Пазарът на гуми за пътнически автомобили и микробуси в България през 2020 г. е намалял с 29,8% в сравнение с 2019 г. В същото време продажбите на летни гуми са спаднали с 31,3%, на зимни гуми с 29,5%, докато продажбите на всесезонни гуми са най-малко засегнати от ситуацията с коронавируса. Техният спад е само с 11,4%. Това показват данните, споделени от Continental – една от водещите световни компании за производство на автомобилни гуми.
Ако резултатите в България се сравнят със страните от региона, очевидно е, че тенденцията за намаляване на продажбите е налице и в Сърбия, където има спад на пазара съответно с 16% спрямо 2019 г. Тази тенденция за намаляване на продажбите е засегнала и целия Европейски съюз, където пазарът на гуми е спаднал с 12,1% в сравнение с 2019 г. Разглеждайки продажбите по категории, пазарът на летни гуми е намалял с 12,1%, на зимни гуми е намалял с 18,5%, но пазарът на всесезонни гуми се е увеличил с 6,7%.
Цифрите за предходните десет години са променливи, като има периодични възходи и спадове. Справка с данните от изминали години показва, че пазарът на гуми в България е нараствал между 2012 и 2017 г., като от 2017 г. насам постоянно намалява.
Търсенето на летни гуми с малки размери рязко намалява
При разглеждане на отделните категории в случая на летните гуми данните показват, че продажбите на гуми за пътнически автомобили през 2020 г. са намалели с 31%, на гумите за джипове с 30,4%, докато продажбите на гуми за микробуси са спаднали с 35% в сравнение с предходната година.
Според същите данни, разглеждайки размерите на гумите, можем да видим, че всяка инчова категория до 19-инчовите гуми е спаднала с повече от 20%, като същевременно намаляването е доста драстично в сегмента на по-малките размери (15 инча и надолу), където е повече от 40%.
Пазарът на всесезонни гуми е спаднал с 11,4% през 2020 г. поради спада от 13,1% на гумите за пътнически автомобили и 14,5% на гумите за джипове. Реализираният обем продажби на гуми за микробуси е с 13,1% повече в сравнение с 2019 г.
Анализирайки разделението на инчове, не можем да установим ясна тенденция, тъй като загубата от продажби е между -8,5% и -48,5%. Ако трябва да споменем трите най-важни категории инчови размери – 14, 15 и 16 инча, загубата е съответно 17,7%, 48,3% и 38%.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Дедо Клец
Коментиран от #10, #22
12:22 05.03.2021
2 чичака
Коментиран от #45
12:22 05.03.2021
3 Сахара
Опечени и фосилизирани гуми ....
Коментиран от #15
12:22 05.03.2021
4 швейк
12:22 05.03.2021
5 кайо
12:24 05.03.2021
6 Шофьор
12:24 05.03.2021
7 Гост
Коментиран от #30, #32, #66
12:25 05.03.2021
8 потрес
Коментиран от #12, #16, #25
12:25 05.03.2021
9 БАЙ Х@Й‼
12:26 05.03.2021
10 чичака
До коментар #1 от "Дедо Клец":
със летни не става ,буксувал съм по нанадолнище,но на сегашната зима всесезонките са ок макар и по-висок разход на гориво лятно време ,както и по-голямо износване ,но пък за 5 г.хвърляш изразходвана гума ,иначе може да ги търкаляш 10г.,ама тя пък вече остарял галош напукан ама със грайфертака че мишелин всезонна за 320 лв парчето 17ка и си ок УШКИМ!!
Коментиран от #17
12:27 05.03.2021
11 Гост
12:27 05.03.2021
12 БАЙ Х@Й‼
До коментар #8 от "потрес":
Споко пич, едно време карахме само с "Вида спорт " или "Вида контакт " , ама имаше кой да чисти пътищата, имаше и пясък или сгурия на всеки 250мКоментиран от #50
12:29 05.03.2021
13 Гуменки
12:31 05.03.2021
14 1111
12:35 05.03.2021
15 кънчев
До коментар #3 от "Сахара":
Още малко и ще ги изкараш вкаменени като на Фред Флинтстоун!12:39 05.03.2021
16 БАЙ Х@Й‼
До коментар #8 от "потрес":
А сега за гумите . Всичко е я сместа и шарката на грайфера! Идеята на зимните гуми е сместа да е пригодена за ниски температури ( желателно употреба под 5-6°С) , а шарката да загребва снега. Идеята на летните гуми е сместа да е пригодена за високи (летни) температури , а шарката да отвежда вода при евентуално дъжд или локви. Всесезонните гуми са компромисен вариант по състав и шарка, предвид избягване смяната на сезонни гуми от водачи когато пробегът не я оправдава. Зиме са по-слаби от зимни , но по-добри от летни, лете са по-слаби от летни , но по-добри от зимни! Всеки решава сам предвид стила на каране, пробега който извършва и финансовите възможности!Коментиран от #68
12:41 05.03.2021
17 Дедо Клец
До коментар #10 от "чичака":
Зимата предимно си карам дъртия джип,и гумите му са 265/70/Р/15 Бриджстоун,имам още два комплекта с изтекъл дот,но чисто нови,и понеже се кара по всякакви терени и има навика,да ги къса ме устройва. Просто на асфалт с него не се правя на състезател,а бавничко та нямам проблем с боксуването.12:43 05.03.2021
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Виц
12:57 05.03.2021
20 Кракра
12:58 05.03.2021
21 Йосип Броз Тито
Взимам си само среден клас нови гуми, карам 3-4 години с тях и така.
13:16 05.03.2021
22 Еха
До коментар #1 от "Дедо Клец":
И как глобяват с летни гуми през зимата?Коментиран от #31
13:52 05.03.2021
23 Стига бе
14:40 05.03.2021
24 ттт
Изследователският екип стига до извода, че когато на една бълха и отрежат всичките крака, бълхата оглушава.
14:46 05.03.2021
25 Йофчо
До коментар #8 от "потрес":
Ганя си знае,че няма всесезонни гума и това е.Ганя е вдлъбнатичък.
Всички големи производители а и не само-правят всесезонни.
Така и се обозначават.
Не си променят твърдостта от различна температура.
Виж и Мишелин-зимна и всесезонни с почти една и съща шарка!!!
Ганьооооооо
15:08 05.03.2021
26 бензино
Коментиран от #34
15:16 05.03.2021
27 Както
15:55 05.03.2021
28 Християн
16:47 05.03.2021
29 Перо
17:46 05.03.2021
30 Мод
До коментар #7 от "Гост":
С всесезонни нокиан зимата нема да ти се верва кво шта напрааКоментиран от #33, #36
17:50 05.03.2021
31 домакин
До коментар #22 от "Еха":
Ако са прекалено износени и нямаш грайфер.Коментиран от #54
17:53 05.03.2021
32 Боби
До коментар #7 от "Гост":
Зимата е мека, пролет и есен ..остава само лятото. Така че всесезонни.Коментиран от #38
18:39 05.03.2021
33 един от стадото
До коментар #30 от "Мод":
със зимни на половин грайфер лятото, лепнат като Оху, минавам те докато ти оправяш Госта, макар да ме съмнява.Коментиран от #37
18:43 05.03.2021
34 Боби
До коментар #26 от "бензино":
Видинската бе гумата..тогава нямаше зимна и лятна. Просто гума и да не е като галош.18:44 05.03.2021
35 Готин
19:21 05.03.2021
36 Гост
До коментар #30 от "Мод":
Със зимни Мишлени на 4 мм грайфери ще ти тегля кочака и ще го размятам на дрифт зад мене.19:29 05.03.2021
37 Мод
До коментар #33 от "един от стадото":
Нокиан уедърпрууф.Чекни ги,гумаджията ми обясняваше че са зимни.
Нови китайски гуми са по добри от твойте на "50%"
Само че гумите не са като хляба,изядох 50%,остават още 50.
Остава това което в европа хвърлят,а тук има цена.
Коментиран от #44
19:30 05.03.2021
38 Гост
До коментар #32 от "Боби":
Е, то зимните са направени за сняг. Това, нашето, тази година не беше зима. Ти облече ли дебело яко тази зима?19:31 05.03.2021
39 Ганчо Ашварията
Коментиран от #57
20:37 05.03.2021
40 qwerty
21:01 05.03.2021
41 Vredestein
Коментиран от #43
22:25 05.03.2021
42 212
Коментиран от #49
23:03 05.03.2021
43 KAT
До коментар #41 от "Vredestein":
Ограничението на магистрала е 140км/ч, извъградско 90км/ч.Моля да ни се обадите като почнете да карате с 170-200 км/ч по завой, ние ще ви снимаме и грижовно ще ви изпратим честитки.
То бива да има идиоти, но Ганьо е ненадминат!
23:33 05.03.2021
44 Димитър
До коментар #37 от "Мод":
Карах Nokian Weatherproof всесезонни 70000км или 5 години, малко се поразпаднаха към края, но никога не съм имал проблеми ни зиме, ни лете, отделно в тях има арамид и са супер здрави, вадил съм пирони от нея дето не са успели да я пробият. Като недостатък, малко по-шумни са, а и са скъпи, но като цяло човек си избива парите и е сигурен!23:41 05.03.2021
45 Чиста истина
До коментар #2 от "чичака":
Така е, препочитатаме ги от финансов зор,всеки знае, кое е добро и кое лошо?
00:55 06.03.2021
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Фаро
Коментиран от #53
04:15 06.03.2021
48 kkk
- моите гуми от прилична марка струват около 200лв./бройката без оглед зимни или летни.
- значи 2 комплекта са 1600лв.
- всесезонните на същата марка струват 260лв./бройката
- значи 1 комплекте е 1040лв.
- с всеки комплект зимни/летни спокойно правя 40 000км.
- значи за 80000км. давам 1600лв. или имам "разход" от 2ст./км като износване на гумите
- с великите всесезонки и да се съдерете повече от 40 000км. не може да минете
- математиката казва, че 1040лв. за 40 000км. дават "разход" от 2,6ст./км.
Тоест всесезонните гуми са ПО-СКЪПИ в крайна сметка. Да не забравяме, че когато зимните гуми вече не са ОК за следващата зима спокойно могат да изкарат още 4-5000км. през лятото и да удължиш живота на летните гуми с още 1 сезон.
Ето и 1 бонус- аз гуми си купувам когато искам понеже не ми е належащо, а всесезонните "странно как" ама все ги сменяте като дойде зимата. И пак "странно как" тогава няма и 1 промоция на всесезонни гуми...
Зимни гуми аз купувам септември, а летни февруари когато почват да се зареждат складовете за новият сезон- досега не съм купувал гума с ДОТ по-стар от 6 седмици и цената винаги е била поне с 15% по-ниска от "като дойде сезона"
Коментиран от #52, #67
09:05 06.03.2021
49 kkk
До коментар #42 от "212":
Явно си тотално неграмотен. У закона пише ПРЕДЕЛНО ЯСНО следното нещо:-зимни гуми ИЛИ такива с поне 4мм. грайфер.
Тоест лятната и всесезонката ЗАДЪЛЖИТЕЛНО трябва да имат поне 4мм. грайфер, а зимната гума спокойно може да се кара и при 1,6мм. което е минимума по закон.
Спор няма, че е абсолютна простотия това ама така е записано от "любимите" ни дупетати
09:09 06.03.2021
50 перничанин
До коментар #12 от "БАЙ Х@Й‼":
Само,че едно време имаше каучук във гумите, заради това зимата не ставаха на камък.Сега само зимните имат каучук, останалите са предимно силиконки.09:54 06.03.2021
51 Да ви светна
11:04 06.03.2021
52 Cat
До коментар #48 от "kkk":
Само едно забрави, че след третата зима твоите зимни гуми се преръщат в отлични летни, защото се втвърдяват. И сметките не излизат така, както ги рисуваш...Зимнити губят своите характеристики след третият сезон. И за четвъртият, ако искаш да караш нормални зимни гуми, трябва да купуваш отново нов комплект. А тези, които останаха, са нито летни, нито зимни, защото характеристиките не им отговарят нито на първите, нито на вторите.
Ако искаш да ти излезат сметките по-точни, трябва да добавиш цената на преобуване за всеки сезон. Ако имаш още един комплект джанти - не плащаш за преобуване, ала цената за джантите трябва да га сложиш до твоите счетоводителски изводи. Още - сума време, която га губиш на преобуването - и всесезоните ИЗЛИЗАТ ПО-ЕВТИНО.
А по прицип за качество на управление - за всеки сезон и за всеки условия има свои гуми, които на абсолютно мнозинство нито не са нужни, ни са по парите...
Коментиран от #72
11:39 06.03.2021
53 някой
До коментар #47 от "Фаро":
croscontry + 4х4 и така 5 г. не мърда нито зимата нито лятото. Догодина 2022 нови за 7-800 лв. комплекта пак такива - 15 ки. а сега смятайте.11:59 06.03.2021
54 пффф
До коментар #31 от "домакин":
Е то и със зимни да си като нямаш необходимата дълбочина на грайфера пак ще те глобят.Няма как да те глобят през зимата само щото караш с летни гуми.Така е по закон в България.13:00 06.03.2021
55 Тъпомер...
13:58 06.03.2021
56 Джуган
Коментиран от #62
14:52 06.03.2021
57 Гост
До коментар #39 от "Ганчо Ашварията":
В кое състезание на ВРЦ карат със всесезонно гуми?Коментиран от #58
18:17 06.03.2021
58 Буха ха
До коментар #57 от "Гост":
А в кое WRC състезание карат до работата, до мола и до село?18:25 06.03.2021
59 Буха ха
Коментиран от #60
18:35 06.03.2021
60 Буха ха
До коментар #59 от "Буха ха":
Грешка, коментарът е за краш теста на Митсубишито18:38 06.03.2021
61 Гума
Всеки си решава сам според това колко и как кара и с какво разполага. Карал съм с всесезонни Дебица Навигатор 1, които си бяха едно към едно всесезонни Гууд Иър Вектор 3 и бях супер доволен. Взех след това Навигатор 2 и са супер боклук.
Карал съм нови гуми, Пирели, Мишлен, Бриджстоун, Нокиан, Континентал, Дънлоп, Корморан, БФ Гудридж и Гууд Иър.
Най- доволен съм от Гууд Иър, Корморан (зимни) и Дънлоп. Най-недоволен съм от Мишлен, Нокиан и едни летни Гууд Иър- китайски, които ме бяха отказали от тази марка, но с Ултра Грип 7+
ме спечелиха. Така че и премиум марките имат боклуци и подопечните им марки имат доста по-добри, качествени и изгодни гуми.
19:27 06.03.2021
62 един от стадото
До коментар #56 от "Джуган":
..в Занзибар по джанти. Ма сезона върви. Глупаците с пари вече ходят по 12 месеца там при тарамбуките и носят новия щам на вироза20:25 06.03.2021
63 Гошко
20:42 06.03.2021
64 Край
Всесезонната гума се прави за климат като нашия кола до 200 к.с. нормален шофьор. В този слчай карате винаги нови гуми защото реално ги износвате за 2-4 г. зимата не ви изненадва с гуми в мазата. 99% от времето сте в по-голяма безопасност отколкото ако сменяте зимни - летни.
Всесезонните гуми в този случай са безопасна и разумна алтернатови на смените.
Ако карате мощна кола и търсите екстремни изживявания - сменяйте гуми за всакакви условия.
22:24 06.03.2021
65 Аре бегай
10:51 07.03.2021
66 Дедо Пене
До коментар #7 от "Гост":
АКО КАРАШ ДЕБИКА МОЖЕ НО ПРИ ГУДИЪР И МИШЛЕН ВСЕСЕЗОННИТЕ СА С 30% ПО-СКЪПИ И ОТ ЗИМНИТЕ ПРИ ЕДНАКВИ ПАРАМЕТРИ, ТАКА ЧЕ ГАНЬО АКО НЕ Е СКИОР МОЖЕ И ДА РАЗМИСЛИ!!! ИЛИ СИ МОНТЬОР НА ГУМИ!!!14:35 07.03.2021
67 333
До коментар #48 от "kkk":
хубава математика си изпраскал, ама тия гуми не са само километри, а и време - 4, 5 години макс. Аз сезонните гуми трябва да ги хвърлям с 3/4 от грайфера им останал, защото имам служебна кола и още два мотора в гаража за мен и жената, които ги караме повече от личната кола. За 3 години с нея минавам 20000км, даже и всесезонните не мога да износя. А сезонните ми е трудно дори и на служебната, която прави по 35000 и нагоре километра. Между другото, на цената на всесезонния Мишлен, с който карам щях да си купя комплект зимни и комплект летни и то не от най-бюджетните. С всесезонни карам за пръв път, зимата ме изкарват от непочистената рампа на гаража, която е порядъчно стръмна, значи стават. Щеше ми се на сухо да държат повече, но държат много по-добре от зимна гума на сухо.А това, че не вися с часове като сопол два пъти годишно да сменям гуми е безценно. Освен това със служебната ми се налага всеки трети път да ходя да балансират наново, защото не са направили баланс като хората.
14:43 07.03.2021
68 бай Георги
До коментар #16 от "БАЙ Х@Й‼":
Значи са Пролетно-Есенни.Коментиран от #69
21:27 07.03.2021
69 Атанасов
До коментар #68 от "бай Георги":
В България са зимни и летни гуми.Няма такъв каучук от -10 до +40 градуса да е ОК сцеплението.Всичко друго е компромис.Друг е и въпросът с качествата на ниския клас летни и зимни гуми.Коментиран от #71
21:59 07.03.2021
70 Анонимен
08:41 08.03.2021
71 333
До коментар #69 от "Атанасов":
И как точно зимната гума е адекватна на 20 градуса през януари? Или ходиш слагаш летните за ден, после пак зимните? Зимните гуми никога не са ми харесвали на сухо и мокро при положителни температури. При отрицателни е логично да внимаваш, иначе няма гума, която да те спаси.Коментиран от #75
08:53 08.03.2021
72 Коментара
До коментар #52 от "Cat":
И вашите сметки не са съвсем правилни. След трети сезон на летни стават гумите от среден и нисък клас. Утвърдените и сериозни марки зимни гуми ( в тази категория Nokian не попадат!) изкарват 4-5 сезона спокойно. Естествено с правилно съхранение, смяна и шофиране! Не съм против всесезонните гуми, но ако се слагат на автомобил който се кара изключително градско... зимите ги знаем какви са вече.12:18 08.03.2021
73 Ххх
20:55 08.03.2021
74 Знайко
01:09 09.03.2021
75 Знайко
До коментар #71 от "333":
Казвам го от опит. Опитай се "да внимаваш" на лед с летни гуми, нищо не става. Дори през деня да е над нулата и да се размрази леда, през ноща пак сковава и се залесява. А Зимата след 17 часа вече е нощ, та чак до 8 часа сутринта е все тъмно.01:17 09.03.2021
76 Димитър
12:54 06.05.2021