Те въртят педалите и в дъжд, и в студ, и в пек. Доставят поръчките за минути. Изминават около 1000 км на седмица с колелото, а взимат толкова малко пари. В Германия много велокуриери се оплакват от трудовите условия.
Искате да поръчате вечерята си или покупките си за уикенда от смартфона? И да ви бъдат доставени само за няколко минути на посочения адрес? Да, възможно е - поне това обещават фирми като Lieferando, Foodpanda, Gorillas, Uber Eats, Wolt, Getir oder Flink. И всички те се рекламират със следното твърдение: че могат да улеснят живота на клиентите си.
Велокуриерските служби се утвърдиха през последните години, а във времената на пандемия и работа от вкъщи достигнаха до пълен разцвет. Само по време на първия локдаун в Германия близо 44 милиона германци са поръчвали храна за вкъщи онлайн. По същия начин бяха доставяни и голяма част от останалите покупки.
Велокуриерите отправят критики към работодателите си
Велокуриерските служби създадоха и немалко нови временни работни места, но медалът има и обратна страна: условията на труд за велокуриерите са крайно неблагоприятни - те въртят педалите в дъжд, студ и буря, а и винаги разполагат с крайно ограничено време за всяка поръчка. Ори Митенмайер - бивш велокуриер, работил при Foodora и Deliveroo - казва следното: „Ежедневието на един куриер е ужасяващо тежко, на ден се изминават между 100 и 120 километра с велосипеда, така че на седмица се събират около 1000 километра“.
Фирмите за доставки много често са обект на критики заради лошите условия на труд, мизерното заплащане, крайно строгия контрол над куриерите. Доставчиците нерядко използват собствените си велосипеди и смартфони - без да получават за тях парична компенсация от работодателя си. Според Митенмайер, по този начин фирмите на практика заобикалят дори плащането на минимална надница.
Какво реши съдът?
Фирмите за куриерски услуги попадат обаче и под засилен юридически натиск. Някои жалби постигнаха успех пред съда във Франкфурт. Трудовият съд на провинция Хесен реши, че жалбоподателят има право да изисква от работодателя си служебен велосипед, както и определен обем безплатен интернет за смартфона по време на работа. А при работа със собствен велосипед работодателят е длъжен да плаща по 25 цента за всеки отработен час – като сумата е предназначена за необходимите ремонти на велосипеда, решиха съдиите през юни.
Проблемите на велокуриерите обаче не са малко. Повечето от тях са предимно хора с миграционни корени, студенти или самонаети лица, които по правило получават само временни трудови договори и то за по шест месеца или най-много година. Срочните договори са удобен инструмент, който създава зависимост и не позволява на куриерите да се организират синдикално и да протестират. Защото "онези, които много мрънкат, изчезват", казва Ори Митенмайер.
В последно време все пак на няколко пъти се стигна и до по-масови протести. През юли например имаше демонстрация на куриерите на стартъпа Gorillas, които отправят остри критики срещу своя работодател. От Gorillas обаче отхвърлят обвиненията и твърдят, че са добър работодател. От Lieferando, най-голямата велокуриерска служба в Германия с близо 12 милиона клиенти в страната, междувременно обявиха, че ще дадат на техните близо 10 000 велокуриери безсрочни трудови договори, включително и на новоназначените.
Рекорд за бранша в Германия
В Германия куриерските служби за доставка на храна са реализирали приходи от близо 4 милиарда евро през 2020 година - почти двойно повече, отколкото през 2018. При запазващо се ниво на търсене на този вид услуги, куриерските служби само за няколко години ще имат пазарен дял от близо 9 милиарда евро.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Капитализъм
Коментиран от #18
17:30 31.08.2021
2 Последния Софиянец
Коментиран от #7
17:30 31.08.2021
3 Жан Клод ( с двата ножа)
17:30 31.08.2021
4 ????
Коментиран от #21
17:33 31.08.2021
5 Безос
17:34 31.08.2021
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 😂😂😂
До коментар #2 от "Последния Софиянец":
Така е, гъмжи от вас по прайдовете 😂17:46 31.08.2021
8 Work4Food
17:50 31.08.2021
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Андро
Коментиран от #12, #22
17:58 31.08.2021
12 Глово
До коментар #11 от "Андро":
Глупчо Андро, дебелака който си е поръчал в случая може и да си ти. Нормално е да те предредят в случая човек си е поръчал 30 мин преди теб и очаква поръчката си. Ама Ганя е прос и си мисли че винаги е пръв на всяка опашка. В адекватните заведения има отделни каси и хора които работят само по поръчките.18:05 31.08.2021
13 Госъ
18:24 31.08.2021
14 Има
18:25 31.08.2021
15 Фуудпадна
18:32 31.08.2021
16 Хектор
Коментиран от #25
18:43 31.08.2021
17 ДА ВАДИМ БИЧИКЛЕТИТЕ И ТРОТИ НЕТКИТЕ
18:49 31.08.2021
18 питам
До коментар #1 от "Капитализъм":
И пишем минимално а колко е то ? никъде не се споменава????? в Германия минималката е към 2000 евео за това ли говорим ???19:38 31.08.2021
19 гост
Коментиран от #20, #23
21:07 31.08.2021
20 Гост
До коментар #19 от "гост":
Ми работи за някой комунист бе за хотелите,на Нинова,за Лечева,може да получиш свобода и човешко равенство22:42 31.08.2021
21 Инспектор Мадуро
До коментар #4 от "????":
Ам чи в Германия е супер. Ганя взима германска заплата, плаща германски данъци и накрая на годината ходи на почивка в България.22:44 31.08.2021
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Йо Несбьо
До коментар #19 от "гост":
Шофирам със собствен автомобил. Горивото е от мен, ремонтите ще са за моя сметка, когато дойдат. Но има начин нещата да се оптимизират - например автомобил на газ, метан или ток. Един резервоар на газ ще ми е 50 лв. Днес ще изгоря половината, а очакваната заработка е 400 лв. Но си вързан едно 12-16 часа за автомобила, ако реално искаш да изкараш пари. Няма как да стане иначе. Но точно по този начин можеш да изкараш едно 7000 лв за месеца чисто.23:07 31.08.2021
24 мамун
раздайте им мотопеди
03:05 01.09.2021
25 язее
До коментар #16 от "Хектор":
3 лева на доставка дават.11:11 01.09.2021
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Този коментар е премахнат от модератор.