Открита е агора в античен град в Северна Македония, съобщи Нова Македония.
Откритията са на научен екип. Провежда проучване в античния град Стибера край Прилеп.
Районът е известен като най-голямото находище на мраморни статуи. Откритията са от втори век от новата ера.
Намерен е мраморен бюст на жена. Смята се, че става въпрос за съпруга на римски император.
Това е модел от известната работилница за мраморни статуи в града. Откриването на антична агора е рядкост за региона.
Това е голям площад, в който се е развивала търговска дейност. Македонски учени се надяват мястото да привлече туристи към региона.
Поставете оценка:
Оценка 2.9 от 116 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 СЛАВА ТИТО СЛАВА ЮГОСЛАВИЯ
Коментиран от #3, #9, #19, #20, #22, #23, #24, #28, #29, #54, #57
20:20 05.11.2021
2 Ацо Великиййй
Коментиран от #39, #69
20:22 05.11.2021
3 Сите сърбе на върбе
До коментар #1 от "СЛАВА ТИТО СЛАВА ЮГОСЛАВИЯ":
Я марш в Сърбия.Коментиран от #4, #13
20:24 05.11.2021
4 Бгбг
До коментар #3 от "Сите сърбе на върбе":
Брат то повечето потребители на Факти трябва да идат в Сърбия че във всяка статия за Косово и Сърбия коментиращите само подкрепят СърбияКоментиран от #30, #40
20:28 05.11.2021
5 Да,да
20:29 05.11.2021
6 ПЕНЦИОНЕР
20:29 05.11.2021
7 Древен македонец
20:31 05.11.2021
8 бай Даньо
Коментиран от #64
20:33 05.11.2021
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Леголас
Коментиран от #37
20:42 05.11.2021
11 Хейтъри на всякъде
До коментар #9 от "Абре , Тито":
Омразата ще си я носиш ли в гробчето?20:43 05.11.2021
12 хахахха
20:43 05.11.2021
13 Цял живот мишки
До коментар #3 от "Сите сърбе на върбе":
Ако нямаше интернет как ли щяхте да си изкарвате злобата..Коментиран от #15, #41
20:47 05.11.2021
14 ДаЗдраПерМа
20:51 05.11.2021
15 Бгбг
До коментар #13 от "Цял живот мишки":
Я марш и ти в Сърбия бе предател. Сърбе на върбе!Коментиран от #18
20:52 05.11.2021
16 А защо има византийски императори
Коментиран от #27, #94
20:59 05.11.2021
17 Маке
Коментиран от #55
20:59 05.11.2021
18 Знаеме ги такива като теб
До коментар #15 от "Бгбг":
Ти най вероятно си страхливец, който при случай на конфликт ще работи в някоя оръжейна фабрика заедно с жените.21:03 05.11.2021
19 ИСТИНАТА
До коментар #1 от "СЛАВА ТИТО СЛАВА ЮГОСЛАВИЯ":
Държавата ни боледува!На кого ще поверите лечението и?
На леви и десни шамани?
Или на професори от Харвард?
Коментиран от #38, #86
21:20 05.11.2021
20 Край
До коментар #1 от "СЛАВА ТИТО СЛАВА ЮГОСЛАВИЯ":
Взимайте. Алал да вие.Голямата загуба е че заради нея изгубихме източна Тракия и Беломорието.
21:27 05.11.2021
21 Антисимит
Коментиран от #43, #76
21:27 05.11.2021
22 Ивчо
До коментар #1 от "СЛАВА ТИТО СЛАВА ЮГОСЛАВИЯ":
Какво е това Югославия и защо е титова ?21:31 05.11.2021
23 Ленинец
До коментар #1 от "СЛАВА ТИТО СЛАВА ЮГОСЛАВИЯ":
Всеки по-голям гарад в римската империя е имал един централен площад - агора. Това е като днешната стърга по гравната в Провдив. Бил е средище на стопанска и политическа дейност. Нищо извънредно и особенно. Ама македонците се кефят защото нямат.21:34 05.11.2021
24 цъфнал
До коментар #1 от "СЛАВА ТИТО СЛАВА ЮГОСЛАВИЯ":
Сърбия пък какво общо има с Македония ? Тия са без излаз на море и са една шепа хора. И няма тенденция Англия да ги направи отново фактор. Били сме ги и ще ги бием, но ще е гавра с труп.21:36 05.11.2021
25 добре
21:36 05.11.2021
26 това е
21:39 05.11.2021
27 Античното Маке
До коментар #16 от "А защо има византийски императори":
От създаването на Константинопол (ИРИ), между 330 г. и 610 г. предимно траки са императори и предимно траки като народ са тези, които защитават Контантинопол (Византиум). След 610 г. идва на власт идва не грък(македонец), а арменеца Ираклий - приятеля на княз Кубрат. Той е последван от синовете си Ираклий ІІ и Константин ІІ.Около 650 г. започва погърчването на Константинопол и етническото прочистване на тракийското население. Защото ако не е така се получава парадокс. Траките са българи. Константинопол е тракийски. Императора също е тракиец, а Аспарухова България тогава започва да води войни!?
Македонска династия е византийска династия, управлявала Византия от 9-10 век.
Нещо загряваш ли?
Коментиран от #31, #44, #45
21:41 05.11.2021
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 мдаааа
До коментар #1 от "СЛАВА ТИТО СЛАВА ЮГОСЛАВИЯ":
Браво ! Сръбски македонец , пише на правилен - български ! 🤭21:48 05.11.2021
30 Че кого да подкрепяме?
До коментар #4 от "Бгбг":
Албанците ли?Коментиран от #35
21:56 05.11.2021
31 бай Даньо
До коментар #27 от "Античното Маке":
Има една теория че Аспарух идва на Балканите за да върне на власт тракийската династия в Константинопол, която е била свалена от един император арменец ( който избива всички наследници от тракийско потекло) , арменеца не оставя наследство и след него идват гърци ... Аспарух идва защото траки и българи са едно и също , после го знаем от официалната история ...21:58 05.11.2021
32 Doko
Коментиран от #89
21:59 05.11.2021
33 666
22:02 05.11.2021
34 хермафродита от царичино
22:05 05.11.2021
35 Бгбг
До коментар #30 от "Че кого да подкрепяме?":
Сърбия е исторически враг на България, тях ли да подкрепяме, бе сърбоманино!?22:21 05.11.2021
36 Знаете ли
22:55 05.11.2021
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Човека Коза
До коментар #19 от "ИСТИНАТА":
По-добре шамани отколкото соросоиди.23:50 05.11.2021
39 Прав си
До коментар #2 от "Ацо Великиййй":
Време е да се нарекат Антични власи(роми).23:53 05.11.2021
40 БъгБъг
До коментар #4 от "Бгбг":
Ако,бъгнатия, не си ли чувал за по- малкото зло?Косоварите да правят вятър на супата.Щатските слуги също.23:55 05.11.2021
41 Ха ха
До коментар #13 от "Цял живот мишки":
То преди Интернета не имало Инквизиция,Конкиста,робство,войни,фашизъм.Всички са били ангелчета.00:20 06.11.2021
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 Ами ...
До коментар #21 от "Антисимит":
Александър не е елин. Македон е. Виж "Филипики" на Демостен, за отношението на елините към баща му, Филип. Днешните македонЦИ нямат общо с древните македони. Днешна РСМ няма географски нищо общо с държавата на Филип. Наистина в средновековна България, днешните земи на РСМ са част от областта Кутмичвица, в рамките на Деволския комитат. Започват да ги наричат "Македония" през 16-ти век.01:16 06.11.2021
44 Много думи за нищо
До коментар #27 от "Античното Маке":
Кажи защо има македонска династия сред византийските императори, а няма българска щом според теб няма македонци, защото те са българи? Схващаш ли въпроса? А кой император след кой следва го има в нета, не е нужно да копипействаш.01:27 06.11.2021
45 Кой е този княз Кубрат?
До коментар #27 от "Античното Маке":
Хахаха, къде ви копат такива охлювофрени бре? Да нямаш предвид крал Кубрат...или мандарин Кубрат...или император Кубрат...или султан Кубрат? Имаш ли си представа кога българските ханове са започнали да се наричат князе?Коментиран от #51
01:32 06.11.2021
46 Александър
на какъв език са говорили,? Александър Македонски на какъв език е говорил? Това е било 320 г. преди Христа . Ние българите идваме от днешна южна Русия и сме останали на балканите до днес. Голяма бъркотия е днес да се разберем по между си кой какъв е и това е контролирано с цел да не сме обединени. Просто са решили да ни наричат славянски народи. В римската империя слави ( slavi ) е означавало победени хора, роби . Дори са използвали думата славо за обида. Трябва да преразгледаме историята, защото има доста неясноти.
Коментиран от #48, #52, #61, #96
02:03 06.11.2021
47 Нане
08:44 06.11.2021
48 веселяк
До коментар #46 от "Александър":
Е как на какъв език са говорили, на македонски! То после Кирил Иметоди и брат му са го преоткрили и дали на бугарите-татари! Освен това миналата година в пирамидата на Рамзес беше намерен задграничния паспорт на Сашко Великиот, на него пише северномакедонски пасош!08:52 06.11.2021
49 Макелайно
09:03 06.11.2021
50 Алексис Доксас
09:45 06.11.2021
51 Ами ...
До коментар #45 от "Кой е този княз Кубрат?":
Никога, защото никога не са се наричали "ханове". 😀10:09 06.11.2021
52 Ами ...
До коментар #46 от "Александър":
Документирано е, че Филип II Македонски говори на войските си, на език, който елините не разбират. На процеса срещу Филота, на въпроса на Александър, на какъв език ще се защитава, обвиняемия казва: „Освен македонците тук присъствуват и много други, които, смятам, ще разберат по-лесно това, което ще кажа, ако си послужа със същия език, на който ти им говори, за да може речта ти да се разбере от повечето от тях.“ Александър, вероятно, най-често е използвал гръцки, но македонския език не е бил гръцки. Вероятно античният македонски е някакъв илирийски език.Коментиран от #93, #102
10:32 06.11.2021
53 Кочо
10:48 06.11.2021
54 Нулев пациент
До коментар #1 от "СЛАВА ТИТО СЛАВА ЮГОСЛАВИЯ":
Не вече новиют индититетът е РОМЕИ,нали находката е от римско.10:49 06.11.2021
55 ХАСАН
До коментар #17 от "Маке":
а не !!! и данаиците са подлагали мъжки дупета и са били и те като античнитедупедавци наследници на сашо първият зъздател на гей нацията на света10:52 06.11.2021
56 Драко
11:16 06.11.2021
57 Историята
До коментар #1 от "СЛАВА ТИТО СЛАВА ЮГОСЛАВИЯ":
Името сърби идва от латинското роб, прислуга, а и римските императори директно са го написали, че са докарали северна варварска сбирщина като робски обслужващ персонал. От този корен е и испанско siervo=роб, а също думи като СЕРВитьор, СЕРВилен и т.н.Така че сърбите се едниствената нация възникнала на базата на робска сбирщина. А ако Македония е сръбска, това означава, че е робска страна или по-точно поробена.
И трябва да признаем, за съжаление, че в момента българите в Македония все още наистина са поробени от съветско-сърбо-комунистите.
Коментиран от #75
11:25 06.11.2021
58 Казуар
Коментиран от #59, #74
11:46 06.11.2021
59 Фермер
До коментар #58 от "Казуар":
Били сме до потопа една цивилизация.Историята е писана 19 век.За ограмотяване гледайте в ютуб каналите,, джон конър,, ,, история пи,,12:14 06.11.2021
60 Оги Мицов - Прост Човек
Изказване на македонски гражданин от Югославия по повод стъпването на Нийл Армстронг на Луната през 1969 г.
12:29 06.11.2021
61 комунист
До коментар #46 от "Александър":
Слагаш каруцата пред коня. Думата sclavos в смисъла на роб е възникнала по-късно заради многобройните поробени славяни от най-различни завоеватели. Тя произхожда от думата за най-многоброиното племе в Европа - славяните. Името славяни е приозлязло от славянската дума "слава", която може би има етимологична връзка с думата "слово" - чрез словото се "слави" нещо си. Пише го в етимологичен речник в мрежата направен от американски историк и журналист.12:37 06.11.2021
62 tomito
12:40 06.11.2021
63 Запознат
12:53 06.11.2021
64 Еми,…
До коментар #8 от "бай Даньо":
Да продължават да копат до третия пласт, да стигнат до българските си корени преди Римската Империя!!!!!13:02 06.11.2021
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 Този коментар е премахнат от модератор.
67 МУСА КЕСЕДЖИЯ
13:17 06.11.2021
68 Оги Мицов - Прост Човек
Спре кучката до едно дърво, препика го и започна да рие.
Рие, рие, рие и хоп изкопа едно малко черепче.
Гледам! Черепчето на Нерон!
Абе, нали Нерон е имал голяма глава?
Е това е било черепчето на Нерон като малък!
Изпълняваше го един голям комик.
Та от тези новоизлюпени от запартъци новоидентични северно-македонци само простотии!
А ако баба ми (по майчина линия, родом от Св. Николе) беше жива щеше да каже: Мискини с мискини!
А баща ми (о. з. родом от Кеседжи-чифлик край Серес) ако беше жив щеше да каже: Малко кютек им трябва на тия!
Та си мисля, че не са го открили, а некоя кучката го е изкопала, след като ги е препикала!
14:24 06.11.2021
69 Този коментар е премахнат от модератор.
70 шопо
15:43 06.11.2021
71 Йеронимус БОШ
16:24 06.11.2021
72 мани мани
16:27 06.11.2021
73 Нищо ново
И като навлязат в някоя държава, първата им работа е уж да открият(или подхвълят) уж "римски" или някакви други находки или ако намерят такива, да ги поредставят за свои, хахахахааа!
Гаврят се с реалната история, а създават фантазии и измислици, кооито пробутват като официални!
16:31 06.11.2021
74 История
До коментар #58 от "Казуар":
То и "древна Гърция" е измислена история, за първи път фанариотите започват да гърцизират населениетъо на Балканите около 16 в. и 17 век, но дори и те не са били гърци, вдига се бунт срещу тях на целия Балкански полуосторов и ги изгонват, но някои гръцки училища остават и гърцизирани общности, затова Паисий написва на гърцизираните българи - "Поради что се срамиш да се наречеш българин?" . Българската църква също се бори с тях. Фанариотите измислят и историята на Македония, тя не е реална. През 18 век, гърците създават първата си държава на Пелопонес, на север над Пелопонес и в Македония, населението е било българско, по-късно гърците заграбват и териториите с българско население на север и заповатъ да отнемат имотите на българите и ги прогнват, а други българи ги гърцизират, през 1922 година, след турско-гръцката война, от Азия се изселват голямо количество гърци и се заселват в деншна Гърция, като гърците ги настаняват предимно в районите с българско население на севр от Пелопонес и така се смесват гърци и българи, отделно и самите гърци полгат усилия да асимилират българите чрез училища, наричайки ги "славофонни гърци" - т.е. гърци, които говорят славянски, за да не ги наричат с истинското им име - българи. Сега разбирате ли защо Кирил и Методий са 100% българи и никога не са били гърци, защото в този район до 19 век, местните коренни жители са били българи, а гърците се заселват чак през 19 век в северна Гърция!16:52 06.11.2021
75 84664
До коментар #57 от "Историята":
Не е така, в миналото, славяните са били разположени на доста по-големи територии, включително и на запад, славяните(вероятно сърбите) са стигали до днешна северна Италия включително, даже коренните жители на Берлин са били славяни, които са били асимилирани от немците, просто славяните са стигали доста по на запад в миналото. А предполгам,че са сърби, защото истинските сърби са точно от северозападните Балкани стигащи до Италия, тогава такава държава "Хърватия" , "Херцоговина" или "Босна" не е имало, те са създадени през 19 век.17:06 06.11.2021
76 да ама не
До коментар #21 от "Антисимит":
Такова нещо като "траки, даки" няма, такова нещо като "гърка Александър" или "древна Гърция" също няма, такова нещо като "готи" на Балканите - няма, това една доказано фалшифицирана история, доказано и с химичен анализ или някакви други измислени нации - няма! До около 18 век, на Балканите , местното коренно население 90% са били славяни! "Даките,траките,готите, древните гърци, римляните" и други на Балканите, ги измислиха западноевропейците, за да асимилират местното славянско население и си разпарчатосат Балканите помежду си!Коментиран от #80, #90
17:23 06.11.2021
77 Мунчо
18:02 06.11.2021
78 saki
18:26 06.11.2021
79 Майк Алън Патън
Коментиран от #95
18:51 06.11.2021
80 Иван
До коментар #76 от "да ама не":
Ха, ха, ха - какви славяни, какви 5 лева. Такова животно "славянин" няма. Това е измишльотина на руската дипломация от края на 18 и началото на 19 век.Има достатъчно доказателства на наличие на българи тук по нашите земи от началото на новата ера, дори и преди това. Разбира се имало е траки (даките и македонците са траки), имало е и готи, имало е и гърци. Каква е точно връзката на българите с траките и готите не е много ясна, но може и да са еднно и също.
нещо. И спри да бълваш извратена русофилска информация !
Коментиран от #85
18:53 06.11.2021
81 Този коментар е премахнат от модератор.
82 Македонски
19:56 06.11.2021
83 Леле
22:10 06.11.2021
84 Georgi iliev
Коментиран от #88, #101
22:25 06.11.2021
85 Рико
До коментар #80 от "Иван":
Невеж, ама вдъхновен спамер си ти.22:37 06.11.2021
86 Този коментар е премахнат от модератор.
87 Слабо умен Гадев
БЪЛГАРИ БАДЕТЕ ЕДИННИ СРЕЩУ ПРЕДАТЕЛИТЕ НА РОДИНАТА... 😠😠😠
23:52 06.11.2021
88 Този коментар е премахнат от модератор.
89 Слабо умен Гадев
До коментар #32 от "Doko":
Ще видим на 15,11,2021като падне от влас ФАТМАКА ТОЙ КОЛКО МИЛЯРДА Е СКРИЛ???00:13 07.11.2021
90 Слабо умен Гадев
До коментар #76 от "да ама не":
За СЛАБО УМНИ ЧЕ Е ИМАЛО ПО ТЕЗИ ЗЕМИ СЪМ СИГУРЕН (ТИ И ВООБРАЖАЕМИТЕ ТИ СЛАВЯНИ) СТЕ ДОКАЗАТЕЛСТВОТО!!! АКО БРОИШ ТРАКИЙСКОТО ПЛЕМЕ СЛАВоНИ ДА ИМАЛО Е А"СЛАВЯНИТЕ" ГИИЗМИСЛЯ ГРАФ ИГНАТИЕВ (ГРАФ ЛЪЖЛЬО) КАКТО МУ ВИКАТ ТУРЦИТЕ!!! СЪЩИЯ МРЪСНИК ИЗДАВА АПРИЛСКОТО ВАСТАНИЕ НА ТУРЦИТЕ!!! ЗА ДА ИМА ПОВОД ЗА БЪДЕЩА ВОЙНА С ТЯХ! А ЛАЖАТА ЧЕ СМЕ "СЛАВЯНИ" Е С ЦЕЛ ДА НИ ПРИОБЩИ КЪМ РУСКАТА ИМПЕРИЯ!!! ДА НЕСЕ ДЪРПАМЕ МНОГО КАТ НИ ПОРОБИ КАТО ПОЛША!!!Коментиран от #100
00:34 07.11.2021
91 Владимир
09:06 08.11.2021
92 Минаващ
16:48 08.11.2021
93 кхгу
До коментар #52 от "Ами ...":
Историята за Александър Македонски е измислема и пробутвана от фанариотите , няма такова нещо, ако има - да извадят документи и доказателства, преди 14 , 15 век!Ще извадят на муки, щото няма!
17:50 08.11.2021
94 как да няма
До коментар #16 от "А защо има византийски императори":
българиАбе Мунчо и Охрид и Скопие са били български столици в миналото , а Охрид е бил и един от първите български книжовни и църковни центрове! В Македония , живеят българи още от около 5 век, даже преди Аспарух и от тогава все българи са живяли там, докато сърбите не ги асимилираха насилствено, започвайки от 1903 г. , минавайки през 1945 г. и до 1991 г.!
Когато изкъпеш един македонец от сръбската пропаганда, остава българин
17:59 08.11.2021
95 йгдск
До коментар #79 от "Майк Алън Патън":
Той символа с вентилатора не е нито македонски, нито гръцки, среща се в Азия още през 5 в. пр. н. ера и дори от 7 век преди новата ера!А измисления Александър уж бил управлявал през 3 век пр.н. ера , с две думи - каруцата пред коня, няма логика.
18:06 08.11.2021
96 Този коментар е премахнат от модератор.
97 BelSveT
Коментиран от #99
18:24 08.11.2021
98 76486и
18:25 08.11.2021
99 йгдск
До коментар #97 от "BelSveT":
Какви глупости пишеш? Има старославянска и старобългарска литература,книги много преди 16 век, там си пише много ясно, че сме славяни, има и каменни надписи, църковни надписи на славянски, така че тези антиславянски тези и лъжи ,се опитвай да ги пробутваш на някой непознаващ историята!18:30 08.11.2021
100 хдгиул
До коментар #90 от "Слабо умен Гадев":
Самия термин "народ траки" е измислен и въведен официлано в България през 1972 година, такова чудо като "народ траки" - няма ,но са изброени множество славянски племена на Балканите и българи!
А реалното , истинско име на тъй нареченната по-късно "Македония" в ранното Средновековие е било - "Долната земя", така е била наричана - "Долната земя" и е била част от България, заедно с тъй наречената "Тракия" ,което име - "Тракия" , също е измислица от най-късното Средновековие, дори по-късно
18:41 08.11.2021
101 гфкейх
До коментар #84 от "Georgi iliev":
Абе Георги , ние българите нямаме претенции да сме антични, никога не сме имали такива претенции, първите сериозни данни за българите са от 5 век, а първата ни държава от 6 век ,а днешна България е създадена през 7 век. Всички хора са били антични някога, но античността се използва предимно от народи, които нямат история! Защото нямат доказателства и е по-лесно да са антични, щото няма доказателства, а други крадат история или си я съчиняват, просто защото нямат. А българите са водили много битки с турците, бранейки държавата и земята си и само по това може да разбереш какви хора са живяли на Балканите и кои са коренните жители - българите,славяните, без дори да навлизаме по-назад в историята!
18:52 08.11.2021
102 хаххахасхааа
До коментар #52 от "Ами ...":
Верваме ти, още малко и ще извадиш една флашка с разговорите на Ал. Македонски да чуем, хахахаааааа!19:01 08.11.2021
103 Този коментар е премахнат от модератор.