Срутването на моста „Франсис Скот Кий“ на река Патапско в американския град Балтимор, щата Мериленд, след като в него се блъсна товарният кораб "Дали", плаващ под сингапурски флаг, е централна тема в западните издания днес. Вчера сутринта мостът рухна във водата, след като големият плавателен съд се удари в него, пише БТА.
Тази сутрин Бреговата охрана на САЩ съобщи, че шестима от хората, паднали във водата и останали до този момент в неизвестност, са смятани за мъртви и издирването на оцелели е спряно.
Стоманеният мост "Франсис Скот Кий" над река Патапско е открит е през 1977 г. след пет години строителство и е с дължина 2,6 километра. Годишно по него минават 11,3 милиона превозни средства, посочва управлението за транспорт на щата Мериленд. Под него минават кораби от и за пристанището в Балтимор.
Американският в. "Вашингтон пост" отбелязва, че инцидентът е "парализирал Вашингтон, както и Ню Йорк, с блокирането на движението по една от най-натоварените пътни артерии в САЩ, включително и по магистралата "Белтуей", опасваща столицата. Самият мост е част от междущатската магистрала 695. Британският в. "Индипендънт" на свой ред пише за "шока, в който са изпаднали местните власти", тъй като "никой не е допускал, че този мост някога би рухнал". "Кой ще плати за това?" е въпросът в много аспекти, който задава във водещо заглавие друго британско издание "Файненшъл таймс". Пред трети британски вестник - "Гардиън", представител на строителна компания казва, че случилото се "е било напълно непредвидено", като се имат предвид мерките за безопасност.
Сигналът за бедствие, подаден от екипажа на блъсналия се в моста товарен кораб, е спасил човешки животи, пише "Вашингтон пост". Служителите, които реагират първи, спират по-голямата част от движението по "Франсис Скот Кий" точно преди корабът с брутно тегло 95 000 тона да се забие в стълб на моста, уточнява изданието.
"Докато товарен кораб с размерите на небостъргач, с двадесет и двама души екипаж на борда, се е приближавал опасно близо до големия мост в Балтимор, по който преминават над тридесет хиляди автомобила дневно, екипажът на "Дали" е подал спешен сигнал за помощ с надеждата да предотврати катастрофата", описва събитията вестникът, като допълва, че първите аварийни екипи, пристигнали на мястото, са започнали да действат точно преди около 1:30 ч. след полунощ местно време (8:30 бълг. вр.) корабът да се забие в колона на моста.
The bridge in Baltimore Maryland, which crosses the Patapsco River, has collapsed after being struck by a large container ship.
— Sheikh Nabeel (@SheikhNabeel786) March 27, 2024
Mass casualty incident has been declared, with over a dozen cars and many individuals said to be in water.#baltimorebridge #BaltimoreBridgeCollapse pic.twitter.com/CWmcP4pwHP
Сцените във видеоклиповете са потресаващи, пише "Вашингтон пост". Изданието цитира губернатора на Мериленд Уес Мур, който приветства спасителите за бързата им реакция и ги нарича "герои". Според изданието мащабът на разрушенията е катастрофален и вероятно ще има последици далеч напред във времето за икономиката и пътуванията по Източното крайбрежие.
Замразени, точно колкото ледените води на река Патапско, са корабоплаването в района и дейностите в пристанището на Балтимор, обобщава "Вашингтон пост".
Друг американски вестник - "Ню Йорк таймс", изрично отбелязва, че според предварителното разследване "не става въпрос за тероризъм, а просто за инцидент". Изданието посочва, че приблизително по същото време, по което товарният кораб се е ударил в моста, екипажът е подал сигнал до бреговата охрана, че корабът е загубил тяга.
"Ню Йорк таймс" изтъква факта, че пристанището в Балтимор е обработило рекордно количество товари през миналата година, а градът е важен търговски център, който е на първо място в страната по поет обем от преминаващи тежкотоварни и лекотоварни автомобили.
Пред британския вестник "Гардиън" говори Джефри Прицкър, старши изпълнителен директор на компанията "Броунър билдърс", чиито служители са строителните работници от бригадата на моста в момента на срутването.
"Това беше напълно непредвидено. Не знаем какво друго да кажем. Толкова много се гордеем с мерките за безопасност и имаме конуси, знаци, светлини, бариери и флагмани. Но никога не сме предвиждали, че мостът ще се срути", заявява Прицкър за "Ню Йорк таймс". Според информация от Белия дом, изнесена от вестника, президентът на САЩ Джо Байдън е разговарял с федерални, щатски и местни служители по повод срутването на моста "Франсис Скот Кий".
Инженери се опитват да обяснят за британския в. "Индипендънт" как така се е стигнало до трагичната структурна повреда. Експертите твърдят, че е твърде рано да се каже какво точно се е случило по време на сблъсъка и при последвалото срутване, но предупреждават, че мостовете от този вид са специално изградени със защита срещу подобни сблъсъци и че може би силата на удара е била огромна, за да падне мостът по този начин, посочва "Индипендънт".
Мостове са се срутвали и преди при сблъсъци с кораби. Между 1960 година и 2015 година е имало 35 големи срутвания на мостове, ударени от морски плавателни съдове, казва за "Индипендънт" Тоби Мотръм от университета в Уоруик. Мостовете от въпросния тип - големи и пресичащи корабоплавателните пътища - трябва да са защитени посредством стълбовете или колоните, които ги поддържат, като тази защити се осигурява под различна форма, посочва за британското издание Робърт Бенаим, член на Кралската инженерна академия.
"Става въпрос например за структурни защити, които са изработени от стомана и са вградени в морското дъно, за да спрат или отклонят кораб. Те могат да бъдат и под формата на изкуствени острови и са предназначени за защита от удар на много големи плавателни съдове. Конструирани са така, че корабът никога да не може да достигне до самия стълб на моста", обяснява за "Индипендънт" експертът Бенаим.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Българин
Коментиран от #6, #9, #28
10:10 27.03.2024
2 Путин
Коментиран от #36
10:11 27.03.2024
3 Сократ
10:12 27.03.2024
4 бен Ходжа
10:12 27.03.2024
5 3.14К
10:13 27.03.2024
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Сталин
Коментиран от #37
10:14 27.03.2024
8 Коментар
Вместо да си оправят собствената държава те дават милиарди на чужда.Присъствието на укро капитан си е ирония на съдбата и подксазка отгоре,че си унищожават държавата благодарение на укрите.Символично си е.
Коментиран от #16, #57
10:16 27.03.2024
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Хитлер
10:17 27.03.2024
11 Така Така
10:17 27.03.2024
12 вместо кримския падна франси моста
10:17 27.03.2024
13 Диди
10:20 27.03.2024
14 az #СВО
Хахахаха!
Коментиран от #33
10:20 27.03.2024
15 Капитан е бил
Коментиран от #44
10:21 27.03.2024
16 Янко Виа
До коментар #8 от "Коментар":
Повече от символично е.Мостът носи името на човекът написал американския химн, а капитанът на кораба съборил го е хохохоль.10:22 27.03.2024
17 Герен
НИКОЙ ДО СЕГА НЕ Е ""ДОПУСКАЛ" МИСЛИЛ,ЧЕ СУАЩ СА ПРАВИЛИ И ДРУГИ ВОЙНИ, НО ИМА И ТАКИВА КОИТО ДОПУЩАТ. АлаБАЛИЗМИ.
10:22 27.03.2024
18 az #СВО
10:23 27.03.2024
19 Бай Благой
10:24 27.03.2024
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Хахаха
10:26 27.03.2024
22 Циник
10:26 27.03.2024
23 Лошото е
10:27 27.03.2024
24 в бг нямаме , но ако рухне моста на
10:28 27.03.2024
25 В.В.П.
10:30 27.03.2024
26 Охи
10:32 27.03.2024
27 В.В.П.
10:33 27.03.2024
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Ами
Това което ГЕРБ са "построили" не може да го ремонтирате и за сто години!
10:34 27.03.2024
30 В.В.П.
10:35 27.03.2024
31 0101
10:38 27.03.2024
32 В.В.П.
10:40 27.03.2024
33 няма как да стане
До коментар #14 от "az #СВО":
искямска държава си е американска разработка така че не ти минава партенката…10:42 27.03.2024
34 ХА ХА НА ГЛУПАВИЯ КАПИТАН
10:43 27.03.2024
35 пако
Коментиран от #39
10:44 27.03.2024
36 Хахахаха
До коментар #2 от "Путин":
Не прави путлера толкова важен, че за всичко да е виновен. Той е виновен само за това, че направи раша ко чи на.10:45 27.03.2024
37 Варненец
До коментар #7 от "Сталин":
Само дето е проектиран от холандски инженери. Рушляците такъв мост не могат да проектират.Коментиран от #40
10:50 27.03.2024
38 морския
10:54 27.03.2024
39 Зеленски съм
До коментар #35 от "пако":
Капитанът е украинец.Винага пое Ислямска държава
11:11 27.03.2024
40 Айсамани
До коментар #37 от "Варненец":
Мхм и този затова падна.Вероятно Вл.П е виновен.Саботаж,нали?Аре бегай.Коментиран от #59
11:11 27.03.2024
41 Йенс Стол Тембе
11:16 27.03.2024
42 Ай стига
11:18 27.03.2024
43 НЕПОЗНАТ
11:22 27.03.2024
44 Хи хи хи
До коментар #15 от "Капитан е бил":
И сега упорито търсят, усрите де, да купят, пардон да им дадат( подарят)контейнеривоз
11:23 27.03.2024
45 Македонец
Коментиран от #46
11:47 27.03.2024
46 Сериознооо?
До коментар #45 от "Македонец":
На кораба в тази река 100% има американец лоцман,ако знаеш що е лоцман.Няма никво значение къф е бил капитана на кораба и способностите ми тъй като лоцмана "води парада".Корабът е получил технически проблем и е станал неуправляем.Който и да е бил няма спасение.Застрахователината компания на кораба да му мисли ся...Коментиран от #49
12:06 27.03.2024
47 666
12:16 27.03.2024
48 свидетел
12:16 27.03.2024
49 морския
До коментар #46 от "Сериознооо?":
при какъвто и да е инцидент, лоцманът не носи пряка отговорност. за всичко носи отговорност капитанът ! лоцманът е само "съветник". капитанът преценява, дали да бъдат изпълнени разпорежданията на т.н. пилот !Коментиран от #53
12:20 27.03.2024
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Капитан Немо
13:55 27.03.2024
52 Зелен наркоман
15:39 27.03.2024
53 Морски
До коментар #49 от "морския":
ти сигурно плаваш на ледоразбивач по Марица, нали. Я, питай как преминават корабите през каналите по света. Кой ги води. Чии команди се изпълняват от екипажа. Колко човека лоцмани се качват на борда например при преминаване през панамския, драскач недоокомплектован.Коментиран от #54, #55, #58
15:43 27.03.2024
54 морския
До коментар #53 от "Морски":
имам 30 години корабен стаж, пък и няколко инцидента имам с мостове и кейове. и много добре знам кой кого води ! всяка заповед при маневра се повтаря от кърмчията и записва в корабния дневник. капитанът по свое осмотрение може да я коригира.16:38 27.03.2024
55 морския
До коментар #53 от "Морски":
и през панамския съм минавал, и през суецкия , и през магелановия , не помня колко пъти. а босфора и керченския пролив не ги броя като преминаване, изобщо. босфорът преди години се минаваше и без пилот, ако помниш, велики мореплавателю !Коментиран от #56
16:42 27.03.2024
56 морския
До коментар #55 от "морския":
тук явно е отказал ГД , а са били на дистанционно управление от мостика. преминаването от дистанционно към местно от машинното отделение става за секунди , но филипино не са били готови за това. и преди писах - ще е виновна "машинна команда" ! но и капитанът ще го отнесе.18:15 27.03.2024
57 васил
До коментар #8 от "Коментар":
Браво ! всички гледат - сами някои виждат и по- малко хора разбират. Същото и аз мислех , сякащ едва , едва стояла , сама щял да се разпадне само чакал " някой " да го бутне за да се разпадне на части не разбрах що за конструкция е ? . Имах познат останал с години в Америка ми разказвaше където оставал в блока междините стени между апартаментите са били направени от гипсови плоскости и между тях изолация - камена или стъклена вата или страфор . Когато някой крадец влизал в един апартамент другите не са били проблем останалите - " един крак на стената в другият апартамент си " така обирали наведнъж няколко най- малко. Когато някой от негрите спи в съседната стая ми казваше , от хъркането му не може да се стои в стаята сякаш няма стена , преграда .(така ми е разказвал , нашите панели са милион ми казваше изглежда по евтино им излиза )18:59 27.03.2024
58 дядо поп
До коментар #53 от "Морски":
Морски , не се дръж като горски. Правилно пише човека от коментар № 49 , пилота е съветник на капитана на кораба , всяка отговорност при инцидент се пише на задника на капитана!20:36 27.03.2024
59 ВЛ.П.
До коментар #40 от "Айсамани":
Не е виновен а некадъренТози мост трябваше да бъде съборен няколко
часа по-късно
когато по него
трябваше да мине
байдън
06:54 28.03.2024