Хората, занимаващи се професионално с търговията на луксозни часовници, обикновено са мълчаливи. Бижутерите се съгласяват да говорят единствено неофициално и не желаят да бъдат цитирани, а производителите не дават интервюта. Германската централна асоциация за часовници, бижута и хронометрия не отговаря на запитванията, а Швейцарската асоциация за часовници отклонява зададените ѝ въпроси с много любопитен аргумент. А именно: луксозните часовници не са нейна тема.
Но от неофициалните разговори става ясно, че бизнесът с часовници от най-висок клас процъфтява - въпреки пандемията от коронавирус, инфлацията, енергийната криза, проблемите в световните вериги на доставки и прогнозите за предстоящ икономически спад.
Швейцария все още е лидер
Повечето тиктакащи скъпоценности идват от Швейцария. Сред тях са марките "Ролекс", "Патек Филип", "Омега", "Картие" (последните са френски, но част от швейцарската група Richemont). Само в Германия оборотът от продажба на луксозни часовници през пандемичната 2021 година е нараснал до 1 млрд. евро. Това представлява ръст от почти 13% в сравнение с предходната година.
Федерацията на швейцарската часовникарска индустрия посочва, че през 2021 в света са били изнесени с 30% повече часовници спрямо предходната година. Почти три четвърти от тях са от висок клас и струват поне 3000 швейцарски франка.
Според проучване на McKinsey & Company и The Business of Fashion около една трета от купувачите на часовници и бижута пазаруват при международни пътувания. А особено през 2020 те са били доста ограничени. Много важна роля за продажбите играят азиатските пазари и най-вече Китай и Хонконг. Според консултантската компания Mckinsey именно там се продават около половината от всички луксозни часовници.
Целенасочено ограничено предлагане
И все пак не е никак лесно да си купите скъп часовник, особено ако държите на определен модел. Вече не е възможно просто да отидете при бижутера, да наредите банкнотите пред него и да си тръгнете с желания от вас "Ролекс". Томас Керстинг, който продава часовници в Бон, обяснява ситуацията: "В момента е малко трудно, защото имаме изключителни проблеми с доставките. "Ролекс", например, вече не доставят толкова много, а търсенето е изключително голямо. Така се развиха нещата през последните три-четири години."
Производителите поддържат ограничено предлагане, но същевременно така допълнително увеличават търсенето - въпреки високите цени. Често пускат лимитирани серии на популярните марки часовници. Всичко това учи клиентите да имат търпение и да изчакват. "Понякога клиентите трябва да чакат своя часовник по две или три години", обяснява Керстинг. Бижутер от Хамбург, който пожела да запазим анонимността му, обясни, че в момента не разполага с никаква информация за това кога производителите могат да направят някои от доставките. Те също са принудени да се съобразяват с нарушените вериги за доставки, липсата на суровини и недостига на квалифицирани работници.
Часовници втора ръка, които струват в пъти повече
Ако сте от нетърпеливите, можете да разгледате онлайн платформите за луксозни часовници втора ръка. Всяка година те правят общ оборот от около 15 милиарда евро. Chrono24 е водещият световен онлайн пазар. Тим Страке, който е негов съосновател посочва, че войната в Украйна, инфлацията и несигурността не са навредили на бизнеса. "За нас пандемията беше изключително благоприятна, с изключение на първите пет седмици", споделя Страке. "И в периода, когато магазините бяха затворени навсякъде, а и след това, наблюдавахме изключително висок ръст. Ако сравним първата половина на 2022 с първата половина на 2021 година, той е 40 процента."
Покупка или инвестиция?
Всеки месец в Chrono24 се продават от 20 000 до 30 000 часовника. Но далеч не всеки купувач се интересува само от носенето на скъп часовник на ръката си. Бижутерът Керстинг също е забелязал новата тенденция: "В миналото хора, които се интересуваха от часовници, се обръщаха към нас със запитванията си", казва Керстинг. "А сега получаваме и много въпроси, при които имаме усещането, че заинтересованите купувачи търсят инвестиция - или пък искат да търгуват с часовниците, за да направят бързи пари." Ниските лихви от последните години и високата инфлация са засилили търсенето, коментира той.
"Цените през април и началото на май достигнаха нива, които вече не бяха здравословни за пазара", посочва и Страке. "В магазина можеше да се купи стоманен "Ролекс", а в момента, в който купувачът прекрачваше вратата на магазина с него, часовникът вече струваше двойно, а понякога и тройно повече." За марката "Патек Филип Нотилус" маржовете били още по-високи.
Автор: Инса Вреде
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Лавров
08:00 15.09.2022
2 Хъм
Това с истерията по часовниците е абсолютно вярно, лудница направо!
Ролекс вече обявява неземни срокове за чакане или директно отказват на клиенти без "статут", което си е един вид скрита дискриминация, но номера минава, щот никой не иска да се оплаче и да каже, че са го отсвирили, щот не е "голям"!
08:09 15.09.2022
3 Марш
08:35 15.09.2022
4 Ром Бакарди
08:52 15.09.2022
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Ром Бакарди
До коментар #5 от "Даааа":
Ааааа...няма са убиждами! Ний ромити ако ни носим злату, начи ни сме патрони и ни на оважават вав обществото. Индийцити скиваха тез мурафети ут нас - ромити, и те така праят сига.09:26 15.09.2022
8 го шо
09:40 15.09.2022
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Чудо голямо !
10:50 15.09.2022