20 Октомври, 2022 08:11 2 933 21

Задава ли се криза с дизеловото гориво в Европа?

  • дизел-
  • гориво-
  • доставки-
  • цени-
  • икономика-
  • европа-
  • сащ-
  • русия-
  • индустрия

Дизеловото гориво е моторът на световната икономика

Задава ли се криза с дизеловото гориво в Европа? - 1
Източник: БГНЕС

Когато стане дума за енергийната криза в Европа, интересът е съсредоточен предимно върху високите цени на природния газ и на електричеството, но напоследък и дизелът все по-често застава под светлината на прожекторите.

Дизеловото гориво е моторът на световната икономика. То се използва в транспорта, за отопление, в индустрията, което означава, че повишаването на цените му може да доведе до увеличение на почти всичко - от стоки и услуги до отопление на домове и обществени сгради.

"На макроикономическо равнище, по високите цени на горивата увеличават инфлацията и ограничават икономическия растеж", коментира Марк Уилямс, анализатор на петролните пазари в консултантската компания "Ууд Маккензи" (Wood Mackenzie), цитиран от Блумбърг.

С поскъпването на дизеловото гориво се повишават и цените на редица стоки и услуги, което пряко се отразява на потребителите, отбелязва Уилямс.

Поради това повишаващите се цени на дизеловото гориво засягат всеки, тъй като те директно участват при формирането на цените на транспортните услуги, при разходите за отопление на сградите, както и на продукцията на редица индустрии.

Как ще се отрази частичното петролно ембарго срещу Русия?

Камионите буквално "гълтат" дизел, докато разнасят различни товари, десетки милиони автомобили на Стария континент са с дизелови двигатели, а в много заводи го използват, за да задвижват тежкото си оборудване. На този фон неговите цени се повишават в Европа седмици преди настъпването на зимата. Ситуацията се усложнява, тъй като се очаква сериозен срив на доставките.

Русия е най-големият му износител за европейските страни. През февруари 2023 г. ще влязат в сила санкциите на Европейския съюз върху доставките по море на руски петролни продукти, (след като от декември тази година се налага подобна забрана за вноса на суров петрол от Русия), в отговор на войната на Кремъл срещу Украйна.

На този фон през миналия месец европейските страни са внесли 40 процента от дизеловото си гориво от Русия. Москва продължава да реализира в Европа около 80 на сто от всичките си петролни доставки, информира Блумбърг.

БТА припомня, че на 3 юни тази година Европейският съюз одобри окончателно правото на България временно да не участва в частичното петролно ембарго срещу Русия.

ЕС посочи, че България получава временна отсрочка, което ѝ дава право да не е част от страните, които забраняват вноса на руски суров петрол по море.

Проблеми и в страните от ЕС

Към настоящия момент и други фактори оказват въздействие върху европейския пазар на дизел.

През последните седмици разликата между цената на суровия петрол, който се доставя в петролните рафинерии и на петролните продукти, които се получават при преработката му, достига в Европа най-високите си исторически нива, пише Ройтерс.

Това става на фона на продължаващите седмици наред стачки на служители в петролния сектор във Франция, които блокираха над 50 процента от продукцията на петролните ѝ рафинерии и предизвикаха остър недостиг на горива на някои бензиностанции в страната.

Поради това цените на дизеловото гориво във Франция се повишиха, а страната е принудена да увеличи вноса му.

Стачките засягат предимно петролни рафинерии и депа на френската корпорация "Тотал енержи" (TotalEnergies), но и съоръжения на местното подразделение на американския гигант "Ексън мобил" (ExxonMobil).

Все пак се забелязва известна светлина в края на тунела. В края на миналата седмица работници във френското подразделение на "Ексън мобил" спряха трудовия протест, но голяма петролна рафинерия на "Тотал енержи" в Нормандия, в северозападната част на Франция, остава блокирана поради стачката.

В най-голямата петролна рафинерия в Европа, която се намира в Нидерландия и се управлява от енергийния гигант "Шел" (Shell), през миналата седмица е настъпил "малък технически проблем", който обаче предизвика притеснения на пазара на горива, отбелязва Блумбърг.

Освен това в част от петролните рафинерии в Европа се извършват планови ремонти, което ограничава доставките на горива.

В допълнение, запасите от дизелово гориво в хъба за търговия с петролни продукти в Амстердам, Ротердам и Антверпен (ARA), който е ключов за Европа, са на най-ниското си равнище през тази част на годината от 2007 г. насам, по данни на компанията за проучвания на петролните пазари "Инсайтс глобал" (Insights Global).

"Доставките на пазара на дизелово вече са ограничени. Много лесно можем да се окажем притиснати през зимата", отбелязва Хелге Мартинсен, старши анализатор на петролните пазари в норвежката финансова институция Ди Ен Би (DNB Bank ASA).

Подобни проблеми са рядкост в Европа, тъй като петролните рафинерии на Стария континент не произвеждат достатъчно дизелово гориво, за да задоволят вътрешното търсене, поради което обичайно европейските страни внасят съществена част от него от САЩ, както и от Азия, пише Ройтерс.

Поради високите цени на дизеловото гориво в Европа доставки се пренасочват към Стария континент от държави в Близкия изток и от други страни в Азия, но това не е достатъчно, за да бъде задоволено изцяло търсенето му. То се увеличава, тъй като някои европейски индустрии започват да използват нафта при производствените си процеси вместо природен газ, който поскъпна драстично след началото на руската военна агресия в Украйна.

Редица страни, сред които Швеция и Германия, предупредиха за увеличено потребление на петрол и петролни продукти в опит да бъде заменено скъпото синьо гориво.

Какво следва?

Вносът на дизелово гориво от САЩ в Европа се увеличава през последните месеци на фона на намаляване на запасите и зад Океана, което води до неговото поскъпване.

Повишаването на цените на дизеловото гориво в САЩ е поредната лоша новина за редица европейски страни, които са изправени пред най-високите нива на инфлация от десетилетия. Техните правителства се опитват да предотвратят навлизането на икономиките им в рецесия на фона на нарастващите опасения, че природният газ и електроенергията ще поскъпнат още повече през предстоящата зима.

Ако и цените на дизеловото гориво останат високи, то ситуацията и за управляващите, и за потребителите в много държави в Европа ще се усложни още повече, отбелязва Блумбърг.


Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 14 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Задава ли се криза в Европа?

    38 1 Отговор
    Да, не само с дизеловото, а с всякакво гориво
  • 2 Раданч Татлъту

    40 2 Отговор
    Задава се!Информирайте властите ако забележите,че някой се къпе често!🦧🐵🦧
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Родолюб фон Барух Ал Сабах дьо Муажон

    24 1 Отговор
    Радостно потривам ръчички. Платете си сметките за тока ,парното и ако ви остане сипете 3 литра в европейската си кола щото за американската ми ще трябват 10 литра. Бегом към касите. Благодаря.
  • 5 Гошо

    2 13 Отговор
    Лукойл напускат българия !!!
  • 6 За Европа

    10 0 Отговор
    Ох аман аман аман,Я надуй ка ва ла,
    Я надуйй кавалаааа а а
  • 7 Хааахааахааа

    37 0 Отговор
    Санкции до дупка-нали така соросчета...????
  • 8 Янките това искаха и Зеленски клекна

    26 0 Отговор
    Но и те ще пострадат !
  • 9 £€¥√

    23 1 Отговор
    Нали уж дизеловото гориво замърсявало най много
    Що всичко не се движи с газ
  • 10 Благодарете на Америка

    19 0 Отговор
    Като си плащате сметките !
    Догодина дубъл !
    Ва янките им цунете г@ за
  • 11 ес е пътник !!!

    25 1 Отговор
    този съюз вече трябва да си ходи ! достатъчно простотии направи и не спира да прави с една единствена цел а тя е да се намаже на началството далече от европа занимаващо се предимно с крави и унищожение на нации !!!
  • 12 Дааа

    18 0 Отговор
    Задава се криза на всичко!
  • 13 Урюрвкос

    17 0 Отговор
    Дизеловото гориво се използва в транспорта, за отопление.....както казваше Десито времето е топло и това се дължи на Слънцето. Оборудването на повечето европейски заводи е специализирано да преработва руски петрол, а той е под санкции. Освен горива има странични продукти от влакна и пластмаси до лекарства и битова химия.

    Коментиран от #18

  • 14 Джамбaза

    7 2 Отговор
    Наложете таван на цената на дизела и плащайте само колкото сметнете за справедливо.
  • 15 Ксаниба

    10 0 Отговор
    па нали не отговаряло на евронормите!! Ще карате на дръва, 60р06идиии!!
  • 16 Геша

    9 0 Отговор
    Задава се голям даяк по нечии добре охранени тлъсти гърбини.
  • 17 дървена сопа

    13 0 Отговор
    Глупаците ще ни оставят без гориво заради тези тавани на цени през декември, които влизат в сила. Ясно е , че когато се ограничи цената на нещо изкуствено, то се скрива от пазара. И понеже едва ли ще избегнат вълненията, ще използват сила при протестите, които ще има. Толкова за демокрацията.
  • 18 унищожение на хората

    8 0 Отговор

    До коментар #13 от "Урюрвкос":

    Да, петрол трябва при много производства. Ето ти още инфлация. защото за да си го набавят от черен пазар, по-скъпа цена.
  • 19 един от многото

    11 0 Отговор
    Не знам , Лукоил работи на макс , само , че , танкерите влизат пълни и излизат пълни от пристанището в Бургас. Пред рафинерията опашки от украински цистерни , а у нас цените на дизела растат , както и всички цени. Парадокс , не знам тотото на какво гориво са но един познат се оплакваше , че играят колективно тото и преди са плащали по 64 лева за да играят комар с държавата а сега за същите фишове плащали повече от 80. Така , че в тази нашата държава всичко расте тайно и полека!
  • 20 Малки подробности

    2 0 Отговор
    Да ние сме освободени от ембаргото но се очаква да има лимит на вноснияннефт т.е. само за вътрешно потребление. Това ще принуди Лукойл да затвори инсталации тъй като едва 20-30 % от производството тук е за нашия пазар. Отделно много рафинирани нефтопродукти се внасят от Русия по специално пропан бутан. Този тип внос ще бъде забранен от февруари.
  • 21 Слава на падишаха

    2 0 Отговор
    Ще зареждаме в Турция
Новини по държави: