10 Юли, 2020 10:41 48 898 37

Защо е важно да вземете "пресен" акумулатор и как да разбете дали е такъв

  • акумулатор-
  • дата на производство

Защо е важно да вземете "пресен" акумулатор и как да разбете дали е такъв - 1

Тази тема е далеч по-слабо дискутирана, отколкото DOT-а на автомобилните гуми например, но въпреки това е важно да знаете къде се намират маркировките на акумулатора на автомобила.

Закупуването на батерия се явява отговорен въпрос, тъй като акумулаторите съвсем не са евтини, а купуването на "застояли" стоки може да ви изиграе лоша шега. Ето защо е важно да се намери къде е маркировката на акумулатора и да се прочете правилно.

Всяка батерия има собствен срок на годност. По-конкретно става дума за това, колко време може да стои в склад или магазин, преди да се въведе в експлоатация. Например за оловно-киселинните батерии този период не трябва да надвишава 6-10 месеца, а за продуктите, в конструкцията на които се използват легирани сребърни пластини - 12-15 месеца.

Разбира се, много зависи и от това как се съхранява батерията. Независимо от това, след година и половина потребителските свойства на всяка батерия забележимо намаляват. А такива "застояли" акумулатори все още се продават с надеждата, че купувачът няма да обърне внимание на срока, който е изписан на корпуса на батерията.

За да не купите батерия, която ще ви предаде при първия студ и след това ще "пада" редовно, трябва да знаете как да четете маркировките. От тях можете точно да разпознаете кога е произведен акумулатора. За съжаление, няма единен стандарт за етикетиране. Обикновено датата на производство е подпечатана на корпуса или написана на етикета.

На повечето акумулатори датата на производство е изписана с цифри, подобни на DOT-а на гумите. Например 0520 означава, че батерията е произведена през месец май тази година. Има батерии, на които този код е лазерно гравиран и се състоят от повече цифри. Пример: 219819 - първата цифра е свързана с производството, а останалите се дешифроват отзад напред, което означава 19 - 2019 година, 8 - август, 19 точната дата. При Bosch и Varta съществува съвсем друга маркировка. 

BOSCH


От 2014 г. производителят е приел нова маркировка. Кодът му е разположен на горния капак и се състои от 13 знака, например C7C9371523052. От целия буквено-цифров набор се интересуваме от позиции от четвърта до шеста, тоест 937. Девет означава годината на производство на батерията, тоест 2019, а 37 - числото на седмицата в годината, тоест се оказва, че са го направили през есента на годината.

VARTA

Тази марка има четирицифрено кодиране, например UCEJ. Тук важна е първата буква, която посочва месеца и годината на производство, в случая - януари 2019 г. За дешифриране на тези батерии се използва уебсайтът на производителя, където има цяла таблица. Останалите 3 знака носят информация за мястото на производство, деня от месеца и номера на смяната, в който е произведена батерията.

 

С други думи, добре е акумулаторите да са "пресни", не че иначе няма да изкарат до срока на гаранцията си, но ще приключат живота си значително по-рано. За да не се случи това, се опитайте да разшифровате датата им на производство.


Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 35 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Караиванов

    75 2 Отговор
    Интересно, никога не съм гледал за дата, но сега вече знам и ще гледам, защото има наистина логика в написаното.

    Коментиран от #3

  • 2 Този

    8 58 Отговор
    Ората дават 5г. гаранция... Колко точно искате да изкара един акондоматор. 20-30-40 години????

    Коментиран от #33

  • 3 Магазинер производител

    11 17 Отговор

    До коментар #1 от "Караиванов":

    Гледай гледай ние си нямаме "пресни" стикери и умни машинки.Ще тарикатееш Ъ...

    Коментиран от #4

  • 4 Клиент консуматор

    39 3 Отговор

    До коментар #3 от "Магазинер производител":

    Да ама ако ти счупят и двете ръчички как ще работиш с тези машинки.БЪДЕТЕ ЗДРАВИ

    Коментиран от #8

  • 5 Алфа Чакал

    27 2 Отговор
    Много яка статия.Чакаме и други такива.
  • 6 Алфа Чакал

    12 3 Отговор
    Дай една статийки другия път за моторното масло и кога можем да удължим смяната.Примерно аз карам на газ извънградски понеже работя в съседния град. Трябва да сменям на 10 000 ,но редовно го правя около 15 000 и маслото като го пробвам си може.Но сами нещо от хора който разбират.

    Коментиран от #7, #11, #32

  • 7 Ххх

    8 2 Отговор

    До коментар #6 от "Алфа Чакал":

    Според мен логиката е колкото по - скъпо е маслото, имам в предвид особено ако е пълна синтетика, толкова повече километри да го караш. Нищо не пречи и с евтино масло да караш повече, но няма да е добре за двигателя. Зависи донякъде и от това дали имаш течове на масло и дали доливаш. Защото така маслото се опреснява и може да караш по дълго. Аз лично карам стара кола, но последно смених маслото с 10 W 60 пълна синтетика, по - скъпо е, но съм доволен от качеството му.
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Ххх

    17 1 Отговор
    Статията е полезна, но само донякъде. Защото не всички могат да са специалисти по разчитане на маркировки относно датата на производство или годността. А иначе живота на акумулатора реално започва да тече от датата на производството му, или иначе казано от зареждането му с киселина. По Тошово време продаваха български сухи акумулатори. Купуваш го, пълниш го с киселина, която също трябва да си закупил, зареждаш и живота или трайността започваше от този момент. Но самите акумулатори не бяха качествени и изкарваха по около 2 години. В момента съм с Варта Силвер Динамик. Не бих се учудил, ако е стоял по складове и магазини 2 - 3 години. От около 2 години върти по - слабичко, но наесен ще направи 5 години, откакто го ползвам. Така че датата на производство е важна, но по - важно е акумулатора да е качествен, за да изкара по - дълго време. В момента се предлагат акумулатори по АГМ технология. По скъпи са, но ги рекламират като по - дълготрайни и устойчиви на голям разряд. А това е важно за шофьори, които не си карат редовно колите, защото тогава акумулатора пада и започва сулфатизация на плочите му.

    Коментиран от #13

  • 10 еко новина

    21 9 Отговор
    При нас всичко е пресно. Старите акумулатори Бобокови ги заравят в земята.
  • 11 синтетика

    7 12 Отговор

    До коментар #6 от "Алфа Чакал":

    5w40 на 15-16 хил км, ако не почернява. Ако почернява, значи е нещо - фалшименто или двигателят го гори. Ако германците и италианците мислеха толкова много за колите си...

    Коментиран от #15, #30

  • 12 хватка

    10 5 Отговор
    Купува се от оборотен магазин. Кодовете няма да ги хванем. Новите акумулатори са по-издържливи от старите технологии и стареят по-бавно. Аз намерих сух Бош на улицата, отрязах го отгоре, допълних го и карах още 2 години.
  • 13 Мечтай си

    30 2 Отговор

    До коментар #9 от "Ххх":

    Нещо си се пообъркал за едновремешните "асфалтирани" акумулатори не помня колко му беше гаранцията но изкара 11 единадесет години.Вярно със смяна на една клетка на осмата година....Варшава 223...

    Коментиран от #14, #16

  • 14 Ххх

    4 6 Отговор

    До коментар #13 от "Мечтай си":

    Няма какво да си мечтая. Говоря ти за акумулатори Искра. Бели, пластмасови. Май ги бъркаш с едни други. Аз два такива съм сменил и изкараха по 2 години.

    Коментиран от #23

  • 15 Язе

    10 1 Отговор

    До коментар #11 от "синтетика":

    Прочети какво си написал.Само щуротии🤣🤣🤣🤣
    Пък и неверни

    Коментиран от #18

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Дедо1

    13 2 Отговор
    За това си купувайте акумулатори от магазини само за такива,а не като пуснат по големите вериги на промоция,защото не се знае колко време са залежавали по складовете
  • 18 ти ли ще ми кажеш

    7 6 Отговор

    До коментар #15 от "Язе":

    едно и също масло в голф почернява, а в ситроен остава светло. А голфът е на по-малко километри. Това означава, че в голфа коксува.

    Коментиран от #19, #21, #36

  • 19 Луд

    0 0 Отговор

    До коментар #18 от "ти ли ще ми кажеш":

    Защо
  • 20 Хмпх

    9 1 Отговор
    Няма по-добър акумулатор сложен от производителя на дадена марка.Хонда Сивик акумулатора беше май някъв японски живот точно 8г.и 10месеца.Ако беше топличко можеше и още 5-6месеца да го търкалям.Ако пък трябва да си купите от бг.на първо място слагам Марката Банер.
  • 21 Хмпх

    16 5 Отговор

    До коментар #18 от "ти ли ще ми кажеш":

    Предназначението на маслото е на само да лубрикира!!!!Следващото полезно нещо в маслото е да ти почиства нагара,още по-добре,че ти почернява маслото това показва че двигателят е конструиран добре да маже и че маслото достига до всяка точка,а и че маслото е добро.Вътре в него има и почистващи добавки в скъпите масла.Няма кола която да не лапа масло.Всички производители на двигатели пишат от-до в норми.Да не говорим,че маслото не само го гори колата ами и при нагряване то се изпарява.Третата важна функция на маслото няма да ти е кажа да се напънеш малко.

    Коментиран от #24, #34

  • 22 аристотел

    8 0 Отговор
    Браво, ето смислена статия, нещо найстина полезно !
  • 23 Ами

    5 0 Отговор

    До коментар #14 от "Ххх":

    Аз точно с такъв акумулатор Искра, изкарах 5 години.Даже можех и още,но като закачах клемата го чукнах с чука и се проби акумулатора.
  • 24 Играч

    21 1 Отговор

    До коментар #21 от "Хмпх":

    3-тата функция е охлаждане и печеля голямата награда екскурзия до Росенец да се бия с полицайте.
  • 25 Карачо

    6 2 Отговор
    За дълготрайността на батерията много зависи как се кара и колко често. Ако карате предимно градско на къси разстояНюия е хубаво да имате зареждачка и да го зареждате поне веднъж в седмицата. В противен случай акумулатора ви няма да издържи дълго. Същото важи и за колите, които не се карат дълго време. Падне ли волтажа под 10 волта започват сулфатните процеси и живота пада в пъти на батерията. На Тойотата ми акумулатора японски издържа 9 г. преди да се предаде зимата. Акумулаторите на новите коли съм забелязал, че най-много издържат. Нисана ми в момента е на 8 г и е с оригиналната батерия също японска. Ще видим колко още ще изтрае.

    Коментиран от #29

  • 26 Алфа Ромео

    7 0 Отговор
    Акумолатора ми е на 7.5 години, някаква марка АРS, гледам го и не вярвам че продължава да е безотказен!
  • 27 Blackthorn

    3 0 Отговор
    Листата му не трябва да са завехнали!
  • 28 БошоВарт

    2 5 Отговор
    Също така е добре да се знае, че акумулаторите бош и варта се различават само по табелката и са на праткика еднакви. И трябва да се избягват, тъй като са с посредствено качество.
  • 29 Ко Карачо

    2 4 Отговор

    До коментар #25 от "Карачо":

    Едно стартиране се компенсира с 5-10 минути каране. Ако се налага да позлваш зарядно - имаш електрически проблем в колата, вероятно генератор. Карам на къси разстояния и никога не съм зареждал - нито дизелака, нито бензиновата.
  • 30 перничанин

    6 0 Отговор

    До коментар #11 от "синтетика":

    Маслото почернява , дори и да караш на газ, ако стои бистро, значи не работи или не е за този двигател. Една от основните му функции е да мие.
    Адмирации за статията. Купувам ли си акумулатор ще гледам за датата.
  • 31 Ерай

    3 1 Отговор
    Значи,купих един акумулатор на бош, карах 10 години без отказ и продадох колата с него, сигурен съм,че още кара, просто няма такъв акумулатор!!!
  • 32 Motul

    2 0 Отговор

    До коментар #6 от "Алфа Чакал":

    15000 км е добра цифра за модерно синтетично масло ,добре си го сменяш , продължавай така!Има масла например като Мотул ,на които производителя им дава 20000 км!Ти караш на газ(никакъв или нищожен нагар)и маслото ти е чисто,но все пак окислителните процеси на маслото си текат. а то трябва да е алкално.Може да преминеш на 20000 км смяна ти препоръчвам смяна на масления филтър на 10000 км!Повечето по-евтини маслени филтри са направени за около 10000 км, (без онези със синтетичния пънител, така наречените "с удължен пробег" , те издържат и до 30000-35000 км, естествено са по-скъпи).То и масло има " с удължен пробег" , естевено и то струва по-скъпо!На далавера е да караш с добро 5W30 и да го сменяш на 20000 км,с два маслени филтъра от по-тънката лайсна! Филтъра може да си го смениш сам.
  • 33 Онзи

    2 0 Отговор

    До коментар #2 от "Този":

    Статията съветва как да избегнеш необходимостта да ползваш гаранцията, което си е занимавка и загубено време. Отделно ако е изгубена касовата бележка или някоя формалност не е спазена може да останеш и без гаранция.
  • 34 БМПР

    1 1 Отговор

    До коментар #21 от "Хмпх":

    За дизелов двигател може и да е нормално бързо да почернее, но не и за бензинов.
    С пълната синтетика с която карам (бензинова) маслото на 27 000 км е потъмняло, но по-малко отколкото с нормално Тотал за 40 лв/5 литра при 10 000 км пробег и стои мазно, но няма да чакам кога ще почернее, ще го смемя според предписанието, преди 30 000 км
  • 35 qwerty

    1 1 Отговор
    взехме акумулатор за колата на сестра ми от макскар с 5 години гаранция , кога е произведен не е важно
  • 36 Bulava

    0 0 Отговор

    До коментар #18 от "ти ли ще ми кажеш":

    Като караш още така със светло масло без да почернява ще разбереш резултата скоро в сервиза
  • 37 ,.мммммммммммммм

    0 0 Отговор
    На акумулатори VARTA dot-a е отдолу на кутията със стрелки месец и година .