Тази тема е далеч по-слабо дискутирана, отколкото DOT-а на автомобилните гуми например, но въпреки това е важно да знаете къде се намират маркировките на акумулатора на автомобила.
Закупуването на батерия се явява отговорен въпрос, тъй като акумулаторите съвсем не са евтини, а купуването на "застояли" стоки може да ви изиграе лоша шега. Ето защо е важно да се намери къде е маркировката на акумулатора и да се прочете правилно.
Всяка батерия има собствен срок на годност. По-конкретно става дума за това, колко време може да стои в склад или магазин, преди да се въведе в експлоатация. Например за оловно-киселинните батерии този период не трябва да надвишава 6-10 месеца, а за продуктите, в конструкцията на които се използват легирани сребърни пластини - 12-15 месеца.
Разбира се, много зависи и от това как се съхранява батерията. Независимо от това, след година и половина потребителските свойства на всяка батерия забележимо намаляват. А такива "застояли" акумулатори все още се продават с надеждата, че купувачът няма да обърне внимание на срока, който е изписан на корпуса на батерията.
За да не купите батерия, която ще ви предаде при първия студ и след това ще "пада" редовно, трябва да знаете как да четете маркировките. От тях можете точно да разпознаете кога е произведен акумулатора. За съжаление, няма единен стандарт за етикетиране. Обикновено датата на производство е подпечатана на корпуса или написана на етикета.
На повечето акумулатори датата на производство е изписана с цифри, подобни на DOT-а на гумите. Например 0520 означава, че батерията е произведена през месец май тази година. Има батерии, на които този код е лазерно гравиран и се състоят от повече цифри. Пример: 219819 - първата цифра е свързана с производството, а останалите се дешифроват отзад напред, което означава 19 - 2019 година, 8 - август, 19 точната дата. При Bosch и Varta съществува съвсем друга маркировка.
BOSCH
От 2014 г. производителят е приел нова маркировка. Кодът му е разположен на горния капак и се състои от 13 знака, например C7C9371523052. От целия буквено-цифров набор се интересуваме от позиции от четвърта до шеста, тоест 937. Девет означава годината на производство на батерията, тоест 2019, а 37 - числото на седмицата в годината, тоест се оказва, че са го направили през есента на годината.
VARTA
Тази марка има четирицифрено кодиране, например UCEJ. Тук важна е първата буква, която посочва месеца и годината на производство, в случая - януари 2019 г. За дешифриране на тези батерии се използва уебсайтът на производителя, където има цяла таблица. Останалите 3 знака носят информация за мястото на производство, деня от месеца и номера на смяната, в който е произведена батерията.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Караиванов
Коментиран от #3
10:50 10.07.2020
2 Този
Коментиран от #33
10:52 10.07.2020
3 Магазинер производител
До коментар #1 от "Караиванов":
Гледай гледай ние си нямаме "пресни" стикери и умни машинки.Ще тарикатееш Ъ...Коментиран от #4
10:54 10.07.2020
4 Клиент консуматор
До коментар #3 от "Магазинер производител":
Да ама ако ти счупят и двете ръчички как ще работиш с тези машинки.БЪДЕТЕ ЗДРАВИКоментиран от #8
11:08 10.07.2020
5 Алфа Чакал
11:09 10.07.2020
6 Алфа Чакал
Коментиран от #7, #11, #32
11:12 10.07.2020
7 Ххх
До коментар #6 от "Алфа Чакал":
Според мен логиката е колкото по - скъпо е маслото, имам в предвид особено ако е пълна синтетика, толкова повече километри да го караш. Нищо не пречи и с евтино масло да караш повече, но няма да е добре за двигателя. Зависи донякъде и от това дали имаш течове на масло и дали доливаш. Защото така маслото се опреснява и може да караш по дълго. Аз лично карам стара кола, но последно смених маслото с 10 W 60 пълна синтетика, по - скъпо е, но съм доволен от качеството му.11:24 10.07.2020
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Ххх
Коментиран от #13
11:37 10.07.2020
10 еко новина
11:39 10.07.2020
11 синтетика
До коментар #6 от "Алфа Чакал":
5w40 на 15-16 хил км, ако не почернява. Ако почернява, значи е нещо - фалшименто или двигателят го гори. Ако германците и италианците мислеха толкова много за колите си...Коментиран от #15, #30
11:45 10.07.2020
12 хватка
11:49 10.07.2020
13 Мечтай си
До коментар #9 от "Ххх":
Нещо си се пообъркал за едновремешните "асфалтирани" акумулатори не помня колко му беше гаранцията но изкара 11 единадесет години.Вярно със смяна на една клетка на осмата година....Варшава 223...Коментиран от #14, #16
11:53 10.07.2020
14 Ххх
До коментар #13 от "Мечтай си":
Няма какво да си мечтая. Говоря ти за акумулатори Искра. Бели, пластмасови. Май ги бъркаш с едни други. Аз два такива съм сменил и изкараха по 2 години.Коментиран от #23
12:16 10.07.2020
15 Язе
До коментар #11 от "синтетика":
Прочети какво си написал.Само щуротии🤣🤣🤣🤣Пък и неверни
Коментиран от #18
12:45 10.07.2020
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Дедо1
13:02 10.07.2020
18 ти ли ще ми кажеш
До коментар #15 от "Язе":
едно и също масло в голф почернява, а в ситроен остава светло. А голфът е на по-малко километри. Това означава, че в голфа коксува.Коментиран от #19, #21, #36
14:48 10.07.2020
19 Луд
До коментар #18 от "ти ли ще ми кажеш":
Защо12:09 11.07.2020
20 Хмпх
12:20 11.07.2020
21 Хмпх
До коментар #18 от "ти ли ще ми кажеш":
Предназначението на маслото е на само да лубрикира!!!!Следващото полезно нещо в маслото е да ти почиства нагара,още по-добре,че ти почернява маслото това показва че двигателят е конструиран добре да маже и че маслото достига до всяка точка,а и че маслото е добро.Вътре в него има и почистващи добавки в скъпите масла.Няма кола която да не лапа масло.Всички производители на двигатели пишат от-до в норми.Да не говорим,че маслото не само го гори колата ами и при нагряване то се изпарява.Третата важна функция на маслото няма да ти е кажа да се напънеш малко.Коментиран от #24, #34
13:01 11.07.2020
22 аристотел
17:04 11.07.2020
23 Ами
До коментар #14 от "Ххх":
Аз точно с такъв акумулатор Искра, изкарах 5 години.Даже можех и още,но като закачах клемата го чукнах с чука и се проби акумулатора.18:18 11.07.2020
24 Играч
До коментар #21 от "Хмпх":
3-тата функция е охлаждане и печеля голямата награда екскурзия до Росенец да се бия с полицайте.18:52 11.07.2020
25 Карачо
Коментиран от #29
10:23 12.07.2020
26 Алфа Ромео
12:25 12.07.2020
27 Blackthorn
14:14 12.07.2020
28 БошоВарт
15:03 12.07.2020
29 Ко Карачо
До коментар #25 от "Карачо":
Едно стартиране се компенсира с 5-10 минути каране. Ако се налага да позлваш зарядно - имаш електрически проблем в колата, вероятно генератор. Карам на къси разстояния и никога не съм зареждал - нито дизелака, нито бензиновата.15:06 12.07.2020
30 перничанин
До коментар #11 от "синтетика":
Маслото почернява , дори и да караш на газ, ако стои бистро, значи не работи или не е за този двигател. Една от основните му функции е да мие.Адмирации за статията. Купувам ли си акумулатор ще гледам за датата.
19:05 12.07.2020
31 Ерай
19:53 12.07.2020
32 Motul
До коментар #6 от "Алфа Чакал":
15000 км е добра цифра за модерно синтетично масло ,добре си го сменяш , продължавай така!Има масла например като Мотул ,на които производителя им дава 20000 км!Ти караш на газ(никакъв или нищожен нагар)и маслото ти е чисто,но все пак окислителните процеси на маслото си текат. а то трябва да е алкално.Може да преминеш на 20000 км смяна ти препоръчвам смяна на масления филтър на 10000 км!Повечето по-евтини маслени филтри са направени за около 10000 км, (без онези със синтетичния пънител, така наречените "с удължен пробег" , те издържат и до 30000-35000 км, естествено са по-скъпи).То и масло има " с удължен пробег" , естевено и то струва по-скъпо!На далавера е да караш с добро 5W30 и да го сменяш на 20000 км,с два маслени филтъра от по-тънката лайсна! Филтъра може да си го смениш сам.22:37 12.07.2020
33 Онзи
До коментар #2 от "Този":
Статията съветва как да избегнеш необходимостта да ползваш гаранцията, което си е занимавка и загубено време. Отделно ако е изгубена касовата бележка или някоя формалност не е спазена може да останеш и без гаранция.19:54 13.07.2020
34 БМПР
До коментар #21 от "Хмпх":
За дизелов двигател може и да е нормално бързо да почернее, но не и за бензинов.С пълната синтетика с която карам (бензинова) маслото на 27 000 км е потъмняло, но по-малко отколкото с нормално Тотал за 40 лв/5 литра при 10 000 км пробег и стои мазно, но няма да чакам кога ще почернее, ще го смемя според предписанието, преди 30 000 км
20:02 13.07.2020
35 qwerty
20:11 13.07.2020
36 Bulava
До коментар #18 от "ти ли ще ми кажеш":
Като караш още така със светло масло без да почернява ще разбереш резултата скоро в сервиза08:30 14.12.2021
37 ,.мммммммммммммм
13:42 12.01.2022