Турският президент Ердоган е известен с това, че обича гигантските строителни проекти: ново летище, най-голямата джамия в Турция или нов тунел под Босфора. Всички тези мегапроекти бяха осъществени по негова инициатива в рекордни срокове.
Но следващият проект - каналът „Истанбул“ – надминава всичко, известно досега. Турското правителство на практика възнамерява да построи втори Босфор – нещо като копие на протока, който преминава през 16-милионния град Истанбул.
Изкуственият канал, дълъг 45 километра, ще преминава през западната част на Истанбул - паралелно на Босфора и ще свързва Черно и Мраморно море. Целта е да се облекчи интензивният трафик през Босфора и да се намали рискът от катастрофи, казват от турското правителство.
Унищожена природа
Онова, което за много от жителите на Истанбул беше чиста фантазия, сега постепенно започва да придобива ясни очертания: въпреки множеството съдебни жалби срещу проекта, скоро може да бъде направена първата копка на строежа. Още през март 2020 година беше обявен търгът за изпълнители, а сред кандидатите има многобройни инвеститори от Близкия и Средния изток.
Сред критиците на проекта обаче са кметът на Истанбул Екрем Имамоглу, голяма част от населението на града, както и редица учени. Основните им аргументи срещу построяването на канала са свързани с очакваните щети, които ще бъдат нанесени на околната среда.
В края на 2019 година турското Министерство на екологията и градоустройството издаде необходимата оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС) и даде своето положително становище за проекта. Но независими учени прогнозират, че изграждането на този канал ще нанесе опустошителни щети.
В Истанбулската камара на екоинженерите всеки ден постъпват нови жалби срещу мегапроекта, казва за ДВ нейният генерален секретар Медат Гюней. „Целият язовир „Сазлидере“, т.е. най-важният резервоар за питейна вода в европейската част на града, ще трябва да отстъпи мястото си на проекта. Освен това, според ОВОС, цялото езеро Теркос ще бъде интегрирано в новия канал“.
Жилища за 1,2 милиона души
За компенсация на унищожения язовир „Сазлидере“ ще бъде построен новият водоем „Мелен“ - още един мегапроект, който ще възникне на 200 километра източно от Истанбул. „Това ще доведе до значително поскъпване на водата, което чувствително ще засегне турските данъкоплатци“, казва Гюней.
Екосистемата по протежението на бъдещия канал се отличава с богата флора и фауна. Там се срещат множество редки и застрашени растителни и животински видове. Много птици използват езерата в района, за да мътят и презимуват. Изследване на градската управа на Истанбул показва, че заради новия канал ще трябва да бъдат изсечени 200 000 дървета и унищожени 136 квадратни километра земеделски земи и 13 квадратни километра пасища.
Част от проекта предвижда по протежението на новия канал „Истанбул“, върху площ от общо 83 квадратни километра, да бъдат изградени жилища за близо 1,2 милиона души. Медат Гюней подозира, че печалбата на инвеститорите е основната движеща сила за целия проект. А тази печалба, според него, може да възлезе на около 800 милиарда щатски долара. По-бедните жители на града ще бъдат прогонени от тези места, прогнозира още Гюней.
Кметът на Истанбул се бори срещу проекта
Друг спорен пункт около този проект са огромните строителни разходи. Официално се говори за 11,5 милиарда евро, но експерти смятат, че те ще бъдат значително по-високи. Проектът ще бъде „изцяло за сметка на данъкоплатците“, критикуват от градската управа на Истанбул, където управлява опозицията.
Кметът Екрем Имамоглу, социалдемократ и член на най-голямата опозиционна сила - Републиканската народна партия (CHP), е против изграждането на изкуствения воден път. „Ще се борим срещу изграждането на канала, се казва в негово становище по темата. За Имамоглу този проект е заплаха както за природата, така и за водоснабдяването на района.
Неговата позиция може и да е в интерес на местното население, но за него самия тя стана съдбоносна: заради отпечатването на плакати с лозунга „Или канал, или Истанбул“ правителството в Анкара започна разследване срещу градоначалника.
Автори: Даниел Белут, Серкан Оджак
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Унищожена природа
12:07 18.05.2021
2 Два императора
Коментиран от #4, #6
12:08 18.05.2021
3 Ердоган
12:14 18.05.2021
4 Army Ranger
До коментар #2 от "Два императора":
Двама императора единия в Русия ралива невт в Далечния изток за кой ли път а малкия диктатор в турция ще разруши земя и природа за да изчегърта нов канал за негова почит а в северна корея сечат яко горите пълно е света с и.....тиКоментиран от #8, #14
12:17 18.05.2021
5 Гост
Коментиран от #40
12:17 18.05.2021
6 Какви
До коментар #2 от "Два императора":
императори са тези две комплексирани диктаторчета?12:24 18.05.2021
7 ПСР
Иначе,какъвто и да е,Истанбул изцяло прилича и е европейски град.
С много подобрения,уникални съоръжения,пътна/улична инфраструктура,отличен градски транспорт.22 милиона мегаполис.Честно казано,не може да бъде сравняван със София.И напълно адекватно конкурира редица европейски градове/столици.
Мегата там е наистина мега.Летището/новото/е в пъти по-уредено,чисто и достъпно от множество европейски такива.
Ердоан си е повярвал,че е Султан.Това са си техни проблеми.Поне,докато не развява полумесец над Кърджали,напр.
Коментиран от #11, #37
12:24 18.05.2021
8 Банално..
До коментар #4 от "Army Ranger":
А да споменеш нещо за Бритиш Петролиън и целият Мексикански залив? Няма да обелиш и думичка,затова ти написах "банално"..12:25 18.05.2021
9 К 1929
Коментиран от #13
12:36 18.05.2021
10 Йок туристи
Коментиран от #12
12:37 18.05.2021
11 Рошко
До коментар #7 от "ПСР":
Истанбул и Турция е такава каквато е благодарение на него, та ако не знаеш да знаеш то е заради Реджеп преди него беше кал и мизерияКоментиран от #24
12:46 18.05.2021
12 Ба баба ти
До коментар #10 от "Йок туристи":
Фърчилито уок туристи,хотелите са забити с украинци и белорусия,а ти си фантазирай12:47 18.05.2021
13 Бай ганю
До коментар #9 от "К 1929":
Само на евреите ли,? Дойче зеле нека си го плюят, човека преобрази Турция12:47 18.05.2021
14 Да бе да
До коментар #4 от "Army Ranger":
Ще разруши природа,това да не е Тиквистан,на мястото на тези 200 хил дървета се засаждат 1 200 хил,а Тиквустан прави магистрали и разрушава в пъти повече и нищо не засажда,нали виждам магистралата как се строи,която минава през Димитровград,кво ми разправяш врели не кипели12:51 18.05.2021
15 101
12:53 18.05.2021
16 Хасан
Коментиран от #44
12:53 18.05.2021
17 Следващ проект
12:54 18.05.2021
18 Йосиффф
12:58 18.05.2021
19 Хасан
Коментиран от #20
13:00 18.05.2021
20 сПас
До коментар #19 от "Хасан":
Само че в Александропулис е много плитко като мозъка ти и затова не е възможно ама как да знаеш с тази празноумница която носиш на раменете си.Коментиран от #22, #29, #31
13:03 18.05.2021
21 гост
Коментиран от #27
13:04 18.05.2021
22 гост
До коментар #20 от "сПас":
Той щото Босфора е много дълбок , още повече от Александрополис , хахаха !!! Или по-скоро ти пречи , че американците вече го взеха на концесия и скоро Босфора няма да ги интересува ? Хахаха !!Коментиран от #26
13:06 18.05.2021
23 Брет Макгърк
Коментиран от #39
13:06 18.05.2021
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Брабинеца
Коментиран от #42
13:12 18.05.2021
26 Joco
До коментар #22 от "гост":
над 70 метра е дълбочината, имай предвид, че това е разлом, може всичко да стане.13:14 18.05.2021
27 гост
До коментар #21 от "гост":
Само да напомня на феновете на султана , че любимото им летище трябваше още 2019 г да замести и ДВЕТЕ стари летища в Истанбул и да стане "най-голямото в света " !!!! Само че замести само едното , а за второто миналата година обявиха , че ще работи още минимум 15 години , а за "най-голямото" съвсем забравиха , хахах !!! Тоест общо взето Ердо осигури на дружките си едно апетитно и доста голямо парцелче на брега на Мраморно море (бившето летище Ататюрк) като го премести на място , на което половината авиокомпании отказаха въобще да кацат и излитат поради лоши условия , а проектите за "най-голямо" летище така и ще събират прах по музеите !!13:16 18.05.2021
28 каквоto
Коментиран от #34
13:18 18.05.2021
29 До плитки сПас'чо
До коментар #20 от "сПас":
То и суецкия канал беше плитко.13:26 18.05.2021
30 Байдънян-опулос
13:29 18.05.2021
31 Много плитки
До коментар #20 от "сПас":
Такава идея имаше да се направи канал Русе- Варна. Е как ще стане с твоя плиткия?Коментиран от #35
13:31 18.05.2021
32 Перо
13:49 18.05.2021
33 Гербераст
Коментиран от #36
13:54 18.05.2021
34 ДА ама НЕ
До коментар #28 от "каквоto":
ЗЕМЕТРЕСЕНИЯТА са от разломи на 10-200 км дълбочина, а не на 10-20 метра?14:16 18.05.2021
35 ДАааааааааааааааа
До коментар #31 от "Много плитки":
Имаше, ама иска топки и пари? Я Виж Румъния направи при Черна вода, каква хубава румънска дума на град!14:18 18.05.2021
36 ДАааааааааааааааа
До коментар #33 от "Гербераст":
Затова ЕРДЖЕП ще строи БОСФОР, а ние се отказахме от БУРГАС-Александрополис въпрос на стратегия?????14:21 18.05.2021
37 ФАКТ
До коментар #7 от "ПСР":
..,,и какво точно ти пречи че е ислямист...????..нещо лошо ли ти е направил на теб..???,,и въобще имаш ли и най малка представа какво е ислям..че казваш "знаем че е ислямист и това ми стига"...стига ти за какво..??,,,той е нещо по малко от теб..така ли..или е нещо повече...той не може да мисли а ти можеш..така ли..???..и ти въобще какъв си като религия....и въобще имаш ли си такава..или твоята религия е само на думи..защото религията не е да кажеш 'аз съм еди какъв си"...а да спазваш милиони правила на тази религия,,,правила от които съм обеден че ти не зачиташ нито едно ..но си мислиш че името ти те прави...почитател на някоя религия..това ли ти е разбирането за религия,,..ако в България имаше поне 1 процент религиозни хора..не повече само един..не зависимо от коя религия..държавата ни щеше да цъфти..а нямаше всичко да е корумпирано от главата до краката...и единственото което да правите е да мразите този и онзи...а това не са качества присъщи за никоя религия...така че..не давай мнение за нещо за което нямаш никаква представа..лесно е да кажеш че ти си хубавия а другия лошия..но може и да е точно обратното...да говориш за нещо с което по никакъв начин не си запознат..не те прави "много умен"..нали разбираш..?????,,точно благодарение на такива Атеисти като теб..България е тотално пропаднала държава...ЗАЩОТО ЗА ВАС РЕЛИГИЯТА СЕ КАЗВА..–"ПАРИ"...15:00 18.05.2021
38 5иция
16:24 18.05.2021
39 Истината
До коментар #23 от "Брет Макгърк":
Пич, смени дилъра веднага!19:58 18.05.2021
40 Жестоката истина
До коментар #5 от "Гост":
Щеше ама защо не направи? Защото даже и пропаднал алкохолик като него знаеше какво означава ядрен удар срещу втората армия на НАТО !20:01 18.05.2021
41 име име
00:54 19.05.2021
42 Може би си прав
До коментар #25 от "Брабинеца":
Нищо чудно този мегапроект да е американо-турски. Щатите контролират световния океан, но от стратегическите морета, не са успели да хванат за "гушата" единствено Черно море. Пречи им договора от Монтрьо, който си е "костелив орех".12:58 19.05.2021
43 ле ле
09:51 20.05.2021
44 Йо Несбьо
До коментар #16 от "Хасан":
Хубава идея, но още по-добре е влаковите експресни линии да са 4 - от Видин през София до Солун; от Белград през София и Пловдив до Истанбул; от Русе през Ст. Загора до Александруполис; от Белград през Ден. България до Варна. И като говорим експресни линии, това значи скорост от поне 500 км/час като френските и японските. Ще струва едно 5 млрд. Ако турските тирове се натоварват на границата (може да стане със законова наредба), то ще има много приходи. Смисълът на експресните влакове е такъв, че за 1 час си от София, където живееш, до Варна, където да си харчиш парите. Натоварваш стоки за Гърция за експорт, те са за 2 часа в Солун или Александруполис. Пращаш нещо за Букурещ от Ст. Загора, за 3 часа е там. Най-важна е икономиката.16:50 22.05.2021