18 Август, 2024 20:43 4 464 20

Купувайте по-малко, за да живеете по-добре!

  • търговия-
  • шопинг-
  • икономика

Инфлуенсъри в "ТикТок" приканват хората да спрат излишното потребление

Купувайте по-малко, за да живеете по-добре! - 1
Снимка: Shutterstock

В социалните мрежи младите хора се противопоставят на консуматорското наддаване, прикритата реклама и практиката за представяне на покупките, като призовават хората да се освободят от излишното, пише Франс прес, цитирана от БТА.

Стига толкова - поправка, рециклиране, пестеливост и минимализъм, "ядрото на умерената консумация" става все по-популярно в социалната мрежа "ТикТок" (TikTok). Тези публикации насърчават връщането към простите удоволствия и ноу-хау, в рязък контраст с типа съдържание, което е популярно в платформата.

Те насърчават начин на живот на умерена консумация. "Вместо да имате 15 продукта за красота или 50 чифта обувки, имайте само три", обяснява французойката Аниса Епраншард, анализатор на дигиталното поведение.

Във време, когато всичко се е превърнало в "обект на потребление - от политическите изказвания до грижата за лицето", тази тенденция сигнализира за "умора от консуматорско съдържание", смята тя.

"Когато някой непрекъснато се опитва да ви продаде нещо и цените само се покачват, в крайна сметка може да се изтощите финансово", каза Кара Перес, американски инфлуенсър, специалист по финансови и екологично отговорни въпроси, пред Франс прес.

"Използвам елементи от природата, за да декорирам апартамента си, по-голямата част от дрехите ми са втора употреба... Използвам повторно опаковката от соса си, за да съхранявам храна - безплатно е и много практично", обяснява например интернет потребител във видео, публикувано през юли в "Инстаграм" (Instagram).

Едно след друго видеоклипове показват стара мебел, наследена от баба и дядо, закърпени дрехи, изтърбушена манерка или домашни хигиенни продукти, които могат да се ползват отнво и отново.

"Нереалистични практики"

За Аниса Епраншард тази тенденция идва от умората от "нереалистични навици или неоправдани разходи".

Тази умора е още по-забележима в Съединените щати, където младите хора страдат от скок на цените след пандемията от КОВИД-19.

Потребителят се чувства "отчужден" в нестабилен геополитически и икономически контекст, обяснява Тариро Макони, специалист в анализа на потребителските и обществените движения.

В "Гугъл" (Google) търсенията, свързани с "ниско потребление", почти се удвоиха това лято в САЩ, успоредно с търсения за "свръхпроизводство" и "Голямата депресия".

Според експертите, младото поколение осъзнава, че не може да се справя с изобилието от популярни продукти в мрежата.

В търсене на идентичност, много млади хора "хазартно" консумират еднократна и сменяема мода, обяснява британският създател на съдържание Андреа Чонг, автор на книга за устойчива мода.

В профила си в "Инстаграм" тя показва на своите последователи как да поправят дори най-необичайните части от гардероба си, като бельо, и трансформира несъвместима сватбена рокля в потник.

Просто и издръжливо

"Ядрото на умерена консумация" залага на "несъвършената естетика" и е част от търсенето на безвремие, което контрастира с тенденциите в "Инстаграм" и "ТикТок", които го предшестваха.

"Бих искала това да е нещо повече от тенденция", казва Чонг. "Защото за някои това е начин на живот", допълва тя.

Интервюираните експерти отбелязват нарастващ апетит за автентично съдържание, отдалечавайки се от класическата култура от инфлуенсъри, които настояват за свръхконсумация.

Рециклирането и консервирането "стана готино", казва Макони. "Подобно движение беше създадено след финансовата криза от 2008 г.", отбелязва тя.

Все повече и повече млади хора са развили екологично съзнание, но основната движеща сила зад тази тенденция остава покупателната способност, уверява Андреа Чонг, която все още вижда това като положителна промяна за планетата.

Този дух на "умерено потребление" витае и извън социалните мрежи.

Във Вашингтон Анджали Зиелински, на 42 години, и нейната дъщеря Мина, на седем, наскоро участваха в работилница за поправка (на вещи).

По този начин Зиелински се надява да запази безграничната креативност на дъщеря си, но също така да ѝ напомни за "стойността на нещата" и "работата, необходима за производството им", в свят, който тя счита за все по-откъснат от тези реалности.


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 31 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Огромни къщи за по 100 бона продават

    23 2 Отговор
    Сега вода нямат . Щото са я изпили .

    Коментиран от #2

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Налудник

    31 1 Отговор
    "Няма да имате нищо и ще бъдете щастливи". Няма да пиша кой го е казал. А иначе са конспирации, нали така?

    Коментиран от #12

  • 4 Сатана Z

    34 3 Отговор
    На Запад негрите са облечени от глава до пети в маркови парцали,а под тях са просто консуматори,които не работят а крадат или получават помощи от белите

    Коментиран от #14

  • 5 Клоун

    33 1 Отговор
    "класическата култура от инфлуенсъри"

    Заболя ме стомахът от смях.
  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 така е

    39 0 Отговор
    Всички казват, че изкопаемите горива са лоши, но ви насърчават на 3-5 години да си сменяте автомобила с нов. Той не е ли направен от изкопаеми материали?
  • 9 Клаус Шваб

    25 3 Отговор
    Накрая няма да имате нищо и ще сте щастливи. Шоуто започва скоро.
  • 10 незнайко

    23 2 Отговор
    Консуматорското общество в щатите иска другите да не са като тях ! Каква ирония !!!
  • 11 хххх

    21 5 Отговор
    Да не купуваме и хляб ли? За да живеем "по-добре"?
  • 12 cкиф

    11 2 Отговор

    До коментар #3 от "Налудник":

    "Няма да имате нищо и ще бъдете щастливи". Няма да пиша кой го е казал" -- щото и ти не знаеш, оня дето го е казал отрече да го е казвал

    Коментиран от #20

  • 13 Реалист

    4 3 Отговор
    Нося си единствения чифт стари гащи, не ги и пера излиза по ефтино:)
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Голямото плюскане

    8 0 Отговор
    Филм от 1973
    С Марчело Мастрояни, Мишел Пиколи,
    Уго Тоняци и Филип Ноаре .......

    Един филм, който все още предизвиква размисли.
    У тези които все още могат да мислят.
  • 18 Вода

    18 1 Отговор
    Който живее скромно, няма да има проблеми. Да му мислят консуматорите, които дори кредити теглят затова. Яжте по-малко и здравословно. Постете някой път да ви се изчисти организма. Не доближавайте лекарства при най-малката болка. Носете скромни дрехи, колкото да прикрият голотата. Харчете парите си за смислени и полезни неща. Иначе като се огледате наоколо, навсякъде само клоуни, зомбита, циркаджии материалисти, които мислят, че са успели в живота.
  • 19 Хей

    8 1 Отговор
    А инфлацията яде ли яде... После и да искате -няма да си го купите...
  • 20 Налудник

    1 0 Отговор

    До коментар #12 от "cкиф":

    Скивай сега, Баце ти и той отрича, че познава Владко Бездомния, ама и двамата знаем, че не е така, нали? А това, че няма да напиша, не значи, че не зная. Само ще ти кажа, че е датчанка - "млад глобален лидер" на шайката WEF. Ти не знам кой имаш предвид, но видеото с есето й все още го има в мрежата.