Отидете към основна версия

18 545 28

Шокиращите концепции на Lada

  • lada-
  • автоваз-
  • гном-
  • елф-
  • рапан
Когато в бившия СССР започва Перестройката, АвтоВАЗ решава да предложи на клиентите си нови автомобили. Идеята е те да са компактни малолитражки, които да се ползват от жителите на големите градове. Първо се появява миниатюрния Гном. На практика това малко автомобилче се базира на възли и агрегати на Ока и има за цел да се представи като руския отговор на Smart. Предвидената серийна версия получава индекс ВАЗ-1151 Гном. Самото автомобилче е с маса от 500 килограма, а дължината му е под 3 метра.
 
Местата за сядане са по формулата 2+2, а предвиденият годишен тираж е 10 000 бройки. Гном обаче така и не стига до конвейера, като причината е липсата на финанси. Идеята за субкомпактна малолитражка обаче не е забравена и през 1994 година руснаците вадят нов модел на базата на Гном, този път електрически. Той се нарича ВАЗ-1152 Елф (горната снимка) и представлява плажен вариант на Гном, характеризиращ се с по-голям клиренс. Колата е електрическа, може да развива скорост от 90 км/ч. и има автономен пробег от 110 километра. И двете концепции обаче потъват в небитието.
Въпреки неуспеха на Гном и Елф, руснаците продължават да мислят за нов вид малолитражка. Тогава дизайнерите решават, че на подобна кола и трябва свръхекстравагантен външен вид и така се ражда концепцията Рапан. Това става през 1998 година, когато Рапан е показан на автомобилния салон в Париж. Конструкторите са повлияни от т.нар. биодизайн, но както се вижда от снимките по-долу, явно са прекалили с него. Иначе каросерийните панели на Рапан са изработени от композитни материали, а агрегатите отново са заимствани от Ока, но този път от нейната електрическа версия.
 
Рапан разполага дори и с въздушна възглавница за водача, абсолютно равен под, върху който са разположени четири места за сядане. Предните кресла на Рапан дори са с възможност за завъртане на 180 градуса. Именно този автомобил се смята за символ на руския биодизайн. Предвид възлите и агрегатите, които са заимствани от електрическата Ока, прототипа може и да се движи, а не само да придава колорит на щанда на марката по автомобилните изложения. И той обаче си остава още един от шокиращите концепции на Lada.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини