Според най-новото проучване, проведено на територията на ЕС, европейците са все по-изкушени от новите технологии. Данните за новите абонаменти за интернет достъп и за ползването му за гласова комуникация сочат, че потребителите възприемат предлаганите от новите устройства и услуги възможности, но заради цената на услугите добре премислят преди да позвънят или да се свържат с интернет.
Днес мобилните телефони са навсякъде, но едва половината от тях са „интелигентни“. Дялът на абонаментите за телефон с възможност за достъп до интернет варира от 55 % в Швеция, Дания, Обединеното кралство, Финландия, Франция и Нидерландия до под 35 % в Белгия, Гърция, Унгария, Кипър, Румъния, България и Португалия.
Това по-слабо навлизане на пазара на смартфоните е характерно за много държави, в които абонатите с достъп до мобилен интернет ограничават времето си за сърфиране заради таксите. То се наблюдава в Унгария (35 %), Португалия (58 %), Гърция (53 %), Кипър (52 %), Белгия (47 %) и Румъния (45 %).
Поради съображения, свързани с цената, повече от половината граждани на ЕС ограничават обажданията си от мобилните си телефони към номера от националните мрежи (55 %) и към международни номера (54 %). Над 70 % ограничават националните си телефонни разговори в Гърция (81 %), Португалия (79 %), Ирландия (72 %) и Румъния (71 %).
С широколентов достъп до интернет у дома разполагат 3/4 от домакинствата: понастоящем 72,5 % от домакинствата в ЕС имат широколентова връзка, спрямо 67,3 % през 2011 г. (източник: Евростат). Техният дял се е увеличил с 20 процентни пункта в Румъния и с 16,7 пункта в Словакия, като днес повече от половината от домакинствата във всички държави членки разполагат с широколентов достъп до интернет.
Същевременно разделението между телефон и интернет бързо избледнява: 34 % от потребителите използват интернет телефония (Voice over Internet Protocol или "VOIP"), което представлява ръст от 7 пункта през 2012 г. 28 % ползват интернет, за да говорят безплатно с потребителите на същата VOIP мрежа, а 4 % използват VOIP, за да водят по-евтини международни разговори.
Интернет телефонията е изключително популярна в България (57 %), Кипър (55 %), Естония (54 %), Литва и Латвия (51 %). Тя е по-слабо използвана в Португалия (18 %), Италия (26 %), Испания (28 %) и Гърция (29 %), но и там популярността ѝ расте, като броят на потребителите се увеличава със средно 7 пункта от 2011 г. насам. Засиленото използване на интернет телефонията изглежда отразява ръста в развитието на широколентовите връзки; така например през 2012 г. в Кипър броят на свързаните с интернет домакинства се е увеличил с 11 %, а ползването на интернет телефонията — с 16 пункта.
„Да отговорим на очакванията на потребителите на приемливи цени - това е една от целите на пакета от законодателни актове за „Свързан континент“, който Комисията ще представи през септември“ заяви Нели Крус, заместник-председател на Европейската комисия и комисар по въпросите на цифровите технологии.
По-рано през юли бе направен преглед на резултатите от това проучване (вж. IP/13/660), като по-специално бе откроен фактът, че от основно значение за интернет потребителите е скоростта. 45 % от европейските интернет потребители желаят актуализация или смяна на абонаментния си план, за да разполагат с по-скоростен интернет.
Анкетното проучване сред домакинствата относно електронните съобщения се провежда ежегодно от 2006 г. насам. Данните от проучването се използват при разработването на политиката в областта на електронните съобщения чрез редовното констатиране на състоянието и тенденциите в отношението на домакинствата и физическите лица към предоставянето на основни електронни съобщителни услуги.
Теренната работа по това проучване е проведена през март 2013 г. 26 786 респонденти от различни представителни социални и демографски групи на населението на ЕС са интервюирани лично по домовете. Тъй като теренната работа е извършена преди датата на присъединяването на Хърватия към Европейския съюз на 1 юли 2013 г., резултатите са представени за ЕС-27 и Хърватия, а средните стойности за ЕС се отнасят само до ЕС-27.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА