло, маслен филтър, горивен филтър, въздушен филтър и филтър купе и досега проблеми с кола не съм имал. Както се отнасяш с нея- така ти се отплаща. И на всеки 50000 сменям масло скоростна кутия- не го забравяйте.
  • 51 Гост

    9 8 Отговор

    До коментар #23 от "изпробвал":

    Поредния идиот 0w20 е зимно масло с горна граница 15 градуса на външната температура . Не е тънко масло или рядко . Прочети статията и се информираи .

    Коментиран от #52

  • 52 333

    14 1 Отговор

    До коментар #51 от "Гост":

    0W-20 е с работен диапазон до към 50 градуса. Това горе не знам кой го е писал, но хич не е прав. 10W пък на -20, което се случва, едва върти. Японците имат двигатели, които хич не обичат масла с висок вискозитет. Даже 30 не харесват понякога. Карат ги с 0W-20 и в Канада.
  • 53 Порчо

    12 5 Отговор
    Всички масла са пръдня, карайте с по тънко ако не ви го гори колата и това е. Вижте колко рафинерии има в Европа , основата е една и съща.Съответно за България най ниско качество.
  • 54 Какво да

    9 3 Отговор
    "избираме" бе Славчев, производителят ясно е указал какво масло да се сипва на всяка кола . Верно само глупости пишеш напоследък...

    Коментиран от #58, #64

  • 55 Plameni

    8 2 Отговор
    Всички дават съвети , ама никой не отбелязва нещо много важно:спецификациите на моторното масло по API и ACEA
  • 56 Т.о.ш.и.б.и.я.н

    6 8 Отговор

    До коментар #11 от "Само Дъстър":

    Гуми си земам от продавалника за 10 пари броя траповете на вънка не заслужават нови гуми
  • 57 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 58 333

    7 1 Отговор

    До коментар #54 от "Какво да":

    В книжката ми пише масла с няколко вискозитета и има табличка за климатичните условия. Някой горе е писал за стандарта по API, пише да не слагам под определен. И това наистина е по-важно от вискозитета.
  • 59 Нико

    3 0 Отговор
    У нас ментета, бол! Слагам това което препоръчва производителя, и след като се уверя че бричката ми го харесва си джиткам с него. В момента сипвам Титан 10w40, и от смяна до смяна нямам дертове!

    Коментиран от #62

  • 60 Николай

    7 0 Отговор
    Когато провериш документацията на автомобила вътре е указано маслото което трябва да се ползва. Гъсто и рядко е за компот и конфитюр. Например за бензинов Мерцедес спецификацията е МБ229.5
  • 61 дедо

    10 0 Отговор
    Сипвам си първия боклук от кварталния супер и си карам.Да изкара още пет години колата и на вторични.
  • 62 Разбирача

    4 1 Отговор

    До коментар #59 от "Нико":

    0w40 си е най-добре.Аз карам с такова колата ми е на 300хил.км турбо бензин и немам дертове нито през лятото нито през зимата.
  • 63 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 64 Пръцко

    1 1 Отговор

    До коментар #54 от "Какво да":

    Зарежи го - тоя е изтрещел, хабер си няма от автомобили, ама се натиска акъл да дава...
  • 65 Пешо

    1 6 Отговор
    Ааа, не е така. Майстора каза на Аудито да му слагам по-гъстичко - поне 15w40 за да уплътни щот сигурно е на много километри. Маслото требе да е в зависимост от километрите а не както тука пише ала-бала.

    Коментиран от #67

  • 66 hienata

    4 1 Отговор

    До коментар #26 от "бг Сталин":

    Колега маслото е CASTROL MAGNATEC и е най-ниско качество от този производител. MAGNATEC е бюджетната марка.По добро е Castrol Edge TITANIUM.
    Нисана го карам с Castrol Edge TITANIUM 5w30
    Полото с REPSOL ELITE MULTIVALVULAS 10W40
    И от двете съм доволен.
  • 67 МАК

    6 0 Отговор

    До коментар #65 от "Пешо":

    Лелее спрете да ходите при този малоумен майстор!колата ви е за 5w30 ако ви го пипа значи главата на мотора е за нормален ремонт смяна гумички и водачи на карпатите.направите ли го това няма да пипа повече маслото а двигателя няма да си го познаете!!
  • 68 onq s konq

    8 0 Отговор
    Откакто карам с ГРЕС,забравих какво е да се долива масло
  • 69 ГОУСТ

    6 2 Отговор
    Ако бяхме в нормална държава,авторът на статията щеше да плати доста голямо обезщетение за простотиите,които пише.Нищо общо с истината.Ето какво означават характеристиките по стандарта SAE.https://wiki.anton-paar.com/en/sae-viscosity-grades/
  • 70 нафто

    8 0 Отговор
    Карам си колата с 5W30,така пише в книжката на колата от производителя.Значи това е точното масло и не правя опити да избирам.Никой от нас не е по учен от производителя.
  • 71 бензино наполони

    9 1 Отговор
    Защо сложихте минуси на пост 3 от Боряна ? Права е жената.Каквото пише на етикетчето на колата,това е истината.
  • 72 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 73 Гост

    2 1 Отговор
    Според така написаното максималната температура е 45 градуса! Колко е работната температура на двигателя?
  • 74 BMW E46

    1 1 Отговор
    Вече трета година съм на Petronas Syntium 5W40 купувам го от официалните дистрибутори OILY и нямам никакви ядове. От Castrol си патих няколко пъти и вече го подминавам. Иначе и за Bardahl съм чувал добри отзиви.
  • 75 ПЕТЪР НЕДЕЛЧЕВ

    0 3 Отговор
    ARAL 10W 40 ИЛИ 15W 40 ЗА ДИЗЕЛОВ ДВИГАТЕЛ 120 000 - 140 000 КМ

    Коментиран от #77

  • 76 Карачо

    2 0 Отговор
    0w20 е маслото препоръчано и на двете ми японки и карам само с такова през цялата година и проблеми няма. Едната кола е на 5, а другата на 3 г.съответно на 110 000 и 65 000 км. Двигателите не го пипат маслото и за всеки 15 000 км до смяна нивото на щеката е все едно и също. Статията не отговаря на истината и заблуждава хората. Гледайте какво ви пише в книжките на колите! Освен вискозитета много важно нещо е какъв е стандарта на маслото по SAE/API. Гледайте го и него задължително! Това разбира се е ако държите на колата си и не искате да имате проблеми. Ако не ви интересува си няливайте каквото искате и после естествено проблемите ще ви споходят...
  • 77 МАК

    1 1 Отговор

    До коментар #75 от "ПЕТЪР НЕДЕЛЧЕВ":

    Отидете да се прегледате!! Това да не вие лада или москвич с тия гъсти масла!! Тди на 289000 км само със оригиналното ваг 5w30 без грам да го пипа!!!
  • 78 Химко

    1 0 Отговор

    До коментар #20 от "въпросче":

    Взима всичко от ТОТАЛ и си пише името Мотул!