Титаниевите автомобилни джанти се смятат за най-доброто, което в момента може да предложи пазарът. Така ли е всъщност? Простият отговор е отрицателен, тъй като такива колела просто не съществуват.
Титанът е толкова скъп материал, че джантите, изработени от него, биха стрували повече от 90% от автомобилите с изключение на някои модели от премиум сегмента и суперколите. Чистият титан е 250 пъти по-скъп от алуминия и 1 000 пъти - от най-качествената стомана. Производството на колела от този метал и неговите сплави просто е икономически неизгодно.
Алуминият, от чиито сплави се изработват повечето лети джанти, се топи при температура 660 °С, докато при титана тя е 1 668 °С. Изработката на такива колела по метода на леенето или горещото коване би изисквало пълно преоборудване на поточните линии, за да издържат на подобна топлина.
Като се има предвид, че титаниевите джанти едва ли биха се търсили масово, производството им би било абсолютно нерентабилно. Себестойността на такъв комплект е около $4 000, което означава, че цената им на пазара би била 2-3 пъти по-висока.
Титанът се обработва значително по-трудно от алуминия. Производството на детайли от свръхздравия метал е оправдано за нуждите на военната и космическата индустрия, но ракетите не са точно масов продукт. Ето защо цивилното приложение на титана и сплавите му е крайно ограничено, а титаниевите джанти са просто приумица на маркетолозите, които се възползват от слабата информираност на купувачите. Трябва да се признае, че номерът работи - далеч не всички автомобилисти знаят, че скъпите им колела всъщност не са изработени от този метал.
Чистият титан и сплавите му все пак се използват в автомобилостроенето. Той е идеален за изработката на свръхздрави детайли от двигателя, турбокомпресорите и изпускателната система. Такива части са изключително скъпи и затова се монтират само на специални коли.
От какво всъщност са направени титаниевите джанти тогава? Най-просто казано, те са разновидност на алуминиевите колела. Титанът в тях е в минимални количества, но заради състава на сплавите те наистина са по-здрави и леки от обикновените лети джанти.
Количеството на титана в тях не надхвърля 2%, а в масовия случай процентното съдържание е около 0.15%-0.20%. Това означава, че в джанта с тегло 5 кг има едва 7.5-12.5 грама титан.
В редки случаи съдържанието на титан достига 4%, но такива колела стават непосилни за обикновения автомобилист. Цената им е между 2 и 6 пъти по-висока от тази на най-качествените лети джанти на пазара.
Сред предимствата на титаниевите джанти са здравината и устойчивостта на увреждания. Сплавите на титана с алуминия и другите леки метали, използвани за изработката на такива колела, формират много здрава молекулярна решетка и са много по-износоустойчиви.
Титаниевите джанти обаче имат и недостатъци. Свръхздравият метал увеличава теглото с 10%-15% в сравнение с алуминиевите колела, което влошава динамиката на колата. Високата себестойност пък се надува допълнително от маркетолозите. Самото наличие на титан в състава на сплавта се приема за търговска марка, която няма как да бъде евтина.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Голям Слон
15:21 20.02.2020
2 Голям Слон
15:24 20.02.2020
3 малък слон
15:31 20.02.2020
4 Георги Касабов
15:31 20.02.2020
5 Този
2. Себестойността им е 4000$ продажна цена по 3 =12000$
Айде за 400, 4 000, 40 000, 400 000 пъти по-евтин или скъп няма да коментирам.
От къде ги копате тия журналя необразовани не знам.
15:34 20.02.2020
6 АА1
Като чета обявите за автомобили в Cars. bg,защото ще купувам скоро,най-много ме интересува дали избраната бегачка има алуминиеви джанти,щото иначе няма да ме кефи.
В интерес на истината,едва ли има титаниеви джанти на някоя кола в България сега. Освен на оня Вейрон на боса на "Биомед".
Коментиран от #8, #11
16:39 20.02.2020
7 Димов
17:31 20.02.2020
8 Димов
До коментар #6 от "АА1":
Радж Капур го яхна и избяга. Днес явно само глупости ще пишем17:32 20.02.2020
9 Plameni
Коментиран от #18
20:50 20.02.2020
10 Plameni
20:53 20.02.2020
11 Голям Слон
До коментар #6 от "АА1":
:-) Напомняш ми на старшината в оня стар и златен виц, в който казва на отряда, че днес ще разтоварват алумин. Излиза един очилатко и го поправя: "Алуминий, другарю взводен ръководител". Добре де, алуминий. Другите ще разтоварват алуминий, а ти чугуний. Та, титан, брате, ТИТАН. И фирмата не е БИОМЕД, а БИОМЕТ. Биомед беше друго и вече мисля, че не съществува. Не търси джанти, а читав автомобил. Джанти после от базара в изобилие.Коментиран от #14
07:30 21.02.2020
12 Koko
Публикувано във факти.бг: Титаниевите джанти обаче имат и недостатъци. Свръхздравият метал увеличава теглото с 10%-15% в сравнение с алуминиевите колела
07:43 21.02.2020
13 HitDobavki
Коментиран от #15
13:03 21.02.2020
14 АА1
До коментар #11 от "Голям Слон":
Така да бъде,голям слон! Възможно е да си схванал иронията в текста ми по-горе.18:54 21.02.2020
15 незнайко
До коментар #13 от "HitDobavki":
Да такива джанти се правят от пресовани отливки ( ние му казваме кован аруминий, но той е сплав ) и се обработват механически . Не се леят с противоналягане по метода на академик Балевски, както масовите джанти . ТОВА ПОНЕ МОЖЕШЕ ДА ГО ПРАВИМ В БЪЛГАРИЯ ЗА ВСИЧКИ АВТОМОБИЛИ ПРОИЗВЕЖДАНИ В ЕВРОПА, НО УВИ !!! Патента е продаден отдавна !!!11:56 22.02.2020
16 qwerty
14:10 22.02.2020
17 Бате Гойко
Или преписвай като хората, научи поне едно езиче, защото Гугъл-Травестита не е средство , или НАЙ-ДОБРЕ: НЕ ПУБЛИКУВАЙ НИЩО ПОВЕЧЕ!!!
Да е## маймуната ти необразована!!!
11:44 24.02.2020
18 Бате Гойко
До коментар #9 от "Plameni":
Тия АМГ джанти да не ти го доставят 72 девици на тая цена ???Я отвори един дилърски сайт на Мерцедес (САМО ДА НЕ Е В БГ!!!) и си избери едни джанти за твоето Амг кашонче от 400€ започват.
Не се излагай
11:50 24.02.2020
19 VVV
03:05 27.02.2020