През последните 10 години гамата от електрически автомобили се увеличи значително. Според последния доклад на DoE, средният пробег на електрически превозни средства е достигнал рекордните 455 км за модели 2024 година, което е увеличение с над 20 км спрямо 2023-а.
Както съобщава Ionity , разликата спрямо предходната година изглежда незначителна, но статистиката за 10 години показва значителен растеж. През 2014 година средният пробег е бил само 135 километра. Най-популярен по това време беше пионерът сред електрическите автомобили в масовия сегмент - Nissan Leaf.
Бързият растеж през последните 10 години се дължи на технологичен пробив в областта на производството на батерии. По-специално, през 2016-а този показател вече беше 351 км, а днешните 455 км са знак за зрелостта на пазара на електрически автомобили, тъй като експертите смятат, че 480 км е оптималният пробег с едно зареждане за повечето шофьори, независимо дали карак електромобил или кола с ДВГ.
Те смятат, че това е достатъчно, за да покрие ежедневните нужди, както и е удобно за дълги пътувания. Ето защо в момента производителите се фокусират върху подобряване на енергийната ефективност, намаляване на теглото на батерията и подобряване на инфраструктурата за зареждане, вместо да гонят рекорди за пробег.
Между другото, рекордът за максимален пробег с едно зареждане принадлежи на Lucid Air Dream Edition и е 837 километра според EPA. Като цяло, фактът, че пробегът се е утроил през последните 10 години, показва колко бързо автомобилните производители разработват технологии за електрическа мобилност.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Баба Гошка
11:45 24.01.2025
3 Нещо не разбрах
През 2014 година средният пробег е бил само 135 километра
през 2016-а този показател вече беше 351 км, а днешните 455 км
че пробегът се е утроил през последните 10 години
И въпреки всичко пробега при електромобилите варира изключително много в зависимост от околната температура, динамиката на каране и максималната скорост. При ДВГ разликите не са толкова големи.
Коментиран от #5, #6
11:52 24.01.2025
4 Българин
За сравнение в момента - Рено Клио 1.5 DCI 45л. резервоар, 4/100км, пробег 1125км.
Коментиран от #7, #8
11:54 24.01.2025
5 Така е
До коментар #3 от "Нещо не разбрах":
Въпрос на математика. Отоплението на електромобила е много по-икономично отколкото на ДВГ.Въпреки това пробегът на ДВГ не се променя много, защото така или иначе харчи пет пъти повече енергия за движение.
Примерно ти ако си купиш боза за 1 лев, което ще оскъпи обядът ти с 50%, а напитката на колегата ти вдигне сметката на обяда му само с 10%, не означава че ти си изхарчил повече пари за бозата, а означава че баничката ти струва 2 лв.
Безалкохолното на колегата ти е 2 лв, но обедът му струва 20 лв!
12:04 24.01.2025
6 Така е
До коментар #3 от "Нещо не разбрах":
При електромобилите е същото. 100 километра зимно време не ти струват 2 лв а струват 50% повече.Бензиновия автомобил през зимата вдига разходът само с 10% и вече не плащаш 20 лв, а 22 лв.
Само че за разлика от обяд за 20 лв и баничка, всъщност получаваш по-доброто ястие - по-бърз и по-тих автомобил, който всеки път те посреща с топъл салон, разкрижено стъкло, вместо сутрин да стържеш леда за да се стоплиш, докато се топли и двигателя, а салона да се стопли тъкмо вече си стигнал до работното място.
Коментиран от #9, #10
12:05 24.01.2025
7 бакши
До коментар #4 от "Българин":
е да, ама моя меркендес с 80 лв резервоар с мъка докарва 500 км., ма като му турих 90л бут.газ и като карам с 80, минава към 1900 км...тея сметки са строго индивидуални и ората за туй са казали средно.12:07 24.01.2025
8 Типичен пример
До коментар #4 от "Българин":
"Пример Вартбург резервоар 40л., ср. разход 8/100км., пробег от 500км. Така,че не ни връщайте 40г. назад.Toyota corolla 40 литра резервоар, разход 6 на 100, като ти светне лампата можеш да заредиш 30 литра. Сам можеш да си сметнеш колко пробег ти остава с едно зареждане, ако не желаеш да караш на резерва.
Но не съм чул някой да е недоволен.
12:08 24.01.2025
9 Баба Гошка
До коментар #6 от "Така е":
Ти плоскоглав ли си или се правиш на такъв? Банички, бози и т.н. нямат нищо общо с коли за десетки хиляди. Аз нямам проблем да си заредя дизел за 1.36 евро за литър. Мога и на 1.15 евро за литър да заредя, ако отида на 100 км за безмитни покупки. Ти се изхарчи едно хубаво за нов електрокар и спестявай от ток. И като ти ум рее батерията след 6-8 години оптимистични, тогава си прави сметката. А на старо тъппаннари да ти купят пластмасовите тенекии няма да намериш.Коментиран от #13
12:18 24.01.2025
10 Не съм съгласен
До коментар #6 от "Така е":
Електрически автомобил само с ходене на работа не се избива. Трябва яко да го стопиш от километри за да излезе сметката в следващите 5 години. За лична употреба на къси разстояния все още не се получават нещата финансово в нашата държава.Коментиран от #11
12:20 24.01.2025
11 Така е
До коментар #10 от "Не съм съгласен":
Нов тук не коментираме цената на автомобилите, а сравняваме пробегът с едно зареждане.Прав си, че математиката не излиза, ако ще трябва да избираш дали да си купиш golf 4 с газова уредба или чисто нов volkswagen ID 4. Наистина разликата няма избиване, дори да караш по много.
12:37 24.01.2025
12 Да бе
12:41 24.01.2025
13 Дедо Гошо
До коментар #9 от "Баба Гошка":
И ти си прав. Но пак напомням че не говорим кой каква заплата взима спрямо обяда, а коментираме само самия обяд - разликата в разхода на гориво между електромобил и автомобил с ДВГ. Звучи страшно 50% по-голям разход и 30% по-малък пробег зимно време, докато не го обърнеш в пари.А цените на самите автомобили ще се изравнят с времето. И при новите, но най-вече при старите, защото цените на електромобилите втора употреба падат по-бързо от тези на ДВГ. По разбираеми причини, нито утре нито скоро ще можеш да си купиш 20-годишен електромобил за две три хиляди евро.
Подсказване. Причината не е, че батерията няма да изкара толкова.
Коментиран от #17, #19
12:43 24.01.2025
14 Луд Скайуокър
Електричка ? Не благодаря !
Коментиран от #15
12:47 24.01.2025
15 Луд Скайуокър
До коментар #14 от "Луд Скайуокър":
Извинявам се , модела е от 1995 г.Погрешен буто съм натиснал .
Коментиран от #16
12:49 24.01.2025
16 Разбира се
До коментар #15 от "Луд Скайуокър":
Кой би си купил електромобил от 1995? Ти между кои електромобили избира за да си избереш mitsubishi-то пред тях? На колко хиляди километра бяха електромобилите и колко батерии бяха сменили?Коментиран от #18
12:51 24.01.2025
17 Оня а форда
До коментар #13 от "Дедо Гошо":
Хубаво , че го обръщаш в пари ! Сега да те попитам кой ще ти плати или възстанови изгубеното време при зареждане на електричката ?Коментиран от #20
13:02 24.01.2025
18 Луд Скайуокър
До коментар #16 от "Разбира се":
Първосигналния , прочети пост 14 !Аман от алитерали и хора с дислексия по форумите !
Коментиран от #21
13:06 24.01.2025
19 Некой
До коментар #13 от "Дедо Гошо":
Подсказване - НАП в момента продава за 6000лв./3000€/.Бързо бегай докато го има.
Или не се притеснявай защото май много го нещат.
13:24 24.01.2025
20 Оня с калкулатора
До коментар #17 от "Оня а форда":
Същият който ти плаща времето което си губиш за зареждане на телефона всеки ден. Само където телефона се зарежда всеки ден, а електромобила веднъж на няколко дни.14:38 24.01.2025
21 Прочетох го
До коментар #18 от "Луд Скайуокър":
Точно затова те питам с кой електромобил от 1995 би сравнил твоето mitsubishi и кой от двата автомобила е по-скъп. То е ясно че няма да стигнеш с едно зареждане и нямаш нужда от електромобил.И понеже си буквалист, това е сарказъм. Няма такъв електромобил за да правиш въобще сравнение.
Също така е сарказъм, че и с модел на mitsubishi от 2025 ще стигнеш до Виена с едно зареждане. Но и него няма да го купиш по- същата причина по която не би си купил и електромобил от 2025. Тоест в момента си правиш вятър на устата и приказваш приказки които нямат нищо общо с темата, за да обясниш колко си умен и колко са глупави хората които си купуват нови автомобили, а не си купят някоя от 1995.
Коментиран от #22
14:43 24.01.2025
22 Луд Скайуокър
До коментар #21 от "Прочетох го":
Оффффф ......14:47 24.01.2025