Last news in Fakti

20 Февруари, 2020 15:17 10 381 19

Митът за титаниевите джанти

  • джанта-
  • колело-
  • титан

Титаниевите автомобилни джанти се смятат за най-доброто, което в момента може да предложи пазарът. Така ли е всъщност? Простият отговор е отрицателен, тъй като такива колела просто не съществуват.

Титанът е толкова скъп материал, че джантите, изработени от него, биха стрували повече от 90% от автомобилите с изключение на някои модели от премиум сегмента и суперколите. Чистият титан е 250 пъти по-скъп от алуминия и 1 000 пъти - от най-качествената стомана. Производството на колела от този метал и неговите сплави просто е икономически неизгодно.

Алуминият, от чиито сплави се изработват повечето лети джанти, се топи при температура 660 °С, докато при титана тя е 1 668 °С. Изработката на такива колела по метода на леенето или горещото коване би изисквало пълно преоборудване на поточните линии, за да издържат на подобна топлина.

Като се има предвид, че титаниевите джанти едва ли биха се търсили масово, производството им би било абсолютно нерентабилно. Себестойността на такъв комплект е около $4 000, което означава, че цената им на пазара би била 2-3 пъти по-висока.

Титанът се обработва значително по-трудно от алуминия. Производството на детайли от свръхздравия метал е оправдано за нуждите на военната и космическата индустрия, но ракетите не са точно масов продукт. Ето защо цивилното приложение на титана и сплавите му е крайно ограничено, а титаниевите джанти са просто приумица на маркетолозите, които се възползват от слабата информираност на купувачите. Трябва да се признае, че номерът работи - далеч не всички автомобилисти знаят, че скъпите им колела всъщност не са изработени от този метал.

Чистият титан и сплавите му все пак се използват в автомобилостроенето. Той е идеален за изработката на свръхздрави детайли от двигателя, турбокомпресорите и изпускателната система. Такива части са изключително скъпи и затова се монтират само на специални коли.

От какво всъщност са направени титаниевите джанти тогава? Най-просто казано, те са разновидност на алуминиевите колела. Титанът в тях е в минимални количества, но заради състава на сплавите те наистина са по-здрави и леки от обикновените лети джанти.

Количеството на титана в тях не надхвърля 2%, а в масовия случай процентното съдържание е около 0.15%-0.20%. Това означава, че в джанта с тегло 5 кг има едва 7.5-12.5 грама титан.

В редки случаи съдържанието на титан достига 4%, но такива колела стават непосилни за обикновения автомобилист. Цената им е между 2 и 6 пъти по-висока от тази на най-качествените лети джанти на пазара.

Сред предимствата на титаниевите джанти са здравината и устойчивостта на увреждания. Сплавите на титана с алуминия и другите леки метали, използвани за изработката на такива колела, формират много здрава молекулярна решетка и са много по-износоустойчиви.

Титаниевите джанти обаче имат и недостатъци. Свръхздравият метал увеличава теглото с 10%-15% в сравнение с алуминиевите колела, което влошава динамиката на колата. Високата себестойност пък се надува допълнително от маркетолозите. Самото наличие на титан в състава на сплавта се приема за търговска марка, която няма как да бъде евтина.


Поставете оценка:
Оценка 2.9 от 15 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Голям Слон

    50 8 Отговор
    Металът не е титаний, а титан. Съответно джантите са титанови. Интересно как казвате на чугун. Чугуний?!
  • 2 Голям Слон

    19 30 Отговор
    Титан с чистота 99,99% е около 30 долара за килограм. Къде ги четете тия научни фантастики - не знам
  • 3 малък слон

    20 3 Отговор
    Магнезиеви джанти се ползват във F1 и WRC. А за балъците - алуминиеви.
  • 4 Георги Касабов

    13 1 Отговор
    Извиняайти уа , ма я толкоз си моа.
  • 5 Този

    38 0 Отговор
    1. Джантите струват повече от 90% от всички автомобили.
    2. Себестойността им е 4000$ продажна цена по 3 =12000$
    Айде за 400, 4 000, 40 000, 400 000 пъти по-евтин или скъп няма да коментирам.
    От къде ги копате тия журналя необразовани не знам.
  • 6 АА1

    12 3 Отговор
    Добре де...чета коментарите и какво да видя-Голям слон и малък слон! Колко слона има изобщо и къде остава Слона-мой приятел? ))
    Като чета обявите за автомобили в Cars. bg,защото ще купувам скоро,най-много ме интересува дали избраната бегачка има алуминиеви джанти,щото иначе няма да ме кефи.
    В интерес на истината,едва ли има титаниеви джанти на някоя кола в България сега. Освен на оня Вейрон на боса на "Биомед".

    Коментиран от #8, #11

  • 7 Димов

    9 1 Отговор
    Ало, Електрика, тез жанти с колко % дигат КПДто?
  • 8 Димов

    4 1 Отговор

    До коментар #6 от "АА1":

    Радж Капур го яхна и избяга. Днес явно само глупости ще пишем
  • 9 Plameni

    3 2 Отговор
    Джантите на Mercedes AMG A klasse 19 цола струват 2500- 3000€ , колко ще струват от карбон ?

    Коментиран от #18

  • 10 Plameni

    3 2 Отговор
    Не карбон , а титан .Извинете .А цената на джантите AMG е в цвят титаново сиво
  • 11 Голям Слон

    8 2 Отговор

    До коментар #6 от "АА1":

    :-) Напомняш ми на старшината в оня стар и златен виц, в който казва на отряда, че днес ще разтоварват алумин. Излиза един очилатко и го поправя: "Алуминий, другарю взводен ръководител". Добре де, алуминий. Другите ще разтоварват алуминий, а ти чугуний. Та, титан, брате, ТИТАН. И фирмата не е БИОМЕД, а БИОМЕТ. Биомед беше друго и вече мисля, че не съществува. Не търси джанти, а читав автомобил. Джанти после от базара в изобилие.

    Коментиран от #14

  • 12 Koko

    9 2 Отговор
    Публикувано във факти.бг: Титанът в тях е в минимални количества, но заради състава на сплавите те наистина са по-здрави и леки от обикновените лети джанти.
    Публикувано във факти.бг: Титаниевите джанти обаче имат и недостатъци. Свръхздравият метал увеличава теглото с 10%-15% в сравнение с алуминиевите колела
  • 13 HitDobavki

    6 2 Отговор
    Кован алуминий е по-добрия вариант!

    Коментиран от #15

  • 14 АА1

    1 1 Отговор

    До коментар #11 от "Голям Слон":

    Така да бъде,голям слон! Възможно е да си схванал иронията в текста ми по-горе.
  • 15 незнайко

    4 0 Отговор

    До коментар #13 от "HitDobavki":

    Да такива джанти се правят от пресовани отливки ( ние му казваме кован аруминий, но той е сплав ) и се обработват механически . Не се леят с противоналягане по метода на академик Балевски, както масовите джанти . ТОВА ПОНЕ МОЖЕШЕ ДА ГО ПРАВИМ В БЪЛГАРИЯ ЗА ВСИЧКИ АВТОМОБИЛИ ПРОИЗВЕЖДАНИ В ЕВРОПА, НО УВИ !!! Патента е продаден отдавна !!!
  • 16 qwerty

    5 0 Отговор
    Същата работа е и така модерния в момента хляб с квас, който е 0,28% хляба, но цената е около 3лв килото :)
  • 17 Бате Гойко

    0 1 Отговор
    Орангутан неграмотен!

    Или преписвай като хората, научи поне едно езиче, защото Гугъл-Травестита не е средство , или НАЙ-ДОБРЕ: НЕ ПУБЛИКУВАЙ НИЩО ПОВЕЧЕ!!!

    Да е## маймуната ти необразована!!!
  • 18 Бате Гойко

    0 1 Отговор

    До коментар #9 от "Plameni":

    Тия АМГ джанти да не ти го доставят 72 девици на тая цена ???

    Я отвори един дилърски сайт на Мерцедес (САМО ДА НЕ Е В БГ!!!) и си избери едни джанти за твоето Амг кашонче от 400€ започват.

    Не се излагай
  • 19 VVV

    0 0 Отговор
    Джантите с титан са по тежки само ако инжинера не може да си направи сметките или преследва не реална здравина ;) Всичко е въпрос на сметки.Освен това титана отдавна вече не е много скъп .Всяка стомана има титан е лигеровката ,а тия с над един процент отдавна не са рядкост .Титана понася и много по добре от алуминия вибрации ,а това е основен недостатък на алуминия и води да бърза умора на материала .